Oud 17-01-2003, 11:08
Verwijderd
Ik zit met een aantal vragen over redoxreacties:

(ik citeer nu ff een vraag uit het boek)

"Geef, als er een reactie optreedt, met behulp van halfreacties de reactievergelijking"

- Magnesium met een bariumnitraatoplossing

Ik heb als antwoord dat er wel een reactie op kan treden, omdat de reductor (ijzer) rechtsonder de oxidator (Nitraat met water) staat. Volgens het antwoordenboekje is ijzer inderdaag de reductor, maar is barium de oxidator. Waarom is barium oxidator, en niet nitraat met water?

Mijn tweede vraag:

- Stel de redoxreactie op van Zink met een oplossing van Kopernitraat.

Nu staat er in het boek dat als je de deeltjes opschrijft die aanwezig zijn (Zn, Cu2+, NO3- en H2O), dat koper 2+ is. Maar koper bestaat ook in een 1+ vorm.
Waarom is koper dan hier 2+ en geen 1+? Want als je zegt dat koper 2+ is, en nitraat zoals gewoonlijk 1-, dan is de stof kopernitraat toch niet in evenwicht?

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-01-2003, 11:46
Verwijderd
Niemand?
Met citaat reageren
Oud 18-01-2003, 13:21
TIGEK
TIGEK is offline
Hier zijn al zoveel topics over. Is het nou zo moeilijk.
Gebruik eerst de zoekfunctie maar hoor.
__________________
Laptops zijn net vrouwen. Je moet er voor zichtig mee omgaan als je iets fout doet is het heel gevaarlijk.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2003, 13:59
Verwijderd
'k heb de zoekfunctie gebruikt en ik heb de topics over redoxreacties doorgelezen. Wat daar staat snap ik allemaal wel, maar ik kan mijn vraag er niet in terugvinden. Vandaar dit topic..
Met citaat reageren
Oud 18-01-2003, 15:25
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Ilk neem aan dat je eerste vraag betrekking heeft op de reactie tussen ijzer en bariumnitraat in plaats van magnesium en bariumnitraat. Merk op dat barium in bariumnitraat in ionvorm (Ba2+) voorkomt en dat dit volgens tabel 48 in Binas de oxidator is en dat ijzer als reductor voorkomt. Dit geeft de volgende halfreacties:
Ba2+ + 2e- ->Ba(s)
Fe(s) -> Fe2+ + 2e-.
Optellen van deze halfreacties geeft de gevraagde reactie.
Zoals je uit tabel 48 in Binas kunt zien treedt het nitraation alleen als oxidator op in combinatie met waterstofionen. Het betreft in dat geval een oplossing van geconcentreerd of verdund salpeterzuur, maar omdat daar in dit geval geen sprake van is kan het nitraation dus niet als oxidator optreden, maar wordt die rol door het bariumion vervuld, zoals ik al opmerkte.
Het is inderdaad zo dat koper de valentie 1+ kan hebben, maar in de meeste zouten, en dus ook in kopernitraat, heeft het de valentie 2+. Kopernitraat heeft dan ook de formule Cu(NO3)2.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Laatst gewijzigd op 18-01-2003 om 15:27.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2003, 15:39
Verwijderd
Citaat:
mathfreak schreef:
Ilk neem aan dat je eerste vraag betrekking heeft op de reactie tussen ijzer en bariumnitraat in plaats van magnesium en bariumnitraat.
Nee, de reactie moet toch echt gaan tussen magnesium en bariumnitraat. 't staat letterlijk zo in mijn boek.

Citaat:
Zoals je uit tabel 48 in Binas kunt zien treedt het nitraation alleen als oxidator op in combinatie met waterstofionen. Het betreft in dat geval een oplossing van geconcentreerd of verdund salpeterzuur, maar omdat daar in dit geval geen sprake van is kan het nitraation dus niet als oxidator optreden, maar wordt die rol door het bariumion vervuld, zoals ik al opmerkte.
In tabel 48 staat dat nitraat in combinatie met water kan optreden als oxidator.

Reactie:

NO3- + H2O(l) + 2e- <---> NO2- + 2OH-

Omdat nitraat en water allebei aanwezige stoffen zijn, is nitraat toch de oxidator? (Omdat nitraat een sterkere oxidator is dan Barium2+) Of zit het toch iets anders dan ik denk?
Met citaat reageren
Oud 18-01-2003, 17:08
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Duckje schreef:
Nee, de reactie moet toch echt gaan tussen magnesium en bariumnitraat. 't staat letterlijk zo in mijn boek.
Waar haal je dan je argument met betrekking tot het ijzer vandaan? Dit komt op deze manier ontzettend verwarrend op mij (en mogelijk ook op anderen) over.

Citaat:
Duckje schreef:
In tabel 48 staat dat nitraat in combinatie met water kan optreden als oxidator.

Reactie:

NO3- + H2O(l) + 2e- <---> NO2- + 2OH-

Omdat nitraat en water allebei aanwezige stoffen zijn, is nitraat toch de oxidator? (Omdat nitraat een sterkere oxidator is dan Barium2+) Of zit het toch iets anders dan ik denk?
Ik denk dat je inderdaad gelijk hebt. Dat betekent dat er een oplossing van magnesiumnitriet in basich milieu ontstaat en dat de bariumionen gewoon in oplossing blijven. Je krijgt dan de volgende 2 halfreacties:
NO3- + H2O(l) + 2e- -> NO2- + 2OH-
Mg(s) -> Mg2+ + 2e--.
Optellen van deze halfreacties geeft de gevraagde reactie.
Dit komt dan overeen met de regel dat een reductor met een lagere elektrodepotentiaal (in dit geval magnesium) met een oxidator met een hogere elektrodepotentiaal (in dit geval het nitraation in combinatie met water) zal reageren, zoals ik die indertijd in 5 h.a.v.o. heb geleerd.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 18-01-2003, 18:38
Verwijderd
Citaat:
mathfreak schreef:
Waar haal je dan je argument met betrekking tot het ijzer vandaan? Dit komt op deze manier ontzettend verwarrend op mij (en mogelijk ook op anderen) over.
Sorry, je hebt inderdaad gelijk. In m'n eerste post moest de reductor inderdaad ook magnesium zijn. Excuses daarvoor.

Citaat:
mathfreak schreef:
Ik denk dat je inderdaad gelijk hebt. Dat betekent dat er een oplossing van magnesiumnitriet in basich milieu ontstaat en dat de bariumionen gewoon in oplossing blijven. Je krijgt dan de volgende 2 halfreacties:
NO3- + H2O(l) + 2e- -> NO2- + 2OH-
Mg(s) -> Mg2+ + 2e--.
Optellen van deze halfreacties geeft de gevraagde reactie.
Dit komt dan overeen met de regel dat een reductor met een lagere elektrodepotentiaal (in dit geval magnesium) met een oxidator met een hogere elektrodepotentiaal (in dit geval het nitraation in combinatie met water) zal reageren, zoals ik die indertijd in 5 h.a.v.o. heb geleerd.
Dat betekent dus dat er een fout staat in het antwoordenboekje, daar staat namelijk dat Ba2+ de oxidator is, i.p.v NO3-.

In ieder geval heel erg bedankt voor je reacties, 't moet nu wel heel gek lopen wil ik geen voldoende halen voor de toets. Bedankt!

Laurens
Met citaat reageren
Oud 18-01-2003, 19:15
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Duckje schreef:
Dat betekent dus dat er een fout staat in het antwoordenboekje, daar staat namelijk dat Ba2+ de oxidator is, i.p.v NO3-.

In ieder geval heel erg bedankt voor je reacties, 't moet nu wel heel gek lopen wil ik geen voldoende halen voor de toets. Bedankt!

Laurens
Volgens mij is het zelfs zo dat de bariumionen in combinatie met de hydroxide-ionen die bij de eerste halfreactie ontstaan een neerslag van bariumhydroxide zullen geven en dat daarnaast een oplossing van magnesiumnitriet overblijft.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Exacte vakken [SK] Redoxreacties, dringend hulp nodig i.v.m tentamen
Juxienn
6 14-10-2010 19:06
VWO scheikunde 1,2!!!
TopDrop
123 24-05-2006 13:47
Huiswerkvragen: Exacte vakken scheikunde redoxreacties
juulc
1 07-06-2005 21:44
Huiswerkvragen: Exacte vakken redoxreacties
Daantje_0705
19 15-10-2003 10:31
Eindexamens 2003 [Scheikunde] Havo - Stel hier je vragen en vertel wat je van het examen vond!
sas_andrea
38 28-05-2003 21:03
Huiswerkvragen: Exacte vakken redoxreacties (scheikunde)
sas_andrea
3 28-05-2003 11:29


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:21.