Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-06-2005, 00:42
leguaan
Hoi, ik heb enkele vragen over Management & Organisatie:

Wat zijn differentiatieprincipes (F–, P–, G–, M–indeling). En wat zijn de voor- en nadelen, van zo een principe?

Wat is een bedrijfscultuur?

Wat is het verschil tussen een missie en de een doelstelling (voorbeelden svp)

Kan iemand het 7S-model van McKinsey duidelijk (ik heb een kutboek) uitleggen?

Mijn dank is groot
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-06-2005, 12:02
ikkebenikke
Avatar van ikkebenikke
ikkebenikke is offline
Missie is de opdracht die de onderneming of organisatie poogt te realiseren om aan de ambities van alle bij de onderneming betrokken partijen te voldoen
vb.: een internet hypotheek bank worden
Missie is niet hetzelfde als visie, visie is namelijk inzicht in de markt en de ontwikkelingen van de toekomst. Verschillende visies leiden uiteraard naar verschillende strategieën.

Doelstellingen zijn vaak in commerciele termen geformuleerd (marktaandeel ed), maar ook de financiële resultaten
doelstellingen zijn gericht op waardecreatie

bron: Strategisch Management: Concurrentie-strategie en concern-strategie, prof. Herman Daems

Bedrijfscultuur is een beetje moeilijk uit te leggen. Het heeft te maken met de waarden en normen van de organisatie, wat belangrijk geacht wordt en wat niet, hoe de hiërarchische structuur georganiseerd is, ...
__________________
Nobody is completly useless, they can always serve as a bad example.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2005, 22:55
leguaan
Oke, ik heb nog een vraag. Kan je uit een jaarverslag afleiden of de kosten constant, variabel, direct dan wel indirect zijn?
Met citaat reageren
Oud 27-06-2005, 06:30
Juda[NL]
Avatar van Juda[NL]
Juda[NL] is offline
Citaat:
leguaan schreef op 26-06-2005 @ 23:55 :
Oke, ik heb nog een vraag. Kan je uit een jaarverslag afleiden of de kosten constant, variabel, direct dan wel indirect zijn?
Uhm..... JA
__________________
- the owl asks, but never answers -
Met citaat reageren
Oud 27-06-2005, 23:54
leguaan
Hoe dan?
Met citaat reageren
Oud 29-06-2005, 23:47
leguaan
Citaat:
leguaan schreef op 28-06-2005 @ 00:54 :
Hoe dan?
Met citaat reageren
Oud 30-06-2005, 00:41
Freestyler*
Freestyler* is offline
staat erbij
__________________
I love dr Phil :D
Met citaat reageren
Oud 30-06-2005, 18:47
leguaan
Ow
Waar dan meestal . Ik heb 130 pagina's jaarverslag (incl. intro enz.enz.) , maar ik zie nergens die kosten hoor
Met citaat reageren
Oud 30-06-2005, 20:36
Jades
Jades is offline
Citaat:
leguaan schreef op 30-06-2005 @ 19:47 :
Ow
Waar dan meestal . Ik heb 130 pagina's jaarverslag (incl. intro enz.enz.) , maar ik zie nergens die kosten hoor
Kijk je dan naar een jaarverslag van een handelsonderneming of industriele onderneming?
Met citaat reageren
Oud 30-06-2005, 23:01
leguaan
Het is de jaarrekening van Samsung
Met citaat reageren
Oud 02-07-2005, 00:42
leguaan
Hoi ik weer :$

Waarvoor worden kengetallen gebruikt en voor wie zijn ze bedoeld?

Waarvoor en voor wie word de REV, de RTV, Solvabiliteitsratio, current en quik ratio gebruikt?

Ik weet wel hoe je ze moet uitrekenen , maar weet niet meer waarvoor ze worden gebruikt (lees: vergeten, het is al 3 jaar geleden dat ik M&O gehad heb)
Met citaat reageren
Oud 02-07-2005, 11:15
ikkebenikke
Avatar van ikkebenikke
ikkebenikke is offline
om de kredietwaardigheid van een bedrijf te beoordelen (door een bank)
om bedrijven van dezelfde sector met elkaar te kunnen vergelijken
om evoluties tov vorige jaren te zien
...
Met citaat reageren
Oud 02-07-2005, 21:42
leguaan
Dus:

REV; om de kredietwaardigheid van een bedrijf te beoordelen (door een bank)

RTV; om bedrijven van dezelfde sector met elkaar te kunnen vergelijken

Solvabiliteitsratio; om evoluties tov vorige jaren te zien

current en quik ratio; ?

Klopt dit?
Met citaat reageren
Oud 03-07-2005, 11:11
ikkebenikke
Avatar van ikkebenikke
ikkebenikke is offline
nee, solvabiliteitsratio gebruik je om de solvabiliteit van een bedrijf te beoordelen

rendement op eigen vermogen gebruik je om het rendement te beoordelen

daarnaast kun je die ratio's (allemaal dus) ook nog gebruiken om de onderneming te vergelijken ofwel met vroeger ofwel met andere ondernemingen
__________________
Nobody is completly useless, they can always serve as a bad example.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2005, 18:14
invisible women
Hoi ik heb ook MO vragen

Wat is een cultuur in een bedrijf?

Welke invloed heeft de bedrijfscultuur op de manier waarop het werk wordt uitgevoerd en op de motivatie van het personeel? (lees: wat is een cultuur hierboven)

Met welk(e) land(en) houdt het bedrijf er zakelijke relaties op na? Heeft dit gevolgen voor de cultuur van het bedrijf en op welke manier is dit merkbaar? Hoe moet ik zoiets omschrijven?

Welke nationale cultuur is het duidelijkst terug te vinden in de organisatiecultuur (de Nederlandse of een andere cultuur)? Geef aan door middel van Hofstede, wat is Hofstede en hoe moet ik dat aangeven?

Deel AUB uw wijsheid met mij (het is dringend!)
Met citaat reageren
Oud 16-07-2005, 13:43
invisible women
Like help...
Met citaat reageren
Oud 16-07-2005, 21:18
invisible women
Studeert er niemand bedrijfskunde ofzo
Met citaat reageren
Oud 25-07-2005, 12:11
SkippyNL
Een bedrijfscultuur is de karakteristieken van het bedrijf, bestaande uit dingen als de manier hoe mensen met elkaar omgaan...bijvoorbeeld heel informeel of heel formeel, heel hierarchisch of juist niet, hoe afdelingen met elkaar communiceren, of het er bureaucratisch is of niet. Hoe de management met het personeel omgaat.......alles wat de cultuur binnen het bedrijf bepaalt...zoals je al leest is de bedrijfscultuur zeer beslissend hoe de werknemers met elkaar omgaan

tja...zakelijke relaties met landen..normaal gesprokken is dat dus de belastingen en de verplichtingen voor arbeidsvoorwaardes en jaarverslagen.....verder heeft een land eigenlijk niet zoveel met een bedrijf te maken. De cultuur van het land kan echter een grote invloed op het bedrijf hebben, bijvoorbeeld je hebt een amerikaans moederbedrijf en een ehhhhh japanse dochteronderneming.....die culturen zijn zeer tegenstrijdig.....de vraag is dan of het bedrijf zijn amerikaanse normen en waarden en bedrijfscultuur oplegt aan de japanse dochteronderneming of dat juist z'n eigen gang laat gaan. Dit zijn zaken die voor grote conflicten kunnen zorgen.

En tja.....hofstede....tot in den treure uitgekauwd......ik suggereer een rondje googlen, in kort...hofstede's cultural dimensions is een vergelijking van 5 distincte eigenschappen van culturen die relevant zijn voor het bedrijfsleven.
deze zijn powerdistance, individualism, masculinity, uncertainty avoidance, en long term orientation.
snuffel maar eens op zijn eigen website rond voor meer info
http://www.geert-hofstede.com/
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie [M&O] Wie kan me helpen?
Liss
3 25-01-2004 20:13
Eindexamens 2003 M&O... welke stof wel en welke niet?
break of dawn
5 30-04-2003 19:21
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Vraagje over M&O...
Ikke_in_luv
17 10-04-2003 13:03
Algemene schoolzaken Vraagje over M&O...
Ikke_in_luv
25 26-02-2003 14:27
Algemene schoolzaken Ak of M&O
$un$hine
26 15-04-2002 16:34


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:22.