Oud 16-09-2009, 18:02
Lucaah
Avatar van Lucaah
Lucaah is offline
Stel: Je ouders hebbben je niet laten dopen maar je bent wel gelovig. Ik geloof op mijn eigen manier. Ik geloof niet dat Jezus over het water liep, wel dat daar een betekenis achterzit.
Ik wil mij wel laten dopen maar, is dat nodig? Kun je anders niet geloven? Is het raar om je op je 12 jaar nog te dopen?
__________________
Be Creative!?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-09-2009, 18:51
Verwijderd
Er is een groot verschil tussen geloven en religieus zijn. Alle regeltjes en rituelen zijn dingen die voorkomen binnen een religie en hebben vrij weinig met geloof an sich te maken.

Denk je echt, dat als God bestaat, dat hij jou dan een slechter mens zal vinden wanneer je niet gedoopt bent? Het één heeft wat mij betreft vrij weinig te maken met het ander.

Ik ben zelf totaal niet gelovig (of religieus ), maar ik zou zeggen: Geloof wat jij wilt geloven en doe dit op je eigen manier.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2009, 19:01
Lucaah
Avatar van Lucaah
Lucaah is offline
Wel, dankjewel!x Ik weet het nog niet zo goed.
__________________
Be Creative!?
Met citaat reageren
Oud 16-09-2009, 19:02
Lucaah
Avatar van Lucaah
Lucaah is offline
Wel, dankjewel!x Ik weet het nog niet zo goed. Ik geloof denk ik niet in God, ik geloof alleen dat er een man was, Jezus, die grote dingen heeft gedaan. Wat er in de bijbel staat is symbolisch.
__________________
Be Creative!?
Met citaat reageren
Oud 16-09-2009, 19:29
DBZ
Avatar van DBZ
DBZ is offline
In dat geval lijkt het mij dat je niet gelooft in iets bovennatuurlijks en dan niet echt in het christendom. Je gelooft in principe in historische feiten. In dat geval hoeft je je niet te laten dopen Dat hoeft eigenlijk sowieso niet.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2009, 19:33
Verwijderd
^ Dat. En zelfs al geloof je wel in God, dan hoef je daar nog niets voor te 'doen'.

Geloven is naar mijn idee iets persoonlijks en daarvoor hoef je echt geen regeltjes te volgen of rituelen uit te voeren die door andere mensen bedacht zijn.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2009, 19:41
DBZ
Avatar van DBZ
DBZ is offline
Nee idd, geloven doe je met je hart en niet met een beetje water. En om ff terug te komen op de vraag of je wel kan geloven zonder gedoopt te worden: tuurlijk, sommige mensen kunnen niet gedoopt worden(wonen niet in christelijke landen ofzo), en die mensen moeten ook gewoon kunnen geloven
Met citaat reageren
Oud 16-09-2009, 19:46
Verwijderd
Als je iets met het katholicisme hebt mag iedere andere katholiek je dopen en je hoeft er verder niets voor te doen. Sterker nog, ze kunnen dit zelfs ongevraagd met je doen en dan is het geldig voor hun kerk.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2009, 19:52
Verwijderd
Citaat:
Als je iets met het katholicisme hebt mag iedere andere katholiek je dopen en je hoeft er verder niets voor te doen. Sterker nog, ze kunnen dit zelfs ongevraagd met je doen en dan is het geldig voor hun kerk.
Wacht even, is dat echt zo?

Ik ben niet echt op de hoogte van dit alles, maar ben je niet pas echt katholiek als je gedoopt bent? Of word je katholiek geboren? En als ze dit ongevraagd mogen doen, zouden ze mij dan zomaar.. katholiek kunnen 'maken'?

Klinkt een beetje creepy.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2009, 19:54
DBZ
Avatar van DBZ
DBZ is offline
Citaat:
Als je iets met het katholicisme hebt mag iedere andere katholiek je dopen en je hoeft er verder niets voor te doen. Sterker nog, ze kunnen dit zelfs ongevraagd met je doen en dan is het geldig voor hun kerk.
Ghehe, als iemand dat bij mij doet, sla ik hem hard op zn neus xD
Met citaat reageren
Oud 16-09-2009, 19:56
Verwijderd
Te laat.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2009, 19:57
Verwijderd
Citaat:
Wacht even, is dat echt zo?

Ik ben niet echt op de hoogte van dit alles, maar ben je niet pas echt katholiek als je gedoopt bent? Of word je katholiek geboren? En als ze dit ongevraagd mogen doen, zouden ze mij dan zomaar.. katholiek kunnen 'maken'?

Klinkt een beetje creepy.
Yep, het is echt waar.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2009, 20:32
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
Wacht even, is dat echt zo?

Ik ben niet echt op de hoogte van dit alles, maar ben je niet pas echt katholiek als je gedoopt bent? Of word je katholiek geboren? En als ze dit ongevraagd mogen doen, zouden ze mij dan zomaar.. katholiek kunnen 'maken'?

Klinkt een beetje creepy.
Denk je dat baby's erom vragen gedoopt te worden?
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2009, 20:43
Verwijderd
Citaat:
Denk je dat baby's erom vragen gedoopt te worden?
Nee, natuurlijk niet, maar zo bedoelde ik mijn vraag ook niet. Ik vroeg me af of je katholiek bent vanaf geboorte, of pas vanaf het moment dat je gedoopt bent..

Plus, ik vind het nogal creepy dat ze mij dus tegen mijn zin, zonder het te vragen, zouden kunnen dopen. Lol, niet dat het echt iets uitmaakt, maar toch.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2009, 20:46
Verwijderd
Vanaf dat je gedoopt werd. Doodgeboren babies gingen bijvoorbeeld ook niet naar de hemel tot kortgeleden, omdat ze niet gedoopt waren bij leven. Echter de goede Pabst heeft het voorgeborchte recentelijk afgeschaft en babies gaan nu ook naar de hemel!
Met citaat reageren
Oud 16-09-2009, 20:50
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Citaat:
Denk je dat baby's erom vragen gedoopt te worden?
Neuh, daarom doen ze later communie, om de doop over te nemen, of niet. Maar ja, op je 13 of 15e ben je nog steeds te jong om afstand van religie te (mogen) nemen.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2009, 20:51
Verwijderd
Maar je blijft altijd katholiek. Dawkins heeft een paragraaf aan deze nonsens gewijd.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2009, 22:01
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
Nee, natuurlijk niet, maar zo bedoelde ik mijn vraag ook niet. Ik vroeg me af of je katholiek bent vanaf geboorte, of pas vanaf het moment dat je gedoopt bent..
Natuurlijk is niemand wat voor religie dan ook bij geboorte.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 16-09-2009, 22:38
Verwijderd
Was het niet zo dat je niet op een katholieke begraafplaats begraven mag worden als je niet gedoopt bent?
Met citaat reageren
Oud 17-09-2009, 00:06
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Stel: Je ouders hebbben je niet laten dopen maar je bent wel gelovig. Ik geloof op mijn eigen manier. Ik geloof niet dat Jezus over het water liep, wel dat daar een betekenis achterzit.
Ik wil mij wel laten dopen maar, is dat nodig? Kun je anders niet geloven? Is het raar om je op je 12 jaar nog te dopen?
Beetje raar is het wel. Er is "kinderdoop", waarbij ouders ervoor kiezen om hun kind te laten dopen. En "volwassendoop" waarbij mensen die voor het geloof kiezen dat willen symboliseren met een doop. Jij valt er zogezegd precies tussenin, maar je kan altijd eens rondvragen bij christenen in je omgeving. Dat lijkt me nuttiger dan op dit forum, hier zitten vooral anti-gelovigen.
Je kan ook gaan zoeken op internet naar een kerk in je omgeving die je leuk lijkt en daar naar mailen of bellen ofzo. Zoekt en gij zult vinden.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2009, 00:25
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
@Siorin: De betekenis van de doop is voor veel kerken verschillend. Het was ooit een twistpunt in 1944, waarbij de ene partij zei: "als iemand die gedoopt stopt met geloven dan is deze nooit echt gedoopt geweest, dan was het schijndoop", de andere partij zei: "Als iemand die gedoopt is stopt met geloven is die persoon wel opgenomen geweest in het verbond, maar heeft hij/zij God actief verworpen, hun lot zal het erger zijn dan dat van de heidenen"

Schilder, vrijgemaakte kerk, nieuwe reformatie, met die zoekwoorden valt er vast een hoop interessants over de theologie achter de doop te vinden.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2009, 04:13
Verwijderd
Citaat:
Natuurlijk is niemand wat voor religie dan ook bij geboorte.
Zucht. Ik snap wel wat je bedoelt, haha. Zo zou ik, ook al was ik gedoopt, ook echt niet katholiek 'zijn', ook al vinden andere mensen van wel. Ik ben niet religieus of gelovig en ik zie echt wel in dat kinderen dat überhaupt nog niet kunnen zijn.

Ik vroeg het me meer in 'officiele' zin af. Je bent bijvoorbeeld toch ook 'officieel' joods als je moeder joods is? Ik was gewoon benieuwd wat de 'regel' is bij katholicisme.

@Cartman: Dankjewel voor je antwoord.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2009, 11:07
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Ik wil mij wel laten dopen maar, is dat nodig?
Dat moet je voor jezelf besluiten. Jij klinkt me echter niet als een mens van de regeltjes, maar eerder als iemand die religieus is, en dat aardig gerationaliseerd hebt.

Dopen is gewoon een ritueel dat puur voor de kerk is. Het is ontstaan omdat Jezus zich ooit liet dopen door de rivaliserende profeet die later bekend werd als Johannes de Doper, die had toen meer aanhang dan Jezus. Waarschijnlijk was dat gewoon een slimme politieke zet voor beiden destijds.

Oftewel, je kunt prima geloven zonder. Sterker nog, je zou kunnen zeggen dat dopen gewoon een leeg ritueel is geworden, een beetje farizeërs-cultuur; het hoort zo want dat hoort zo. Jezus was op zijn beurt tegen farizeërs, dus als jij je wilt laten leiden door de algemene boodschap, en niet alle ouderwetse regeltjes, dan is niet dopen misschien zelfs een meer verantwoorde optie.

Citaat:
Was het niet zo dat je niet op een katholieke begraafplaats begraven mag worden als je niet gedoopt bent?
Yep. Daardoor zijn vele bij de geboorte overleden baby's geëindigd als non-mens, en af en toe werden daarom zelfs lijken van baby's gedoopt.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 17-09-2009, 17:13
DBZ
Avatar van DBZ
DBZ is offline
Citaat:
Neuh, daarom doen ze later communie, om de doop over te nemen, of niet. Maar ja, op je 13 of 15e ben je nog steeds te jong om afstand van religie te (mogen) nemen.
Is dit sarcastisch bedoeld of niet? Hoe oud je ook bent, je mag je vrije wil hebben. Als iemand van 13 of 15 zou willen gaan geloven, mag dat toch ook.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2009, 19:14
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Als je te jong bent om afstand van je religie te nemen, ben je ook te jong om religieus te zijn.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.

Laatst gewijzigd op 18-09-2009 om 13:12.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-09-2009, 21:15
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
Citaat:
Als je te jong bent om afstand van je religie te nemen, ben je ook te jongen om religieus te zijn.
Nee hoor want het zit zo: Als je geboren wordt neem je de hele teringzooi van je ouders over. Je bent religieus en je gelooft. Totdat je oud genoeg bent om te besluiten dat je niet meer wil geloven. (Er bestaat niet zoiets als 'afstand mogen nemen van religie'. Dat mag niet!)

/religieusiemand
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2009, 00:22
Kirk22
Avatar van Kirk22
Kirk22 is offline
Citaat:
Ik geloof op mijn eigen manier.
1 bijbel
1 geloof
(de hard core christen)
__________________
You're either very brave or very stupid.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2009, 07:35
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Citaat:
Is dit sarcastisch bedoeld of niet? Hoe oud je ook bent, je mag je vrije wil hebben. Als iemand van 13 of 15 zou willen gaan geloven, mag dat toch ook.
Ga jij als 13-jarige maar 's tegen je streng katholieke ouders zeggen: "Geloof is niks voor mij, ik ga niet meer naar de kerk".
Andersom; gaan geloven op je 13e wordt misschien ook niet echt gewaardeerd maar minder snel tegengehouden.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2009, 11:58
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
(Er bestaat niet zoiets als 'afstand mogen nemen van religie'. Dat mag niet!)
Hoe moeten we dit opvatten?
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 18-09-2009, 13:11
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
Nee hoor want het zit zo: Als je geboren wordt neem je de hele teringzooi van je ouders over. Je bent religieus en je gelooft.
Als je geboren wordt ben je religieus? Wat een onzin. Als je ouders communist zijn ben je toch ook geen communist als je geboren wordt.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2009, 17:13
DBZ
Avatar van DBZ
DBZ is offline
Citaat:
Nee hoor want het zit zo: Als je geboren wordt neem je de hele teringzooi van je ouders over. Je bent religieus en je gelooft. Totdat je oud genoeg bent om te besluiten dat je niet meer wil geloven. (Er bestaat niet zoiets als 'afstand mogen nemen van religie'. Dat mag niet!)

/religieusiemand
Dus jij wil zeggen dat als jij opgevoed was als christen, jij niet Islam had mogen worden? Dat was jammer voor je geweest

/crap

Citaat:
Ga jij als 13-jarige maar 's tegen je streng katholieke ouders zeggen: "Geloof is niks voor mij, ik ga niet meer naar de kerk".
Andersom; gaan geloven op je 13e wordt misschien ook niet echt gewaardeerd maar minder snel tegengehouden.
Als je ouders GOEDE christenen zouden zijn, en dan bedoel ik goed als ''goedaardige'' en niet als christenen die zich goed aan de bijbel houden, dan zou het moeten kunnen.
Als het niet mag van je ouders, dann betekent het niet dat je het niet mag. En je ouders zullen dan ook inzien dat naar de kerk gaan geen nut meer heeft, omdat je toch niet gelooft en dat het mss wel beter is om je niet naar de kerk te laten gaan.
Op mijn 13e(en hier schaam ik me heel erg voor) was ik begonnen met geloven, zonder dat ooit iemand er iets van wist. Gelukkig kwam ik een jaar later weer tot inkeer en geloof ik niet meer. Maar ik merkte wel dat ik toen helemaal niet nadacht over of het wel logisch was en mijn manier van geloven stelde eigenljik ook niet echt veel voor
Met citaat reageren
Oud 18-09-2009, 19:19
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Stel: Je ouders hebbben je niet laten dopen maar je bent wel gelovig. Ik geloof op mijn eigen manier. Ik geloof niet dat Jezus over het water liep, wel dat daar een betekenis achterzit.
Ik wil mij wel laten dopen maar, is dat nodig? Kun je anders niet geloven? Is het raar om je op je 12 jaar nog te dopen?
1. het is niet raar om je te laten dopen op een latere leeftijd dan gebruikelijk is als jij daar elf voor kiest.
2. je kan ook zonder dopen geloven. Het ligt er ook maar een beetje aan wat je gelooft. Als je je wilt dopen omdat je gelooft dat je dan "gered" wordt, dan is dat dan een zeker gegeven waaraan je je moet overgeven. Persoonlijk zie ik er niets in om om die reden je te gaan dopen en zie ik dopen eerder als een mogelijkheid om je aan te sluiten bij een christelijke geloofsgemeenschap.
3. ik denk dat dopen noodzakelijk is als je je wilt aansluiten bij een christelijke geloofsgemeenschap (maar zeker weten doe ik dat niet).

Ik zou zeggen: contacteer een priester!
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2009, 19:21
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Ik vroeg het me meer in 'officiele' zin af. Je bent bijvoorbeeld toch ook 'officieel' joods als je moeder joods is? Ik was gewoon benieuwd wat de 'regel' is bij katholicisme.
da's meer iets etnisch dan religieus. Je kan namelijk heel goed een boeddhistische jood zijn ofzo.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2009, 20:17
Verwijderd
Citaat:
da's meer iets etnisch dan religieus. Je kan namelijk heel goed een boeddhistische jood zijn ofzo.
Yes, I figured.

Volgens mij denk ik hier te moeilijk over. Laat ik het anders vragen. Als ik zou zijn gedoopt, zou ik dan ergens 'geregistreerd' hebben gestaan als katholiek en zou ik dit hebben kunnen veranderen?

Want anders zou je dus in principe ook een katholieke boeddhist kunnen zijn..
Met citaat reageren
Oud 19-09-2009, 00:53
Spengler
Spengler is offline
Citaat:
Stel: Je ouders hebbben je niet laten dopen maar je bent wel gelovig. Ik geloof op mijn eigen manier. Ik geloof niet dat Jezus over het water liep, wel dat daar een betekenis achterzit.
Ik wil mij wel laten dopen maar, is dat nodig? Kun je anders niet geloven? Is het raar om je op je 12 jaar nog te dopen?
Je kunt heel goed geloven zonder je te laten dopen, wel is het zo dat de meeste kerken geloven dat de doop door Christus is ingesteld en is het een voorwaarde voor lidmaatschap.
__________________
Ideas have consequences
Met citaat reageren
Oud 19-09-2009, 01:02
Spengler
Spengler is offline
Citaat:
Volgens mij denk ik hier te moeilijk over. Laat ik het anders vragen. Als ik zou zijn gedoopt, zou ik dan ergens 'geregistreerd' hebben gestaan als katholiek en zou ik dit hebben kunnen veranderen?

Want anders zou je dus in principe ook een katholieke boeddhist kunnen zijn..
Ja, je doop wordt geregistreerd en je zult ook als lid ingeschreven worden. Het lidmaatschap is op te zeggen en dan heb je verder niets meer te doen met de kerk. Wél blijft je doop geldig en zul je, volgens katholieke theologie, nog steeds katholiek zijn.
Wellicht een behoorlijk dwalende katholiek die zich inlaat met allerhande ketterijen, maar nog steeds katholiek.
__________________
Ideas have consequences
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 19-09-2009, 01:02
Spengler
Spengler is offline
Citaat:
Als je iets met het katholicisme hebt mag iedere andere katholiek je dopen en je hoeft er verder niets voor te doen. Sterker nog, ze kunnen dit zelfs ongevraagd met je doen en dan is het geldig voor hun kerk.
Dat mogen ze niet zomaar doen. Een dergelijke 'nooddoop' is alleen toegestaan op het moment dat er geen priester of diaken in staat is het te doen en er sprake is van een noodsituatie. (bijvoorbeeld een kind dat op punt staat te sterven).

Citaat:
Vanaf dat je gedoopt werd. Doodgeboren babies gingen bijvoorbeeld ook niet naar de hemel tot kortgeleden, omdat ze niet gedoopt waren bij leven. Echter de goede Pabst heeft het voorgeborchte recentelijk afgeschaft en babies gaan nu ook naar de hemel!
Het voorgeborchte is niet 'afgeschaft', het is namelijk nooit een officiele leerstelling geweest. Daarnaast is de ook in het Rooms-Katholicisme de doop geen garantie voor de hemel, ook voor babies niet.
__________________
Ideas have consequences
Met citaat reageren
Oud 19-09-2009, 11:19
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Als ik zou zijn gedoopt, zou ik dan ergens 'geregistreerd' hebben gestaan als katholiek en zou ik dit hebben kunnen veranderen?
ja
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2009, 12:52
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
Je kunt heel goed geloven zonder je te laten dopen, wel is het zo dat de meeste kerken geloven dat de doop door Christus is ingesteld
En Johannes dan?
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 20-09-2009, 10:40
Lucaah
Avatar van Lucaah
Lucaah is offline
Citaat:
Neuh, daarom doen ze later communie, om de doop over te nemen, of niet. Maar ja, op je 13 of 15e ben je nog steeds te jong om afstand van religie te (mogen) nemen.

Inderdaad. Maar je eerste communie kiezen je ouders ook. Ze hebben invloed op zo'n kind. Een kind van 6 weet nog niet of ze geloofd of niet. Die doet wat zijn/haar ouders zeggen
__________________
Be Creative!?
Met citaat reageren
Oud 20-09-2009, 10:45
Lucaah
Avatar van Lucaah
Lucaah is offline
Citaat:
Is dit sarcastisch bedoeld of niet? Hoe oud je ook bent, je mag je vrije wil hebben. Als iemand van 13 of 15 zou willen gaan geloven, mag dat toch ook.

Ja dat mag ook maar het is eerder omgekeerd. Als je 13 of 15 bent en je groeit op in een gelovige familie en je zou normaal je plechtige communie gaat doen, doe je dat meestal ook, je luistert naar je familie
__________________
Be Creative!?
Met citaat reageren
Oud 20-09-2009, 12:41
DBZ
Avatar van DBZ
DBZ is offline
Hoe streng gelovig mijn familie was geweest, ik had dat nooit gedaan hoor
Met citaat reageren
Oud 22-09-2009, 20:23
Mariee-k
Avatar van Mariee-k
Mariee-k is offline
je kan je altijd nog laten dopen, maar het hoeft niet
volgens mij kan je je nog laten dopen als je 60 bent hihi
ik ben gedoopt, heb communie gedaan en vormsel..
maar ik geloof ook niet dat Jezus door het water ging (zelfde als bij jou)

ik denk wel dat Jezus heeft bestaan maar dat mensen er dingen omheen verzinnen
__________________
You don't know what you've got till it's gone
Met citaat reageren
Oud 23-09-2009, 10:27
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
En Johannes dan?
Die doopte ook. Ingesteld is niet hetzelfde als uitgevonden. Jezus stelde het als gebruik in onder Zijn leerlingen.

Waar op gedoeld wordt is matheüs 28 denk ik:
16 De elf leerlingen gingen naar Galilea, naar de berg die Jezus hun had genoemd, 17 en toen ze hem zagen bewezen ze hem eer, al twijfelden enkelen nog. 18 Jezus kwam op hen toe en zei: ‘Mij is alle macht gegeven in de hemel en op de aarde. 19 Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest, 20 en hun te leren dat ze zich moeten houden aan alles wat ik jullie opgedragen heb. En houd dit voor ogen: ik ben met jullie, alle dagen, tot aan de voltooiing van deze wereld.’
Met citaat reageren
Oud 23-09-2009, 16:21
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
Hehe, dat ik mijn vorige post niet echt meende begrijp blijkbaar ook niemand? Nou, dan speel ik het spelletje wel mee.

Citaat:
Hoe moeten we dit opvatten?
Mag je zelf weten. Ik zou het fijn vinden als je het op een manier opvat waarbij je je verslikt.

Citaat:
Als je geboren wordt ben je religieus? Wat een onzin. Als je ouders communist zijn ben je toch ook geen communist als je geboren wordt.
Slecht voorbeeld. Sommigen zeggen dat iedereen bij de geboorte religieus is en dat het de ouders en andere mensen waarbij het kind opgroeit invloed hebben of het kind religieus wordt of communist. Dus je bent dan niet als een communist geboren, nee, maar als je ouders fanatiek communist zijn (en ontzettend retarded) dan zullen ze waarschijnlijk proberen om jou ook een communist te maken.

Citaat:
Dus jij wil zeggen dat als jij opgevoed was als christen, jij niet Islam had mogen worden? Dat was jammer voor je geweest
Wut? Ik snap dit niethelemaal. Maar dit is volgens mij de antwoord hierop: Nou, het zijn de Moslims die denken dat iedereen als een moslim geboren wordt en dat de ouders of andere mensen zodanig invloed hebben op een kind (bewust of onbewust) dat ze ervoor 'zorgen' dat een kind dezelfde religie aanhangt als zij.



oooooh..ik kan niet wachten op de reacties die hierop gaan volgen!
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2009, 16:56
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Mag je zelf weten. Ik zou het fijn vinden als je het op een manier opvat waarbij je je verslikt.
Als je het gewoon even had verduidelijkt in plaats van deze ongeprovoceerde kindse uitbarsting. Geloof 'niet mogen verlaten' zou opgevat kunnen worden alsof jij a la Afghanistan voorstander bent van iedereen die van geloof verandert of van zijn geloof valt executeren.

Tegelijk kan het ook gezien worden als een slecht verwoorde uitdrukken dat conservatief-religieuze ouders over het algemeen negatief reageren op zelf nadenken over geloof.

Vandaar dus de vraag hoe je dat bedoelde, waar we door je kinderachtige reactie helaas nog steeds geen antwoord op hebben.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 23-09-2009, 17:11
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
Citaat:
Als je het gewoon even had verduidelijkt in plaats van deze ongeprovoceerde kindse uitbarsting. Geloof 'niet mogen verlaten' zou opgevat kunnen worden alsof jij a la Afghanistan voorstander bent van iedereen die van geloof verandert of van zijn geloof valt executeren.

Tegelijk kan het ook gezien worden als een slecht verwoorde uitdrukken dat conservatief-religieuze ouders over het algemeen negatief reageren op zelf nadenken over geloof.

Vandaar dus de vraag hoe je dat bedoelde, waar we door je kinderachtige reactie helaas nog steeds geen antwoord op hebben.
Ik ben blij dat je me kinderlijk vindt, ik wil niet op m'n zestiende al een veel te serieus iemand zijn.

Om toch maar een antwoord te geven op je vraag. Het was inderdaad een, naar jouw mening, slecht verwoordde uitdrukken dat conservatief-religieuze ouders over het algemeen negatief reageren op zelf nadenken over geloof.
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2009, 18:07
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
Slecht voorbeeld.
Hoezo? Het punt is dat het aanhangen van communisme begrip vereist van zaken waar een baby onmogelijk begrip van kan hebben. Net zoals het aanhangen van een religie.
Citaat:
Sommigen zeggen dat iedereen bij de geboorte religieus is
Sommigen zijn onwaarschijnlijk dom.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2009, 10:44
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Ik wil dat het in dit topic nu stopt met persoonlijke aanvallen en andere dingen die hier niet thuis horen. Ik wil dat er met respect wordt omgegaan met de vraag die hier gesteld is. Als dat niet kan, gaat dit topic dicht.
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 24-09-2009, 17:42
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
Citaat:
Stel: Je ouders hebbben je niet laten dopen maar je bent wel gelovig. Ik geloof op mijn eigen manier. Ik geloof niet dat Jezus over het water liep, wel dat daar een betekenis achterzit.
Ik wil mij wel laten dopen maar, is dat nodig? Kun je anders niet geloven? Is het raar om je op je 12 jaar nog te dopen?
Het is nodig jezelf te laten dopen als je de 'gewoontes' of 'regels' van jezus wil navolgen. Maar sowieso, als je je afvraagt of je jezelf moet laten dopen dan zou ik dat gewoon doen, dan heb je er dat (probleem) opgelost. Het is niet raar om je op je 12 te laten dopen.
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Aan alle gelovigen...
Kirk22
244 30-07-2010 17:35
Levensbeschouwing & Filosofie peetoom worden of niet?
Tuinkabouter9
26 05-01-2008 17:35
Levensbeschouwing & Filosofie Religie & Opvoeding
Venomous
71 05-05-2005 18:36


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:26.