Oud 12-11-2012, 10:27
Verwijderd
Ik had gisteren een feest voor de doop/geboorte van de dochter van mijn ex. De doop was een uur eerder, maar daar was ik niet voor uitgenodigd, wat heel slim was van ze, want ik denk niet dat ik was gegaan. Waar ik kerken enkel nog bezoek voor begrafenissen en huwelijken (culturele aspecten daargelaten) uit respect voor de keuze van de personen, zou ik echt een groot probleem hebben met een doop. Eigenlijk gebeurt dat allemaal meer uit traditie en omdat het zo hoort dan uit geloof. Ok, dat is bij huwelijken precies hetzelfde (hoe vaak ik de opmerking 'een huwelijk zonder kerk voelt niet aan als trouwen' niet heb gehoord), maar bij huwelijken hebben twee volwassen mensen de keuze, bij een doop wordt er iemand betrokken die zijn/haar wens nog niet kan uiten over wat hij/zij zelf wil.
Toen ik het met mijn vader erover had, had hij het inderdaad over traditie en het eventueel doen voor je ouders. En in geval van twijfel, waarom zou je het niet doen? Het doet toch geen pijn? Ik vind dat allemaal geen redenen.

Mijn vraag is dus of jij je kind zou laten dopen uit traditie of om je ouders een plezier te doen of misschien om groepsdruk (als je in een erg gelovige omgeving zou wonen)? Of geloof je misschien dat je je kind hoort te dopen en waarom? Waarom mag een kind niet later zelf kiezen als het begrijpt waar het voor kiest?


Ikzelf wil geen kinderen, maar mocht ik ze hebben, zouden ze zeker niet gedoopt worden. Ik zou het ook niet voor iemand anders doen (een man die dat van me zou eisen, net als trouwen in de kerk, zou sowieso niet lang genoeg in een relatie met me blijven om zover te komen dat we zouden trouwen en kinderen krijgen), ik doe namelijk al iets voor iemand anders: ik laat mijn kind niet dopen omwille van mijn kind en ik vind toch dat het belang van de persoon in kwestie voorgaat op tradities of wensen van anderen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-11-2012, 14:09
Macrador
Avatar van Macrador
Macrador is offline
Nee.

Net zoals mijn ouders voor mij kozen dat ik me kon laten dopen als ik er zin in had. Ik ben ook bereid om ruzie te hebben met familie zoals mijn ouders, maar die ging dan al snel weer over.
__________________
k҉akbeĺg| Mo̴c̷r̸o ̀d'Or
Met citaat reageren
Oud 12-11-2012, 14:41
Verwijderd
Nee man, kost duur. Verder is het nutteloos ritueel.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2012, 15:28
Verwijderd
Ben je wel eens bij een doop geweest? Van diverse religies/stromingen?

Ik weet het niet. Ik weet in elk geval wel dat het niet duur is en heel erg lieflijk. Ik geloof niet maar ik vind het wel een mooi feest en ik heb weinig principes om het te láten. Ik zie wel als het zover is.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2012, 15:37
Verwijderd
Lang geleden vast wel, maar niet meer dat ik het me duidelijk kan herinneren. De meeste kinderen van (vroegere) vrienden zijn de afgelopen 10 jaar geboren, dus in een periode dat ik steeds meer afstand heb genomen van dat soort dingen.

Maar als je het een mooi feest vindt, waarom hou je dan niet gewoon zo'n feest zonder het religieuze aspect? Welke toegevoegde waarde heeft het om het kind te laten dopen terwijl je zelf niet gelooft?
Met citaat reageren
Oud 12-11-2012, 16:50
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Ik zie het probleem niet zo, natuurlijk zou ik mijn kinderen (mochten die er onverhoopt komen) niet laten dopen, maar zoals je zelf al zegt: het doet toch geen pijn? En als iemand later geen christen wil zijn zit het feit dat je gedoopt bent toch niet in de weg?
Met citaat reageren
Oud 12-11-2012, 17:34
Verwijderd
Sta je dan niet genoteerd in ledenbestand ofzo? Ik heb geen idee hoe dat gaat eigenlijk. Zo krijg je wel een vertekend beeld, want om nou helemaal de moeite te nemen om je te laten ontdopen...

Een probleem is er niet echt. Ik erger me er vooral aan dat nutteloze tradities in ere gehouden worden. En ook al zit het niet in de weg, ik had liever zelf gekozen.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2012, 17:48
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Ja ach, als mensen die nutteloze tradities nu leuk vinden. Hetzelfde heb ik met verjaardagen e.d. Ik heb er niets mee, maar als andere mensen het leuk vinden om te vieren, who cares?
Met citaat reageren
Oud 12-11-2012, 21:30
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Als ik een kinderwens had, zou ik m'n kinderen niet laten dopen. Die keuze mogen ze later dan zelf wel gaan maken.
Maar ik ben sowieso erg saai, aangezien ik ook niet aan feestdagen zoals verjaardag, kerst of pasen doe.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 12-11-2012, 22:44
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Dopen doen vaak alleen ouders die zelf ook (nog) geloven, ze geloven hiermee hun kind te "redden", het prille geluk staat meteen in Paulus's boek vermeld (en ook in die van de betreffende kerk).
Veel schade zie ik er niet in, i.t.t. verminkingen als besnijden.
Het ritueel is inderdaad middeleeuws (of nog ouder) en zinloos, het betekent meer voor de ouders en familie dan voor de baby zelf.
Ik ben zelf ook buiten bewustzijn gedoopt maar heb er geen schade aan ondervonden; ik voel me er niet ongewild gelovig door.
Zo zijn er ook wel (niet religieuze) rituelen die kant noch wal raken en gewoon leuker zijn voor de omstanders/familie dan voor het kind zelf; zoals op schoot van Sinterklaas moeten zitten, je lelijke tante een kus moeten geven, moeten lachen voor een foto, samen aan tafel eten, om 7 uur naar bed en nette (oncomfortabele) kleren moeten dragen.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2012, 09:50
Volk
Avatar van Volk
Volk is offline
Nee, mijn kinderen worden niet gedoopt.

Mijn broer had destijds ruzie met zijn vriendin over de doop van hun dochter. Zij vond dat het hoorde, mijn broer vond het onzin. En toen begon zij over hoe belangrijk het was voor de familie. En hij over of ze eigenlijk wel wist wat het inhield. Nee dus, ze wist helemaal niet wat het dopen inhield, en de familie ook niet. Wij als niet-katholieken wisten het dan weer wel. Uiteindelijk is ze niet gedoopt, omdat de familie dus helemaal niet wist wat het inhield en dus ook geen argumenten konden geven voor het dopen. Ja, het vagevuur, maar de vorige paus had gods systeem omgegooid dus dat was niet meer van toepassing. Helaas ook iets wat de katholieke familie niet wist en wij wel. Ze hadden dus geen poot om op te staan
Met citaat reageren
Oud 13-11-2012, 17:13
DAH
Avatar van DAH
DAH is offline
Citaat:
Nee, mijn kinderen worden niet gedoopt.

Mijn broer had destijds ruzie met zijn vriendin over de doop van hun dochter. Zij vond dat het hoorde, mijn broer vond het onzin. En toen begon zij over hoe belangrijk het was voor de familie. En hij over of ze eigenlijk wel wist wat het inhield. Nee dus, ze wist helemaal niet wat het dopen inhield, en de familie ook niet. Wij als niet-katholieken wisten het dan weer wel. Uiteindelijk is ze niet gedoopt, omdat de familie dus helemaal niet wist wat het inhield en dus ook geen argumenten konden geven voor het dopen. Ja, het vagevuur, maar de vorige paus had gods systeem omgegooid dus dat was niet meer van toepassing. Helaas ook iets wat de katholieke familie niet wist en wij wel. Ze hadden dus geen poot om op te staan


Ik wil mijn toekomstige kinderen niet.dopen. Ik vind het onzin. Waarom zou ik?
__________________
Badger badger badger badger badger badger badger, badger badger badger, badger, badger, mushroom mushroom!
Met citaat reageren
Oud 13-11-2012, 17:58
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Nou als ik daar iemand in mijn omgeving gelukkiger mee maak dan doe ik het gewoon, ik ben gedoopt omdat mijn opa dat heel graag wilde en ik heb er niet echt last van ofzo. Nouja als je verhuist krijg je altijd een kaartje van de nieuwe pastoor in de bus dus als je denkt dat je toekomstige kind daar heel paranoide van zou kunnen worden heb je een verdomd goede reden om het niet te doen, anders vind ik het wel een beetje treurig.

Het is natuurlijk net zo zinloos als beschuit met muisjes en andere crap maar dat is het punt niet denk ik.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 13-11-2012, 18:27
Verwijderd
Geen poot om op te staan? Wtf. Nogmaals, ik ben atheïst maar als je gaat kiezen op basis van zo'n houding dan ben je juist als ongelovige nogal bekrompen.

Een doop is vooral samen stilstaan bij een nieuw mens en heel bewust samen zeggen dat je voor dat kind wil zorgen, en je zit nergens aan vast. Het schaadt niet en is een van de ontelbare rituelen geworden, hier een uitgebreidere. Als ik er niks mee heb en anderen wel, dan is het egoïstisch er niet eens voor open te staan, de schade op jouw gemoedsrust mét doopsel is kleiner dan die voor de ander zónder. Ze hadden? De ouders beslissen en moeten er metzijn tweeën uit komen.

Stel je partner viert geen kerst en jij wel, is het dan niet naar dat diegene doorwerkt in jouw automatisch vrijgehouden week? Daar kom je toch ook samen uit? En dan is een doop voor sommige mensen écht intens belangrijk, dus wees bereid een stap opzij te doen als er twijfel is.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2012, 18:38
Macrador
Avatar van Macrador
Macrador is offline
Ik wil gewoon zelf de keuze laten.
Dan moeten mensen bij mij niet aankomen met dat ze het heel blij zou maken.
__________________
k҉akbeĺg| Mo̴c̷r̸o ̀d'Or
Met citaat reageren
Oud 13-11-2012, 20:24
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Ik wil gewoon zelf de keuze laten.
Dan moeten mensen bij mij niet aankomen met dat ze het heel blij zou maken.
je maakt toch ook zelf de keuze om een ander blij te maken.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 13-11-2012, 20:37
Verwijderd
Citaat:
Dopen doen vaak alleen ouders die zelf ook (nog) geloven, ze geloven hiermee hun kind te "redden", het prille geluk staat meteen in Paulus's boek vermeld (en ook in die van de betreffende kerk).
Blijkbaar niet. Mijn ex is echt niet gelovig, tenzij hij veranderd zou zijn in de afgelopen tijd, maar dat heb ik nergens aan gemerkt. En vandaag heb ik aan mijn coach die zwanger is gevraagd of ze haar kind zou laten dopen en waarom. Nou ja, traditie, was het antwoord.

Lusi, dan herhaal ik mezelf even:
Maar als je het een mooi feest vindt, waarom hou je dan niet gewoon zo'n feest zonder het religieuze aspect? Welke toegevoegde waarde heeft het om het kind te laten dopen terwijl je zelf niet gelooft?
Met citaat reageren
Oud 13-11-2012, 21:00
Verwijderd
Citaat:
Blijkbaar niet. Mijn ex is echt niet gelovig, tenzij hij veranderd zou zijn in de afgelopen tijd, maar dat heb ik nergens aan gemerkt. En vandaag heb ik aan mijn coach die zwanger is gevraagd of ze haar kind zou laten dopen en waarom. Nou ja, traditie, was het antwoord.

Lusi, dan herhaal ik mezelf even:
Maar als je het een mooi feest vindt, waarom hou je dan niet gewoon zo'n feest zonder het religieuze aspect? Welke toegevoegde waarde heeft het om het kind te laten dopen terwijl je zelf niet gelooft?
Twee ongelovigen zonder zelf enige twijfel over de zin ervan: absoluut niet laten dopen.

Maar is het voor één van de ouders op de een of andere manier wél belangrijk, dan kan de andere ouder zich aanpassen. Dan is hij degene die schuift. En waarom je niet iets anders doet, omdat dat niet is wat die ander gelukkig maakt Zelf iets opzetten met dat principe van 'hallo welkom we zorgen voor je', dat krijg je niet voor elkaar en heeft geen zin als niemand er behoefte aan heeft in die vorm. Ik heb het juist in de botssituaties als bij Volk, ik vind haar broer en de bemoeienis van beide families erg onfatsoenlijk.

Weer het voorbeeld wat betreft kerst (dus de doop in het superklein qua belangen): Een vande twee heeft er niks mee, de ander wel, dan ga je niet een nieuw feest verzinnen om te vieren. Ik denk dan dat je moet overleggen als stel en in veel gevallen is het 't beste als degene zonder care gewoon schuift.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 13-11-2012, 21:02
Macrador
Avatar van Macrador
Macrador is offline
Citaat:
je maakt toch ook zelf de keuze om een ander blij te maken.
Wat?
__________________
k҉akbeĺg| Mo̴c̷r̸o ̀d'Or
Met citaat reageren
Oud 13-11-2012, 22:17
Verwijderd
Lusi, dat snap ik op zich wel. Maar ik kan me niet voorstellen dat als je op het gebied van geloof zo verschilt, je dan überhaupt bij elkaar kunt blijven eigenlijk.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2012, 23:11
Volk
Avatar van Volk
Volk is offline
Citaat:
Twee ongelovigen zonder zelf enige twijfel over de zin ervan: absoluut niet laten dopen.

Maar is het voor één van de ouders op de een of andere manier wél belangrijk, dan kan de andere ouder zich aanpassen. Dan is hij degene die schuift. En waarom je niet iets anders doet, omdat dat niet is wat die ander gelukkig maakt Zelf iets opzetten met dat principe van 'hallo welkom we zorgen voor je', dat krijg je niet voor elkaar en heeft geen zin als niemand er behoefte aan heeft in die vorm. Ik heb het juist in de botssituaties als bij Volk, ik vind haar broer en de bemoeienis van beide families erg onfatsoenlijk.

Weer het voorbeeld wat betreft kerst (dus de doop in het superklein qua belangen): Een vande twee heeft er niks mee, de ander wel, dan ga je niet een nieuw feest verzinnen om te vieren. Ik denk dan dat je moet overleggen als stel en in veel gevallen is het 't beste als degene zonder care gewoon schuift.
Ik snap niet echt waarom je het onfatsoenlijk vindt dat mijn broer zijn kind niet gedoopt wilde hebben. De families hebben zich er niet mee bemoeid, er is naar onze mening gevraagd. Niks onfatsoenlijks aan vind ik zelf. Ik vind het juist goed dat mijn broertje zijn dochter niet heeft laten dopen, voor mijn broer en zijn geloof betekent dat dat hij haar net zo goed meteen had kunnen doden, voor haar familie betekende het helemaal niks behalve 'het hoort'. Het hellevuur argument hadden ze van internet

En als iemand die nog geen dag kerst heeft gevierd in haar leven maar wel veel feesten op dezelfde dag als kerst, ja, natuurlijk vier je lekker een ander feest als je geen kerst viert! En anders gewoon doorwerken hoor, verdient lekker. Ook nog nooit iemand gehad die er moeite mee had dat ik bleef werken terwijl hij vrij was.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2012, 14:16
O RLY
Avatar van O RLY
O RLY is offline
Nee, tenzij ze zelf de behoefte hebben om gedoopt te worden.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2013, 00:07
Verwijderd
Bij kinderdoop ligt de gedachte vaak anders; ouders willen hun kind op dragen aan 'god' .
Bij de kerk waar mijn ouders me altijd mee naartoe slepen () is de doop puur een om het kind op te dragen, later, als het kind wat groter is kan het er zelf voor kiezen om belijdenis te doen.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2013, 19:33
Verwijderd
nee waarom zou je, een beetje water over je hoofd word je echt niet beter van
Met citaat reageren
Oud 17-01-2013, 20:26
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Interessante kwestie. Ik ben vroeger niet gedoopt (mijn moeder was en is wel gelovig, maar vader niet dus die wilde mij niet laten dopen) en nu baal ik ervan dat ik nog niet gedoopt ben. Ik vind het heel erg mooi dat je als klein kindje er al bij mag horen. De doop is een teken dat je deel uit mag maken van God's verbond en het is prachtig dat een klein kindje daar al bij mag horen!

Ik snap ook wel dat gedoopt worden niet "zaligmakend" is en dat je er geen beter mens van wordt. En het puur uit traditie doen ben ik ook op tegen. Maar als Christen denk ik dat het toch goed is je kinderen te laten dopen. Misschien verlaten die kinderen later het geloof wel; dan heeft de doop voor hen toch geen betekenis meer... Als je het niet laat doen is erger (ervaar ik persoonlijk).

De kinderdoop is ook niet zozeer een keuze voor God, maar meer een herinnering aan God's belofte dat je bij Hem mag horen. Later kan je altijd geloofsbelijdenis doen wanneer je zelf bewust voor God wil kiezen.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-01-2013, 08:42
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Citaat:
Maar als Christen denk ik dat het toch goed is je kinderen te laten dopen. Misschien verlaten die kinderen later het geloof wel; dan heeft de doop voor hen toch geen betekenis meer... Als je het niet laat doen is erger (ervaar ik persoonlijk).
Volledig mee oneens, ondanks dat de doop minder gevolgen heeft dan een besnijdenis vind ik dat je pas tot het "verbond" mag horen als je er zelf achter staat, en dat kun je van een baby nog niet verwachten. Oftewel; je ouders dringen je een geloof op in een "clan" waar je misschien helemaal niet achter staat.
Het is juist veel mooier wanneer je zelf het initiatief neemt op het moment dat je bijvoorbeeld de geloofsbelijdenis doet. Op dat moment ben je veel meer bewust van je geloof. Het nogal makkelijk om je baby te laten dopen en er vanuit gaan dat het nu "gered" is; "Mij kan niks meer gebeuren, ik ben gedoopt".

Er even van uitgaand dat er een god is; denk je dat deze het wat kan schelen of je ouders het kind de kerk in komen dragen om 't voor hem te tonen? Kom nou toch, hij zou dit kind zelf mogelijk hebben gemaakt, speciaal bij deze ouders zodat er weer een "aanbidder" bij komt, hij wéét dat 't er is, hoeft zich niet tussen de kerkgangers te voegen om 't te komen zien.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2013, 09:23
Verwijderd
Ik sta te kijken van het gebrek aan ruimdenkendheid in deze topic. Zal er wel mee te maken dat alleen mensen die geloven, of juist mensen met een grote afkeer van geloof, zich in dergelijke topics mengen. Mensen die er redelijk neutraal instaan boeit dit allemaal niet. Ik hoop dat de meeste jongeren wat meer inlevingsvermogen in zich hebben dan jullie.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2013, 10:15
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Hmm.. dus ik zou i.p.v. mijn mening de TS moeten antwoorden met: "boeit me niet, doe lekker waar je zin in hebt"? Wordt een nogal saai topic zo..
Met citaat reageren
Oud 18-01-2013, 10:37
Verwijderd
Oh, dus eigenlijk boeit het je niet, maar omdat je geen saai topic wilt, doe je alsof het heel belangrijk is??
Met citaat reageren
Oud 18-01-2013, 11:41
Vowel
Avatar van Vowel
Vowel is offline
Ok, hier dan een reactie van iemand die het niet echt iets boeit.

Ten eerste dit: ik zou mijn kind nooit dopen, maar dit komt omdat ik niet gelovig ben en het ontzettende onzin vind. Ook zou ik nooit in de situatie terecht komen waar ik vanwege mijn /care toch een kind zou laten dopen, omdat ik simpelweg geen relatie wil met iemand die religieus is (en overigens wil ik geen kinderen dus dit punt is sowieso moot ).

Dat gezegd hebbende heb ik met het dopen an sich helemaal geen problemen. Je doet een kind daar niets mee aan, zoals je dat bij bijvoorbeeld een besnijdenis wel doet. Heeft het kind later helemaal niets met religie, dan heeft die doop verder helemaal geen invloed meer. Het enige waarop die doop invloed heeft is de gemoedsrust van de ouders. Als ik gedoopt was, had ik daar nu ook geen last meer van.

Wat me wel boeit is dat kinderen geïndoctrineerd worden. Want zo'n doop staat natuurlijk nooit op zichzelf. Mensen doen dit alleen wanneer ze religieus zijn en daar komt bij dat ze hun kinderen religieus opvoeden. Maar dit is een heel andere discussie, dus laten we daar maar niet over doorgaan.

Oh en het argument "dat hoort nu eenmaal" of "dat is traditie".. Ja, dat vind ik ook onzin, maar als mensen dit per se willen dan moeten ze dat ook zelf weten, want nogmaals: een kind doe je er in principe niets mee aan.

Edit: in het geval van Volk heb je dus wel een probleem wanneer je botsende geloven hebt, en één van de ouders per se een doop wil en de andere niet. Maar heel stiekem vraag ik me dan af hoe je zo ver bent gekomen dat je samen een kind wilt, als de religies van beide partners zo haaks op elkaar staan. Het lijkt me dat er dan wel meer problemen zijn dan alleen wat betreft het wel/niet dopen.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2013, 12:24
Verwijderd
Wellicht is het allemaal een groot koeltoerverschil, jullie noorderlingen snappen het gewoon niet of zo.

want:
Citaat:
Wat me wel boeit is dat kinderen geïndoctrineerd worden. Want zo'n doop staat natuurlijk nooit op zichzelf. Mensen doen dit alleen wanneer ze religieus zijn en daar komt bij dat ze hun kinderen religieus opvoeden.
Ik ken heel veel mensen die gedoopt zijn maar niet religieus opgevoed. Is redelijk normaal ten zuiden van de evenaar Jeker. Dopen betekent helemaal niet automatisch dat zo'n kind religieus wordt opgevoed.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2013, 12:39
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Citaat:
Oh, dus eigenlijk boeit het je niet, maar omdat je geen saai topic wilt, doe je alsof het heel belangrijk is??
Waar zie je in mijn respons dat ik het belangrijk vind? Ik geef mijn (uitgesproken) mening en TS kan er mee doen wat ze wil.

Citaat:
Ik ken heel veel mensen die gedoopt zijn maar niet religieus opgevoed. Is redelijk normaal ten zuiden van de evenaar Jeker. Dopen betekent helemaal niet automatisch dat zo'n kind religieus wordt opgevoed.
Vreemd, ik vraag me dan toch af wat deze mensen bezielt, en waarom niet besnijden, of gewoon meteen maar direct offeren?
Niet dat ik het belangrijk of zelfs boeiend vind, vraag het me alleen af..
Met citaat reageren
Oud 18-01-2013, 12:52
Verwijderd
Citaat:
Vreemd, ik vraag me dan toch af wat deze mensen bezielt, en waarom niet besnijden, of gewoon meteen maar direct offeren?
Niet dat ik het belangrijk of zelfs boeiend vind, vraag het me alleen af..
Ies koeltoer. Ies traditie. Besnijden en offeren niet.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2013, 13:14
Vowel
Avatar van Vowel
Vowel is offline
Citaat:
Ik ken heel veel mensen die gedoopt zijn maar niet religieus opgevoed. Is redelijk normaal ten zuiden van de evenaar Jeker. Dopen betekent helemaal niet automatisch dat zo'n kind religieus wordt opgevoed.
Dan snap ik gewoon niet waarom je kinderen zou dopen als je niet religieus bent. Wat is dan het nut? Waarom doe je het dan? Wat heeft het voor waarde?

Edit: nevermind, ik zie het al. "Het is traditie." Ja dat "snap" ik daadwerkelijk niet. Vasthouden aan tradities. Maar eh, het is nog altijd beter dan religieuze motieven.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2013, 13:24
Verwijderd
Ik begrijp dat je het niet snapt, maar als je partner het erg graag zou willen, vanuit traditie, zou je er dan onoverkomelijke bezwaren tegen hebben? Ik zelf niet. Het zou niet mijn keuze zijn en ik zou er een goed over praten, maar als de moeder van mijn kind het desondanks erg graag wilde, dan prima. En dan doe ik er ook gewoon aan mee, zonder lang gezicht en zo.

En los daarvan wil ik nog wel toevoegen dat het zoals Lusi beschrijft natuurlijk niet enkel traditie is maar ook een feestje om de nieuwgeborene te verwelkomen. Het is niet alleen een 'domme' traditie zonder bijbetekenis.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2013, 13:29
Vowel
Avatar van Vowel
Vowel is offline
Citaat:
Ik begrijp dat je het niet snapt, maar als je partner het erg graag zou willen, vanuit traditie, zou je er dan onoverkomelijke bezwaren tegen hebben? Ik zelf niet. Het zou niet mijn keuze zijn en ik zou er een goed over praten, maar als de moeder van mijn kind het desondanks erg graag wilde, dan prima. En dan doe ik er ook gewoon aan mee, zonder lang gezicht en zo.

En los daarvan wil ik nog wel toevoegen dat het zoals Lusi beschrijft natuurlijk niet enkel traditie is maar ook een feestje om de nieuwgeborene te verwelkomen. Het is niet alleen een 'domme' traditie zonder bijbetekenis.
Nou, zoals ik al zei heb ik met het dopen an sich geen problemen, alleen met de religieuze boel die erbij komt kijken (en dat zou dus niet gebeuren omdat ik geen relatie wil met een religieus persoon).

Is het echt absoluut niet religieus gemotiveerd, dan tja, vind ik het nog steeds onnodig maar ik zou er niet per se tegen zijn.

Edit: Maar dan geldt inderdaad dit:
Citaat:
Ik zou me niet kunnen voorstellen dat ik een relatie (laat staan samen kinderen krijgen) kunnen hebben met iemand die zoveel waarde hecht aan zo'n traditie. Volgens mij botst het dan al eerder op andere dingen.
ook voor mij. Ik kan het me werkelijk niet voorstellen.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 18-01-2013, 13:29
Verwijderd
Ik zou me niet kunnen voorstellen dat ik een relatie (laat staan samen kinderen krijgen) kunnen hebben met iemand die zoveel waarde hecht aan zo'n traditie. Volgens mij botst het dan al eerder op andere dingen.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2013, 13:40
Verwijderd
Ik kan me ook niet voorstellen dat ik een relatie krijg met wen gelovige. Eentje die echt in het hele verhaal gelooft. Wel iemand met een vergelijkbare achtergrond als ik, en dan is dopen voor de ouders belangrijk doordat zij het op waarde kunnen schatten voor hun familie en verdere omgeving. Doorwerking van de belangen. En in het geval dat wel dopen nul schade oplevert en niet dopen een verdriet dat doorwerkt, dan ben je vreselijk bekrompen als atheïstenkoppel om het niet te doen.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2013, 13:41
Verwijderd
En dit gaat dus echt over nul schade, dus kom niet met lulverhalen als je het totaal niet kent.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2013, 13:52
Vowel
Avatar van Vowel
Vowel is offline
Maar waarom is het per se niet willen dopen bekrompen en het per se wel willen dopen niet? Vooral als je niet eens (echt) religieus bent. Is het dan niet net zo bekrompen om anderen iets tegen hun zin te willen laten doen?
Met citaat reageren
Oud 18-01-2013, 14:03
Verwijderd
Citaat:
Maar waarom is het per se niet willen dopen bekrompen en het per se wel willen dopen niet? Vooral als je niet eens (echt) religieus bent. Is het dan niet net zo bekrompen om anderen iets tegen hun zin te willen laten doen?
Dat. Ik vind het dan ook bekrompen van de ouders dat ze hun kinderen gaan verplichten of dwingen hun kind te dopen omdat zij er zoveel waarde aan hechten.

En als het gaat om verdriet te vermijden, mensen moeten zich niet zo snel verdriet laten doen met dingen die niet tegen hen persoonlijk zijn gericht. Zoals die discussie op LS over met kanker schelden of godverdomme gebruiken. Dat je je daardoor gekwetst voelt en dat het je verdriet doet, is toch iets dat je zelf in de hand hebt.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2013, 14:06
Verwijderd
Citaat:
Maar waarom is het per se niet willen dopen bekrompen en het per se wel willen dopen niet? Vooral als je niet eens (echt) religieus bent. Is het dan niet net zo bekrompen om anderen iets tegen hun zin te willen laten doen?
Ho ho ho ik zeg nergens dat per se willen dopen niet bekrompen is. Maar ik zie hier nu eenmaal niemand die per se wil dopen, dus daar kan ik niet op reageren
Met citaat reageren
Oud 18-01-2013, 14:10
Vowel
Avatar van Vowel
Vowel is offline
Citaat:
Ho ho ho ik zeg nergens dat per se willen dopen niet bekrompen is. Maar ik zie hier nu eenmaal niemand die per se wil dopen, dus daar kan ik niet op reageren
Ik reageerde dan ook op op Lusi.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2013, 14:14
Verwijderd
Ik spreek volgens mij nergens over per se wel.

En het antwoord is dat dopen (in de normale gevallen ) onschuldig is dus per se niet is slecht onderbouwd. Te slecht om je zin door te drukken als atheïst.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2013, 14:20
Vowel
Avatar van Vowel
Vowel is offline
Citaat:
Ik spreek volgens mij nergens over per se wel.

En het antwoord is dat dopen (in de normale gevallen ) onschuldig is dus per se niet is slecht onderbouwd. Te slecht om je zin door te drukken als atheïst.
En voor per se wel bestaan veel goede argumenten?

Overigens denk ik dat je de zaken omdraait. Een kind wordt ongedoopt ter wereld gebracht, dus er zijn twee mogelijkheden: 1) je doet niets, 2) je laat het dopen. Niets doen is niet je zin doordrukken. Niets doen is gewoon niets doen. Als je per se wilt dat het kind gedoopt wordt, dán ben je je zin aan het doordrukken.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2013, 14:24
Verwijderd
Citaat:
dan ben je vreselijk bekrompen als atheïstenkoppel om het niet te doen.


Nee, dan is je familie bekrompen en dom.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2013, 14:49
Verwijderd
Mensen zijn atheïst of gelovig en dat kun je lastig veranderen. Dat houden we dus gelijk. Een goed geïnformeerde gelovige is bang dat het kind buiten de boot zal vallen. Extreme bezorgdheid. Een goed geïnformeerde atheïst kan geen degelijke argumenten verzinnen dat het slecht is. Er gebeurt niks naars en bepaalt helemaal niks voor een atheïstische toekomst.

Je kunt niet uitgaan van een blancoleven, dat bestaat gewoonweg niet. Qua dopen al helemaal niet in de situatie die ik beschrijf. Continu doen we dingen uit ritueel, uit geloof, bijgeloof, gewoonte, wat dan ook. Over dopen wordt een probleem gemaakt, terwijl dat er niet is. Er zijn ook mensen die een babykamer lelijk vinden, met een kanten bedje. Beschuit met muisjes niet lekker. Ook babytalk gaat gewoon door terwijl het vastligt dat dat slecht is voor spraakontwikkeling. Waarom wordt dit ritueel eruit gepikt? Het kan geen kwaad. Ook niet voor aanwezige atheïsten ga een keer kijken.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2013, 14:52
Verwijderd
Je veroorzaakt onnodig leed, is mijn punt. En alleen door inzoomen op een ritueel terwijl het ervan stikt.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2013, 14:54
Vowel
Avatar van Vowel
Vowel is offline
Citaat:
Mensen zijn atheïst of gelovig en dat kun je lastig veranderen. Dat houden we dus gelijk. Een goed geïnformeerde gelovige is bang dat het kind buiten de boot zal vallen. Extreme bezorgdheid. Een goed geïnformeerde atheïst kan geen degelijke argumenten verzinnen dat het slecht is. Er gebeurt niks naars en bepaalt helemaal niks voor een atheïstische toekomst.
Een goed geïnformeerde gelovige, ja?

Nou luister, er zijn genoeg dingen die je zou kunnen doen waartegen je geen degelijk argument kunt verzinnen, zoals een regendans doen om de wieg van de baby, of het hele huis omringen met een lijn zout, of wat dan ook, maar dat betekent niet dat je het allemaal moet gaan doen "omdat er toch niets naars gebeurt."

Ik vind "het is onzin en het voegt niets toe" genoeg argument om het niet te doen.

Citaat:
Je kunt niet uitgaan van een blancoleven, dat bestaat gewoonweg niet. Qua dopen al helemaal niet in de situatie die ik beschrijf. Continu doen we dingen uit ritueel, uit geloof, bijgeloof, gewoonte, wat dan ook. Over dopen wordt een probleem gemaakt, terwijl dat er niet is. Er zijn ook mensen die een babykamer lelijk vinden, met een kanten bedje. Beschuit met muisjes niet lekker. Ook babytalk gaat gewoon door terwijl het vastligt dat dat slecht is voor spraakontwikkeling. Waarom wordt dit ritueel eruit gepikt? Het kan geen kwaad. Ook niet voor aanwezige atheïsten ga een keer kijken.
Oh, maar al die dingen die jij noemt vind ik ook onzin en zou ik ook niet doen.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2013, 14:55
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Nee, die mensen veroorzaken onnodig leed bij zichzelf door zich druk te maken over zoiets onbenulligs als dopen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Onzin Hang jij een religie aan?
Axel11
156 29-10-2015 14:22
De Kantine Saaie larp! #1795
Verwijderd
500 13-03-2013 00:06
Levensbeschouwing & Filosofie Twee geloven op 1 kussen.. en de toekomst
Sjaan
86 25-06-2007 15:37
Levensbeschouwing & Filosofie relatie met ander geloof/geen geloof
JMS
112 05-01-2007 12:48
Levensbeschouwing & Filosofie Het kleine vraagjes over geloven topic
T_ID
501 30-06-2006 00:21
Levensbeschouwing & Filosofie dopen
=zwart wit=
89 14-07-2005 13:42


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:17.