Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-10-2006, 08:04
JMS
JMS is offline
Mensen hoe kijken jullie tegen het feit aan als je een verkering hebt met een meisje die niet gelooft en jij gelooft wel kan dat? Ook andersom ben ik heel benieuwd .. zou je een relatie willen met een christen/moslim/hindoe of boedhist? en hoe zou je er tegenover staan?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-10-2006, 08:11
Ray
Avatar van Ray
Ray is offline
Tuurlijk kan dat, het zou wel erg bekrompen zijn als dat niet zo zou zijn...we hebben geen zuilen meer tegenwoordig hoor.

Dat jullie denkbeelden over geloof verschillen betekent toch niet gelijk dat jullie niet van elkaar kunnen houden? Het enigste argument dat ik nog zou kunnen verzinnen is dat je vriendin bijv. joods is en dat alles kosjer moet, en dat zaterdag sabbat is enzo.
__________________
Chaos unleashed..
Met citaat reageren
Oud 20-10-2006, 11:33
justmyself
justmyself is offline
ik ben niet gelovig maar ik zou wel een relatie kunnen hebben met iemand die wel gelovig is zolang die mij maar niet dwingt om ook aanhanger te worden van dat geloof. ik zou geen vriend willen die in een sekte zit ofzoo dat zie ik dus echt niet zitten.

maar als je een vriend hebt maakt het toch neit zoveel uit waarin die geloofd enzo, oké het kan wel invloeden uitgeven op je leven maar je moet ook wat over hebben voor elkaar toch??
Met citaat reageren
Oud 20-10-2006, 19:56
Melpomene
Melpomene is offline
Waarom niet? Ik ben moslim en hij vindt geloof '' opium voor het volk''
Met citaat reageren
Oud 20-10-2006, 20:21
Verwijderd
Citaat:
Anxiety schreef op 20-10-2006 @ 12:24 :
Ik ben Christelijk en wil liever geen relatie aan gaan met een jongen die moslim/hindoe/boeddhist/Jehova getuige etc. is.

Uiteraard zijn aanhangers van de Scientology church en andere sektes uitgesloten.
Waarom dan?
Met citaat reageren
Oud 21-10-2006, 11:13
Verwijderd
Ik ben christen, maar absoluut niet kieskeurig.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2006, 15:49
akumabito
Avatar van akumabito
akumabito is offline
Mutual non-aggression pact

Zij doet niet opdringerig met haar geloof, en ik hou mijn atheisme op de achtergrond. Werkt prima.
__________________
On my Journey, Destinations are Optional, and not Always Desirable.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2006, 16:08
Verwijderd
Ik zou niet kunnen samenleven met iemand die gelooft, en idd religie is opium voor het volk zoals Karl Marx het zei
Met citaat reageren
Oud 21-10-2006, 20:32
Verwijderd
Liever niet.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2006, 22:30
bbyn
bbyn is offline
Citaat:
Anxiety schreef op 20-10-2006 @ 12:24 :
Ik ben Christelijk en wil liever geen relatie aan gaan met een jongen die moslim/hindoe/boeddhist/Jehova getuige etc. is.

Uiteraard zijn aanhangers van de Scientology church en andere sektes uitgesloten.
__________________
"Once I asked Jesus : How much do you love me? He said: this much. He stretched His arms and died for me!"
Met citaat reageren
Oud 21-10-2006, 23:26
Verwijderd
Nee. De 'denk'wijze van gelovigen is op zo'n fundamentele wijze verschillend van die van mij dat ik dat niet kan en wil accepteren.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2006, 23:51
Il organista
Avatar van Il organista
Il organista is offline
Citaat:
nare man schreef op 22-10-2006 @ 00:26 :
Nee. De 'denk'wijze van gelovigen is op zo'n fundamentele wijze verschillend van die van mij dat ik dat niet kan en wil accepteren.
Hier ben ik het mee eens, alleen dan in omgekeerde volgorde: ik moet niet denken aan een relatie met een 'ongelovige'.
__________________
Wat is bescheidenheid anders dan gehuichelde nederigheid waarmee men excuus vraagt voor kwaliteiten en verdiensten bij lieden die deze missen?
Met citaat reageren
Oud 21-10-2006, 23:54
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Tja, er zitten gradaties in. Laatst zat er in het café een meisje aan de tafel die het gesprek onderbrak toen het opeens over geesten ging. 'dat mocht niet van het geloof', op de vraag waarom dat zo was viel ze stil. Ja... maar ja, knap ik dan af op het geloof zelf of op de domheid die het daar voortbracht?

Sowieso wil ik aan de stelling dat er een negatief verband bestaat tussen hoe fundamentalistisch iemand is en hoe compatible ze zijn in relaties met mensen van een andere levensovertuiging.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 22-10-2006, 09:48
Blaf
Avatar van Blaf
Blaf is offline
Ja mij zou het niet uitmaken. maar als ze maar niet denkt dat ik met haar naar de kerk ga ofzo of mij probeert te bekeren dan ben ik heel snel weg.
__________________
All Hail to the Ale!
Met citaat reageren
Oud 22-10-2006, 10:00
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
doe lekker praktisch en richt je leven hetzelfde in. dezelfde weg met hetzelfde doel lopen lijkt me namelijk wel zo makkelijk, afgezien van de talloze praktische zaken.

er is natuurlijk wel een verschil tussen een relatie en een relatie.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2006, 15:00
Blaf
Avatar van Blaf
Blaf is offline
Citaat:
nare man schreef op 22-10-2006 @ 00:26 :
Nee. De 'denk'wijze van gelovigen is op zo'n fundamentele wijze verschillend van die van mij dat ik dat niet kan en wil accepteren.
Hoeft niet per se ik had eens een keer met een meisje waarvan ik niet wist dat ze gelovig was heel aardig leuk meisje alleen ze bad tijdens het eten en ging zondags naar de kerk...

verder hadden we het nooit over geloven of zo dat was ook nergens voor nodig
__________________
All Hail to the Ale!
Met citaat reageren
Oud 22-10-2006, 15:06
Verwijderd
Ik heb een fundamentele minachting voor het geloof. Ik denk dat het niet goed zou gaan.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2006, 15:09
Verwijderd
Citaat:
Woef schreef op 22-10-2006 @ 16:00 :
Hoeft niet per se ik had eens een keer met een meisje waarvan ik niet wist dat ze gelovig was heel aardig leuk meisje alleen ze bad tijdens het eten en ging zondags naar de kerk...

verder hadden we het nooit over geloven of zo dat was ook nergens voor nodig
Er is ook verschil tussen iemand die gelovig is, en iemand die zich houdt aan christelijke gewoonten.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 24-10-2006, 20:40
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Ik denk dat ik nog beter een relatie aan kan gaan met iemand die in vliegende wasmachines gelooft, dan iemand die beweert dat er een god is.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 24-10-2006, 20:47
Juda[NL]
Avatar van Juda[NL]
Juda[NL] is offline
Ik respecteer vrijwel alles wat iemand gelooft...

Ikzelf heb een Christelijke vriendin, terwijl ik zelf Joods ben...

Niets aan de hand
__________________
- the owl asks, but never answers -
Met citaat reageren
Oud 24-10-2006, 21:24
Verwijderd
Citaat:
justmyself schreef op 20-10-2006 @ 12:33 :
ik ben niet gelovig maar ik zou wel een relatie kunnen hebben met iemand die wel gelovig is zolang die mij maar niet dwingt om ook aanhanger te worden van dat geloof.
Zo denk ik er ook over.
Weet alleen niet hoe ik het zou vinden om kinderen te krijgen, omdat ik ze ook niet gelovig op zou willen voeden.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2006, 12:11
Melpomene
Melpomene is offline
Citaat:
Vice schreef op 24-10-2006 @ 21:40 :
Ik denk dat ik nog beter een relatie aan kan gaan met iemand die in vliegende wasmachines gelooft, dan iemand die beweert dat er een god is.
Lal wat een stomme vergelijking
Met citaat reageren
Oud 25-10-2006, 15:34
Verwijderd
Als het bestaan van God maar erkent wordt en er niet extremistisch (lees: overdreven) gehandeld wordt, is er wat mij betreft geen probleem.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2006, 15:53
Tiño
Avatar van Tiño
Tiño is offline
Citaat:
Firdaus schreef op 25-10-2006 @ 16:34 :
Als het bestaan van God maar erkent wordt en er niet extremistisch (lees: overdreven) gehandeld wordt, is er wat mij betreft geen probleem.
hoe kan je dat erkennen als je er niet in gelooft?
__________________
Sylvia Jeanette Natalie en Fien Elsje Treesje Truus Babbette Betsie en Sabine Greet Magreet Magriet Marie Marei en Angelien Mies Marjan Marlyn
Met citaat reageren
Oud 25-10-2006, 15:57
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Tiño schreef op 25-10-2006 @ 16:53 :
hoe kan je dat erkennen als je er niet in gelooft?
Vraag het alle vrouwelijke getrouwde islamitische bekeerlinges in Nederland zou ik zeggen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-10-2006, 16:00
Verwijderd
Citaat:
Tiño schreef op 25-10-2006 @ 16:53 :
hoe kan je dat erkennen als je er niet in gelooft?
Ja, dan is een liefdesrelatie met mij onmogelijk. Daar gaat het hier toch om? Hoe je er zelf naar kijkt?

En ik ben niet getrouwd hoor, mijn vriend is een agnost. Hij erkent Zijn bestaan, en meer ook niet (helaasch).
Met citaat reageren
Oud 25-10-2006, 16:15
Verwijderd
Citaat:
Firdaus schreef op 25-10-2006 @ 17:00 :
Ja, dan is een liefdesrelatie met mij onmogelijk. Daar gaat het hier toch om? Hoe je er zelf naar kijkt?

En ik ben niet getrouwd hoor, mijn vriend is een agnost. Hij erkent Zijn bestaan, en meer ook niet (helaasch).
Dan is hij geen agnost, maar ietsist.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2006, 16:18
Blaf
Avatar van Blaf
Blaf is offline
Citaat:
Juda[NL] schreef op 24-10-2006 @ 21:47 :
Ik respecteer vrijwel alles wat iemand gelooft...

Ikzelf heb een Christelijke vriendin, terwijl ik zelf Joods ben...

Niets aan de hand
zou je als het een leuk meisje was ook met een moslim nemen?
__________________
All Hail to the Ale!
Met citaat reageren
Oud 25-10-2006, 16:19
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 25-10-2006 @ 17:15 :
Dan is hij geen agnost, maar ietsist.
Ok, moeilijkdoenerij. Een ietsist dan.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2006, 16:50
Verwijderd
Citaat:
Firdaus schreef op 25-10-2006 @ 17:19 :
Ok, moeilijkdoenerij. Een ietsist dan.
Het verschil is toch behoorlijk groot. Een ietsist denkt dat er "iets" van een godheid is, terwijl de agnost het volkomen irrelevant/onkenbaar vindt. Dat is nogal een onderscheid.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2006, 08:14
Makaveli
Avatar van Makaveli
Makaveli is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 25-10-2006 @ 17:50 :
Het verschil is toch behoorlijk groot. Een ietsist denkt dat er "iets" van een godheid is, terwijl de agnost het volkomen irrelevant/onkenbaar vindt. Dat is nogal een onderscheid.
Een agnost is juist iemand die het niet weet. Hij kan niet bewijzen dat er een God bestaat en ook niet bewijzen dat er géén God bestaat.
Daarnaast heb je ook weer een onderscheid tussen een sterke en zwakke agnost.
Een zwakke agnost beweert niet te weten of God bestaat en een sterke agnost beweert dat je niet kàn weten of God bestaat.
Een agnost is zeer verschillend in opvatting dan een atheïst. Dat is nogal een onderscheid.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2006, 10:46
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Makaveli schreef op 26-10-2006 @ 09:14 :
Een agnost is juist iemand die het niet weet.
Met als verschil tussen de ietsjist en de agnost dat de agnost van mening is dat we niet kunnen weten of weten (of dat het relevant is) of er een god bestaat. De ietsjist denkt dat er wel iets van een opperwezen is, maar dat we dat wezen niet kunnen definiëren omdat we het niet kennen.

Een beetje alsof je een zak hebt waarvan je niet weet of er iets in zit, of een zak waarvan je weet dat er iets in zit, maar je weet niet wat dat is.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 26-10-2006, 12:52
Makaveli
Avatar van Makaveli
Makaveli is offline
Citaat:
T_ID schreef op 26-10-2006 @ 11:46 :
Met als verschil tussen de ietsjist en de agnost dat de agnost van mening is dat we niet kunnen weten of weten (of dat het relevant is) of er een god bestaat. De ietsjist denkt dat er wel iets van een opperwezen is, maar dat we dat wezen niet kunnen definiëren omdat we het niet kennen.

Een beetje alsof je een zak hebt waarvan je niet weet of er iets in zit, of een zak waarvan je weet dat er iets in zit, maar je weet niet wat dat is.
Het klopt wat je zegt.
Je doelt hier op de sterke agnost, die echt van mening is dat het niet KAN weten i.p.v. het gewoon niet weten (zwakke agnost).

In termen van een 'zak', weet de atheïst dat er niets in de zak zit. De zwakke agnost weet niet wat in de zak zit en de sterke agnost weet dat hij dat niet kàn weten wat in de zak zit. De ietsjist weet dat er iets in de zak zit, maar weet niet wat. De theïst weet dat er iets in de zak zit en weet wat.

Offtopic: Nog gefeliciteerd!
Met citaat reageren
Oud 27-10-2006, 09:34
Verwijderd
Oh, daar kan ik me wel in vinden. Volgens die definitie zou ik dan een 'sterke' agnost zijn.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2006, 11:16
Makaveli
Avatar van Makaveli
Makaveli is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 27-10-2006 @ 10:34 :
Oh, daar kan ik me wel in vinden. Volgens die definitie zou ik dan een 'sterke' agnost zijn.
Ik een 'zwakke' agnost.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2006, 11:55
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Ik ook. Het is immers niet uit te sluiten dat men de zak een keer opent.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 27-10-2006, 12:06
Verwijderd
Zullen we het even houden op een relatie met een ander geloof
Met citaat reageren
Oud 27-10-2006, 13:37
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
Het wordt wel moeilijker, wanneer je moet samenleven met iemand die de wereld anders bekijkt dan jij.

Aan de andere kant kun je het ook als een uitdaging zien. Of een interessant meningsverschil waar je eeuwig over kunt discussieren, en zo een sleur voorkomt/verzacht. Ik zag is een keer op tv een docu over hoe slecht bejaarden worden verzorgd in bejaardetehuizen, en daarbij viel mij op dat de enige mensen die nog straalden, een Christelijke man en zijn twee Atheistische vrienden waren, die verklaarden nog al eens leuke discussies over het onderwerp te houden. Alle andere bejaarden leken zo in de war, dat je je afvroeg waarom ze nog verder leefden.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2006, 13:55
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 27-10-2006 @ 14:37 :
omg .
(agnosten verzekerd korter leven?)
Met citaat reageren
Oud 27-10-2006, 13:59
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
(heb niet het hele topic gelezen)

Als je echt van elkaar zou houden doe je daar niks aan, maar echt handig is het niet, lijkt me.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 27-10-2006, 14:23
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 27-10-2006 @ 14:55 :
omg .
(agnosten verzekerd korter leven?)
Dat is ook waar. Google maar eens op 'gelovigen leven langer', vele verschillende onderzoeken wijzen hetzelfde uit.

Mensen die de spirituele tak van het leven negeren, zijn aangewezen op lichamelijke geneugten. Maar het lichaam brokkelt bij ieder mens (langzaam maar zeker) af. En dat houd je als ongelovige niets meer over.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2006, 14:30
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 27-10-2006 @ 14:55 :
omg .
(agnosten verzekerd korter leven?)
Alsof al die anderen dan automatisch agnosten zijn.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2006, 18:01
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 27-10-2006 @ 15:23 :
Dat is ook waar. Google maar eens op 'gelovigen leven langer', vele verschillende onderzoeken wijzen hetzelfde uit.
Dat is geen verdienste van de religie.

Of weet je wat, laat ik het in dezelfde argumentatiestijl weerleggen:

(1)Er zijn nergens zoveel atheïsten als in de Westerse wereld.
(2)Nergens is de levensverwachting zo hoog als in de Westerse wereld.
(3)Atheïsme is dus gezond!
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle

Laatst gewijzigd op 27-10-2006 om 18:31.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2006, 18:29
Mephisto
Avatar van Mephisto
Mephisto is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 27-10-2006 @ 15:23 :
Dat is ook waar. Google maar eens op 'gelovigen leven langer', vele verschillende onderzoeken wijzen hetzelfde uit.

Mensen die de spirituele tak van het leven negeren, zijn aangewezen op lichamelijke geneugten. Maar het lichaam brokkelt bij ieder mens (langzaam maar zeker) af. En dat houd je als ongelovige niets meer over.
Ik ervaar als ongelovige regelmatig het spirituele, als ik hard aan de psychidelische drugs ga.
__________________
Nothing says "I love you" like fisting.
Een gat is een gat en mijn lul heeft geen ogen.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2006, 18:40
Melpomene
Melpomene is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 27-10-2006 @ 13:06 :
Zullen we het even houden op een relatie met een ander geloof
Ja anders ontaard er weer een topic in het nut van geloven vs niet geloven blablabla.

Volgens mijn ervaring zijn er best wel verschillen maar niet perse onoverkomelijke, misschien dat nog komt in de toekomst want ik wil wel leven naar de regels van de Islam en met sommigen heeft hij al aangegeven moeite te hebben.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2006, 19:48
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
T_ID schreef op 27-10-2006 @ 19:01 :
Dat is geen verdienste van de religie.

Of weet je wat, laat ik het in dezelfde argumentatiestijl weerleggen:

(1)Er zijn nergens zoveel atheïsten als in de Westerse wereld.
(2)Nergens is de levensverwachting zo hoog als in de Westerse wereld.
(3)Atheïsme is dus gezond!
Ik heb nooit gezegd dat het een verdienste van de religie was. (Waarom schiet je eigenlijk in de verdediging?)

Evenmin kan ik ontkennen dat het een verdienste van de religie is. Iets wat jij wel doet, zonder onderbouwing...


Mephisto:
Citaat:
Ik ervaar als ongelovige regelmatig het spirituele, als ik hard aan de psychidelische drugs ga.
In feite bevestig je mijn stelling alleen maar. Lees het stukje dat je quotte eens goed door, laat het tot je doordringen, en kom dan met een verstandige reactie.

Het is trouwens 'psychedelische'.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2006, 20:11
Verwijderd
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 27-10-2006 @ 13:06 :
Zullen we het even houden op een relatie met een ander geloof
Met citaat reageren
Oud 29-10-2006, 21:45
Verwijderd
Gewoon bekeren.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2006, 00:34
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 27-10-2006 @ 15:23 :
Dat is ook waar. Google maar eens op 'gelovigen leven langer', vele verschillende onderzoeken wijzen hetzelfde uit.
Maar om dan een beetje terug te gaan naar dit onderwerp, zouden geloven stelletjes ook een fijner leven hebben en langer bij elkaar blijven.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 30-10-2006, 08:43
Broeder
Avatar van Broeder
Broeder is offline
Citaat:
Vice schreef op 30-10-2006 @ 01:34 :
Maar om dan een beetje terug te gaan naar dit onderwerp, zouden geloven stelletjes ook een fijner leven hebben en langer bij elkaar blijven.
Bij dat soort onderzoeken zijn er zoveel 'verontreinigende' factoren, dat zoiets onmogelijk alleen op geloven is terug te voeren.

Ontopic: Lijkt me een te fundamenteel denkverschil (in negatieve zin) om te overbruggen, dus niet erg waarschijnlijk.
__________________
ENIGSINDS WANNEER?

Laatst gewijzigd op 30-10-2006 om 09:13.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Liefde & Relatie Een relatie van anderhalf jaar plotseling voorbij
Ratrom
2 15-01-2013 16:06
Levensbeschouwing & Filosofie Waarheid, methode en geloof
Verwijderd
19 31-03-2012 11:16
Liefde & Relatie Advies gevraagd bij 2,5 jaar durende relatie
Jongen_22
32 17-03-2009 14:54
Levensbeschouwing & Filosofie Twee geloven op 1 kussen.. en de toekomst
Sjaan
86 25-06-2007 14:37
De Kantine om welke situatie lag jij helemaal in een deuk?
Goeniegoegoe
77 17-12-2004 08:14
Liefde & Relatie LONGPOSTS: Mijn ideeën over liefde.
Rerisen Phoenix
58 13-06-2003 07:23


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:57.