Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-12-2010, 13:34
Mr.Mark
Avatar van Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Er wordt vaak gevraagd waarom christenen nou geloven, meestal gaat dat over de vraag waarom sommige dingen zo snel worden aangenomen terwijl er geen tastbaar bewijs is. Voordat ik me er zelf echt in had verdiept zocht ik naar antwoorden op deze vraag: waarom geloof ik nou? Maar het is eigenlijk best simpel. Je kiest niet om te geloven, dat komt ook wel duidelijk naar voren. In sommige topics op dit forum ging het even over het dwingen te geloven maar men kwam al snel tot de conclusie dat dat niet werkt. Je kunt niet mensen dwingen iets te geloven, ook kun je niet zelf zeggen: “en nu ga ik dit geloven”.

Het geloof is een geschenk. Je kunt er verder niks voor doen en alles wordt gestuurd door God zelf. Hij heeft vanaf het begin der tijd al een vast aantal mensen uitgekozen die gaan geloven en die dus het geloof als een geschenk hebben gekregen.(1)(2)(9) Voor veel mensen, ook christenen is dit moeilijk te bevatten. Het hele idee van het christelijk geloof is dat je de genade van God krijgt zonder dat je daar wat voor hoeft te doen. Alles ligt vast, niks kan worden veranderd. Dat betekent natuurlijk niet dat de mensen die nu nog niet geloven later ook niet tot geloof kunnen komen uiteraard.

Nu ik het hier over heb, heb ik ook verteld dat God je zelf uitkiest om te gaan geloven. Sommige mensen zien dit als argument tegen het christelijk geloof terwijl het er eigenlijk mooi bij aansluit. Richard Dawkins bijvoorbeeld(3). Hij zegt dat de plaats waar je bent geboren belangrijk is voor de religie waarbij je je bij aansluit. Hier kun je zeggen dat God je daar juist heeft geplaatst om ook geholpen te worden door andere mensen want je gelooft niet alleen.(4)

Geloven wordt snel gelijkgetrokken met ‘goedgelovig’: het snel aannemen van dingen waarvoor geen bewijs is. Dit geloof wordt geschonken door God zelf en daarom geloven sommige mensen het wel en anderen het niet. Het heeft niks met intelligentie te maken of de plaats waar je opgroeit.

Veel mensen vinden dit moeilijk want dat zou betekenen dat God ook mensen passeert. God schenkt zijn genade aan wie hij wil en als hij een ontelbaar deel redt, is het niet oneerlijk dat Hij mensen passeert(5). God verwerpt juist de mensen die Hem verwerpen(6). Maar als je bidt om de Geest van God, zal hij je ook geloof schenken.(7)

Nu nog even over de goede werken. Deze goede werken spelen in de Rooms-Katholieke kerk een belangrijke rol terwijl het voornaamste juist het geloof in Jezus Christus is. Je goede werken zijn een logisch gevolg van je geloof(8). Je kunt ook niet zelf je heiliging verdienen tenzij je geen zonde doet. Iedereen doet zonde dus je bent volledig afhankelijk van de genade van Christus, God zelf.

@DAH: Je had het er over dat jouw godsdienstleraar zegt dat je de Bijbel op heel veel manieren kunt interpreten maar dat gaat alleen over de kleine details. De hoofdlijn zoals ik hier heb beschreven kan moeilijk anders worden opgevat omdat ik er overal bronnen bij heb gebruikt. Als je dingen anders gaat zien sla je eigenlijk gewoon teksten in de Bijbel over die je even niet uit komen.

Om het nog even te hebben over de relatie tussen wetenschap en religie: het geloof kun je niet beredeneren met wetenschap, dat komt omdat je het zelf niet kunt kiezen. Als je bewijs vindt heb jij zelf de keuze gemaakt om te geloven maar die keuze kan je niet maken want God schenkt het geloof. Er zullen dingen zijn die in overeenstemming zijn met wat er in de Bijbel is geschreven, en er zullen ook dingen zijn die niet in overeenstemming zijn met wat er in de Bijbel is geschreven. Dit vind ik niet genoeg om religie meteen te verwerpen. Waarheid is relatief en kan veranderen met de tijd.


(1) 1 Kor 12:3
(2) Efe 1:4
(3) http://www.youtube.com/watch?v=6mmskXXetcg
(4) Efe 3:18
(5) Mat 20:15
(6) 1 Petr 2:7-8
(7) Luc 11: 9-11
(8) Luc 6:43
(9) Efeze 2:8

Er zullen vast mensen zijn die het hier niet mee eens zijn. Het is ook een typisch gereformeerd betoog, met die mensen ga ik graag in discussie.
Voor de mensen die niet geloven kan deze topic ook behulpzaam zijn want het doet toch wel veel vooroordelen weg hoop ik. Ook vind ik het oneerlijk dat sommige mensen gaan oordelen over het hele christelijk geloof terwijl ze kijken naar een stroming die het niet begrepen heeft. Zoals het hier staat vat ik het op en dat heb ik goed beargumenteerd.

Zeggen dat de wereld beter af is zonder religie vind ik flauw want dat is hetzelfde als zeggen dat de wereld beter af is zonder rijbewijs. Sommige mensen kunnen niet omgaan met een rijbewijs terwijl het alleen maar opbouwend is als mensen er wel goed mee om kunnen gaan.
__________________
's Avonds een vent, 's ochtends absent.

Laatst gewijzigd op 22-12-2010 om 13:44.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-12-2010, 13:46
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Misschien lees ik het niet helemaal goed, maar ik snap niet helemaal waaróm die tweescheiding bestaat tussen mensen die het geloof wel 'krijgen' en mensen die dat niet krijgen. Zit daar een reden achter? Is dat toeval? En:

Citaat:
Maar als je bidt om de Geest van God, zal hij je ook geloof schenken.(7)
Ja, heel leuk, maar ik zie niet-gelovigen nog niet bidden om wel gelovig te worden. Daar zijn ze nu eenmaal niet gelovig voor. Aangenomen dat je wel moet menen wat je bidt dan.
Met citaat reageren
Oud 22-12-2010, 13:50
Mr.Mark
Avatar van Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Citaat:
Misschien lees ik het niet helemaal goed, maar ik snap niet helemaal waaróm die tweescheiding bestaat tussen mensen die het geloof wel 'krijgen' en mensen die dat niet krijgen. Zit daar een reden achter? Is dat toeval? En:
Ik weet niet waarom God niet alle mensen redt. Dat is ook moeilijk te bevatten maar ik kan niet voor God denken. Er staat duidelijk in de Bijbel dat de mensen die God tot geloof laat komen ook gered worden en de mensen die God verwerpen, ook verworpen zullen worden.


Citaat:
Ja, heel leuk, maar ik zie niet-gelovigen nog niet bidden om wel gelovig te worden. Daar zijn ze nu eenmaal niet gelovig voor. Aangenomen dat je wel moet menen wat je bidt dan.
Wat wil je hiermee zeggen? Niet alle niet-gelovigen zullen dat ook doen zoals ik al heb uitgelegd, juist God laat mensen tot geloof komen en dat zijn niet alle mensen.
__________________
's Avonds een vent, 's ochtends absent.
Met citaat reageren
Oud 22-12-2010, 13:56
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Maar ik snap dus niet helemaal waarom God boos wordt dat mensen hem 'verwerpen' als Hij hun geen geloof geeft (en wel een vrije wil). Ik bedoel, in mijn ogen vraag je er dan een beetje om, zéker aangezien Jezus al een tijdje niet meer rondloopt.
Met citaat reageren
Oud 22-12-2010, 14:06
Mr.Mark
Avatar van Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Je haalt nu wel aan dat Jezus al een tijdje niet meer op aarde rondloopt, hiermee neem ik aan dat je het hebt over deze tijd en dus niet vroeger.
Ik weet eigenlijk niet of God boos wordt, voor zover ik weet wordt God ook niet boos als mensen tegenwoordig niet in Hem geloven, hij wordt alleen boos op mensen die anderen van het geloof afhouden.

Ook heeft dat er mee te maken dat God niet alle mensen behoudt. Waarom dat zo is zul je aan Hem moeten vragen.
__________________
's Avonds een vent, 's ochtends absent.
Met citaat reageren
Oud 22-12-2010, 15:36
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
Het geloof is een geschenk. Je kunt er verder niks voor doen en alles wordt gestuurd door God zelf. Hij heeft vanaf het begin der tijd al een vast aantal mensen uitgekozen die gaan geloven en die dus het geloof als een geschenk hebben gekregen.
Dit sluit niet aan op dit:
Citaat:
Veel mensen vinden dit moeilijk want dat zou betekenen dat God ook mensen passeert. God schenkt zijn genade aan wie hij wil en als hij een ontelbaar deel redt, is het niet oneerlijk dat Hij mensen passeert(5). God verwerpt juist de mensen die Hem verwerpen(6). Maar als je bidt om de Geest van God, zal hij je ook geloof schenken.(7)
Je zegt eerst dat we niet de keuze hebben om te geloven en er niets aan kunnen doen of we gaan geloven of niet, en vervolgens dat we God kunnen vragen ons geloof te schenken. Die vraag zal futiel zijn, als God zijn beslissing al heeft gemaakt.

Die vraag is nogal absurd. Waarom zou je spreken tegen een wezen waar je niet in gelooft. Bedenk je dat voor een ongelovige de Abrahamische god waar jij in gelooft net zo niet-bestaand is als Zeus, Ra en Thor. Moet een atheïst die graag wil geloven, aan alle duizenden goden waarin mensen geloofd hebben, vragen hen het geloof te schenken? Dat is niet te doen.

Wat versta jij onder verworpen worden door God? Geloof je in de Hel? Betekent dat, dat iedereen die God niet van tevoren gekozen heeft, eeuwig zal lijden? En als jij daarin gelooft, kun je dan je liefde voor God rechtvaardigen?

Citaat:
Zeggen dat de wereld beter af is zonder religie vind ik flauw want dat is hetzelfde als zeggen dat de wereld beter af is zonder rijbewijs. Sommige mensen kunnen niet omgaan met een rijbewijs terwijl het alleen maar opbouwend is als mensen er wel goed mee om kunnen gaan.
Geef eens een voorbeeld van mensen die duidelijk puur gemotiveerd door religie goede daden hebben gedaan?
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 22-12-2010, 15:52
Mr.Mark
Avatar van Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Citaat:
Dit sluit niet aan op dit:

Je zegt eerst dat we niet de keuze hebben om te geloven en er niets aan kunnen doen of we gaan geloven of niet, en vervolgens dat we God kunnen vragen ons geloof te schenken. Die vraag zal futiel zijn, als God zijn beslissing al heeft gemaakt.
Jawel hoor. Bidden om de Geest wordt ook gestuurd door God. Het besluit dat je zelf neemt ligt al vast in Gods besluit.

Citaat:
Die vraag is nogal absurd. Waarom zou je spreken tegen een wezen waar je niet in gelooft. Bedenk je dat voor een ongelovige de Abrahamische god waar jij in gelooft net zo niet-bestaand is als Zeus, Ra en Thor. Moet een atheïst die graag wil geloven, aan alle duizenden goden waarin mensen geloofd hebben, vragen hen het geloof te schenken? Dat is niet te doen.
Je gaat niet uit jezelf tegen God spreken, die denkfout maak jij nu ook. Ik heb al uitgelegd dat God zelf je ertoe doet om te gaan geloven dus ook om te gaan bidden tot die God om de Heilige Geest.

Citaat:
Wat versta jij onder verworpen worden door God? Geloof je in de Hel? Betekent dat, dat iedereen die God niet van tevoren gekozen heeft, eeuwig zal lijden? En als jij daarin gelooft, kun je dan je liefde voor God rechtvaardigen?
Ze gaan naar een plek waar God niet is.

Ik kom hier later nog even op terug, want nu kan ik er niet echt een duidelijk antwoord op geven. Ik zal me er nog wat in verdiepen.

Citaat:
Geef eens een voorbeeld van mensen die duidelijk puur gemotiveerd door religie goede daden hebben gedaan?
Jezus.
__________________
's Avonds een vent, 's ochtends absent.
Met citaat reageren
Oud 22-12-2010, 16:09
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
Jawel hoor. Bidden om de Geest wordt ook gestuurd door God. Het besluit dat je zelf neemt ligt al vast in Gods besluit.
Dus je hebt geen vrije wil?
Citaat:
Jezus.
Jezus was eerder gemotiveerd door onenigheid met de in zijn tijd gangbare normen omtrent zijn religie. En ik bedoel natuurlijk een echt voorbeeld, dus we kunnen niet aannemen dat Jezus God was.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 22-12-2010, 16:23
DAH
Avatar van DAH
DAH is offline
Ik begrijp hier eigenlijk niks van. En de 'inleiding' is echt verschrikkelijk lang. Misschien moet ik deze discussie nog een keertje lezen als ik wakkerder ben.
Met citaat reageren
Oud 22-12-2010, 18:26
me-nu
me-nu is offline
Ik vind dit wel erg makkelijk gesteld: "Waarom geloof ik?" "Omdat mij het geloof geschonken is". Ook vind ik het erg typisch dat je bericht weer alleen ondersteund is met Bijbelteksten als bronnen. Ik zie dit topic door zijn vaagheid en het argumentloos beredeneren van iets wat nooit te bewijzen valt eerder als een bewijs van mijn eigen theorie over het geloof. Namelijk dat het een aangeleerde manier van denken is die mensen verklaringen geeft voor dingen die we eigenlijk (nog) niet kunnen verklaren. Je zal hier vast weer tegen in gaan, maar dat is ook logisch aangezien gelovigen en ongelovigen een best wel verschillende manier van denken en redeneren hebben. Dus helaas zal deze post waarschijnlijk weinig zin hebben, maar het valt natuurlijk altijd te proberen...
Met citaat reageren
Oud 22-12-2010, 18:32
Mr.Mark
Avatar van Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Citaat:
Ik vind dit wel erg makkelijk gesteld: "Waarom geloof ik?" "Omdat mij het geloof geschonken is". Ook vind ik het erg typisch dat je bericht weer alleen ondersteund is met Bijbelteksten als bronnen. Ik zie dit topic door zijn vaagheid en het argumentloos beredeneren van iets wat nooit te bewijzen valt eerder als een bewijs van mijn eigen theorie over het geloof. Namelijk dat het een aangeleerde manier van denken is die mensen verklaringen geeft voor dingen die we eigenlijk (nog) niet kunnen verklaren. Je zal hier vast weer tegen in gaan, maar dat is ook logisch aangezien gelovigen en ongelovigen een best wel verschillende manier van denken en redeneren hebben. Dus helaas zal deze post waarschijnlijk weinig zin hebben, maar het valt natuurlijk altijd te proberen...
Je hebt wel een punt hoor, en dat ik hier tegenin ga... tja, het is nou eenmaal zo dat er een groot verschil zit tussen manier van denken en redeneren zoals je zelf al zegt.
Daarom verwacht ik zelf ook niet dat iedereen dit begrijpt en begrijp ik jouw reactie volkomen.
__________________
's Avonds een vent, 's ochtends absent.
Met citaat reageren
Oud 22-12-2010, 20:41
HomoSignificans
HomoSignificans is offline
Staat er niet ook ergens in de bijbel dat mensen een vrije wil hebben? Dat is in tegenspraak met wat je nu zegt, Mr mark, aangezien het niet overeenkomt met de stelling dat alleen god kan beslissen wie gelooft en wie niet.
__________________
Onzichtbaar en idioot.
Met citaat reageren
Oud 22-12-2010, 20:43
HomoSignificans
HomoSignificans is offline
Citaat:
Misschien lees ik het niet helemaal goed, maar ik snap niet helemaal waaróm die tweescheiding bestaat tussen mensen die het geloof wel 'krijgen' en mensen die dat niet krijgen. Zit daar een reden achter? Is dat toeval?
Het lijkt me onwaarschijnlijk dat god een dobbelsteen hanteert. Het is zelfs onmogelijk, daar god zelf de uitkomst bepaalt. Ik neem aan dat hij kiest op basis van achternaam of zo. Het komt natuurlijk ook daardoor dat kinderen vaak het geloof van hun ouders overnemen.
__________________
Onzichtbaar en idioot.
Met citaat reageren
Oud 22-12-2010, 21:00
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Als je kijkt naar wie er geloven, zie je vaak dat dat mensen zijn die zelf opgegroeid zijn in een religieuze omgeving. Waarom kiest God die uit om te geloven die toevallig allemaal in zo een omgeving opgroeien?
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 22-12-2010, 21:04
Mr.Mark
Avatar van Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Citaat:
Staat er niet ook ergens in de bijbel dat mensen een vrije wil hebben? Dat is in tegenspraak met wat je nu zegt, Mr mark, aangezien het niet overeenkomt met de stelling dat alleen god kan beslissen wie gelooft en wie niet.
De vraag of mensen een vrije wil hebben is moeilijk. Ik zeg niet dat mensen geen vrije wil hebben, sterker nog, ik denk wel dat mensen een vrije wil hebben want ze kunnen kiezen tussen goed en kwaad. Maar ook geloof ik dat God zelf bepaalt wie (gaat) geloven en in dat opzich heb je geen vrije. Volgens mij kunnen mensen de 'details' zelf invullen, hoe ze hun leven invullen maar God bepaalt uiteindelijk of mensen gaan geloven.
Als mensen zelf konden kiezen was het voor God gewoon een beetje goede dingen tegen slechte dingen wegstrepen.

Maar denk jij dat mensen een vrije wil hebben? Als je niet gelooft dat mensen een 'geest' hebben en dat alles in het hoofd wordt geregeld door chemische processen inclusief onthouden dingen zullen mensen geen vrije wil hebben.

Citaat:
Het lijkt me onwaarschijnlijk dat god een dobbelsteen hanteert. Het is zelfs onmogelijk, daar god zelf de uitkomst bepaalt. Ik neem aan dat hij kiest op basis van achternaam of zo. Het komt natuurlijk ook daardoor dat kinderen vaak het geloof van hun ouders overnemen.
Misschien wel, misschien niet.
__________________
's Avonds een vent, 's ochtends absent.
Met citaat reageren
Oud 22-12-2010, 21:05
Mr.Mark
Avatar van Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Citaat:
Als je kijkt naar wie er geloven, zie je vaak dat dat mensen zijn die zelf opgegroeid zijn in een religieuze omgeving. Waarom kiest God die uit om te geloven die toevallig allemaal in zo een omgeving opgroeien?
God heeft voordat mensen leven al bepaald wie gaan geloven. Je kunt het ook zien als Gods werk namelijk dat God de mensen die hij heeft bestemd om te gaan geloven juist in een situatie plaatst waar meer mensen geloven. (dat heb ik ook al in de beginpost uitgelegd)
__________________
's Avonds een vent, 's ochtends absent.
Met citaat reageren
Oud 23-12-2010, 07:13
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Het lijkt me veel aannemelijker dat je gelooft omdat je omgeving dat ook doet.
Dat verklaart ook dat er in Nieuw Zeeland tot de kolonisatie geen christen te vinden was. Zijn alle zielen tot die kolonisatie verloren? Wat een rotgod dat Hij het aan de mensen overliet het woord te brengen.
Volgens jouw theorie heb ik de gift van de wetenschap gekregen, omdat ik geplaatst ben in een (gelovige) omgeving waar onderwijs goed ontwikkeld is.
Met citaat reageren
Oud 23-12-2010, 09:19
DAH
Avatar van DAH
DAH is offline
Citaat:
Het lijkt me veel aannemelijker dat je gelooft omdat je omgeving dat ook doet.
Dat verklaart ook dat er in Nieuw Zeeland tot de kolonisatie geen christen te vinden was. Zijn alle zielen tot die kolonisatie verloren? Wat een rotgod dat Hij het aan de mensen overliet het woord te brengen.
Volgens jouw theorie heb ik de gift van de wetenschap gekregen, omdat ik geplaatst ben in een (gelovige) omgeving waar onderwijs goed ontwikkeld is.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 23-12-2010, 13:42
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
God heeft voordat mensen leven al bepaald wie gaan geloven. Je kunt het ook zien als Gods werk namelijk dat God de mensen die hij heeft bestemd om te gaan geloven juist in een situatie plaatst waar meer mensen geloven. (dat heb ik ook al in de beginpost uitgelegd)
Maar denk je niet dat het verstandig is om zo min mogelijk dingen aan te nemen zonder bewijs, als je iets met enige mate van zekerheid wilt zeggen?

In dit geval: het geloof van een groep mensen kan (deels) verklaard worden vanuit hun omgeving. Het aannemen van een extra verklaring voor hetzelfde fenomeen is dus overbodig.

Mij lijkt dat het huidige geloof in God vooral een geloof in een bepaalde definitie van het goede is. Wat als goed gevoeld wordt, is deels per persoon verschillend, door verschillende culturele invloeden die ze hebben ondergaan, en gaat grotendeels terug tot een erg vroege fase in het leven lijkt mij. Als je een willekeurig persoon doorvraagt over waarom hij iets specifieks als goed betitelt, dan zal ie uiteindelijk ook nooit een duidelijke reden kunnen geven waarom ze iets goed vinden - het is uiteindelijk ook een geloof.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 23-12-2010, 16:25
Volk
Avatar van Volk
Volk is offline
Wat een rotgod! Hij heeft van te voren al bepaald dat er mensen zijn die hij vertikt te redden/liefhebben en die mensen kunnen er niks aan doen!
Met citaat reageren
Oud 23-12-2010, 16:33
HomoSignificans
HomoSignificans is offline
Citaat:
Wat een rotgod! Hij heeft van te voren al bepaald dat er mensen zijn die hij vertikt te redden/liefhebben en die mensen kunnen er niks aan doen!
Rotgod? Hij heeft jou vast het geloof niet gegeven, omdat hij wist dat je dit zou typen.
__________________
Onzichtbaar en idioot.
Met citaat reageren
Oud 23-12-2010, 17:22
Volk
Avatar van Volk
Volk is offline
Citaat:
Rotgod? Hij heeft jou vast het geloof niet gegeven, omdat hij wist dat je dit zou typen.
Nee, als hij mij het geloof had gegeven zou ik dit nooit typen. Hij doet het zelf hoor, het is zijn keuze. Nu moet je niet de zaken gaan omdraaien.
Met citaat reageren
Oud 23-12-2010, 17:42
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Dit topic zorgt er trouwens voor dat mijn /care voor God eerder kleiner wordt dan groter.

Want ik houd er een soort van conclusie aan over als:

Indien God bestaat: Hij kiest de mensen uit die in Hem geloven, en ik was daar niet tussen, dus wilt Hij ook niet dat ik in Hem geloof/moet Hij niet zeuren. Hij heeft namelijk zelf gezorgd dat ik niet geloof, dus dan voldoe ik prima door dat ook niet te doen.

God bestaat niet: mensen geloven in iets wat niet bestaat, omdat hun niet-bestaande God hun uitgekozen heeft. Wat natuurlijk lachwekkend is, want iets dat niet bestaat, kan jou ook niet uitkiezen. Oftewel: het is gewoon een kwestie van oude, tot fabels uitgegroeide, verklaringen en het overnemen ervan op basis van 'gevoel' en 'opvoeding', maar dan onder het mom van uitverkiezing.

Dus of Hij nu wel bestaat of niet, het maakt niet uit, want in beide gevallen zal ik toch niet geloven.
Met citaat reageren
Oud 23-12-2010, 18:04
Mr.Mark
Avatar van Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Citaat:
Wat een rotgod! Hij heeft van te voren al bepaald dat er mensen zijn die hij vertikt te redden/liefhebben en die mensen kunnen er niks aan doen!
Zo zwart-wit werkt het ook weer niet. Ik heb dat ook al laten zien aan de hand van lucas 11:9-11.

Als je nu niet gelooft betekent het niet dat je nooit gaat geloven. Wie zoekt zal vinden.
Dus die mensen kunnen er zeer zeker wel wat aan doen.
__________________
's Avonds een vent, 's ochtends absent.
Met citaat reageren
Oud 23-12-2010, 21:58
Volk
Avatar van Volk
Volk is offline
Citaat:
Het geloof is een geschenk. Je kunt er verder niks voor doen en alles wordt gestuurd door God zelf. Hij heeft vanaf het begin der tijd al een vast aantal mensen uitgekozen die gaan geloven en die dus het geloof als een geschenk hebben gekregen.

...

Het hele idee van het christelijk geloof is dat je de genade van God krijgt zonder dat je daar wat voor hoeft te doen. Alles ligt vast, niks kan worden veranderd.

...

Dit geloof wordt geschonken door God zelf en daarom geloven sommige mensen het wel en anderen het niet.

God schenkt zijn genade aan wie hij wil ...

...

Iedereen doet zonde dus je bent volledig afhankelijk van de genade van Christus, God zelf.



Om het nog even te hebben over de relatie tussen wetenschap en religie: het geloof kun je niet beredeneren met wetenschap, dat komt omdat je het zelf niet kunt kiezen. Als je bewijs vindt heb jij zelf de keuze gemaakt om te geloven maar die keuze kan je niet maken want God schenkt het geloof.
...
Je zegt zelf dat god bepaalt of ik ooit wel of niet ga geloven. En dat ik daar niks aan kan veranderen. Dus als god ooit heeft besloten dat ik niet ga geloven is dat nogal oneerlijk, zonder dat ik er iets aan kan doen wordt ik gestraft. Gewoon omdat god het vertikt mij te laten geloven. Ja, dat vind ik een rotstreek.

Wat zou een mens dan kunnen doen? Als god al heeft besloten dat je niet mag geloven? Ik kan zoeken wat ik wil, maar als god er geen zin in heeft laat hij mij niet geloven, dat vat hij dan op als hem verwerpen ( terwijl hij de enige schuldige is dat ik niet geloof) en dan heb ik het weer gedaan?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-12-2010, 23:18
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
Zo zwart-wit werkt het ook weer niet. Ik heb dat ook al laten zien aan de hand van lucas 11:9-11.

Als je nu niet gelooft betekent het niet dat je nooit gaat geloven. Wie zoekt zal vinden.
Dus die mensen kunnen er zeer zeker wel wat aan doen.
Nu doe je alsof de verantwoordelijk bij hen ligt. Je vergeet echter weer: jouw god is maar één van de ontelbare mogelijke goden. Je kunt dus van iemand niet verwachten dat hij specifiek op zoek gaat naar geloof in jouw god, als er ook een paar duizend andere, net zo redelijke opties voor de hand liggen.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 23-12-2010, 23:21
Thinus
Avatar van Thinus
Thinus is offline
Hey het zoveelste geloven is onzin topic.
Met citaat reageren
Oud 23-12-2010, 23:40
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Citaat:
Zo zwart-wit werkt het ook weer niet. Ik heb dat ook al laten zien aan de hand van lucas 11:9-11.

Als je nu niet gelooft betekent het niet dat je nooit gaat geloven. Wie zoekt zal vinden.
Dus die mensen kunnen er zeer zeker wel wat aan doen.
Ja, als ik klaar ben met het vinden van mijn spaghettimonster en de gouden pot aan de voet van de regenboog, dan zoek ik jouw god ook wel even.

Dingen vinden waar je niet in gelooft, kan alleen als die dingen reëel zijn. Als jij niet gelooft in paarse konijnen, kan jij best paarse konijnen gaan zoeken, al was het maar om te bewijzen dat het echt geen paars konijn in jouw achtertuin was. Maar als jij niet gelooft in god, dan kun jij geen god gaan zoeken. Of, het kan wel, maar de laatste keer dat ik god onder een ladenkast uit zag kruipen, was lang geleden. God vinden is gaan geloven in God, en opzettelijk iets gaan geloven waar je niet in gelooft... het kan, maar waarom zou ik?
Met citaat reageren
Oud 24-12-2010, 01:20
Macrador
Avatar van Macrador
Macrador is offline
Even voor de duidelijkheid. Godsdienst heeft meer mensen vermoord dan alle oorlogen ooit opgeteld Dus nee geloof laat mensen geen goede dingen doen. Morele waarden zitten in de mens 'ingebouwd' en zijn ons niet aangeleerd door geloof ( anders zou elke atheïst een ongelooflijk leuke kerel zijn ).

En nee ik geloof niet en nee ik zal het nooit doen.

Een leuk feitje. Ik heb hier een onzichtbare dinosaurus en hij heet Rex. Je kan hem niet zien, horen of voelen. Maar hij is er! Je kan het niet bewijzen dat hij er niet is en ik niet dat hij er is. Maar hij bepaalt mijn lot en doet me geloven. Rex heeft de wereld geschapen naar zijn visie.
Hetzelfde wat jullie over je god zeggen dus niet zeggen dat ik lieg he anders word ik droevig.
__________________
k҉akbeĺg| Mo̴c̷r̸o ̀d'Or
Met citaat reageren
Oud 24-12-2010, 11:07
DAH
Avatar van DAH
DAH is offline
Waarom zijn er eigenlijk 'veel' mensen die de Goden van de oudheid zoals Ra, Zeus, Thor enz. onzin vinden, maar de Christelijke God of Allah wel erg realistisch vinden?

En Macrador, ik geloof je wel hoor.
Met citaat reageren
Oud 24-12-2010, 11:55
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Zou trouwens het verhaal over de uitverkiezing niet op kunnen gaan voor de meeste geloven? Moslims geloven in Allah omdat Allah hen uitverkozen heeft. Joden geloven in Jahweh omdat Jahweh hen uitverkozen heeft. Christenen geloven in God omdat God hen uitverkozen heeft?

Je verhaal zou kunnen verklaren waarom gelovigen uberhaubt in een bepaalde god geloven, maar niet waarom sommige mensen in de ene god geloven, en andere gelovigen in een andere. Tenzij die tverschillende goden naast elkaar bestaan.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 24-12-2010, 14:14
Verwijderd
Citaat:
En nee ik geloof niet en nee ik zal het nooit doen.

Een leuk feitje. Ik heb hier een onzichtbare dinosaurus en hij heet Rex. Je kan hem niet zien, horen of voelen. Maar hij is er! Je kan het niet bewijzen dat hij er niet is en ik niet dat hij er is. Maar hij bepaalt mijn lot en doet me geloven. Rex heeft de wereld geschapen naar zijn visie.
Hetzelfde wat jullie over je god zeggen dus niet zeggen dat ik lieg he anders word ik droevig.
je bent met jezelf in tegenspraak...
nee ik geloof niet dan zal dat ook nooit doen -> maar ik geloof wel in die onzichtbare dinosaurus die doet me geloven!!
dat klopt niet, het spijt me zo kan ik je niet geloven natuurlijk!!

en waarom zou jij wel tegen mij mogen zeg dat mijn geloof (ik ben christen) onzin is...
maar ik dat niet over jou dinosaurus?
Met citaat reageren
Oud 24-12-2010, 14:20
Volk
Avatar van Volk
Volk is offline
Citaat:
je bent met jezelf in tegenspraak...
nee ik geloof niet dan zal dat ook nooit doen -> maar ik geloof wel in die onzichtbare dinosaurus die doet me geloven!!
dat klopt niet, het spijt me zo kan ik je niet geloven natuurlijk!!

en waarom zou jij wel tegen mij mogen zeg dat mijn geloof (ik ben christen) onzin is...
maar ik dat niet over jou dinosaurus?
Dat is zijn hele punt
Met citaat reageren
Oud 24-12-2010, 14:40
Verwijderd
Citaat:
Even voor de duidelijkheid. Godsdienst heeft meer mensen vermoord dan alle oorlogen ooit opgeteld Dus nee geloof laat mensen geen goede dingen doen. Morele waarden zitten in de mens 'ingebouwd' en zijn ons niet aangeleerd door geloof ( anders zou elke atheïst een ongelooflijk leuke kerel zijn ).
ik geloof ook dat iedereen een ingeschapen godskennis heeft, dat wil zeggen dat iedereen inderdaad de morele waarden heeft die jij noemt. Daarom geloven ook veel mensen dat er wel 'iets' is.
Met citaat reageren
Oud 24-12-2010, 14:51
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Citaat:
Daarom geloven ook veel mensen dat er wel 'iets' is.
Of gewoon omdat ze graag een verklaring voor iets zoeken / willen dat hun dode oma nog ergens is / bang zijn om dood te gaan / dat makkelijker te begrijpen is dan een evolutietheorie / ze teveel Derek Ogilvie kijken.
Met citaat reageren
Oud 24-12-2010, 19:43
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
God vinden is gaan geloven in God, en opzettelijk iets gaan geloven waar je niet in gelooft... het kan, maar waarom zou ik?
Ik geloof niet dat je in iets kan geloven als je er eigenlijk niet in gelooft. Dat is net zo als op volwassen leeftijd jezelf wijsmaken dat de kerstman bestaat. Je kunt hooguit hopen.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 25-12-2010, 13:02
Macrador
Avatar van Macrador
Macrador is offline
geloven is ook niet weten...
Als je het weet geloof je niet meer dan weet je het
__________________
k҉akbeĺg| Mo̴c̷r̸o ̀d'Or
Met citaat reageren
Oud 25-12-2010, 13:20
Macrador
Avatar van Macrador
Macrador is offline
Hier is een mooi interview van de 'amzing atheist' op youtube met de leidster van de Westboro Baptist Church.



Het zegt iets over de mensen die letterlijk 'het woord van God' volgen, maar dan ook letterlijk alles. Want het is toch het woord van God ofwel geloof je alles ofwel niets. Niet geloven wat je uitkomt.
__________________
k҉akbeĺg| Mo̴c̷r̸o ̀d'Or
Met citaat reageren
Oud 26-12-2010, 20:11
gerard321
gerard321 is offline
Citaat:
geloven is ook niet weten...
Als je het weet geloof je niet meer dan weet je het
nee, geloven is een zeker weten in iets wat je niet kan zien
Met citaat reageren
Oud 26-12-2010, 22:37
Kirk22
Avatar van Kirk22
Kirk22 is offline
Citaat:
ik geloof ook dat iedereen een ingeschapen godskennis heeft, dat wil zeggen dat iedereen inderdaad de morele waarden heeft die jij noemt. Daarom geloven ook veel mensen dat er wel 'iets' is.
Dus die bosjesmannen zijn zonder dat ze het weten eigenlijk ook christen. Ze vermoorden immers hun moeder niet. Stelen niet van hun buurman...
Of zou het zo zijn dat die regels best wel binnen alle stammen gelden; en dat de bijbel helemaal niet zo bijzonder is met zijn regels.
En dat er regels in staan die je zelf nooit gelezen hebt.
__________________
You're either very brave or very stupid.
Met citaat reageren
Oud 26-12-2010, 22:40
Mr.Mark
Avatar van Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Citaat:
Dus die bosjesmannen zijn zonder dat ze het weten eigenlijk ook christen. Ze vermoorden immers hun moeder niet. Stelen niet van hun buurman...
Of zou het zo zijn dat die regels best wel binnen alle stammen gelden; en dat de bijbel helemaal niet zo bijzonder is met zijn regels.
En dat er regels in staan die je zelf nooit gelezen hebt.
Je wordt niet christen door de regeltjes in de Bijbel te volgen.
__________________
's Avonds een vent, 's ochtends absent.
Met citaat reageren
Oud 26-12-2010, 22:42
DAH
Avatar van DAH
DAH is offline
Citaat:
Dus die bosjesmannen zijn zonder dat ze het weten eigenlijk ook christen. Ze vermoorden immers hun moeder niet. Stelen niet van hun buurman...
Of zou het zo zijn dat die regels best wel binnen alle stammen gelden; en dat de bijbel helemaal niet zo bijzonder is met zijn regels.
En dat er regels in staan die je zelf nooit gelezen hebt.
Inderdaad. Op plekken waar (waarschijnlijk) nooit een Christen is geweest word moord niet echt als 'normaal' gezien. Je mag niet even iemand vermoorden en je wordt ervoor gestraft als je het wel doet. Overal. Of het nou Vaticaanstad is of Paaseiland.
Met citaat reageren
Oud 26-12-2010, 22:43
Macrador
Avatar van Macrador
Macrador is offline
Citaat:
nee, geloven is een zeker weten in iets wat je niet kan zien
Citaat:
geloven: de overtuiging hebben dat iets waar is
Nogmaals als je gelooft weet je niet dat het zo is. Je hebt er geen bewijs voor, maar je neemt aan dat het waar is. Je weet dus onder geen beding zeker dat het waar is. Anders zou je niet geloven ( en zie de definitie hierboven ), maar zou je het weten. En dus geen nood hebben aan geloven omdat dat de overtuiging hebben dat iets waar is is.
Ik bedoel zeker niet dat je niet gelooft of zoiets.
__________________
k҉akbeĺg| Mo̴c̷r̸o ̀d'Or

Laatst gewijzigd op 26-12-2010 om 22:51.
Met citaat reageren
Oud 26-12-2010, 22:46
Kirk22
Avatar van Kirk22
Kirk22 is offline
p = me good
p = anything else =/= good
c = nananana *I can't hear you!!!!!*
__________________
You're either very brave or very stupid.
Met citaat reageren
Oud 27-12-2010, 09:42
Verwijderd
Citaat:
Nogmaals als je gelooft weet je niet dat het zo is. Je hebt er geen bewijs voor, maar je neemt aan dat het waar is. Je weet dus onder geen beding zeker dat het waar is. Anders zou je niet geloven ( en zie de definitie hierboven ), maar zou je het weten. En dus geen nood hebben aan geloven omdat dat de overtuiging hebben dat iets waar is is.
Ik bedoel zeker niet dat je niet gelooft of zoiets.
Citaat:
hebr.11: 1 het geloof nu is een vaste grond van de dingen die men hoopt, en een bewijs voor de zaken die men niet ziet
dan moet je er wel rekening mee houden dat hopen in het grieks niet de betekenis heeft van misschien, als ik geluk heb gebeurd het, maar het is een vast vertrouwen hebben dat het gebeurd op grond van het werk van de Heere Jezus!
Met citaat reageren
Oud 27-12-2010, 09:43
Verwijderd
Citaat:
Inderdaad. Op plekken waar (waarschijnlijk) nooit een Christen is geweest word moord niet echt als 'normaal' gezien. Je mag niet even iemand vermoorden en je wordt ervoor gestraft als je het wel doet. Overal. Of het nou Vaticaanstad is of Paaseiland.
Dat bedoel ik juist!!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde a la 'tiswah'
T_ID
501 18-09-2006 07:15
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Anti amerikaans...
iceball
452 02-02-2006 17:21
Levensbeschouwing & Filosofie Vrije Wil
RanC
137 31-01-2005 17:27
Levensbeschouwing & Filosofie Waarom gelovig?
TheDoed
50 07-01-2005 11:00
Levensbeschouwing & Filosofie Iemand alsjeblieft een antwoord op mijn vraag over hervorming?
BELLEKE
28 20-11-2003 11:04
Levensbeschouwing & Filosofie )) overtuigen Islaam (nu serieus)
Sweet_Hadar
67 08-11-2003 16:06


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:32.