Oud 14-08-2006, 21:14
Alizée!
Avatar van Alizée!
Alizée! is offline
Waarvoor en of je er bijwerkingen van kreeg?
Advertentie
Oud 15-08-2006, 00:06
Verwijderd
Ik slikte het tegen depressies, het hielp niet, maar ik had er ook geen bijwerkingen bij. Ik weet niet of je dit vraagt omdat je het zelf gaat slikken, maar dat het bij mij niet werkte wil niet zeggen dat het bij anderen ook niet werkt en dat ik geen bijwerkingen had, wil niet zeggen dat anderen ook geen bijwerkingen krijgen/hebben.
Oud 15-08-2006, 14:14
Droomvlucht
Avatar van Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Citaat:
Alizée! schreef op 14-08-2006 @ 02:42 :
Mensen hier die het gebruiken?
Bij mij hielp het wel goed. Het is wel zo dat de inwerktijd van prozac langer is (6-8 weken) dan van het gemiddelde antidepressivum (ik dacht iets van 3-4 weken). Wat wil zeggen dat je in de eerste weken vooral last kunt krijgen van bijwerkingen, maar dat je even geduld moet hebben wat betreft de werking van het medicijn zelf.

Maar wat Me blackrose ook al zegt, de werking van een medicijn verschilt per persoon.
__________________
Ik vertelde de psychiater dat ik stemmen hoorde. Hij zei mij dat ik goede oren had. - Herman Finkers
Oud 15-08-2006, 22:36
Alizée!
Avatar van Alizée!
Alizée! is offline
oke bedankt.
Oud 19-08-2006, 14:03
Dashja
Avatar van Dashja
Dashja is offline
Citaat:
Aragnabite schreef op 15-08-2006 @ 15:14 :
Bij mij hielp het wel goed. Het is wel zo dat de inwerktijd van prozac langer is (6-8 weken) dan van het gemiddelde antidepressivum (ik dacht iets van 3-4 weken).
Bij veel ad is het resultaat vaak pas na 3 maanden tot een half jaar merkbaar.
Sommige werken idd wel sneller dan anderen, maar
het advies bij meeste ad is toch wel minimaal 3 maanden
tot een half jaar proberen om te kijken wat het effect is.


Groetjes,
Dashja
__________________
We are, each of us, angels with only one wing.. And we can only fly embracing each other..
Oud 19-08-2006, 16:39
Droomvlucht
Avatar van Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Woeps, helemaal gelijk dashja. Was in de war met antipsychotica.

Maar mijn intentie was dus om uit te leggen dat van Prozac bekend is dat deze langer nodig heeft voor je de werking merkt, dan bij andere Anti Depressiva.
__________________
Ik vertelde de psychiater dat ik stemmen hoorde. Hij zei mij dat ik goede oren had. - Herman Finkers
Oud 19-08-2006, 18:30
Dashja
Avatar van Dashja
Dashja is offline
Citaat:
Aragnabite schreef op 19-08-2006 @ 17:39 :
Woeps, helemaal gelijk dashja. Was in de war met antipsychotica.

Maar mijn intentie was dus om uit te leggen dat van Prozac bekend is dat deze langer nodig heeft voor je de werking merkt, dan bij andere Anti Depressiva.
Dat begrijp ik meis
Knuffel voor jou
__________________
We are, each of us, angels with only one wing.. And we can only fly embracing each other..
Oud 21-08-2006, 19:25
Dashja
Avatar van Dashja
Dashja is offline
Hebben er hier mensen ervaring met
de bijwerking (van a.d.) niet kunnen huilen?

Vanbinnen huil ik me suf, maar er komt maar heel zelden
iets uit. Ik weet niet of het door de anti-depressiva komt
die ik gebruik, ik heb in de periodes dat ik het niet gebruikte
volgens mij ook amper kunnen huilen...

Dashja


__________________
We are, each of us, angels with only one wing.. And we can only fly embracing each other..
Oud 21-08-2006, 21:27
Verwijderd
Citaat:
Dashja schreef op 21-08-2006 @ 20:25 :
Hebben er hier mensen ervaring met
de bijwerking (van a.d.) niet kunnen huilen?

Vanbinnen huil ik me suf, maar er komt maar heel zelden
iets uit. Ik weet niet of het door de anti-depressiva komt
die ik gebruik, ik heb in de periodes dat ik het niet gebruikte
volgens mij ook amper kunnen huilen...

Dashja


Ja dat herken ik! Vroeger, als kind, huilde ik om elke scheet. Hmmm, ik weet trouwens toch niet zeker of het van de AD komt. Anderhalf jaar geleden slikte ik ook AD maar huilde ik elke dag wel een aantal keer voor een periode van een maand ofzo. Hmmm, ik weet het dus niet zeker, maar ik heb dat wel eens eerder gedacht, dat ik niet kon huilen door de AD, of misschien kwam het door de anti-psychotica? Ik heb wel een tijd gehad, toen ik nog een hoge dosis AP slikte, dat ik niet wist wat ik moest zeggen, dus eigenlijk nooit wat zei. Vriendinnen zeiden in de periode heel veel tegen me dat ik zo stil was, en ik wou wel meer praten maar ik wist gewoon níet waar ik het over moest hebben. Gelukkig is dat met het verlagen van de dosis overgegaan.
Oud 22-08-2006, 05:27
Dashja
Avatar van Dashja
Dashja is offline
Herken ik wel ja, tenminste, dan vooral
die chaos dat je niet meer weet waar het nou vandaan komt
Fijn dat er zoiets als AD & AP bestaat, maar wegen de
resultaten op tegen de bijwerkingen?
In hoeverre kan een mens zonder huilen? Of zonder de
directe emoties te voelen ipv een chaos?

Liefs,
Dashja
__________________
We are, each of us, angels with only one wing.. And we can only fly embracing each other..
Oud 27-08-2006, 13:29
ScheleKameel
ScheleKameel is offline
Citaat:
Dashja schreef op 21-08-2006 @ 20:25 :
Hebben er hier mensen ervaring met
de bijwerking (van a.d.) niet kunnen huilen?

Vanbinnen huil ik me suf, maar er komt maar heel zelden
iets uit. Ik weet niet of het door de anti-depressiva komt
die ik gebruik, ik heb in de periodes dat ik het niet gebruikte
volgens mij ook amper kunnen huilen...

Dashja


Daar heb ik juist géén last van, ik heb namelijk heel veel huilbuien, die gewoon uit het niet komen en een paar uur aanhouden tot ik doodmoe ik mijn bed duik.
__________________
RUN BEFORE I'M FASTER THAN YOU....
Oud 30-08-2006, 20:35
Vip3r
Vip3r is offline
Citaat:
Dashja schreef op 21-08-2006 @ 20:25 :
Hebben er hier mensen ervaring met
de bijwerking (van a.d.) niet kunnen huilen?

Vanbinnen huil ik me suf, maar er komt maar heel zelden
iets uit. Ik weet niet of het door de anti-depressiva komt
die ik gebruik, ik heb in de periodes dat ik het niet gebruikte
volgens mij ook amper kunnen huilen...

Dashja


Is dat zo'n vervelende bijwerking dan? Ik als jongen kan al 6 jaar niet meer huilen. Ik mis het ook niet eens meer echt en vind het voortaan normaal.

Kun je het niet op iets anders afreageren?
Oud 31-08-2006, 07:21
farai
Avatar van farai
farai is offline
jeej, ik mag afbouwen met seroxat
__________________
(f) Dream as if you'll live forever (f) | ♥ Katje houdt van acrobaatje ♥
Oud 31-08-2006, 07:30
Droomvlucht
Avatar van Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Citaat:
Vip3r schreef op 30-08-2006 @ 21:35 :
Is dat zo'n vervelende bijwerking dan? Ik als jongen kan al 6 jaar niet meer huilen. Ik mis het ook niet eens meer echt en vind het voortaan normaal.

Kun je het niet op iets anders afreageren?
Ik vind het een zwaar vervelende bijwerking.

Als je een goede manier kent om je spanning/ophoping aan tranen wel kwijt te kunnen voelt het misshien niet heel erg. Nou zie ik sowieso jongens minder vaak huilen dan meiden, dus zal dat daarbij op emotioneel vlak tussen beide seksen ook wellicht wat anders liggen.

In mijn geval is het zo dat ik alleen van de ophoping aan tranen af lijk te komen -tijdelijk- door zelfbeschadiging of andere 'foute' dingen.

Tenslotte voelt het niet fijn als je eerst wel kon huilen en vervolgens wel het verdriet merkt, maar geen traan meer kan laten. Althans, ik vind dat.
__________________
Ik vertelde de psychiater dat ik stemmen hoorde. Hij zei mij dat ik goede oren had. - Herman Finkers
Oud 31-08-2006, 10:54
Nunzio
Nunzio is offline
Wat ik me afvraag...stel je hebt een stoornis als AD(H)D, kan het dan dat de symptomen door het gebruik van een antidepressiva toenemen?

Het niet kunnen huilen ervaar ik over het algemeen niet als heel veel vervelend (het scheelt een hoop lastige situaties), maar soms zou het wel enorm opluchten. Ik voel nog wel af en toe 'verdriet', maar het huilen blijft meestal achterwege.
Oud 01-09-2006, 15:39
zus
Avatar van zus
zus is offline
Sorry als het hierboven al ergens staat...maar ik heb net seroxat gekregen en lees overal over gewichtstoename.
Is dit echt zo erg bij dit middel?
Oud 01-09-2006, 16:23
Verwijderd
Citaat:
zus schreef op 01-09-2006 @ 16:39 :
Sorry als het hierboven al ergens staat...maar ik heb net seroxat gekregen en lees overal over gewichtstoename.
Is dit echt zo erg bij dit middel?
Dat kan zo zijn ja, maar dat hoeft niet. Is bij iedereen weer anders.
Een ex van mij slikte het en is er misschien 1 kilo van aangekomen, weer een ander die ik kende 10.
Het is echt heel erg wisselend, en ik zou het gewoon proberen als ik jou was.
Oud 01-09-2006, 16:25
rare kwast
Avatar van rare kwast
rare kwast is offline
Citaat:
zus schreef op 01-09-2006 @ 16:39 :
Sorry als het hierboven al ergens staat...maar ik heb net seroxat gekregen en lees overal over gewichtstoename.
Is dit echt zo erg bij dit middel?
ik slik seroxat en bij mij was het niet echt het geval..
ik had in het begin wel onwijze hongerbuien maar later werd het minder en ben ik vrij stabiel gebleven (zoals altijd)
__________________
Humor is een prachtige waterlelie die wortelt in het troebele water van verdriet.
Oud 01-09-2006, 16:33
zus
Avatar van zus
zus is offline
Citaat:
rare kwast schreef op 01-09-2006 @ 17:25 :
ik slik seroxat en bij mij was het niet echt het geval..
ik had in het begin wel onwijze hongerbuien maar later werd het minder en ben ik vrij stabiel gebleven (zoals altijd)
Oke, nou ik verwacht niet van mezelf dat ik toe zal geven aan de hongerbuien. Aangezien ik een eetstoornis heb en gewoon m'n lijst volg. Maar ja..je weet maar nooit. Ik probeer het middel wel gewoon..!

EDIT: Trouwens ook nog mensen die positieve ervaringen hebben? Ik lees er bar weinig!

Laatst gewijzigd op 01-09-2006 om 17:05.
Oud 01-09-2006, 16:39
Ann
Avatar van Ann
Ann is offline
Paroxetine helpt niets... al slik je er 30 tegelijk, er veranderd niets. Maar dat kan bij iedereen anders zijn natuurlijk
__________________
It's not always rainbows and butterflies
Oud 01-09-2006, 17:33
rare kwast
Avatar van rare kwast
rare kwast is offline
Citaat:
zus schreef op 01-09-2006 @ 17:33 :
Oke, nou ik verwacht niet van mezelf dat ik toe zal geven aan de hongerbuien. Aangezien ik een eetstoornis heb en gewoon m'n lijst volg. Maar ja..je weet maar nooit. Ik probeer het middel wel gewoon..!

EDIT: Trouwens ook nog mensen die positieve ervaringen hebben? Ik lees er bar weinig!
nee heb ik ook niet gedaan verder maar het kan zijn dat je ineens trek krijgt als je nog niet eens die boterhammen van de lunch weg hebt..

en bij mij deed het niets en ik stap ook over maar ik ken mensen waar bij het wel hielp dus vind de opmerking van jou (minitokje) een beetje raar..

het is sowieso met medicijnen dat het bij de een wel wat doet en bij de ander niets
__________________
Humor is een prachtige waterlelie die wortelt in het troebele water van verdriet.
Oud 01-09-2006, 17:43
Ann
Avatar van Ann
Ann is offline
^ als je 30 tabletten paroxetine slikt, hoort er normaal gesproken wat te gebeuren.. maar dat was dus niet het geval bij mij. En dat vind ik heel vreemd, en op langere termijn werkt het voor mij ook niet.
__________________
It's not always rainbows and butterflies
Oud 01-09-2006, 18:32
rare kwast
Avatar van rare kwast
rare kwast is offline
Citaat:
MiniTokje schreef op 01-09-2006 @ 18:43 :
^ als je 30 tabletten paroxetine slikt, hoort er normaal gesproken wat te gebeuren.. maar dat was dus niet het geval bij mij. En dat vind ik heel vreemd, en op langere termijn werkt het voor mij ook niet.
tis niet echt gezond om 30 tabletten te slikker er van uitgaande dat het 10 mg per is zit je aan de 300 mg geloof niet dat een psych dat voorschrijft..
__________________
Humor is een prachtige waterlelie die wortelt in het troebele water van verdriet.
Oud 02-09-2006, 16:02
-zen-Chris
Avatar van -zen-Chris
-zen-Chris is offline
Gisteravond heb ik voor het eerst in een jaar weer mirtazapine (remeron) genomen (30 mg). Vandaag ging het opeens heel slecht, ik werd duizelig nog vermoeider dan ik normaal ben, en en het leek een paar keer alsof ik flauwviel. Als ik een tijdje niet beweeg wordt het ook erger met die duizeligheid, zoals nu terwijl ik dit aan het typen ben. Het is ook een beetje wazig en het lijkt alsof ik er niet helemaal ben.

Weet iemand wat er aan de hand is?
__________________
.
Oud 02-09-2006, 20:51
Nunzio
Nunzio is offline
Citaat:
-zen-Chris schreef op 02-09-2006 @ 17:02 :
Weet iemand wat er aan de hand is?
'Gewoon' een bijwerking? Wat staat er in de bijsluiter bij bijwerkingen genoemd? Misschien dat je het er in terug kunt vinden?

Ik ben van Seroxat wel behoorlijk aangekomen, terwijl ik niet echt meer ben gaan eten. Als het nu niet stabiel blijft ga ik overleggen met mijn huisarts, want te zwaar worden wil ik niet.
Oud 02-09-2006, 23:31
girl-in-trouble
girl-in-trouble is offline
Als de huisarts of psycholoog/psychiater je anti-depressiva voorschrijft, moet je het dan aannemen?
Ik ga namelijk binnenkort naar de huisarts voor depressie (ik heb wel vaker depri-momenten gehad, maar sinds februari dit jaar ben ik meer depressief als dat ik goede momenten heb) en ben bang dat het niet alleen met gesprekken op te lossen is aangezien ik al ruim 3,5 jaar aan het klooien ben. Maar voor antidepressiva ben ik als de dood. Je leest er zoveel slechte verhalen over op internet (al die bijwerkingen) en ik heb dan echt het idee dat ik er daardoor nog veel slechter uitkom dan dat het nu al met me gaat.
Mijn vriendin zegt dat ik er open voor moet staan, maar het staat me echt zo tegen... Hoe kan ik dat doen? Ik wil niet dat die dingen me zo veranderen... Kunnen ze je verplichten om die medicijnen te nemen?
__________________
Je laat me vliegen... naar het maximum! Je laat me rennen... veel harder dan voorheen. Op de lange weg... richting het geluk...!
Oud 03-09-2006, 00:10
Verwijderd
Citaat:
girl-in-trouble schreef op 03-09-2006 @ 00:31 :
Als de huisarts of psycholoog/psychiater je anti-depressiva voorschrijft, moet je het dan aannemen?
Ik ga namelijk binnenkort naar de huisarts voor depressie (ik heb wel vaker depri-momenten gehad, maar sinds februari dit jaar ben ik meer depressief als dat ik goede momenten heb) en ben bang dat het niet alleen met gesprekken op te lossen is aangezien ik al ruim 3,5 jaar aan het klooien ben. Maar voor antidepressiva ben ik als de dood. Je leest er zoveel slechte verhalen over op internet (al die bijwerkingen) en ik heb dan echt het idee dat ik er daardoor nog veel slechter uitkom dan dat het nu al met me gaat.
Mijn vriendin zegt dat ik er open voor moet staan, maar het staat me echt zo tegen... Hoe kan ik dat doen? Ik wil niet dat die dingen me zo veranderen... Kunnen ze je verplichten om die medicijnen te nemen?
Nee, ze kunnen je niet verplichten medicijnen te nemen. Als je niet wil dan doe je 't niet.
Oud 03-09-2006, 11:10
rare kwast
Avatar van rare kwast
rare kwast is offline
Citaat:
girl-in-trouble schreef op 03-09-2006 @ 00:31 :
Als de huisarts of psycholoog/psychiater je anti-depressiva voorschrijft, moet je het dan aannemen?
Ik ga namelijk binnenkort naar de huisarts voor depressie (ik heb wel vaker depri-momenten gehad, maar sinds februari dit jaar ben ik meer depressief als dat ik goede momenten heb) en ben bang dat het niet alleen met gesprekken op te lossen is aangezien ik al ruim 3,5 jaar aan het klooien ben. Maar voor antidepressiva ben ik als de dood. Je leest er zoveel slechte verhalen over op internet (al die bijwerkingen) en ik heb dan echt het idee dat ik er daardoor nog veel slechter uitkom dan dat het nu al met me gaat.
Mijn vriendin zegt dat ik er open voor moet staan, maar het staat me echt zo tegen... Hoe kan ik dat doen? Ik wil niet dat die dingen me zo veranderen... Kunnen ze je verplichten om die medicijnen te nemen?
ik ben het eens met de reactie van degene hier boven.. je bent het niet verplicht..
maar ik herken je verhaal, stond erzelf ook totaal niet positief tegen over (ik heb in mijn werk te veel gezien daarvan) maar na een gesprek met de psychiater heb ik toch ja gezegd..
de verhalen zijn soms eng en de bijwerkingen enzo.. maar bijwerkingen zijn vaak na 10 dagen voorbij en dan gaat t (als goed is) helpen.. zo niet dan zoeken ze verder met je naar wat minder bijwerkingen heeft en beter werkt..
en tegenwoordig worden ook de bijwerkingen steeds minder..

succes iig *knuffel*
__________________
Humor is een prachtige waterlelie die wortelt in het troebele water van verdriet.
Oud 03-09-2006, 14:56
-zen-Chris
Avatar van -zen-Chris
-zen-Chris is offline
Citaat:
Nunzio schreef op 02-09-2006 @ 21:51 :
'Gewoon' een bijwerking? Wat staat er in de bijsluiter bij bijwerkingen genoemd? Misschien dat je het er in terug kunt vinden?

Ik ben van Seroxat wel behoorlijk aangekomen, terwijl ik niet echt meer ben gaan eten. Als het nu niet stabiel blijft ga ik overleggen met mijn huisarts, want te zwaar worden wil ik niet.
In de bijsluiter staat er wel iets over duizeligheid, alleen bij mij was het zo dat ik een paar keer bijna flauwviel. Vandaag gaat het al iets beter, misschien is het even wennen.
__________________
.
Oud 04-09-2006, 08:06
farai
Avatar van farai
farai is offline
Ik ondervind nu aan den lijve de afkickverschijnselen van paroxetine (seroxat). Wow, ik ben precies high. Ben erg licht in mn kop en af en toe ook serieus draaierig. Maareuhm is da wel normaal volgens jullie? Mn dokter zegt van wel maar ik zat/zit maar op 10 mg.
__________________
(f) Dream as if you'll live forever (f) | ♥ Katje houdt van acrobaatje ♥
Oud 04-09-2006, 09:25
rare kwast
Avatar van rare kwast
rare kwast is offline
Citaat:
~oceangirl~ schreef op 04-09-2006 @ 09:06 :
Ik ondervind nu aan den lijve de afkickverschijnselen van paroxetine (seroxat). Wow, ik ben precies high. Ben erg licht in mn kop en af en toe ook serieus draaierig. Maareuhm is da wel normaal volgens jullie? Mn dokter zegt van wel maar ik zat/zit maar op 10 mg.
yup normaal.. gaat vanzelf ook over
__________________
Humor is een prachtige waterlelie die wortelt in het troebele water van verdriet.
Oud 04-09-2006, 11:15
farai
Avatar van farai
farai is offline
Citaat:
rare kwast schreef op 04-09-2006 @ 10:25 :
yup normaal.. gaat vanzelf ook over
is intss wel al ietsje beter.
__________________
(f) Dream as if you'll live forever (f) | ♥ Katje houdt van acrobaatje ♥
Oud 05-09-2006, 11:09
girl-in-trouble
girl-in-trouble is offline
Citaat:
rare kwast schreef op 03-09-2006 @ 12:10 :
ik ben het eens met de reactie van degene hier boven.. je bent het niet verplicht..
maar ik herken je verhaal, stond erzelf ook totaal niet positief tegen over (ik heb in mijn werk te veel gezien daarvan) maar na een gesprek met de psychiater heb ik toch ja gezegd..
de verhalen zijn soms eng en de bijwerkingen enzo.. maar bijwerkingen zijn vaak na 10 dagen voorbij en dan gaat t (als goed is) helpen.. zo niet dan zoeken ze verder met je naar wat minder bijwerkingen heeft en beter werkt..
en tegenwoordig worden ook de bijwerkingen steeds minder..

succes iig *knuffel*
!
Mmm... daar ben ik wel erg blij om
Maar als je het zo zegt... Misschien is het dan ook helemaal niet goed om meteen 'nee' te zeggen. Die psychiater zal vast wel heel goed kunnen uitleggen wat het resultaat is en wat de bijwerkingen kunnen zijn. Dan vraag ik me alleen af of het het wel waard is, maar oké. Als die bijwerkingen de overhand hebben, word ik daarvan volgens mij alleen maar depressiever...
Maar als het na tien dagen te veel negatieve bijwerkingen heeft, veranderen ze dan al meteen van medicijn?
__________________
Je laat me vliegen... naar het maximum! Je laat me rennen... veel harder dan voorheen. Op de lange weg... richting het geluk...!
Oud 05-09-2006, 12:09
rare kwast
Avatar van rare kwast
rare kwast is offline
Citaat:
girl-in-trouble schreef op 05-09-2006 @ 12:09 :
!
Mmm... daar ben ik wel erg blij om
Maar als je het zo zegt... Misschien is het dan ook helemaal niet goed om meteen 'nee' te zeggen. Die psychiater zal vast wel heel goed kunnen uitleggen wat het resultaat is en wat de bijwerkingen kunnen zijn. Dan vraag ik me alleen af of het het wel waard is, maar oké. Als die bijwerkingen de overhand hebben, word ik daarvan volgens mij alleen maar depressiever...
Maar als het na tien dagen te veel negatieve bijwerkingen heeft, veranderen ze dan al meteen van medicijn?

dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.. meestal kijken ze het nog wat langer aan maar als de lastige bijwerkingen niet verdwijnen gaan ze (denk) vrij snel over op een andere..
het duurt langer om te kijken of het echt aanslaat
__________________
Humor is een prachtige waterlelie die wortelt in het troebele water van verdriet.
Oud 06-09-2006, 17:24
Verwijderd
Citaat:
girl-in-trouble schreef op 05-09-2006 @ 12:09 :

Maar als het na tien dagen te veel negatieve bijwerkingen heeft, veranderen ze dan al meteen van medicijn?
Ze wachten vaak wel wat langer...volgens mij duurt het 3 tot 4 weken voordat de ergste bijwerkingen weggetrokken 'moeten' zijn, zolang duurt het vaak ook voordat het aansluit (soms zelfs langer, ligt aan de medicijnen).
Oud 06-09-2006, 21:20
kroot
kroot is offline
Maar misschien heb je wel helemaal geen bijwerkingen, of niet zo erg. Ik slik citalopram en heb wel daardoor een droge mond, duizelig (kan natuurlijk ook door eetstoornis). En voor de rest niet echt iets wat ik daarvoor niet had.
Oud 06-09-2006, 22:09
kroot
kroot is offline
Nog een ingewikkelde vraag aan iedereen:
Ik slik citalopram (AD) en Dogmatil (AP).
Nu wil ik rijlessen gaan volgen. En er moet eerst een zogenaamde 'eigen verklaring' worden ingevuld door een arts.
Voor de vakantie heb ik hem ingeleverd bij mijn psychiater. Daarna kreeg ik van mijn psycholoog te horen: doet ze niet, want dat heeft ze nog nooit gedaan. En ze is per 1 sept weg. Nu ligt ie bij de tijdelijke vervanger. Die heeft het er met het hoofd over gehad en die begrijpen dat ze alleen maar een handtekening moeten zetten, wat dus niet zo is. Maar ze willen het ook niet doen, omdat ze niet weten wat ze ermee aanmoeten. En het hoofd komt volgende week terug.
Nu heb ik wat zitten rondkijken of site's. En het wordt wel afgeraden, maar dan nog kan ik het toch doen?
Nu is mijn vraag: rijden er mensen van jullie auto met AD, AP, of een combinatie? Gaat dat? Wat vond de arts ervan?

Alvast bedankt.
Oud 07-09-2006, 09:56
Droomvlucht
Avatar van Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Wat bedoel je precies met dat je psychiater een handtekening onder jouw eigen verklaring moet zetten? Normaal gesproken moet toch een medische keuring aanvragen als je bij een van de vragen 'ja' beantwoord?
Want jij moet zelf die handtekening eronder zetten normaal gesproken. Niet een arts.

Het is niet verstandig. Want ze beďnvloeden allemaal je rijvaardigheid. Maar als je ervan overtuigd bent dat het met wel kan.. moet je dat zelf weten. Alleen lieg je dan eigenlijk wel op je eigen verklaring.
Ook naderhand is het zo, dat als jij een ongeluk veroorzaakt terwijl je 'onder invloed' van de medicijnen was, dat voor problemen kan zorgen.
__________________
Ik vertelde de psychiater dat ik stemmen hoorde. Hij zei mij dat ik goede oren had. - Herman Finkers
Oud 07-09-2006, 12:34
girl-in-trouble
girl-in-trouble is offline
Mmm... 3 tot 4 weken is wel lang...
Lichte bijwerkingen vallen nog wel mee, maar het moet natuurlijk niet zo zijn dat ik dalijk helemaal niet goed meer kan functioneren op de universiteit.
Zou het voor die bijwerkingen uitmaken of je lichamelijk sterk bent of niet? Ik ben vrij zwakjes (te vaak misselijk, heel snel blessures)... Of verminderen ze in zo'n geval de dosis?
__________________
Je laat me vliegen... naar het maximum! Je laat me rennen... veel harder dan voorheen. Op de lange weg... richting het geluk...!
Oud 07-09-2006, 15:27
Verwijderd
Citaat:
girl-in-trouble schreef op 07-09-2006 @ 13:34 :
Mmm... 3 tot 4 weken is wel lang...
Lichte bijwerkingen vallen nog wel mee, maar het moet natuurlijk niet zo zijn dat ik dalijk helemaal niet goed meer kan functioneren op de universiteit.
Zou het voor die bijwerkingen uitmaken of je lichamelijk sterk bent of niet? Ik ben vrij zwakjes (te vaak misselijk, heel snel blessures)... Of verminderen ze in zo'n geval de dosis?
Ze kunnen je nergens toe dwingen, dus als je eerder wil stoppen, stop je eerder. Ik ben lichamelijk gezien vrij zwak, heb veel last van kwaaltjes enzo, maar medicijnen verdraag ik wel goed. Het heeft ook niet veel met elkaar te maken geloof ik... weet ik niet zeker. Ik heb wel bijwerkingen van de risperdal, die kunnen ook wel heftig zijn.
Oud 07-09-2006, 23:29
Lothlan
Lothlan is offline
Citaat:
kroot schreef op 06-09-2006 @ 23:09 :
Nog een ingewikkelde vraag aan iedereen:
Ik slik citalopram (AD) en Dogmatil (AP).
Nu wil ik rijlessen gaan volgen.
Beste Kroot,

Mijn arts zei tegen mij: Het zal erg stil op de weg worden als mensen met medicatie niet meer zouden rijden.

Ik heb zelf gelest met heel veel medicatie, er is wel contact geweest tussen CBR en mijn psych.

Overigens mag je best lessen met de medicatie en de eigenverklaring is alleen nodig voor het examen en eventuele tussen tijdse toets.

Ga gewoon lekker lessen!!

Grt. Lothlan
Oud 08-09-2006, 09:20
Droomvlucht
Avatar van Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Citaat:
Lothlan schreef op 08-09-2006 @ 00:29 :
Beste Kroot,

Mijn arts zei tegen mij: Het zal erg stil op de weg worden als mensen met medicatie niet meer zouden rijden.

Ik heb zelf gelest met heel veel medicatie, er is wel contact geweest tussen CBR en mijn psych.

Overigens mag je best lessen met de medicatie en de eigenverklaring is alleen nodig voor het examen en eventuele tussen tijdse toets.

Ga gewoon lekker lessen!!

Grt. Lothlan

Mee eens, maar nogmaals... Veroorzaak je ooit een aanrijding en ze komen erachter: Probleem.

En als het een dusdanige invloed op je concentratie heeft en het dus echt je rijvaardigheid beinvloed wil het nog wel eens de oorzaak van het zaken voor je examen zijn. Ze zetten niet voor niets op de verpakking dat het de rijvaardigheid beinvloed.

Al weet ik natuurlijk niet welke dosering ze slikt.
__________________
Ik vertelde de psychiater dat ik stemmen hoorde. Hij zei mij dat ik goede oren had. - Herman Finkers
Oud 08-09-2006, 17:39
kroot
kroot is offline
in de info van het CBR staat: op een eigen verklaring moet een arts een aantekening plaatsen waaruit de aard en de ernst van het gemelde blijkt. In het rapport van de arts is tevens vermeld welke problemen er zijn en wat uw praktische mogelijkheden zijn.

Ze hebben medicijnen ingedeeld naar hun invloed op de rijvaardigheid. Mijn medicijnen vallen onder categorie II.II volgens expirimentele gegevens matige invloed op de rijvaardigheid en II.I lichte invloed.
Oud 08-09-2006, 17:42
Verwijderd
Citaat:
girl-in-trouble schreef op 07-09-2006 @ 13:34 :
maar het moet natuurlijk niet zo zijn dat ik dalijk helemaal niet goed meer kan functioneren op de universiteit.
Kun je daar nu wel goed functioneren? (IK bedoel dus: heb je nu geen last van je klachten ed?)

Je blijft onder controle van je huisarts, bespreek het daarmee. Misschien kun je ook tijdens een vakantie beginnen, dan zijn de ergste bijwerkingen misschien over als je weer naar de universiteit moet. Of anders iig tijdens normale collegeweken ipv tijdens een tentamenweek, maar dat lijkt me altijd verstandig.
Oud 09-09-2006, 07:50
farai
Avatar van farai
farai is offline
vraagje: hoe lang heeft het bij jullie geduurd eer jullie zoiets van:"nu kank beginnen afbouwen, nu ga ik nog een stapje verder afbouwen en nu kan ik stoppen"? Natuurlijk gebeurd dit in overleg met je psychiater en/of huisdokter maar ik zou dit graag is van jullie horen.

Ik zit nu bijna 2 weekjes in de afbouwfase. Slik nu om de dag 10 mg seroxat, eerst was dat elke dag, 3 maanden lang. Ik zou vanaf woensdag 10 mg slikken, dan 2 dagen overslaan en dan weer 10 mg slikken, kzou da mogen proberen maar zie het nog ni echt zitten.
__________________
(f) Dream as if you'll live forever (f) | ♥ Katje houdt van acrobaatje ♥
Oud 09-09-2006, 13:21
Verwijderd
Citaat:
~oceangirl~ schreef op 09-09-2006 @ 08:50 :
vraagje: hoe lang heeft het bij jullie geduurd eer jullie zoiets van:"nu kank beginnen afbouwen, nu ga ik nog een stapje verder afbouwen en nu kan ik stoppen"? Natuurlijk gebeurd dit in overleg met je psychiater en/of huisdokter maar ik zou dit graag is van jullie horen.

Ik zit nu bijna 2 weekjes in de afbouwfase. Slik nu om de dag 10 mg seroxat, eerst was dat elke dag, 3 maanden lang. Ik zou vanaf woensdag 10 mg slikken, dan 2 dagen overslaan en dan weer 10 mg slikken, kzou da mogen proberen maar zie het nog ni echt zitten.
Ik heb meestal heel snel afgebouwd. 2 weken de helft minder en dan stoppen.
Nu slik ik 2 jaar seroxat en risperdal. Seroxat heb ik nog steeds de zelfde dosis als toen ik begon (20mg) Risperdal bouw ik heel langzaam af. In het eerste half jaar ben ik van 6 mg naar 3 mg gegaan. Dit omdat ik veel last had van bijwerkingen. een half jaar later naar 2mg, weer een half jaar later naar 1,5mg en weer eenhalf jaar later naar 1 mg. Daar zit ik nu op en dat houd ik voorlopig geloof ik nog even. Een half jaar geleden mocht ik binnen 1 week van 2mg naar 0 gaan, maar dat zag ik zelf absoluut niet zitten. Dat heb ik toen gezegd en ik geef nu gewoon zelf aan wanneer ik wil afbouwen.
Oud 09-09-2006, 13:23
farai
Avatar van farai
farai is offline
Citaat:
me blackrose schreef op 09-09-2006 @ 14:21 :
Ik heb meestal heel snel afgebouwd. 2 weken de helft minder en dan stoppen.
Nu slik ik 2 jaar seroxat en risperdal. Seroxat heb ik nog steeds de zelfde dosis als toen ik begon (20mg) Risperdal bouw ik heel langzaam af. In het eerste half jaar ben ik van 6 mg naar 3 mg gegaan. Dit omdat ik veel last had van bijwerkingen. een half jaar later naar 2mg, weer een half jaar later naar 1,5mg en weer eenhalf jaar later naar 1 mg. Daar zit ik nu op en dat houd ik voorlopig geloof ik nog even. Een half jaar geleden mocht ik binnen 1 week van 2mg naar 0 gaan, maar dat zag ik zelf absoluut niet zitten. Dat heb ik toen gezegd en ik geef nu gewoon zelf aan wanneer ik wil afbouwen.
succes ermee nog verder

edit: dan zijt ge met een heel tabletje begonnen, ik mocht maar met een halfke beginnen en doe dat tot nu dus nog steeds.
__________________
(f) Dream as if you'll live forever (f) | ♥ Katje houdt van acrobaatje ♥

Laatst gewijzigd op 09-09-2006 om 13:25.
Oud 09-09-2006, 20:32
girl-in-trouble
girl-in-trouble is offline
Citaat:
me blackrose schreef op 07-09-2006 @ 16:27 :
Ze kunnen je nergens toe dwingen, dus als je eerder wil stoppen, stop je eerder. Ik ben lichamelijk gezien vrij zwak, heb veel last van kwaaltjes enzo, maar medicijnen verdraag ik wel goed. Het heeft ook niet veel met elkaar te maken geloof ik... weet ik niet zeker. Ik heb wel bijwerkingen van de risperdal, die kunnen ook wel heftig zijn.
Mmm... oké, dat is wel fijn om te horen. Maar wat vind jij echt heftige bijwekingen (om een beetje een idee te krijgen)?
__________________
Je laat me vliegen... naar het maximum! Je laat me rennen... veel harder dan voorheen. Op de lange weg... richting het geluk...!
Oud 09-09-2006, 20:40
girl-in-trouble
girl-in-trouble is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 08-09-2006 @ 18:42 :
Kun je daar nu wel goed functioneren? (IK bedoel dus: heb je nu geen last van je klachten ed?)

Je blijft onder controle van je huisarts, bespreek het daarmee. Misschien kun je ook tijdens een vakantie beginnen, dan zijn de ergste bijwerkingen misschien over als je weer naar de universiteit moet. Of anders iig tijdens normale collegeweken ipv tijdens een tentamenweek, maar dat lijkt me altijd verstandig.
Het ligt eraan, soms wel, soms niet. Het hangt er van af hoe ik me voel op een dag. Maar ik weet wel, als ik eenmaal depressief ben, krijg ik niets meer gedaan omdat ik me dan zo ellendig en verdrietig voel. Het enige dat ik dan doe is mezelf verwonden, maar daar ben ik alles behalve trots op. Dat was tijdens de introductie zo, maar ook tijdens de examens. Toen was ik echt de hele tijd depressief en had dus net voor de examens nauwelijks meer geleerd. En dan nog depri je examens maken... Het is een wonder dat ik nog geslaagd ben, ik had het ook echt niet verwacht...

Mijn eerstvolgende vakantie is met kerstmis (daarvoor niet) en ik heb de 25ste tentamen geschiedenis 1. Dan zou het daarna moeten. Maar ik ben wel van plan om komende week een afspraak met de huisarts te maken.
__________________
Je laat me vliegen... naar het maximum! Je laat me rennen... veel harder dan voorheen. Op de lange weg... richting het geluk...!
Oud 09-09-2006, 21:58
Verwijderd
Citaat:
girl-in-trouble schreef op 09-09-2006 @ 21:32 :
Mmm... oké, dat is wel fijn om te horen. Maar wat vind jij echt heftige bijwekingen (om een beetje een idee te krijgen)?
Toen ik begon met risperdal kreeg ik een hoge dosis in een keer (normaal bouw je het op). Toen heb ik een hele week geslapen en ik kreeg nikst te eten binnen, kwam er allemaal weer uit. Daarna werd het wel iets beter. Ik kon de eerste paar weken slecht zien. Ik heb normaal goede ogen, maar toen kon ik de ondertitelingen niet meer lezen. Verder was ik heel stil en teruggetrokken erdoor. Maargoed, ik had dan ook een hoge dosis. Nu heb ik er last van als ik geen risperdal heb genomen. Dan word ik hyperactief of ik krijg weer een chaos in mijn hoofd. Ik begin te trillen en te zweten. Maar goed, dit is een anti-psychoticum en ik geloof dat jij overweegt een anti-depressivum te nemen.n Van anti-depressiva heb ik nooit bijwerkingen gehad.
Advertentie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:16.