Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-10-2003, 17:24
Arashi
Arashi is offline
Citaat:
miss-suus schreef op 25-10-2003 @ 18:16:
als je dan zo stom vindt dan kom hier niet de mensen beklagen die het hebben, okeej, deze topic heet dan wel anorexia en bolumia wat vinden jullie ervan maar dit is niet de bedoeling om andere mensen te gaan beklagen

ik vind dit FOUT
Iedereen mag zijn mening geven, ook zij dus. Dat je het er niet mee eens bent kan, maar dat betekent nog niet dat zij haar mening niet mag geven. Als je er niet tegen kan dat mensen een andere mening hebben moet je ook niet om hun meningen vragen vind ik.

Dit wil niet zeggen dat ik haar mening deel overigens.
Advertentie
Oud 25-10-2003, 17:31
miss-suus
Avatar van miss-suus
miss-suus is offline
Citaat:
Arashi schreef op 25-10-2003 @ 18:24:
Iedereen mag zijn mening geven, ook zij dus. Dat je het er niet mee eens bent kan, maar dat betekent nog niet dat zij haar mening niet mag geven. Als je er niet tegen kan dat mensen een andere mening hebben moet je ook niet om hun meningen vragen vind ik.

Dit wil niet zeggen dat ik haar mening deel overigens.
ik zeg zeker niet dat mensen hun eigen mening niet mogen hebben, ik kan zeker tegen ander mans meningen , ik vind het alleen jammer dat ze dit dom vindt ze kna andere mensen pijn doen die dit hebben, kon ze misschine iets anders zeggen...

en ik waardeer ook jou mening over wat ik zei
__________________
hm hm
Oud 25-10-2003, 17:37
miss-suus
Avatar van miss-suus
miss-suus is offline
ik hbe het misschien, nou ja misschien verkeerd uitgelegd, mijn excuses hiervoor
__________________
hm hm
Oud 25-10-2003, 18:32
Fade of Light
Avatar van Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
Snow White schreef op 24-10-2003 @ 22:16:
Hahahaha. een welvaartsziekte?
Ben je zelf wel helemaal gezond?

Ik ga verder geen uitspraken doen op dit moment
4 jaar anorexia en van de 20 kilo afgevallen te zijn daarvan nu weer 15 erbij, heeft niks te maken met welvaart.

het komt in alle lagen van de wereldbevolking voor, jong, oud, bruin, blond, chinees en afrikaan....dus...
nou, need niet bepaald. Afrikanen zijn misschien wel mager, maar dat komt odmat ze gewoon niet meer eten kunnen verkrijgen. Ik geloof niet dat afrikanen anorexia hebben.
Oud 26-10-2003, 07:45
Verwijderd
Citaat:
Fade of Light schreef op 25-10-2003 @ 19:32:
nou, need niet bepaald. Afrikanen zijn misschien wel mager, maar dat komt odmat ze gewoon niet meer eten kunnen verkrijgen. Ik geloof niet dat afrikanen anorexia hebben.
Ik denk dat er zeker wel afrikanen zijn die wel anorexia hebben.
Oud 26-10-2003, 07:51
miss-suus
Avatar van miss-suus
miss-suus is offline
anorexia

Geteisterd door gedachten
Niet eten zegt een stem
Bang om er tegen in te gaan
Gehoorzaam ik hem

De toekomst niet hoopvol
Ik zal toch niet slagen
Mijn wensen vergeet ik
Ik moet de stem behagen

Steeds zwakker wordt mijn lichaam
Steeds sterker wordt mijn geest
Tegenstrijdige gedachtes
Daarvan baal ik nog het meest

Mensen die denken dat het goed gaat
Ze komen niet door de muur heen
Een muur die ik heb gebouwd
Gemetseld steen voor steen

Stiekem wil ik toch die schouder
Een arm om mij heen
Steun van een vriendin
Even niet alleen

Verlangen naar intense rust
Dat is wat ik doe
Een veilige plek
Daar wil ik naar toe.
__________________
hm hm
Oud 26-10-2003, 07:53
miss-suus
Avatar van miss-suus
miss-suus is offline
ik wou nog ff zeggen dat ik hem niet zelf hbe gemaakt maar gevonden hbe op internet, ik was opzoek naar een gedicht wat bij dit topic zou passe.
__________________
hm hm
Oud 26-10-2003, 07:54
Verwijderd
Post dan ff de link en de naam van de schrijver er bij, anders geldt het als plagiaat en das niet toegestaan...
Oud 26-10-2003, 07:55
Arashi
Arashi is offline
Citaat:
miss-suus schreef op 25-10-2003 @ 18:37:
ik hbe het misschien, nou ja misschien verkeerd uitgelegd, mijn excuses hiervoor
Ik bedoelde het ook niet kwaad oid, hoor.
Oud 26-10-2003, 07:58
miss-suus
Avatar van miss-suus
miss-suus is offline
Anorexia

Ze werd overvallen door
gezichtsbedrog
verkeek zich in de spiegel
des levens
keerde de rug naar God's woord

en zag zo de zon ondergaan.

__________________
hm hm
Oud 26-10-2003, 07:59
miss-suus
Avatar van miss-suus
miss-suus is offline
Citaat:
Arashi schreef op 26-10-2003 @ 08:55:
Ik bedoelde het ook niet kwaad oid, hoor.

dat snap ik wel
__________________
hm hm
Oud 27-10-2003, 22:45
Tulpje6
Avatar van Tulpje6
Tulpje6 is offline
Citaat:
Cassiopeia schreef op 23-10-2003 @ 13:29:
Sorry hoor, maar dat vind ik echt een van de domste opmerking allertijden . Waarom zou je nou vreselijk onzeker of wat dan ook moeten zijn. En een welvaarts ziekte . Als je zou weten waar je over praat, zou je wel anders denken, want het is weldegelijk een erge ziekte.
Dat het erg is wil ik niet ontkennen. Maar mensen in Afrika bijv. hebben echt geen tijd om na te denken over hoe onzeker ze zijn en over wat een faalangst ze wel niet hebben en hoe ze overkomen op andere mensen, of ze wel slank en sexy genoeg zijn blablabla en dat ze depressief zijn door allerlei redenen (ik snap best dat dit erge dingen kunnen zijn waardoor je zo'n eetstoornis ontwikkelt zoals misbruik en dat je dan jezelf niet meer waardeert) etc.etc....dat is weggelegd voor westere mensen die niet meer bezig zijn met de harde strijd om het bestaan....tja en dan gaan ze hun eigen 'harde strijd om het bestaan voeren'...niet bewust natuurlijk maar ok.
Hier in het westen is het ook het ideaal om slank, sexy etc. te zijn en is er een overvloed aan eten waardoor je ook makkelijker anorexia en boulimia kunt ontwikkelen denk ik zo.
Als ik alleen al naar mezelf kijk....zit nu met vreselijke buikpijnsteken achter de compu want heb nu de gewoonte dat ik s'avonds MOET snoepen al wil ik eigenlijk afvallen want ik ben erg aangekomen de laatste tijd en mijn vriend vind me niet meer mooi.
Ik vind het dom van mezelf dat ik die discipline niet heb. En eetstoornissen vind ik dus dom.
Maarja tis sluipend dus dan heb je het niet door.
Oud 27-10-2003, 22:50
Tulpje6
Avatar van Tulpje6
Tulpje6 is offline
[QUOTE]Anneee schreef op 06-10-2003 @ 15:44:
[B]En ik blijf maar volhouden tegenover mezelf dat ik geen eetstoornis heb. Maar de laatste 2 maanden ben ik 8 kilo afgevallen, dat kan gewoon niet goed zijn.
]


Volgens mij heb je geen eetstoornis als je zelf al doorhebt dat je afvalt en het niet bewust doet.
Oud 27-10-2003, 22:53
Tulpje6
Avatar van Tulpje6
Tulpje6 is offline
[QUOTE]Tulpje6 schreef op 27-10-2003 @ 23:45:


Nou ik zie een gelukkige meid die zelfverzekerd is nog geen anorexia hebben hoor, dat overkomt alleen mensen die:
-iets vreselijks hebben meegemaakt en derhalve depressief zijn geraakt en/ of hun eigen lichaam en zichzelf niet meer kunnen waarderen (misbruik, verkrachting e.d)
-onzeker zijn/ faalangst hebben/ zichzelf lelijk vinden etc.
-labiel zijn

Dat het erg is wil ik niet ontkennen. Maar mensen in Afrika bijv. hebben echt geen tijd om na te denken over hoe onzeker ze zijn en over wat een faalangst ze wel niet hebben en hoe ze overkomen op andere mensen, of ze wel slank en sexy genoeg zijn blablabla en dat ze depressief zijn door allerlei redenen (ik snap best dat dit erge dingen kunnen zijn waardoor je zo'n eetstoornis ontwikkelt zoals misbruik en dat je dan jezelf niet meer waardeert) etc.etc....dat is weggelegd voor westere mensen die niet meer bezig zijn met de harde strijd om het bestaan....tja en dan gaan ze hun eigen 'harde strijd om het bestaan voeren'...niet bewust natuurlijk maar ok.
Hier in het westen is het ook het ideaal om slank, sexy etc. te zijn en is er een overvloed aan eten waardoor je ook makkelijker anorexia en boulimia kunt ontwikkelen denk ik zo.
Als ik alleen al naar mezelf kijk....zit nu met vreselijke buikpijnsteken achter de compu want heb nu de gewoonte dat ik s'avonds MOET snoepen al wil ik eigenlijk afvallen want ik ben erg aangekomen de laatste tijd en mijn vriend vind me niet meer mooi.
Ik vind het dom van mezelf dat ik die discipline niet heb. En eetstoornissen vind ik dus dom.
Maarja tis sluipend dus dan heb je het niet door.
Oud 27-10-2003, 23:13
Pax Eversor
Avatar van Pax Eversor
Pax Eversor is offline
[QUOTE]Tulpje6 schreef op 27-10-2003 @ 23:50:
[B]
Citaat:
Anneee schreef op 06-10-2003 @ 15:44:
En ik blijf maar volhouden tegenover mezelf dat ik geen eetstoornis heb. Maar de laatste 2 maanden ben ik 8 kilo afgevallen, dat kan gewoon niet goed zijn.
]


Volgens mij heb je geen eetstoornis als je zelf al doorhebt dat je afvalt en het niet bewust doet.
Jawel, er bestaan verschillende vormen van bijvoorbeeld anorexia. Ook een vorm met erkenning, waarbij men zelfs geen probleem van het eten maakt en gewoon normaal kan functioneren en toch afvalt.
Oud 28-10-2003, 09:56
Verwijderd
Citaat:
Tulpje6 schreef op 27-10-2003 @ 23:45:
**verhaal**
Ik snap wel wat je bedoelt, nu je het wat anders uitlegt. Tja in het "rijke westen" heb je een schoonheidsideaal, en daar willen veel mensen aan voldoen. En idd, in arme landen zijn mensen [denk ik] veel minder bezig met zulke dingen]. Maar er zijn ook genoeg mensen met een ES die het hebben om heel andere redenen dan aan het schoonheidsideaal voldoen.

Tis zo gemakkelijk om te zeggen; je bent wie je bent en accepteer dat nou gewoon. Maar zo gaat het allemaal niet. Zelfs jij [en ik ken je niet, weet niet hoe je er precies over denkt natuurlijk] gaat aan de lijn, omdat je vriend je niet meer mooi vindt.
Oud 29-10-2003, 20:30
xxangelxx
xxangelxx is offline
eeey,
misschien een rare vraag, maar weet iemand wat er is als je bloed kotst??? tis my namelyk gebeurt en ik schrok me dood.
oh, en dat bloed kotsen was wel doordat ik mn vinger in mn keel stak...... kan r nie meej stoppen.....

xje, angel
Oud 29-10-2003, 20:37
Fade of Light
Avatar van Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 26-10-2003 @ 08:45:
Ik denk dat er zeker wel afrikanen zijn die wel anorexia hebben.
er zijn vast wel afrikanen met anorexia...maar zeer gering volgens mij. ZEKER in verhouding met de westerse wereld. Anorexia is voornamelijk een modeverschijnsel.
Oud 30-10-2003, 07:24
Verwijderd
Citaat:
Fade of Light schreef op 29-10-2003 @ 21:37:
er zijn vast wel afrikanen met anorexia...maar zeer gering volgens mij. ZEKER in verhouding met de westerse wereld.
Ik zou het niet weten, misschien wordt het daar ook wel vaak gewoon onder 'ondervoed' weggeschreven, terwijl iemand in werkelijkheid een eetstoornis zou hebben. Ik heb er geen onderek naar gedaan, kan er dus geen goed oordeel over geven, maar dat er daar ook mensen met anorexia rondlopen, dat weet ik wel.

Citaat:
Anorexia is voornamelijk een modeverschijnsel.
Dat is jouw mening. Het volgende keer misschien ook als mening brengen?
Oud 30-10-2003, 07:25
Verwijderd
Citaat:
xxangelxx schreef op 29-10-2003 @ 21:30:
eeey,
misschien een rare vraag, maar weet iemand wat er is als je bloed kotst??? tis my namelyk gebeurt en ik schrok me dood.
oh, en dat bloed kotsen was wel doordat ik mn vinger in mn keel stak...... kan r nie meej stoppen.....
Misschien iets in je keel of in je lichaam beschadigd, echt gezond lijkt het met iig niet. Zoek hulp om te stoppen (of heb je dat al?).
Oud 30-10-2003, 07:29
Verwijderd
Citaat:
Tulpje6 schreef op 27-10-2003 @ 23:53:
Dat het erg is wil ik niet ontkennen. Maar mensen in Afrika bijv. hebben echt geen tijd om na te denken over hoe onzeker ze zijn en over wat een faalangst ze wel niet hebben en hoe ze overkomen op andere mensen, of ze wel slank en sexy genoeg zijn blablabla en dat ze depressief zijn door allerlei redenen (ik snap best dat dit erge dingen kunnen zijn waardoor je zo'n eetstoornis ontwikkelt zoals misbruik en dat je dan jezelf niet meer waardeert) etc.etc....dat is weggelegd voor westere mensen die niet meer bezig zijn met de harde strijd om het bestaan....tja en dan gaan ze hun eigen 'harde strijd om het bestaan voeren'...niet bewust natuurlijk maar ok.
Waarom zouden ze daar geen tijd voor hebben en wij hier wel? Lang niet alle mensen in Afrika leven op de manier die je op tv vaak voorgeschoteld krijgt. En mensen in Europa kunnen ook op zo'n manier leven. Ik denk dat er zat mensen in Afrika zijn die daar de tijd wel voor hebben en er wel bij nadenken (zelfs sommige mensen die er 'geen tijd' voor zouden hebben volgens jou).


Citaat:
Ik vind het dom van mezelf dat ik die discipline niet heb. En eetstoornissen vind ik dus dom.
Die logica snap ik even niet.
Oud 30-10-2003, 13:10
Masquerade
Avatar van Masquerade
Masquerade is offline
Ik ben nieuw hier en heb speciaal voor dit topic me aangemeld. Iemand zei dat anorexia een modeverschijnsel is. Ik ben het hier absoluut niet mee eens. Als je werkelijk wil weten wat anorexia precies is, zou ik je aanraden het boek "Anorexia bestaat niet" van Casper Schoemaker eens te lezen. Ik zal hieronder even de flaptekst weergeven.

Citaat:
We hebben er allemaal van gehoord en we weten er allemaal ook heel veel van: anorexia. Een ziekte die de laatste jaren enorm om zich heen grijpt in alle Westerse landen, maar nu ook in Argentinië en Fiji. Oorzaak van anorexia is het slankheidsideaal dat in de media gepropageerd wordt. Anorexia is een sterrenziekte; vrijwel alle beroemde fotomodellen en actrices van Hollywood lijden eraan.

Anorexia bestaat niet helpt ons uit die droom. Het meeste van wat wij menen te weten over anorexia is níet waar. De ziekte anorexia nervosa bestaat wel degelijk; het is een vreselijke aandoening die veel ingrijpender gevolgen heeft dan wij ons realiseren. Maar de ziekte die wij zo goed kennen uit de media, die anorexia bestaat dus niet.

Casper Schoemaker prikt niet alleen de mediahype rond dit gevoelige onderwerp door. Hij beschrijft ook hoe bovenstaand beeld in de media kon ontstaan, en welke gevolgen dat heeft voor de anorexiapatiënten en hun omgeving.
Ik vond het een heel interessant boek om te lezen, omdat ik me erg interesseer in het onderwerp. Een ander boek dat je zou kunnen lezen om erachter te komen dat anorexia al eeuwen bestaat, is "Van vastenwonder tot magerzucht : anorexia nervosa in historisch perspektief" geschreven door R. van Deth & W. Vandereycken. Ik heb het boek thuis in de kast staan. Het is vrij lastig om te lezen, omdat het wetenschappelijk is, maar wel de moeite waard.
Oud 30-10-2003, 13:29
Verwijderd
Eigenlijk zou ik niet in deze topic moeten komen...

Ik denk dat ik toch wel (op zn minst) een eetstoornis heb gehad. Zo'n beginnende anorexia die omgeslagen is naar boulimia. Hongeren dat ik deed, en trots dat ik was.

Ik heb redelijk wat hulp gehad, maar omdat ik ze nooit vertrouwde vertelde ik ze ook nooit wat. Alles met mij was altijd maar goed, en wat kunnen die mensen dan nog doen? Je komt daar omdat je hulp nodig hebt, en als je zegt dat alles Goed Goed Goed is, dan kunnen zij je ook nergens mee helpen. En dat wilde ik ook niet. Toen ik geen hulp meer kreeg was ik eigenlijk nog steeds depressief en ver heen. Eigenlijk ben ik door mijn eigen kracht gestopt met dat slechte niet/wel eten.

En dat houd ik vol, want ik wil geen terugval..!

Maar het is wel moeilijk... Ik wil nu juist heel graag laten zien dat ik normaal kan eten, niet voor andere, maar voor mezelf. Dus ik eet mn brood, eet volop snoep en al die dingen. Ik kom opzich toch niet zo makkelijk aan, dus daar gaat het allemaal niet om. Maar ja, als mn moeder dan al zegt van 'je moet er mee oppassen, straks krijg je allemaal vet' dan voel ik me gewoon . Dan komen al die, eigenlijk nog steeds onverwerkte, gevoelens weer terug. Ik heb tegen haar gezegd dat ik dat geen leuke opmerkingen vind, maar ik denk niet dat ze het precies begrijpt. Ze heeft eigenlijk nooit begrepen wat een eetstoornis inhield. Hoppa, weer brood door je strot duwen en het was allemaal wel weer ok. Er spelen zoveel meer problemen mee.

En ja, ik weet dat het slecht is, maar als ik deze topic doorlees..Dan voel ik het weer kriebelen. Dan wil ik die controle ook weer terug, dan wil ik ook weer 'een paar kilootjes' kwijt, wetend dat zoiets veel te ver kan doorslaan.

Ik weeg nu 20 kilo meer dan mijn toenmalige (gelukkig nooit bereikte) streefgewicht. En ik zie er gezond uit, verdomme ik ben niet dik Ik ben eerder te dun dan te dik, ik weet het allemaal best.

En dus houd ik vol, omdat ik nooit meer dat eeuwige ongelukkige gevoel wil voelen. Nooit meer...En toch wil ik die controle..

Maar ik doe het niet. Ook al is het moeilijk

Ik wens jullie allemaal heel veel sterkte, en echt..een leven waarin je gewoon relaxt kan eten is veel fijner...maar dat weten jullie wel..
Oud 30-10-2003, 16:48
Fade of Light
Avatar van Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 30-10-2003 @ 08:24:
Ik zou het niet weten, misschien wordt het daar ook wel vaak gewoon onder 'ondervoed' weggeschreven, terwijl iemand in werkelijkheid een eetstoornis zou hebben. Ik heb er geen onderek naar gedaan, kan er dus geen goed oordeel over geven, maar dat er daar ook mensen met anorexia rondlopen, dat weet ik wel.
dat er enkelen met anorexia lopen is natuurlijk zeggen dat er in afrika ook scheten gelatne worden. Je hebt het nooit gehoord, maar het is wel eeerug aannemelijk (wat een analogie)

Citaat:
Dat is jouw mening. Het volgende keer misschien ook als mening brengen?
Zo'n uitspraak kan alleen maar gebaseerd zijn als mening en niet als feit
Oud 06-11-2003, 17:20
miss-suus
Avatar van miss-suus
miss-suus is offline
Citaat:
Masquerade schreef op 30-10-2003 @ 14:10:
Ik ben nieuw hier en heb speciaal voor dit topic me aangemeld. Iemand zei dat anorexia een modeverschijnsel is. Ik ben het hier absoluut niet mee eens. Als je werkelijk wil weten wat anorexia precies is, zou ik je aanraden het boek "Anorexia bestaat niet" van Casper Schoemaker eens te lezen. Ik zal hieronder even de flaptekst weergeven.



Ik vond het een heel interessant boek om te lezen, omdat ik me erg interesseer in het onderwerp. Een ander boek dat je zou kunnen lezen om erachter te komen dat anorexia al eeuwen bestaat, is "Van vastenwonder tot magerzucht : anorexia nervosa in historisch perspektief" geschreven door R. van Deth & W. Vandereycken. Ik heb het boek thuis in de kast staan. Het is vrij lastig om te lezen, omdat het wetenschappelijk is, maar wel de moeite waard.
heb e dan ook het boek maanmeise gelezen gaat over een meisje die anborexia heeft, ook een boek boek.
__________________
hm hm
Oud 07-11-2003, 20:49
moenbase
Avatar van moenbase
moenbase is offline
*voegt wat onbenullige-waarde toe*

'k denk dat eetstoornissen overal ter wereld voorkomen, en niet beperkt is tot de westerse landen.
__________________
Ik ben die uitzondering. "Rubbish, you're the one who's doomed to sink!"
Oud 07-11-2003, 21:03
moenbase
Avatar van moenbase
moenbase is offline
Citaat:
xxangelxx schreef op 29-10-2003 @ 21:30:
eeey,
misschien een rare vraag, maar weet iemand wat er is als je bloed kotst??? tis my namelyk gebeurt en ik schrok me dood.
oh, en dat bloed kotsen was wel doordat ik mn vinger in mn keel stak...... kan r nie meej stoppen.....

xje, angel
't kan zijn dat je keel en/of slokdarm ondertussen zo aangetast zijn door de zuren dat de bovenlaag weggebeten is omdat de slokdarm gewoonweg niet tegen al dat zuur kan. Ook kan het bloed afkomstig zijn van de maag.

Tijd om hulp te zoeken, right?

Take care
(F)
moenbase
__________________
Ik ben die uitzondering. "Rubbish, you're the one who's doomed to sink!"
Oud 08-11-2003, 19:36
miss-suus
Avatar van miss-suus
miss-suus is offline
hoe zouden jullie er nu mee omgaan als je beste vriend(in) het heeft?
__________________
hm hm
Oud 08-11-2003, 19:41
Verwijderd
Citaat:
miss-suus schreef op 08-11-2003 @ 20:36:
hoe zouden jullie er nu mee omgaan als je beste vriend(in) het heeft?
Dat ligt aan hoe die persoon er zelf mee omgaat... Ik heb geen standaard manier daarvoor...bij de één lukt het me redelijk, denk ik, bij de ander vind ik het enorm lastig (die ken ik ook minder goed, is ook niet echt eenvriendin (maar de vriendin van een vriend van m'n vriend) ed).
Oud 14-11-2003, 16:16
miss-suus
Avatar van miss-suus
miss-suus is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 08-11-2003 @ 20:41:
Dat ligt aan hoe die persoon er zelf mee omgaat... Ik heb geen standaard manier daarvoor...bij de één lukt het me redelijk, denk ik, bij de ander vind ik het enorm lastig (die ken ik ook minder goed, is ook niet echt eenvriendin (maar de vriendin van een vriend van m'n vriend) ed).
heb je dan ook nog nooit meegemaakt dan?

hum, srry misschien wel logisch
__________________
hm hm
Oud 14-11-2003, 17:54
Verwijderd
Citaat:
miss-suus schreef op 14-11-2003 @ 17:16:
heb je dan ook nog nooit meegemaakt dan?

hum, srry misschien wel logisch
Ik heb het dus wel meegemaakt (en maak het nog steeds mee), staat ook in m'n post.
Citaat:
Dat ligt aan hoe die persoon er zelf mee omgaat... Ik heb geen standaard manier daarvoor...bij de één lukt het me redelijk, denk ik, bij de ander vind ik het enorm lastig (die ken ik ook minder goed, is ook niet echt eenvriendin (maar de vriendin van een vriend van m'n vriend) ed).
Oud 14-11-2003, 19:48
Orchid
Avatar van Orchid
Orchid is offline
Citaat:
miss-suus schreef op 26-10-2003 @ 08:58:
Anorexia

Ze werd overvallen door
gezichtsbedrog
verkeek zich in de spiegel
des levens
keerde de rug naar God's woord

en zag zo de zon ondergaan.

Oh..
__________________
Because the holes in my soul host no thrill.
Oud 19-11-2003, 15:58
miss-suus
Avatar van miss-suus
miss-suus is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 14-11-2003 @ 18:54:
Ik heb het dus wel meegemaakt (en maak het nog steeds mee), staat ook in m'n post.
srry

verkeerd gelezen
__________________
hm hm
Oud 19-11-2003, 19:29
Verwijderd
Citaat:
miss-suus schreef op 19-11-2003 @ 16:58:
srry

verkeerd gelezen
np
Oud 19-11-2003, 20:19
Horror Kitty
Horror Kitty is offline
ik heb er niet echt een mening over, heb het nog nooit direct meegemaakt. ik kreeg wel pas geleden te horen dat mn nichtje het gehad heeft, maar daar heb ik toen nooit wat van gemerkt.
Oud 23-11-2003, 13:50
MissCabaret
Avatar van MissCabaret
MissCabaret is offline
Mijn vader heeft me een anorexia aangepraat...
Het klinkt heel stom, maar ik hoor mijn hele leven al dat ik dik ben...

Ik denk dat het al begonnen is bij 5 jaar ofzo, altijd als ik wat in me mond had kwam me vader die zei: "HOU NOU TOCH EENS OP MET ETEN! JE BENT AL DIK AANGELEGD EN JE WORDT STEEDS DIKKER!!! JIJ BENT BINNEKORT GEWOON DIK EN LELIJK!!! "

In groep vier wist ik al precies hoe het zat met caloriën enzo. Ik wist hoeveel caloriën 1 glas melk bevat, 1 snoepje, 1 boterham met kaas enz. enz. enz.

Op mijn negende begon ik al met diëten... echt verschrikkelijk..

Nu ben ik 15, en ik ben er 3 maanden geleden achter gekomen dat ik slank ben... Ik heb mijn hele leven lang van andere mensen gehoord dat ik slank ben, (of zelfs dun) maar ik geloofde ze niet...

Maar laatst was ik een paar foto's aan het bekijken, en kwam daar ook foto's van mezelf tegen... Ik zag dat ik absoluut niets dik was/ben, maar gewoon slank!

Ik ben echt ontzettend boos op mijn vader... Ik heb er nooit echt wat over gezegd, maar als hij weer loopt te zeuren als ik wat eet, ren ik naar boven, want ikwil het niet horen!

Ben de laatste tijd erg down geweest... Mijn vader heeft gewoon jaren lang mijn leven verziekt... maar nu gaat het gelukkig wel weer.. Maarja, anorexia is echt verschrikkelijk... niks eten en maar blijven bewegen... je wordt duizelig, moe...

Als je iemand kent met anorexia, moet je écht wat ondernemen... het is gewoon echt heel erg voor die gene...
__________________
You Are The Other Me!
Oud 23-11-2003, 13:53
Arashi
Arashi is offline
Citaat:
MissCabaret schreef op 23-11-2003 @ 14:50:
Als je iemand kent met anorexia, moet je écht wat ondernemen... het is gewoon echt heel erg voor die gene...
Diegene moet zélf iets ondernemen. Als buitenstaander kan je bijzonder weinig doen aan dit soort dingen, helaas.
Oud 23-11-2003, 13:55
Verwijderd
Citaat:
MissCabaret schreef op 23-11-2003 @ 14:50:
Als je iemand kent met anorexia, moet je écht wat ondernemen... het is gewoon echt heel erg voor die gene...
Ik ben het eigenlijk wel met Arashi eens: Diegene moet zélf iets ondernemen. Als buitenstaander kan je bijzonder weinig doen aan dit soort dingen, helaas.
Oud 23-11-2003, 14:02
MissCabaret
Avatar van MissCabaret
MissCabaret is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 23-11-2003 @ 14:55:
Ik ben het eigenlijk wel met Arashi eens: Diegene moet zélf iets ondernemen. Als buitenstaander kan je bijzonder weinig doen aan dit soort dingen, helaas.
Dat kan gewoon niet... Je denkt dat het normaal is... Je bent je niet bewust met wat je doet... Bij mij heeft een vriendin me geholpen.. waar ik erg blij mee ben...

Natuurlijk moet je het ook zelf doen.. Maar een beetje hulp van iemand anders is een erg grote steun....
__________________
You Are The Other Me!
Oud 23-11-2003, 14:23
Verwijderd
Citaat:
MissCabaret schreef op 23-11-2003 @ 15:02:
Dat kan gewoon niet... Je denkt dat het normaal is... Je bent je niet bewust met wat je doet... Bij mij heeft een vriendin me geholpen.. waar ik erg blij mee ben...

Natuurlijk moet je het ook zelf doen.. Maar een beetje hulp van iemand anders is een erg grote steun....
Hulp is wat anders dan 'écht wat ondernemen'. Wat jezelf al zegt, je bent jezelf er soms (lang niet altijd) niet van bewust wat je doet, het heeft negen van de tien keer ook geen zin als iemand anders er wat van zegt, want vaak wil je het ook niet zien. Dat is iig mijn ervaring.

Tuurlijk 'moet' je iemand die een ziekte heeft (geldt echt niet alleen voor een eetstoornis) steunen, maar dat vind ik dus wat anders.
Oud 23-11-2003, 14:34
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
MissCabaret schreef op 23-11-2003 @ 15:02:
Dat kan gewoon niet... Je denkt dat het normaal is... Je bent je niet bewust met wat je doet... Bij mij heeft een vriendin me geholpen.. waar ik erg blij mee ben...

Natuurlijk moet je het ook zelf doen.. Maar een beetje hulp van iemand anders is een erg grote steun....
dat wou ik dus ook even zeggen
hoewel ik er geen ervaring mee heb... kon ik me zoiets ervan voorstellen... net zoals mensen zelf niet weten dat ze op weg zijn overspannen te worden, dat heb je pas door als het te laat is... en zeker als niemand het aan je merkt en niemand je erop wijst.
__________________
Dit is een coole sig.
Oud 23-11-2003, 14:35
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
ow! sorry leonoor, ik had jouw reactie op de hare nog niet gelezen.
maar iets ondernemen kan ook iets kleins zijn.
iemand er al op wijzen kan soms denk al helpen... dan heb je toch in feite ook iets ondernomen.
__________________
Dit is een coole sig.
Oud 23-11-2003, 14:39
Verwijderd
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 23-11-2003 @ 15:35:
ow! sorry leonoor, ik had jouw reactie op de hare nog niet gelezen.
maar iets ondernemen kan ook iets kleins zijn.
iemand er al op wijzen kan soms denk al helpen... dan heb je toch in feite ook iets ondernomen.
Hmm, alleen heeft dat in mijn ogen, dus niet zo heel veel zin...iemand wil het vaak niet zien...das iig mijn ervaring. En je kan hulp en steun ook zien als iets ondernemen, dat is het in zekere zin ook wel...maar ik haalde uit de post van MissCabaret dat ze meer bedoelde dan dat...en daar ben ik het dan dus weer niet mee eens.
Oud 23-11-2003, 15:17
MissCabaret
Avatar van MissCabaret
MissCabaret is offline
Tsja, het is moeilijk om te zeggen... Wat jullie zeggen klopt ook wel weer...

Je moet gewoon iets doen/zeggen wat echt een knal is voor die andere.. Bij mij was dat een harde opmerking van een vriendin...

Ik had, toen ik dus anorexia had, een stukje tekst geschreven ergens op een potlood, of schrift ofzo... Toen ik in de les zat, las mijn vriendin het per ongeluk en ze zei: JEZUS MAN! Eet jij dit alleen maar??? Ben jij gek??? Weet jij hoe dun jij bent??? Toen ik jou in je bikini zag vond ik het gewoon eng om naar je te kijken!!!!!

Ik schrok echt dat ze dit zei, en toen begon ik wel te denken van: misschien doe ik het toch niet goed...

Die opmerking heeft me dus iig aan het denken gezet.


Dit heeft bij mij wel geholpen... maar bij iemand anders werkt het weer misschien niet.... Wat wel belangrijk is, is dat je de ander laat weten dat je er bent.... Dat hij/zij bij jou haar verhaal kwijt kan...
__________________
You Are The Other Me!
Oud 23-11-2003, 15:19
Quiana
Avatar van Quiana
Quiana is offline
Citaat:
MissCabaret schreef op 23-11-2003 @ 16:17:
Tsja, het is moeilijk om te zeggen... Wat jullie zeggen klopt ook wel weer...

Je moet gewoon iets doen/zeggen wat echt een knal is voor die andere.. Bij mij was dat een harde opmerking van een vriendin...

Ik had, toen ik dus anorexia had, een stukje tekst geschreven ergens op een potlood, of schrift ofzo... Toen ik in de les zat, las mijn vriendin het per ongeluk en ze zei: JEZUS MAN! Eet jij dit alleen maar??? Ben jij gek??? Weet jij hoe dun jij bent??? Toen ik jou in je bikini zag vond ik het gewoon eng om naar je te kijken!!!!!

Ik schrok echt dat ze dit zei, en toen begon ik wel te denken van: misschien doe ik het toch niet goed...

Die opmerking heeft me dus iig aan het denken gezet.
Dat niet iets ondernemen imho, maar eerder de schok oid uiten.
Ik denk dat er verschillende dingen onder actie nemen verstaan worden...

Actie nemen in de zin van steunen, ja, dat is belangrijk, (en idd niet alleen met eetstoornissen), achtie nemen in de zin van hulp voor die persoon zoeken enz, ik denk dat dat weinig zin heeft...
__________________
Drie.
Oud 23-11-2003, 15:27
Verwijderd
Citaat:
Quiana schreef op 23-11-2003 @ 16:19:
Dat niet iets ondernemen imho, maar eerder de schok oid uiten.
Ik denk dat er verschillende dingen onder actie nemen verstaan worden...

Actie nemen in de zin van steunen, ja, dat is belangrijk, (en idd niet alleen met eetstoornissen), achtie nemen in de zin van hulp voor die persoon zoeken enz, ik denk dat dat weinig zin heeft...
Ben ik het weer mee eens.
Oud 23-11-2003, 15:34
A*
Avatar van A*
A* is offline
Het is best dom om iemand direct te helpen. Mensen met een eetstoornis willen niet te horen krijgen van anderen dat ze het hebben. Dan ben je ziek, of gek of weet ik veel wat nog meer.
Daarom verbergen ze het ook voor andere mensen.

Als je een goede vriendin o.i.d. wilt helpen, moet je het zo doen dat het niet overkomt als helpen maar gewoon als..omgaan ofzo.
Bijvoorbeeld, met die persoon tijdens het winkelen even gaan snacken. De reactie van de persoon met anorexia zal waarschijnelijk zijn "Ieh nee, daar word ik dik van. Zit keiveel vet in." En dan ga je op zoek naar iets gezonders, en dan zal zij vast wel denken van "ach voor 1 keer kan t wel..".
Gewoon zorgen dat ze eet als je met dr op stap bent, dat zal in ieder geval een begin zijn van iemand onbewust helpen.
Oud 23-11-2003, 15:40
Verwijderd
Citaat:
A* schreef op 23-11-2003 @ 16:34:
Het is best dom om iemand direct te helpen. Mensen met een eetstoornis willen niet te horen krijgen van anderen dat ze het hebben. Dan ben je ziek, of gek of weet ik veel wat nog meer.
Daarom verbergen ze het ook voor andere mensen.

Als je een goede vriendin o.i.d. wilt helpen, moet je het zo doen dat het niet overkomt als helpen maar gewoon als..omgaan ofzo.
Bijvoorbeeld, met die persoon tijdens het winkelen even gaan snacken. De reactie van de persoon met anorexia zal waarschijnelijk zijn "Ieh nee, daar word ik dik van. Zit keiveel vet in." En dan ga je op zoek naar iets gezonders, en dan zal zij vast wel denken van "ach voor 1 keer kan t wel..".
Gewoon zorgen dat ze eet als je met dr op stap bent, dat zal in ieder geval een begin zijn van iemand onbewust helpen.
Met heel veel in je post ben ik het eens, maar met "Bijvoorbeeld, met die persoon tijdens het winkelen even gaan snacken. De reactie van de persoon met anorexia zal waarschijnelijk zijn "Ieh nee, daar word ik dik van. Zit keiveel vet in." En dan ga je op zoek naar iets gezonders, en dan zal zij vast wel denken van "ach voor 1 keer kan t wel..". Gewoon zorgen dat ze eet als je met dr op stap bent, dat zal in ieder geval een begin zijn van iemand onbewust helpen." niet. De meeste mensen met anorexia zullen niet denken "ach voor 1 keer kan t wel.." en eten zullen ze ook niet... Ik heb dat nog nooit meegemaakt iig...
Oud 23-11-2003, 15:51
A*
Avatar van A*
A* is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 23-11-2003 @ 16:40:
Met heel veel in je post ben ik het eens, maar met "Bijvoorbeeld, met die persoon tijdens het winkelen even gaan snacken. De reactie van de persoon met anorexia zal waarschijnelijk zijn "Ieh nee, daar word ik dik van. Zit keiveel vet in." En dan ga je op zoek naar iets gezonders, en dan zal zij vast wel denken van "ach voor 1 keer kan t wel..". Gewoon zorgen dat ze eet als je met dr op stap bent, dat zal in ieder geval een begin zijn van iemand onbewust helpen." niet. De meeste mensen met anorexia zullen niet denken "ach voor 1 keer kan t wel.." en eten zullen ze ook niet... Ik heb dat nog nooit meegemaakt iig...
Ik denk dat ze het zullen doen om die vriendin een plezier te doen. En als je het dan lang genoeg doet het een gewoonte wordt.

Maaaar, ik bedenk me nu ineens dat het waarscijnelijk niet eens zo heel erg veel nut zal hebben, want als ze dan 's middags iets eten tijdens het winkelen ofzo zal dat dus de vervangende maaltijd zijn voor het eventuele avondeten. Dus eigenlijk schiet je er niets mee op. Maar ik heb het meer over de anorexiapatienten die alleen eten 'voor de sier' (dus om onopgemerkt te blijven).
Oud 23-11-2003, 15:53
Verwijderd
Citaat:
A* schreef op 23-11-2003 @ 16:51:
Ik denk dat ze het zullen doen om die vriendin een plezier te doen. En als je het dan lang genoeg doet het een gewoonte wordt.
Ik 'weet' uit ervaring dat ze dat niet doen...ook niet om een vriendin een plezier te doen (zelfs niet om hun eigen vriend een plezier te doen)...was het maar zo, zou wel makkelijk zijn...

Een aantal zal het voor de sier idd misschien nog wel doen...maar de mensen die ik ken doen ook dat niet (of 'ik heb geen honger', 'ik heb al gegeten' enz en stel dat ze het zouden doen, dan is dat idd als vervanging van iets anders, enz.).
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Eetstoornis Anorexia Nervosa - Boulimia Nervosa
e-hazeleger
12 18-05-2011 17:09


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:35.