Oud 22-03-2001, 20:57
Inhoud: 11 normale opdrachten ---> 3 "te veel" 3 extra opdrachten 1 eindopdrachten Statistieken: 7 pagina's, 3909 woorden, 22798 tekens, 186 alinea's AFDELING II Beginnend bij blz. 12 Opdracht 4: 1) Ze gebruiken grote objecten, waardoor het heel erg opvalt. De papier-machécreaties typeren zich tevens heel erg als stad. 2) 2a vind ik typisch voor Moskou, gezien de hoed van de vrouw die sterk overeenkomt met het Kremlin. Doordat de personen een zwarte zonnebril dragen, lijkt het koud. De zon die schijnt, is onscherp, de lucht is witblauw (er hangt een mistige sluierbewolking) en de leegte achter de personen typeert een kille temperatuur. 2b is typisch Amerikaans; grote, hoge wolkenkrabbers overheersen het rijk van de bezoekers. De schoenen van de mannen zien er duidelijk westers uit. Verschillen die ik opmerk tussen de 2 kunstwerken: rond - rechthoekig zwarte brillen - geen bril Overeenkomsten die ik opmerk tussen de 2 kunstwerken: zwart / wit beide beelden gebouwen uit 3) Bij 2a vallen de ronde vormen erg op. Een voorbeeld is hier de hoed van de vrouw aan de rechterkant. De ronde vormen typeren de bouwstijl van Rusland Bij 2b vallen de hoekige blokken op. Deze zijn als het ware op elkaar gestapeld, waaruit vervolgens een gebouw ontstaat. Het voorbeeld hiervan is onder andere de 3e man van links. 4) De functie van beide afbeeldingen zou het bekend maken van een land kunnen zijn. Uiteraard zijn de steden New York en Moskou bij bijna iedereen al bekend, maar door dit soort kunstwerken, die overigens erg opvallen, wordt de stad nog bekender. Van hieruit kunnen grote reclames kunnen ontstaan voor een stad, doordat mensen erover gaan spreken, zoniet positief, dan wel negatief. Opdracht 7: 1) Naam videoclip; "Let's talk about sex baby", van "Salt 'n Peppa". 2) Gedaan 3) In de song zit een terugkerende beat en het heeft zo'n "irritant" ritme, dat het de hele dag in je hoofd blijft doordreunen. Het is een makkelijke tekst, zodat je eventueel de neiging krijgt om lompzinnig mee te gaan zingen. De hiphop vormen zijn "Battle" en het heeft ook wel iets weg van "Breakdance". De dans wordt duidelijk ondersteund door de muziek, omdat je ziet dat de muziek heel simpel en eenvoudig is gehouden, terwijl de dansen heel uitgebreid zijn. Het instuderen van de dans neemt vaak nog meer tijd in dan het gehele lied verzinnen en spelen. 4) De sfeer van de clip komt duidelijk uit de jaren '90, snelle beat, duidelijk ritme door eindeloos gebonk en goede belichting met hier en daar wat special effects. 5) Het centrale thema van de clip en zeer zeker ook het nummer zelf is dat de "angst" voor erotische woorden in muziek voorgoed uit de weg werd geruimd. Tegenwoordig is dat te merken aan de steeds populairder wordende R&B-muziek. De taboe van seks werd, mede door dit nummer, uit de weg geruimd. 6) Erg mooie clip, je kan duidelijk merken dat ze er een doel mee hebben. Het is misschien ietwat gemakkelijk gemaakt, maar het is zeker geen clip zoals bijv. van Marco Borsato: zing een liedje en ga een beetje in de natuur wandelen. De makers hebben zeker weten over de clip en opzet nagedacht. Opdracht 9: 1) Naam: CisQ 2) Ja, de naam "tag" is ook iets wat de kunstenaar zelf heeft gecreëerd. Vaak is deze even mooi, of zelfs nog mooier dan de kunstwerken dat die persoon maakt. Ik denk dat dit komt, omdat je bij al je kunstwerken je tag eronder moet zetten. Wanneer deze maar even snel is afgeraffeld, geeft je dit geen goede naam bij de bewonderaars. 3a) Er zitten 2 naden in. Op een muur zitten óf een heleboel naden óf geen naden. Omdat dit kunstwerk langwerpig is, zal deze hoogstwaarschijnlijk op iets meer dan 2 doeken zijn gespoten. 3b) Hij is begonnen met het vrijheidsbeeld, vervolgens het vuur en de muzieknoten. Daarna heeft hij de omgeving geïllustreerd en als laatste heeft hij zijn naam in het water geschreven 3c) Aan het vrijheidsbeeld en wolkenkrabbers kun je zien dat de graffitikunstenaar verwijst naar New York 3d) In het water onderaan. 3e) De burgemeester vind het graffiti afschuwelijk, een slecht visitekaartje voor de stad, maar de graffitikunstenaars vinden hun werk echte "kunst". Ze zijn van mening dat je hiervoor veel inspiratie en fantasie nodig hebt. 3f) De kunstenaar is waarschijnlijk trots op Amerika en de muziek die daar gespeeld wordt. Hij uit dit door het vrijheidsbeeld met een gettoblaster af te beelden. Hij vrolijkt z'n werk op door veel kleuren te gebruiken. Over het algemeen vind ik het best een aardig werkje. Hij gebruikt een goede afwisseling van strakke en ronde lijnen. Jammer vind ik dat de kunstenaar naar mijn idee te veel kleuren gebruikt. Hierdoor lijkt het net alsof het leven in Amerika allen maar rozengeuren en zonneschijn is. De kunstenaar komt dus iets te patriottisch over. Opdracht 11: 1a) Bij stoplichten, snelwegen, bus-en tramhaltes, winkelcentra à hier zijn veel mensen die langskomen 1b) Bereiken door: "pakkende" woorden en zinnen. Soms wordt er echter gemeen gedaan met behulp van misleidende reclame. Beeldreclame is het meest effectief: je hoeft niet te lezen, dus de boodschap komt sneller over. Meestal zit er in beeldreclame ook nog humor verstopt. 1c) Goed Fout 2 - 6 woorden veel teksten lichte spot / humor alleen maar serieusiteit goed in zicht van mensen in een achterbuurtje snoepreclame in nieuwbouwwijk snoepreclame in een vergrijsde wijk 1d) Weinig tekst, de afbeelding moet snel en veelzeggend zijn. Voorbeeld van dit soort reclames is die bijvoorbeeld van Heineken. Hierbij laten ze de achterkant van een groen Heineken-blikje zien, waarop bijvoorbeeld staat: "gerst, tarwe, glucose" en onderaan de reclame zetten ze "Scheikundeles". Een andere goede reclame is wanneer ze de achterkant van zo'n bierblikje laten zien en dan als opmerking erbij: "En nu alleen nog zon, zee en strand". De vormgeving moet aandachttrekkend zijn. Over het algemeen willen mensen niet alles recht, maar ze willen er wat speling in hebben. Gebruik van ronde figuren en bochtjes of verscheidene plaatsen in het affiche is dan ook een goede aanbeveling. 2a) Voorbeelden zijn de reclames van Heineken (zie boven uitgelegd) of reclames van H&M. Op affiches van H&M wordt een schaars geklede vrouw afgebeeld, met daaronder alleen de tekst H&M. Deze reclame is overigens alweer uit de branche gehaald, omdat het mannelijke automobilisten zou afleiden, zodat ze voor enkele seconden geen zicht meer hebben op de weg. 2b) Hoewel deze affiches een *beetje* ouderwets zijn, geven ze toch een goed beeld van reclame maken. Op geen van de 3 reclames staat veel tekst. Vooral affiche 2 springt eruit: alleen de naam Droste wordt gegeven. De affiches vind ik niet aantrekkelijk, maar dat komt, omdat deze affiches niet uit mijn tijd stammen. Ik vind ze echter wel leuk gemaakt, vooral de 3e. Volgens mijn moeder was vooral het eerste affiche vroeger aantrekkelijk. De affiches zijn zeker duidelijk, want er staat weinig tekst en de naam van het bedrijf wordt wel gegeven. Het is immers bekend dat mensen niet van lange teksten lezen houden, zeker niet als het een betogende tekst is, die alleen je maar probeert te overtuigen dat je hun product moet kopen. 3) Voor een affiche van een klassiek concert zullen voornamelijk zwarte en grijze kleuren worden gebruikt. Als afbeelding zullen instrumenten worden gebruikt, met name een piano dat algemeen bekend staat als symbool van klassieke concerten. Het lettertype zal er formeel uitzien, misschien zelfs ouderwets. Voor een affiche van een poppentheater zullen voornamelijk felle, vrolijke kleuren worden gebruikt, omdat veel kinderen (die hier hoogstwaarschijnlijk heengaan; ik verwacht geen volwassenen) erg houden van kleuren. Als afbeelding zullen een paar blij-kijkende poppetjes worden gebruikt. De tekst zal met een speels lettertype (liefst zo "los" en rond mogelijk) kort zijn weergegeven, waarschijnlijk alleen de datum, tijd en plaats. Opdracht 12: 1a) Bij 5c wordt de dans letterlijk uitgebeeld, bij 5b en c is de tekst zowel verticaal als horizontaal geplaatst, maar belangrijk bij b is het contrast tussen zwart en wit. Affiches a en b laten een stijve, strakke indruk achter, terwijl affiche c juist de indruk wekt van een beweeglijk optreden. 1b) A en b onderscheiden zich door de zigzaggende vormen en c door een springend figuur. 1c) Om de aandacht te trekken. Je zal er tureluurs van worden, maar tegelijkertijd wordt je nieuwsgierig welke "gek" die advertentie heeft gemaakt 1d) De eerste 2 affiches vind ik het beste, omdat passiviteit hier een grote rol speelt. De derde is minder aantrekkelijk omdat ik vind dat realiteit niet goed op reclames kan worden afgebeeld. De man springt weliswaar in de lucht en het lijkt alsof hij beweegt, maar in werkelijkheid zit hij maar op die poster afgedrukt, doodstil. 2a) De lettertypes verschillen per letter, en elke letter staat op een andere plek dan in rij, maar toch staan ze in de goede volgorde. Één lettertype is zó groot afgebeeld, dat dit het eerste is waar je naar kijkt. Vervolgens is de tekst meteen duidelijk. 2b) Holland is duidelijk in rood / wit / blauw, de kleuren beelden het beeld uit en de achtergrond is een vage afbeelding, die er overigens wel de sfeer in weet te brengen. Ook de kleuren van de verschillende lettertypes brengen er vrolijkheid in. 2c) Ja, en door de beperkte informatie blijft het overzichtelijk. Misschien hadden ze iets meer informatie kunnen geven aan de onderkant of bovenkant. De poster zegt nu eigenlijk iets te weinig over het evenement. 2d) Leuk, pakkende kleuren en achtergrond, met een duidelijke expressie van de bedoeling. Echter: als ik er heen zou willen gaan, weet ik niet waar ik moet zijn. Ik zou het moeten achterhalen, waarvoor ik de moeite niet wil doen Opdracht 20: 1) Heipalen om verzakking tegen te gaan, glas om toch nog daglicht binnen te krijgen tijdens een saaie dag in een eenzaam kantoor, metsel-en lastechnieken en hijskranen 2) Bijvoorbeeld "even" naar de buurtsuper gaan of wanneer er brand uitbreekt. 3) Je voelt je ingesloten, klein, machteloos, maar wanneer je boven in een hoog gebouw zit, ben je één van de machtigste; als een schotse heerser van zijn land, die vol zelfvertrouwen kijkt over zijn heuvels; die eindeloos ver kan kijken tot de horizon zijn gezichtsveld verbreekt. Het is irritant als je helemaal bovenin woont, want het kost veel tijd om beneden te komen als de lift kapot is J Tevens zijn de servicekosten zo schandalig duur, dat een gezin met een normaal inkomen zo'n appartementje nooit van z'n leven kan betalen. Het is dus volgens mij een foute droom. Opdracht 21: 1a) Hoogbouw is vandaag de dag (post)modern, en er worden veelal de kleuren zwart / grijs / wit gebruikt, of een combinatie daarvan. 1b) Gedaan Op afbeelding 1 ziet u de Kuala Lumpur Tower (420 m). Op de 2e afbeelding ziet u: 1. 311 South Wacker Drive (Chicago) - 292 meter 2. Sears Tower (Chicago) - 443 meter 3. Petronas Towers (Kuala Lumpur) - 452 meter 4. AT&T World Center (Chicago) - 306 meter 5. Jin Mao Building (Shanghai) - 420 meter 6. Miglin-Beitler Skyneedle (Chicago) NOT BUILT - 610 meter 7. Kowloon MTR Tower (Hong Kong) PROPOSED - 472 meter 8. 7 South Dearborn (Chicago) PROPOSED - 472 meter 9. Chicago World Trade Center (Chicago) NOT BUILT - 701 meter 10. World Financial Center (Shanghai) - 460 meter 11. World Trade Center (New York) - 417meter / 415meter 12. Amoco Building (Chicago) - 346 meter 13. Central Plaza (Hong Kong) - 374 meter 14. Bank of China (Hong Kong) - 369meter 15. Empire State Building (New York) - 381 meter 16. John Hancock Center (Chicago) - 344 meter Nummer 7 van afbeelding 2 vind ik zeer mooi door zijn strakke vormgeving. De scherpe punt aan de bovenkant maakt het gebouw snel en vlot. Nummer 10 vind ik er een beetje vreemd uitzien, het lijkt net een plamuurmesje of de bovenkant van een tandpastatube. Misschien dat het gebouw er in het *echt* beter uit ziet, maar vanaf deze foto lijkt het me niet echt een mooi gebouw; echter wel indrukwekkend en apart! Nummer 9 vind ik ook een heel mooi gebouw. Hoewel hij nog niet gebouwd is en er nog niet eens een aanzoek is geweest om deze te bouwen, zou ik 'm heel graag willen zien in de toekomst. Nog even een opmerking: Op de internetpagina waar ik foto 2 vandaan haalde, stond geschreven dat enkele van de bovenstaande gebouwen futuristisch zijn, die misschien in de toekomst zouden worden gebouwd. Ik heb hier echter wel bezwaar tegen, want wie zegt dat de bovenstaande gebouwen de "toekomst" zijn? Wij mensen maken de toekomst nu al, terwijl het nog lang niet zo ver is. Iedereen zegt "dit wordt de toekomst, dat wordt de toekomst", maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Maar als we gaan zeggen: dat zijn gebouwen voor in de toekomst, dan pas zeg je wat er in de toekomst gaat gebeuren, terwijl je dat helemaal niet weet. Wat zou de wereld zijn, als niemand zou zeggen hoe de toekomst eruit zou zien? Misschien gaan we dan wel weer terug naar de jaren '50… - Einde kritische opmerking - Opdracht 22: 1a) Wiel Arets vermijdt zo veel mogelijk kleuren. Hij wil in zijn bouwwerken zo min mogelijk kleuren integreren, bij vele bouwwerken heeft hij zelfs géén kleuren gebruikt. 1b) Ja, ik begrijp zijn mening. Hij vindt kleuren storend. Echter geef ik hem niet helemaal gelijk, want een wereld zonder enige kleur zou pás storend worden. Bedenk dat bladeren grijs waren, papegaaien veren hadden die met grijstinten waren bedekt; het zou depressiviteit opwekken bij massa's mensen. Zonder kleuren zouden er overigens ook een stuk minder optimistische dichters zijn, dat zou zonde zijn van de maatschappij. 1c) Nee, niet echt. Dat soort gebouwen zie je heel erg vaak tegenwoordig. De mensen vinden dat er teveel kleur op straat is en daarom bouwen ze een gebouw in grijstinten. Het gebouw wijkt overigens qua vorm niet veel af van een normaal gebouw: het is gewoon een vierhoekige toren Kleuren met een contrast, zoals men die in de natuur vindt, vind ik zelf mooi. Een voorbeeld hiervan is een boomstronk of een blad van een boom. Dit brengt weer positiviteit in het leven. 2a) Ja, ze zijn allebei hoog, rond en uitlopend met een spitse punt. 2b) Door een loopbrug te plaatsen, die dient als verbinding tussen de 2 gebouwen. 3a) Waarschijnlijk met een scheef plafond, met voor de rest wat normale kamers. 3b) Ja, de vis duidt als het ware aan dat hier gegeten kan worden. De vis wordt hier dus gebruikt als het symbool voor eten. Overigens heb ik wel aan te merken dat de vis ietwat onduidelijk zichtbaar is. Je moet wel weten dat het een vis is, anders ben je een aantal seconden aan het onderzoeken wat het moet voorstellen. 3c) Nee, dit is geen wolkenkrabber en er is sprake van "form follows function", omdat de architect dit gebouw heeft ontworpen als restaurant, anders had er misschien wel iets anders gestaan. 3d) Ja, ik vind dat het meer speelsheid in de strakke en moderne wereld brengt. 4) "Petronas Towers" vind ik de mooiste vormgeving van de drie hebben Geachte vakjury, Hierbij wil ik U mededelen dat de Petronas Towers van mij in aanmerking mag komen voor de "Mies van der Rohe Award". Ter ondersteuning zal ik mijn mening even beargumenteren. Ik vind het gebouw erg origineel, omdat het één van de weinige gebouwen is met een tussenblok, waardoor je van het ene gebouw naar het andere gebouw kan lopen, zonder enige aanraking met de buitenlucht te hebben. De spitse punten maken het gebouw machtig en agressief. Hoogachtend, Christian Güde (Opmerking: de afbeelding 8c in het boek is heel anders dan de foto die ik hierboven heb toegevoegd. Is de foto van een andere kant genomen?) Opdracht 24: 1) voltooid. 2) 10a: De buisvorm heeft wel wat weg van een schip en water, door zijn rondingen en natuurlijk het materiaalgebruik, het is lang en laag, staat in de haven en het is erg abstract. 10b: Het is allebei laagbouw. Het past dus goed bij de omgeving. 10c: De gebouwen op de achtergrond hebben een heldere kleur, dat ook in dit gebouw is doorgevoerd. 10d: Gebruik van materiaalkleur en steen komt overeen met de omgeving. 3) De één gebruikt materiaal, en de ander kleur, lengte of hoogte om het met de omgeving af te meten. Afbeelding 10b is overzichtelijk, omdat het geen leuke ronde vormpjes bevat. 10a, 10c en 10d zijn erg vormgevend, waarvan 10a het extreemst is 4) H. van Beek, van afbeelding 10c, omdat dat perfect in harmonie is met de omgeving en cultuur. 5) "Café aan de Maas", ontworpen door: Mecano - 1992 zou een goed voorbeeld moeten zijn. Een foto hiervan heb ik helaas niet kunnen vinden in de bibliotheek. Waarschijnlijk waren alle boeken al uitgeleend door andere scholieren met dezelfde opdracht(?). Opdracht 25: 1) Wanner het object de omgeving opsiert, of van dienst is dan vindt ik het goed geplaatst. 2a) Omgeving: in en om school WAT FUNCTIE WAAR bankjes zitplaats binnenplaats prullenbakken afvalverzamelpunten binnen en buiten fietsenrekken fietshouders fietsenstalling lantaarnpalen straat verlichten overal glijbaan kinderen amuseren speelplaats kunstobjecten versiering binnenplaats 2b) Ik denk dat per object de materiaalkeuze voor zich spreekt. Een fietsenstandaard is uiteraard, net zoals een lantaarnpaal, van staal; chroomkleurig. De kunstobjecten vind ik het mooist, maar daar kan je eigenlijk geen oordeel over uitspreken, omdat dit voor elk ander verschillend is. 2c) Glijbaan: gemaakt van staal, gekleurd met felle, gezellige kleuren Lantaarnpaal: gemaakt van staal, verlicht de straat met behulp van neon Opdracht 26: 1) voltooid. 2a) Dat komt door de strakke, slanke vormen, en de steeds terugkerende keuze van materiaal-en kleurgebruik. 2b) Bij afbeelding 11c, want het is daar zowel een kunstwerk als een looppad, verlichting als een zitplaats. 2c) Indirecte en directe verlichting wordt er toegepast, wat er voor zorgt dat er een heel erg moderne situatie ontstaat, die toch ook weer wat sfeer met zich mee brengt. 3a) De eenheid is strak, slank en recht, dit komt onder meer door kleur en materiaal keuze. 3b) Weer zowel indirect als directe verlichting, je kunt duidelijk onderscheiden dat de buitenplaats met de "kunstwerken" door hem is ontworpen en bijvoorbeeld de lichtreclames duidelijk niet. 3c) Afbeelding 11c, omdat de materiaalkeuze daar iets beter met elkaar in overeenstemming is, en de stenen op de vloer een iets warmere en chiquere indruk geven dan het stationsplein. 3d) Het stationsplein is het overzichtelijkst door de hoge vormen, maar daardoor voel je je op het plein in Parijs groter, omdat de voorwerpen daar lager zijn. 3e) Gijs heeft gekozen voor wat rechtere vormen, zodat het overzichtelijker blijft en makkelijk, op het Franse plein staan de vormen wat "gezigzagder", wat een warmere sfeer geeft. Opdracht 28: 1) Een Engelsman in New York. 2) De sfeer van de muziek past goed bij de tekst. De droefheid geeft het beeld van de tekst en andersom 3a) Het is toch een vrij sombere tekst vind ik, terwijl de melodie hier en daar vreugde-overhellende klanken heeft. 3b) Dat komt door de klanken in de melodie. 3c) Andere stijl dan de rest van de melodie. Hij legt er als het ware meer nadruk op. 3d) Het roept een beetje het beeld op dat de man een beetje eenzaam is, maar het daardoor eigenlijk best wel naar z'n zin heeft. Hij is niet anders gewend. 4) Een modieuze, toch ietwat gevaarlijke stad, hij komt regelmatig terug op dat hij als enige gentlemen over blijft, en in het 3e couplet van onder spreekt hij er over dat je geen wapen nodig hebt om een echte man te zijn, met andere woorden iedere echte man heeft daar een wapen. 5) Sting is een muzikant die veelal over plaatsen zingt, vooral in deze tijd, dus hoe het nu is, een soort van "realiteitszanger". Extra Opdracht 1: 1) Rijswijk Rijswijk, de stad van plezier Gelegen naast Den Haag Dicht bij gehucht De Lier Een stad waar veel te doen valt dansen, poolen, meer, tennis, zwemmen, alles kan altijd lol hebben, keer op keer musea heeft Rijwijk niet maar velen kan dan dat niet schelen wij houden niet van historica en willen geen musea delen cultureel, da's Rijswijk wel dat houdt iedereen op de been want zodra er een gratis uitje is gaat iedereen er lopend heen 2) Maker: Kandinsky Titel: Composition no. 8 Jaar: 1923 Oil on Canvas, 55 1/8" x 79 1/8" (140 x 201 cm) Ik vind het een zeer mooi schilderij. De vormen geven Een zekere moderniteit aan, die je niet vaak in Schilderijen ziet. Rechtsboven lijkt het een notenbalk Te willen uitbeelden, om een relatie in te brengen tot muziek. Tevens is iets links van het midden een dak te zien met een zendmast. Extra Opdracht 4: 1) Voltooid 2) Abstracte dans (ook wel absolute dans genoemd) gaat hier om het verhaal of het uitdrukken van stemmingen maar om de pure bewegingsconstructie, dynamische dansthema's weergeven waar geen diepere betekenis ten grondslag hoeft te liggen. 3) Ja, dat wordt uitgedrukt met bewegingen. Extra Opdracht 7: 1) 9a. A - van onderen / voren B - waarschijnlijk de verlichting van de straat verlichting C - schept een warme stads sfeer 9b. A - vanaf de zijkant / bovenkant B - waarschijnlijk de zon C - sfeer van alle dagen, gewoon als de zon 9c. A - van onderen B - indirecte verlichting van schijnwerpers op het gebouw C - benadrukking van de hoogte. 2d) Gedicht 40 jaar gelee' Een kleine man loopt door de straten Door de straten van New York Alles is zo groot geworden Graffititeksten "Back to Work" Meters hoge wolkenkrabbers Omheinen het lopende, kleine wezen Indirecte lichtstralen verlichten de straten Direct zonlicht maakt geen kans En de man, die baalt enorm Herinnert zich weer wat hij laatst dee' Speeltuin, schommel, glijbaan, rek Maar ja, dat valt niet te vergelijken Want dat, dat was veertig jaar gelee'

NIETS TE DANKEN...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten De heldhaftige grensoversteek van Matthias Verbeek
Reynaert
9 04-01-2006 16:07
Verhalen & Gedichten [Verhaal] De zwarte roos
Evil creature
3 31-05-2005 14:14
Verhalen & Gedichten Verhalenwedstrijd: Mijn muze
Verwijderd
0 14-11-2004 18:03
Verhalen & Gedichten [Verhaal] De ondraaglijke lichtheid
clubje
124 27-09-2003 12:07
Levensbeschouwing & Filosofie De beoordeling/het profiel van Jezus Christus
Verwijderd
11 05-05-2002 19:28
ARTistiek Begin van iets
zand
5 07-11-2001 14:10


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:17.