Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-11-2006, 20:17
groot-kleintje
groot-kleintje is offline
heej allemaal
Ik zit in 3vwo en moet dit jaar een profielkeuze maken. Ik heb mijn voorkeuren, maar ik wil eerst even dit weten.
De benamingen van wiskunde zijn allemaal veranderd. Eerst heette het (volgens mij) wiskunde a1 a2 b1 en b2 ofzo, maar nu heet het a b c en d
Ik heb zelf voorkeur om wiskunde b te kiezen omdat daar het grooste aantal opleidingen die ik wil kiezen naar vraagt. Maar ik heb zelf geen idee wat dat allemaal inhoud. En mijn wiskundeleraar weet dit ook niet.
Weet iemand dit ook? En als hier al een topic van is, kan dat dan vermeld worden en deze gesloten?
Groetjes
Christine
__________________
vraag het niet aan mij, ik ben slechts mezelf
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-11-2006, 20:55
Verwijderd
ik werd nieuwsgierig en ging googelen
op http://www.fi.uu.nl/ctwo/ vond ik bij 'publicaties' een link genaamd De wiskunde examenprogramma's havo en vwo vanaf 2007. Als je die opent krijg je een pdf bestand met veel informatie.
Wiskunde D wordt in N&T een keuzevak en is ruimer/moeilijker dan de oude wiskunde b1,2.
Wiskunde C wordt het profielvak voor Cultuur&Maatschappij. Het omvat ongeveer dezelfde dingen als de oude wiskunde a1, vooral dingen die praktisch kunnen worden toegepast bij bv. statistiek enzo, heel basaal.
Wiskunde A is vergelijkbaar met de oude a1,2, wiskunde B zit tussen de oude b1 en de oude b1,2 in. Wiskunde B is dus theoretischer en abstracter en wiskunde A is meer praktisch en concreet, maar wel uitgebreider dan wiskunde C.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2006, 20:55
Supersuri
Supersuri is offline
Sinds wanneer bestaat er a b c en d? WEet je al wat a,b,c en d inhouden? Want ik weet het van a1 , a2 , b1 en b2 nog wel
Met citaat reageren
Oud 09-11-2006, 20:56
Verwijderd
Citaat:
Supersuri schreef op 09-11-2006 @ 21:55 :
Sinds wanneer bestaat er a b c en d? WEet je al wat a,b,c en d inhouden? Want ik weet het van a1 , a2 , b1 en b2 nog wel
a,b,c,d wordt het systeem vanaf 2007
Met citaat reageren
Oud 09-11-2006, 22:28
WelVrolijk
WelVrolijk is offline
Citaat:
Supersuri schreef op 09-11-2006 @ 21:55 :
Sinds wanneer bestaat er a b c en d? WEet je al wat a,b,c en d inhouden? Want ik weet het van a1 , a2 , b1 en b2 nog wel
Havo: Wiskunde A, B en D vanaf schooljaar 2007/2008 in de vierde klas. Dus op het eindexamen vanaf 2009.

VWO: Wiskunde A, B, C en D vanaf schooljaar 2007/2008 in de vierde klas. Dus op het eindexamen vanaf 2010.

Ik weet niet, hoelang de "oude" programma's nog geëxamineerd worden.

Blijkbaar moet er ook nog wiskunde C komen voor Havo.


Meer details weet ik helaas niet, ik heb afgelopen zaterdag op de studiedag voor andere werkgroepen gekozen ...
Met citaat reageren
Oud 10-11-2006, 10:46
spitsmuis1985
Avatar van spitsmuis1985
spitsmuis1985 is offline
Lol; het klinkt in ieder geval als een nieuw bullshit-systeem om de schijn op te houden dat het wiskunde-onderwijs nog iets voorstelt.

OT: Ik zou als ik jou was zo hoog mogelijk mikken. Ik heb zelf een jaar vertraging opgelopen omdat ik niet de juiste wiskunde voor mijn favoriete opleiding had.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2006, 12:57
Mr_ik
Wiskunde A,B,C en D zijn nieuwe verschillende wiskunde. D is een keuzevak bij N+T en dan doe je veel meer onderzoeken, bewijzen en dat soort leuke dingen. Je gaat behoorlijk diep in op de stof. Wiskunde C is de wiskudne die gegeven wordt aan C+M kinderen, dus het minimale. E+M krijgt wiskunde A, dus dat zal gericht zijn op de economische kant. N+T krijgt wiskunde B, dus dit zal hetzelfde zijn als de wiskunde B1 van nu. Met ook B2 erbij. Veel rekenen met letters en veel vergelijkingen oplossen. N+G mag kiezen tussen wiskunde A+B.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2006, 13:23
Verwijderd
Citaat:
groot-kleintje schreef op 09-11-2006 @ 21:17 :
heej allemaal
Ik zit in 3vwo en moet dit jaar een profielkeuze maken. Ik heb mijn voorkeuren, maar ik wil eerst even dit weten.
De benamingen van wiskunde zijn allemaal veranderd. Eerst heette het (volgens mij) wiskunde a1 a2 b1 en b2 ofzo, maar nu heet het a b c en d
Ik heb zelf voorkeur om wiskunde b te kiezen omdat daar het grooste aantal opleidingen die ik wil kiezen naar vraagt. Maar ik heb zelf geen idee wat dat allemaal inhoud. En mijn wiskundeleraar weet dit ook niet.
Weet iemand dit ook? En als hier al een topic van is, kan dat dan vermeld worden en deze gesloten?
Groetjes
Christine
Weet je al welk profiel je wil gaan doen? Want als je een NGprofiel kiest wil ik je zeker aanraden om Wiskunde B te gaan doen, en als je een EM profiel wil doen, dan is het aan jezelf en wat je ook fijner vind. Als je even je profiel-post dan kunnen we je een gericht advies geven hierover.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2006, 16:31
Knots
Knots is offline
Citaat:
Sarah schreef op 09-11-2006 @ 21:55 :
Wiskunde D wordt in N&T een keuzevak en is ruimer/moeilijker dan de oude wiskunde b1,2.
Maar het wordt niet verplicht voor elke school om dit aan te bieden geloof ik. En het mag daarom ook geen eis zijn voor een vervolgopleiding..
Met citaat reageren
Oud 10-11-2006, 18:04
Vrolijk
Citaat:
Knots schreef op 10-11-2006 @ 17:31 :
Maar het wordt niet verplicht voor elke school om dit aan te bieden geloof ik. En het mag daarom ook geen eis zijn voor een vervolgopleiding..
Waarom niet?

Ik neem aan dat bijvoorbeeld een universitaire opleiding Spaans best wel zou mogen eisen dat de nieuwe studenten Spaans hebben gedaan.

En er zullen een heleboel middelbare scholen waarop je niet alles kunt leren wat je moet kunnen voor toelating tot een dansacademie of conservatorium (HBO-opleidingen, dus volgens jouw redenatie zou Havo daarvoor voldoende voorbereiding moeten zijn...)
Met citaat reageren
Oud 10-11-2006, 20:31
groot-kleintje
groot-kleintje is offline
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 10-11-2006 @ 14:23 :
Weet je al welk profiel je wil gaan doen? Want als je een NGprofiel kiest wil ik je zeker aanraden om Wiskunde B te gaan doen, en als je een EM profiel wil doen, dan is het aan jezelf en wat je ook fijner vind. Als je even je profiel-post dan kunnen we je een gericht advies geven hierover.
Ik ga NT doen, met biologie en wiskunde b (zit al inbegrepen dus...).
Bedankt voor de informatie.
__________________
vraag het niet aan mij, ik ben slechts mezelf
Met citaat reageren
Oud 10-11-2006, 21:11
Verwijderd
Citaat:
groot-kleintje schreef op 10-11-2006 @ 21:31 :
Ik ga NT doen, met biologie en wiskunde b (zit al inbegrepen dus...).
Bedankt voor de informatie.
Waarom ga je niet voor wiskunde D erbij? Wat ik allemaal van mijn wiskunde leraar hoor is dat het echt een goed vak is waar je serieus ook nog iets aan hebt ook. En je krijgt dan analytische meetkunde en dat is leuk

Maargoed, dan moet het dus wel bij je op school worden aangeboden
Met citaat reageren
Oud 11-11-2006, 09:38
sdekivit
sdekivit is offline
moet je wel de goede leraren hebben voor wiskunde D.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2006, 19:45
groot-kleintje
groot-kleintje is offline
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 10-11-2006 @ 22:11 :
Waarom ga je niet voor wiskunde D erbij? Wat ik allemaal van mijn wiskunde leraar hoor is dat het echt een goed vak is waar je serieus ook nog iets aan hebt ook. En je krijgt dan analytische meetkunde en dat is leuk

Maargoed, dan moet het dus wel bij je op school worden aangeboden
ik wil NG&NT doen dus dan heb ikbio nodig... En in het vrije deel wil ik graag filosofie doen


offtopic: dat dat nou door de vader van mijn vriendje (die in ghana zit) wordt gegeven heeft er niks mee te maken
__________________
vraag het niet aan mij, ik ben slechts mezelf
Met citaat reageren
Oud 18-01-2007, 19:07
Charl0tteee
Avatar van Charl0tteee
Charl0tteee is offline
Heej! Ik zit in hetzelfde schuitje als jij, ik zit nu in 3Gymnasium

Ik zou vooral kijken waar je goed in bent en welke onderwerpen je liggen

Ben je goed met ruimtelijke hoofdstukken waar je ruimtelijk inzicht voor nodig hebt? Dan kan je beter B doen.

Als kansberekening, statistiek en werken met modellen en toepassingen je beter liggen kan je beter voor A gaan ( dat kan ook met NG )

Ik zelf ben absoluut niet goed met ruimtelijke hoofdstukken, dus ik heb ervoor gekozen om NG met natuurkunde te doen In m'n algemene deel latijn als taal en in m'n vrije deel Grieks, economie en filosofie. Kijk vooral goed naar jezelf, als je té hoog mikt kan je niet snel meer terug, dat heb ik gehoord op de voorlichtingen. Je loopt dan een gigantische achterstand op.
__________________
Zoveel dromen en te weinig nachtrust.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2007, 12:06
Verwijderd
zit NA niet meer standaard bij NG? wat een vage shizz.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2007, 16:14
dark*dizzie*
Avatar van dark*dizzie*
dark*dizzie* is offline
Nee, volgens mij heb je of Natuurkunde of Scheikunde
Ze gaat er op achteruit!
__________________
Foras exire Jippus ac Jannica non possunt
Met citaat reageren
Oud 20-01-2007, 17:50
Knots
Knots is offline
Citaat:
dark*dizzie* schreef op 20-01-2007 @ 17:14 :
Nee, volgens mij heb je of Natuurkunde of Scheikunde
Ze gaat er op achteruit!
Nee, NG heeft nog wel standaard Scheikunde. Er moet alleen gekozen worden tussen Natuurkunde en NLT (=natuur, leven en techniek, vaag 2e fase vak).
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 20-01-2007, 19:04
Verwijderd
Klinkt als ANW alleen dan met een nog kuttere naam en dus wackshit.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2007, 16:21
Simon S
Citaat:
Sarah schreef op 09-11-2006 @ 21:55 :

Wiskunde C wordt het profielvak voor Cultuur&Maatschappij.
Ik zit voor de tweede keer in 3gymnasium en moet nu dus opnieuw een profiel kiezen, en ik ga nog altijd voor C&M.

Tot mijn grote schrik kwam ik erachter dat er nogal wat dingen veranderd zijn. Onder anderen dus de onderverdeling in wiskunde. Vandaar dat ik hier terecht ben gekomen.

Om op de quote terug te komen: Sarah, jij zegt dat wiskunde het profielvak van C&M wordt, maar ik kan bij dit profiel kiezen uit wiskunde C, A en B en uiteindelijk kan ik alleen maar kiezen uit wiskunde A of B omdat ik economie als profielvak kies ipv aardrijkskunde. Dus wiskunde C kan dan toch geen profielvak zijn?

Ik denk dat ik morgen even bij mijn wiskundedocente ga informeren ofzo en als zij het niet weet probeer ik het bij de decaan. Want het is toch best handig om te weten wat ik nou moet kiezen aangezien de voorlopige keuze al over een week ongeveer ingeleverd moet zijn.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2007, 17:24
Verwijderd
Reactie op Simon S:

Het is met wiskunde A B C en D zo dat bij CM je in iedergeval verplicht wiskunde C moet doen. Dit mag je inruilen voor Wiskunde A of Wiskunde B. (zoals je vroeger ook A1,2 mocht kiezen bij A1).

Als ze bij jou op school de 'eis' stellen dat je bij economie wiskunde A of B hebt ruil je dus wiskunde C 'in' tegen een andere wiskunde.

Ik kan je adviseren als je wiskunde een kutvak vind gewoon wiskunde A te doen met economie, volgens mij lukt het dan wel
Met citaat reageren
Oud 30-01-2007, 17:17
Simon S
Ik vind wiskunde idd bestwel een kutvak, heb het er met m'n wiskunde docente over gehad en we zijn tot de conclusie gekomen dat wiskunde a het beste is, a schijnt ook wat minder diepgaand te zijn en dat past wel bij mij, zolang ik niet al te veel hoef na te denken bij wiskunde is het wel leuk, een beetje kloten met van die figuurtjes enzo. Maar van die formule's en sinus, cosinus en tangens etc. daar heb ik echt een hekel aan.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2007, 22:56
Nilssiej
Ikzelf zou graag Wiskunde B erbij willen nemen (wil geneeskunde studeren), dit staat o.a. mooi erbij voor bijv. decentrale selectie en is mooi meegenomen bij de studie, alleen ik hoop dat ik het aankan. Ik sta op dit moment een 7.1 (een hoogtepunt voor mijn doen) en heb meestal maar een beetje geschommeld van de 1e en 2e klas rond de 6. Ik zal eerlijk zijn, ik kan eventueel nog wel harder ervoor werken. Maar Wiskunde B klinkt gewoon zoveel beter dan Wiskunde A en dan slaat de twijfel bij mij toe en ben ik bang dat ik bijv. blijf zitten door wiskunde en dat wil ik ABSOLUUT niet. Kan iemand mij advies geven over wat ik in 's hemelsnaam zou moeten kiezen? (3 Gym nu)
Met citaat reageren
Oud 03-02-2007, 23:44
rensd
Avatar van rensd
rensd is offline
Hoeveel harder moet je werken voor een beter cijfer? Als je momenteel geen flikker uitvoert voor die 7.1, kan je wB waarschijnlijk wel. Als je je nu al helemaal de pleuris werkt wordt het erg zwaar..
Met citaat reageren
Oud 04-02-2007, 10:57
Apollo2
Meestal lees ik de theorie een paar keer door, en soms doe ik er dan nog een Dtoets bij.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-02-2007, 10:59
Nilssiej
correctie: boven mijn naam staat Apollo, dat moet Nilssiej zijn
Met citaat reageren
Oud 05-02-2007, 15:15
Knots
Knots is offline
Ik denk dat als je echt graag wil en bereid bent er hard voor te werken, wiskunde B dan wel te doen is.
Naar mijn idee is het met wiskunde vooral zaak goed bij te blijven met de stof en uitleg te vragen waar nodig. Als je achter gaat lopen of belangrijke dingen niet helemaal snapt, kom je later in de problemen..
Met citaat reageren
Oud 06-02-2007, 17:44
Nilssiej
Nilssiej is offline
Oke bedankt, dat is wat ik wilde horen de laatste dagen ben ik erachter gekomen dat als je geneeskunde gaat studeren zonder wiskunde B je wiskunde zowieso zwaar gebrekkig is, en de aansluiting van wiskunde op universiteiten slecht is, wat mijn besluit om Wiskunde B te doen zeker bevordert (zie www.lievemaria.nl )

Nilssiej
Met citaat reageren
Oud 06-02-2007, 17:51
Global1
omdat je nu toch zo gemotiveerd bent wil ik je een aantal boeken aanraden:

Analyse 1
Analyse 2
Analyse 3
van Meulenbeld. Ook een aanrader voor de eerste jaars studenten van beta richtingen. Niveau van deze boeken zijn hoger dan de standaard Amerikaanse boeken die in de eerste gebruikt worden.

Misschien voor de liefhebber, een klassieker:
Caluclus deel 1 en 2 van Tom. M. Apostol
Met citaat reageren
Oud 10-02-2007, 15:10
Moniek-1
Moniek-1 is offline
Hallo,,
Ksnap ook nie egt wat het in houdt die wiskundeABCD,
Ik kies Profiel EM, zit nu in 3havo..
maar kweet nog niej welk wiskunde,,
Ik sta nu een 9 en vind het veel te makkelijk,,
wat zouden jullie doen..
Groetjes Mijj
Met citaat reageren
Oud 10-02-2007, 18:00
Verwijderd
Moniek, ik zou voor wiskunde B kiezen als je wiskunde leuk vind om te doen, als het je eigenlijk niet uitmaakt kan je net zo goed wiskunde A kiezen
Met citaat reageren
Oud 11-02-2007, 15:33
Verwijderd
Een 9 in de derde is heel goed; als je het leuk vindt, kun je gaan voor wiskunde B. Als je heel erg twijfelt; ga dan eens met je decaan of docent wiskunde praten, die kan je precies het verschil uitleggen tussen A en B en ook advies geven over wat jij het beste kan kiezen
Met citaat reageren
Oud 22-02-2007, 14:47
Moniek-1
Moniek-1 is offline
Heej,
Iedereen bednakt,
Ik ga morgen praten met de wiskunde leraar,
Ik ben een tijdje ziek geweest dus kon niet op de computer,,
Dus harstikke bedankt vor de reactie
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Veranderen profielen havo/vwo
ALDR
67 02-08-2012 10:37
Huiswerkvragen: Exacte vakken [WI] wiskunde A-B-C-D???
verlegenmeisje1
14 17-11-2008 17:17
Huiswerkvragen: Exacte vakken [Wiskunde]
shinchan
7 19-01-2006 16:07
Huiswerkvragen: Exacte vakken [wiskunde] Oppervlakte
werasdfwer
10 31-08-2005 22:43
Huiswerkvragen: Exacte vakken [wiskunde] driehoeksmeting oefening
wmostrey
4 25-05-2004 19:00
Huiswerkvragen: Exacte vakken [Wiskunde] Vlakke meetkunde
Verwijderd
2 10-09-2003 16:32


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:48.