Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / Onzin
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-04-2020, 19:47
Verwijderd
Graag jouw mening hierover!

Anderen mogen ook, maar Struilhuik sowieso

Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-04-2020, 11:24
Struilhuik
Struilhuik is offline
Ik heb eigenlijk nooit gedacht over de mogelijkheid dat trauma een DNA-wijziging kan triggeren die je doorgeeft aan nageslacht. Interessant. In dat opzicht is voor mij je eerdere opmerking, waar mijn nekharen (nog steeds) van overeind gaan staan, beter te plaatsen.

Waarom het nog steeds voor wrijving zorgt, zeggen dat 't "in je DNA zit": omdat je niet in de situatie zit waarin het trauma wordt veroorzaakt. Er is alleen een residu. Dat residu is voor mij niet zo heel anders dan iemand die geboren wordt met een paar goede spikes in het autistische spectrum en daar mee om moet leren gaan, of iemand die pech heeft met aanleg voor schizofrenie.

Geen idee of dit is waar je op zat te wachten als 't gaat om "meningkjes", maar ik vind het wel prettig om hierover in good spirit van gedachten te wisselen. Ik vind het een lastig onderwerp, omdat ik empathie noodzakelijk acht, en ik daar niet altijd goed in ben.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2020, 12:07
DitIsEenNaam
Avatar van DitIsEenNaam
DitIsEenNaam is offline
kwark snuiven
__________________
Wees geen hark, snuif kwark
Met citaat reageren
Oud 26-04-2020, 17:12
Verwijderd
Citaat:
Ik heb eigenlijk nooit gedacht over de mogelijkheid dat trauma een DNA-wijziging kan triggeren die je doorgeeft aan nageslacht. Interessant. In dat opzicht is voor mij je eerdere opmerking, waar mijn nekharen (nog steeds) van overeind gaan staan, beter te plaatsen.

Waarom het nog steeds voor wrijving zorgt, zeggen dat 't "in je DNA zit": omdat je niet in de situatie zit waarin het trauma wordt veroorzaakt. Er is alleen een residu. Dat residu is voor mij niet zo heel anders dan iemand die geboren wordt met een paar goede spikes in het autistische spectrum en daar mee om moet leren gaan, of iemand die pech heeft met aanleg voor schizofrenie.

Geen idee of dit is waar je op zat te wachten als 't gaat om "meningkjes", maar ik vind het wel prettig om hierover in good spirit van gedachten te wisselen. Ik vind het een lastig onderwerp, omdat ik empathie noodzakelijk acht, en ik daar niet altijd goed in ben.
Ja het schijnt dus niet perse "puur in je DNA" te zitten, maar is het meer epigenetica, dus dit kan je overdragen aan je nakomelingen, maar het kan ook reversibel zijn, dus dat de "schade" later niet meer aanwezig is. Ik had vóór mijn opmerking dit nog niet gezien en was het dus een gevoel voor me. Ik vind het ook interessant, want misschien verklaart het iets in mij.

Ben eigenlijk ook wel benieuwd naar Ertur zijn mening.

Ik denk wel dat iemand die een trauma heeft, er het beste aan doet om daar mee aan te slag te gaan en dat te verwerken dan wel een plek te geven, of in ieder geval op zoek gaat (met hulp) natuurlijk hoe je met heftige reacties omgaat, voordat je denkt aan voortplanten.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2020, 17:17
Verwijderd
Overigens is bij mij het trauma "actiever" doorgegeven. Dat kan er ook mee te maken hebben dat ik er best heftig op kan reageren. En verder lijk ik op de persoon die het oorspronkelijke trauma heeft meegemaakt, ik heb karaktertrekken die alleen hij heeft en niemand anders in onze familie, maar dat kan ook jarenlange introspectie zijn geweest en heb ik mezelf dat ook wel zo aangeleerd.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2020, 17:56
Macrador
Avatar van Macrador
Macrador is offline
Doet me de denken aan celbiologie en epigenitica. Wij kregen in het boek/les het voorbeeld van hongersnood en dat dat wijzigingen meebrengt tot generaties later.
Of trauma's in de kindertijd en dopamine.
__________________
k҉akbeĺg| Mo̴c̷r̸o ̀d'Or
Met citaat reageren
Oud 26-04-2020, 17:57
Macrador
Avatar van Macrador
Macrador is offline
Wel boeiend allemoal
__________________
k҉akbeĺg| Mo̴c̷r̸o ̀d'Or
Met citaat reageren
Oud 26-04-2020, 18:10
Verwijderd
Citaat:
Ja het schijnt dus niet perse "puur in je DNA" te zitten, maar is het meer epigenetica, dus dit kan je overdragen aan je nakomelingen, maar het kan ook reversibel zijn, dus dat de "schade" later niet meer aanwezig is. Ik had vóór mijn opmerking dit nog niet gezien en was het dus een gevoel voor me. Ik vind het ook interessant, want misschien verklaart het iets in mij.

Ben eigenlijk ook wel benieuwd naar Ertur zijn mening.

Ik denk wel dat iemand die een trauma heeft, er het beste aan doet om daar mee aan te slag te gaan en dat te verwerken dan wel een plek te geven, of in ieder geval op zoek gaat (met hulp) natuurlijk hoe je met heftige reacties omgaat, voordat je denkt aan voortplanten.
Al deze details zijn nieuw voor mij. Fijne informatie!
Met citaat reageren
Oud 27-04-2020, 11:08
Verwijderd
Met citaat reageren
Oud 28-04-2020, 20:53
Verwijderd
Met citaat reageren
Oud 28-04-2020, 21:12
Verwijderd
Met citaat reageren
Oud 28-04-2020, 21:22
Verwijderd


Ok, nu stop ik.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2020, 21:27
Verwijderd
Wisten jullie trouwens dat boomers zo kut zijn omdat er vroeger lood in de benzine zat? Groetjes.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2020, 05:57
DitIsEenNaam
Avatar van DitIsEenNaam
DitIsEenNaam is offline
Citaat:
Wisten jullie trouwens dat boomers zo kut zijn omdat er vroeger lood in de benzine zat? Groetjes.
Ok
__________________
Wees geen hark, snuif kwark
Met citaat reageren
Oud 25-05-2020, 16:15
Verwijderd
Struilhuikje, je ontkomt er niet aan, iemand heeft recent een boek over zijn leven (beïnvloed door de geschiedenis van zijn familie) geschreven
Met citaat reageren
Oud 25-05-2020, 16:18
Struilhuik
Struilhuik is offline
Wie dan?

Overigens wil ik er ook niet aan ontkomen hoor, ik neem het serieus en ter harte. Voor mij was het nieuwe materie, wat je aanreikte, en interessant ook.
__________________
44d88612fea8a8f36de82e1278abb02f
Met citaat reageren
Oud 25-05-2020, 16:28
Verwijderd
Ook mijn Holocaust van Maurits de Bruijn
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Liefde & Relatie Vreemd persoon alert
FishStick007
7 23-04-2020 16:16
Onzin Corona-virus appreciation topic
Verwijderd
500 17-03-2020 20:55
Onzin Hoi ding dongen #1941
Destruct!
500 29-01-2020 12:39
Onzin Hoi NNN is niet gelukt :( #1940
Haller
500 15-01-2020 16:23
Onzin Help topic
Destruct!
27 14-01-2020 00:08
Onzin Het forum is dood
Destruct!
17 10-01-2020 19:49


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:25.