Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lifestyle
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-04-2002, 16:31
vals licht
vals licht is offline
Je loopt op straat en komt een fiets tegen.
Keurige fiets, midden op de stoep, overduidelijk omgewaaid.

Wat nu?
Fiets rechtop zetten?
Doorlopen?

Acht op de tien mensen voelen -heel even- de drang om de fiets daadwerkelijk rechtop te zetten. Toch lopen ze door.
Soms uit onverschilligheid. Vaker uit een soort gêne.
Zet je die fiets wèl rechtop,
dan hoor je de rest van de wereld denken: 'gek geworden'.
Wie raapt er nou een fiets van een ander op?
't is raar. Er wordt geklaagd over de politiek, de overheid, de wereld, de verloedering van de maatschappij.
'En niemand die er iets aan doet'.
Maar als we zelf een onbenullig dingetje zouden kunnen bijdragen, dan worden we ineens onverschillig of krijgen we last van schaamte.
Bang om voor Lulletje Rozenwater te worden versleten.
Morgen liggen er in heel Nederland weer honderden fietsen op de stoep. Zoals gewoonlijk.
Omgevallen, omgewaaid. Als u zo'n fiets tegenkomt en hem opraapt, komt er niet plotseling een fanfare tevoorschijn.
U krijgt geen standbeeld, geen medaille.
Maar u hoort alle lezers van deze advertentie denken: ...dus toch.



oke deze tekst naar een aanleiding van een reclametekst van SIRE (de maatschappij. dat ben jij.)

Hoe zetten jullie je in voor de maatschappij, wat vinden jullie belangrijk? maken jullie je druk om kleine dingen zoals beschreven in de tekst of interreseert het jullie allemaal niet zo?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-04-2002, 16:35
Verwijderd
Hmm... als d'r een fiets op de stoep ligt ga ik hem niet oprapen. Misschien als die midden op een drukke straat ligt.. maar zelfs dan weet ik het niet zeker.

Ik zou die fiets natuurlijk wél opruimen als ie door mij omgevallen zou zijn...
Met citaat reageren
Oud 15-04-2002, 16:38
ruby soho
Avatar van ruby soho
ruby soho is offline
Citaat:
eXo schreef:
Hmm... als d'r een fiets op de stoep ligt ga ik hem niet oprapen. Misschien als die midden op een drukke straat ligt.. maar zelfs dan weet ik het niet zeker.

Ik zou die fiets natuurlijk wél opruimen als ie door mij omgevallen zou zijn...
k denk dat het niet alleen om die omgevlllen fiets draait, maar om meer van die kleine dingetjes...
Met citaat reageren
Oud 15-04-2002, 16:43
stout!
Avatar van stout!
stout! is offline
Hoe zetten jullie je in voor de maatschappij, wat vinden jullie belangrijk? maken jullie je druk om kleine dingen zoals beschreven in de tekst of interreseert het jullie allemaal niet zo?

Ik zet me niet bewust 'in voor de maatschappij', maar ik ben wel sociaal. Ik denk er niet zo bij na, maar ik zou die fiets wel overeind zetten. Ik vind het belangrijk dat het vanzelfsprekend is dat je mensen met respect ed behandelt. T is zo gewoon geworden dat vreemden elkaar op een vrij agressieve manier benaderen, en dat mensen een instelling hebben van 'wat gaat t mij allemaal aan'.
Als iemand me in de trein aankijkt snauw ik niet dat hij voor zich moet kijken maar lach ik vriendelijk. Ik denk dat die instelling al wel helpt. Maar het zou vanzelfsprekender moeten zijn.

Eigenlijk is het belachelijk dat er campagne gevoerd moet worden om mensen - in mijn ogen - volstrekt normale dingen te laten doen, zich een beetje sociaal te gedragen.
__________________
All that is solid melts into air.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2002, 16:44
de
de is offline
Ik vind de algemene fatsoensregels zeer belangrijk, ik vind het ook belangrijk dat kinderen al van vroeg wordt aangeleerd om niet met schuttingtaal te spreken..

..ik zou overigens die fiets niet oprapen
Met citaat reageren
Oud 15-04-2002, 16:45
Gwen.
Avatar van Gwen.
Gwen. is offline
De ene keer raap ik de jas wel op, of zet ik de fiets wel overeind, en gooi ik het papiertje in de prullenbak, zeg ik de buschaffeur vriendelijk gedag en dat soort dingen en de andere keer doe ik het niet, meestal omdat ik chagerijnig ben of dat soort ongein. IK zou er inderdaad consequenter in moeten zijn.
__________________
.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2002, 16:45
Gwen.
Avatar van Gwen.
Gwen. is offline
Citaat:
de schreef:
Ik vind de algemene fatsoensregels zeer belangrijk, ik vind het ook belangrijk dat kinderen al van vroeg wordt aangeleerd om niet met schuttingtaal te spreken..

..ik zou overigens die fiets niet oprapen
Helemaal niet hypocriet hoor.
__________________
.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2002, 16:48
de
de is offline
Citaat:
Miss Quasy schreef:


Helemaal niet hypocriet hoor.
de algemene fatsoensregels, dus de standaard normen
of andermans fiets oprapen hierbij hoort is een tweede..
Met citaat reageren
Oud 15-04-2002, 16:54
S
Avatar van S
S is offline
Ik zou de fiets oprapen. Bij mij op school zet ik ook wel eens fietsen recht. Niet altijd, soms. Als ik er zin in heb.

Ik denk dan namelijk 'als ik er niet was geweest, lag die fiets er nu nog zo bij. Waarom dan rechtzetten?'

Een ander deel van mij zegt 'zet recht die fiets. Jij zou het ook niet fijn vinden als jouw fiets daar lag.' En dat is dan ook wat ik vaak doe.

En als bijvoorbeeld een vriend van mij eigelijk een zeer nette gast ( ) is en dan opeens met ziektes gaat schelden onder invloed van andere mensen, denk ik ook 'denk eens na'.

Dit laatste heeft ook iets met de maatschappij te maken vind ik. Als we elkaar indirect zó kunnen beïnvloeden en dat je de gewoontes van anderen zonder bedoeling over kunt nemen, waarom dan niet de fiets rechtzetten?

Dan doen vanzelf meer mensen dat. En meer. Want je weet dat wanneer het ene schaap over de dam is... Juist .
Met citaat reageren
Oud 15-04-2002, 17:08
italianboy
Avatar van italianboy
italianboy is offline
een vallende fiets 8 van de 10 keer

een liggende fiets
3 van 10 keer, ligt er maar net aan of ie in de weg ligt.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2002, 18:53
punkyfish
punkyfish is offline
fietsen recht zetten, nee. misschien als ie op school bij de fietsenstalling ligt, in de weg, zodat er niemand door kan. mijn fiets wordt ook niet opgeraapt als hij op de grond ligt, waarom zou ik andermans fiets dan wel oprapen? klinkt asociaal, mja. mijn fiets wordt gejat, maar dat is geen reden voor mij om dan een andere fiets te gaan jatten. ik mol geen bushokjes, omdat ik boos ben, omdat de bus niet rijdt. ik klad niet op muren, omdat een winkel mij niet bevalt. ik zeg gedag tegen de buschauffeur, ook al is hij veel te laat.

ik doe geen 'foute' dingen, maar ook niks goeds.
__________________
...amen...
Met citaat reageren
Oud 15-04-2002, 19:03
Verwijderd
Als dr een fiets op de grond ligt, raap ik m niet op.. als ik m zelf omstoot wel.. als dr in een winkel kleding op de grond ligt, raap ik die ook niet op, behalve als ik het zelf gedaan heb..

Maar dingetjes als de buschauffeur of winkelmedewerkers groeten ofzo doe ik wel.. opstaan voor oude of invalide mensen ook..

En vernielen ofzo als ik kwaad ben of om wat voor reden dan ook doe ik ook niet..
Met citaat reageren
Oud 15-04-2002, 19:08
Klaine Je
Klaine Je is offline
hmm hangt totaal van mijn humor af, van mijn haast, etc.

ik zou het niet echt erg vinden als ik mijn fiets omgevallen vond eigenlijk..

maar zoals iemand anders al zei, als IK de fiets omgooide zou ik heb NATUURLIJK oprapen
__________________
*how can hell be any worse when life alone is such a curse?*
Met citaat reageren
Oud 15-04-2002, 19:20
S
Avatar van S
S is offline
Citaat:
Klaine Je schreef:
hmm hangt totaal van mijn humor af, van mijn haast, etc.

ik zou het niet echt erg vinden als ik mijn fiets omgevallen vond eigenlijk..

maar zoals iemand anders al zei, als IK de fiets omgooide zou ik heb NATUURLIJK oprapen
Humor? Humeur bedoel je.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2002, 19:24
Verwijderd
Ik zet 'm overeind.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2002, 19:39
Verwijderd
ik had een beetje scheef gelezen...


maar als die echt in de weg ligt, zet ik em zeker rechtop
Met citaat reageren
Oud 15-04-2002, 19:43
Klaine Je
Klaine Je is offline
Citaat:
S schreef:


Humor? Humeur bedoel je.
idd
__________________
*how can hell be any worse when life alone is such a curse?*
Met citaat reageren
Oud 15-04-2002, 20:40
ruby soho
Avatar van ruby soho
ruby soho is offline
Citaat:
punkyfish schreef:
fietsen recht zetten, nee. misschien als ie op school bij de fietsenstalling ligt, in de weg, zodat er niemand door kan. mijn fiets wordt ook niet opgeraapt als hij op de grond ligt, waarom zou ik andermans fiets dan wel oprapen?
als iedereen zo zou denken, kun je idd wel zeggen dat de maatshappij verne*kt is...
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 15-04-2002, 22:07
Verwijderd
Citaat:
vals licht schreef:
Je loopt op straat en komt een fiets tegen.
Keurige fiets, midden op de stoep, overduidelijk omgewaaid.

Wat nu?
Fiets rechtop zetten?
Doorlopen?

Acht op de tien mensen voelen -heel even- de drang om de fiets daadwerkelijk rechtop te zetten. Toch lopen ze door.
Soms uit onverschilligheid. Vaker uit een soort gêne.
Zet je die fiets wèl rechtop,
dan hoor je de rest van de wereld denken: 'gek geworden'.
Wie raapt er nou een fiets van een ander op?
't is raar. Er wordt geklaagd over de politiek, de overheid, de wereld, de verloedering van de maatschappij.
'En niemand die er iets aan doet'.
Maar als we zelf een onbenullig dingetje zouden kunnen bijdragen, dan worden we ineens onverschillig of krijgen we last van schaamte.
Bang om voor Lulletje Rozenwater te worden versleten.
Morgen liggen er in heel Nederland weer honderden fietsen op de stoep. Zoals gewoonlijk.
Omgevallen, omgewaaid. Als u zo'n fiets tegenkomt en hem opraapt, komt er niet plotseling een fanfare tevoorschijn.
U krijgt geen standbeeld, geen medaille.
Maar u hoort alle lezers van deze advertentie denken: ...dus toch.



oke deze tekst naar een aanleiding van een reclametekst van SIRE (de maatschappij. dat ben jij.)

Hoe zetten jullie je in voor de maatschappij, wat vinden jullie belangrijk? maken jullie je druk om kleine dingen zoals beschreven in de tekst of interreseert het jullie allemaal niet zo?
Die tekst klopt wel, het is hetzelfde met vuil. Ik raap echt heel vaak spullen van de straat op om ze vervolgens in de prullenbak te gooien. Mensen kijken je dan gewoon raar aan, echt zo vaag is dat. Dat is dus zo'n beetje het enige wat ik voor deze maatschappij doe Niet echt veel dus, slechte zaak. Dat moet ik proberen te verbeteren.

En mensen die zomaar troep op de straat gooien, doe dat voortaan niet meer, het is toch een kleine moeite om het ff in je handen te houden om het vervolgens in een prullenbak te gooien?! Je bent echt niet "stoer" ofzo Eerder dom.

In de prullenbak dus
Met citaat reageren
Oud 15-04-2002, 22:27
punkyfish
punkyfish is offline
Citaat:
ruby soho schreef:
als iedereen zo zou denken, kun je idd wel zeggen dat de maatshappij verne*kt is...
achja, zo gaat het toch...
__________________
...amen...
Met citaat reageren
Oud 15-04-2002, 22:53
maar
Avatar van maar
maar is offline
ik zet hem overeind als hij in de weg staat
Met citaat reageren
Oud 15-04-2002, 22:56
Undeclinable
Avatar van Undeclinable
Undeclinable is offline
IN dit typische voorbeeldje ..ik zou die fiets laten liggen.. als die namelijk omgewaaid is zal dat weer gebeuren als het nog steeds waait..beetje nutteloos en fiets krijgt meer schade mocht die nog een keer vallen.. (ik denk weer te ver na)

Maar verder.. bij mij hangt het echt heel erg van m'n humeur af.. al groet ik bijv wel bijna alle mensen (klein dorp..vrij normaal dus) ..als ze niet al te sjaggo kijken of ik ze gewoon niet mag
__________________
Western civilization? That would be a good idea! | Don't confuse the major opinion with the truth..
Met citaat reageren
Oud 15-04-2002, 23:22
The Untouchable
Avatar van The Untouchable
The Untouchable is offline
ik zet niet de fiets van iemand anders over eind... ik loop er wel omheen dan maar een seconde of 2 langer lopen...

maarja als ik em omgooi vind ik ut wel zo netjes om em ook rechtop te zetten...

maar je ruimt tog ook niet een papierenzakje op als iemand die weggooit???

ikke tenminste niet...
Met citaat reageren
Oud 16-04-2002, 04:00
maar
Avatar van maar
maar is offline
Citaat:
The Untouchable schreef:
ik zet niet de fiets van iemand anders over eind... ik loop er wel omheen dan maar een seconde of 2 langer lopen...

maarja als ik em omgooi vind ik ut wel zo netjes om em ook rechtop te zetten...

maar je ruimt tog ook niet een papierenzakje op als iemand die weggooit???

ikke tenminste niet...
Een fiets is groot en neemt dus een groot stuk stoep in beslag; hij kan daarnaast kapot en heeft een eigenaar die daarvan baalt.

Een papieren zakje heeft geen eigenaar meer en is daar 9 van de 10 keer expres neergegooid door de voormalige eigenaar. Niemand kan zich eraan bezeren en iedereen kan er zonder moeite overheen.
Neemt niet weg dat het dumpen van afval op openbare wegen erg slecht is en dat de ideale burger het op zou moeten ruimen.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2002, 11:40
Verwijderd
Nee, dan valt ide fiets weer om (door de wind) en dan heeft de fiets alleen maar meer schade/ is de ketting eraf...

Wat ik wel doe als ik tijdens het uitgaan een fiets zie liggen midden op de weg hem even tegen een lantarenpaal te zetten... maar dat doe ik meer voor mezelf dan voor een ander (ik erger me daar dan gigantisch aan)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-04-2002, 13:48
Darkwell
Darkwell is offline
Citaat:
Pebbles schreef:
Als dr een fiets op de grond ligt, raap ik m niet op.. als ik m zelf omstoot wel.. als dr in een winkel kleding op de grond ligt, raap ik die ook niet op, behalve als ik het zelf gedaan heb..

Maar dingetjes als de buschauffeur of winkelmedewerkers groeten ofzo doe ik wel.. opstaan voor oude of invalide mensen ook..

En vernielen ofzo als ik kwaad ben of om wat voor reden dan ook doe ik ook niet..
Zo doe ik denk ik ook, maar vaak ook wel kleren die op de grond liggen als ik beetje goed gehumeurd ben dan hang ik die ook wel op.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2002, 13:59
Verwijderd
Hmm als ik zelf een fiets omgooi, zet ik em wel weer overeind...als ik een truitje laat vallen hang ik em meestal wel weer op..
Maarjah offik een fiets die er al ligt op ga rapen ofzow...neej geloof nie dat ik dat zou doen...
Ik gooi geen papiertjes enzow op straat, dat vinnik zow lomp, stop het gewoon in je zak en w8 tot je een prullebak ziet.....als iedereen alles maar op straat gooit wordt het een behoorlijke teringzooi....
Met citaat reageren
Oud 16-04-2002, 14:57
Avelon
Avatar van Avelon
Avelon is offline
nja ik heb wel zon soort drang als het echt in de weg ligt..ik twijfel wel heel lang hoor..ook als een vrouw met een fiets uit de trein wil stappen..dat kan ze niet alleen..en dan is er n'iemand die helpt..nja vaak ben ik dan alweer te laat met helpen en heeft ze dr fiets al laten vallen..dan kom ik nog even helpen de fiets omhoog te tillen..nja best stom..of dan loop jij voorbij die fiets en je denkt..nee toch maar niet..en iemand achter je raapt die fiets op, dan pas denk ik van: nja t is eigenlijk raar als iemand diegene raar aan gaat zitten kijken, waarom heb ik die fiets niet opgeraapt..
__________________
voorikvergeet
Met citaat reageren
Oud 16-04-2002, 15:00
Verwijderd
ik heb die reclame ook gezien ja

als ik per ongeluk een fiets omgooi dan raap ik hem altijd wel op, tenzij ik heel erge haast heb. als ik een fiets zie liggen op een plek waar hij erg hindert dan raap ik hem ook wel op. maar als ik loop en ik zie ergens in een fietsenstalling een fiets op de grond liggen dan ga ik hem niet oprapen, alleen al omdat ik dan moet omlopen. ik gooi mn propjes bijna altijd wel in een prullenbak en ga niet op de invalideplaats zitten in een volle bus - dan heb ik gewoon last van een schuldgevoel. truitjes die ik laat vallen in een winkel hang ik altijd terug want dan draait er altijd een erg irritant persoon in mn hoofd die ik eens in een winkel heb gezien - die liep te roken en een spoor van omgevallen dingen achter zich liet. zo stom vind ik dat, als je iets laat vallen dan moet je er wel voor zorgen dat je het terughangt, het is niet de schuld van de opruimers/eigenaars van de winkel dat jij zo asociaal bent..

ik lees dit nu na, en ik klink alsof ik heel erg sociaal ben, maar laat ik eerlijk zijn, dat ben ik niet.. heb gewoon de postieve dingen opgenoemd en de negatieve niet . in het echt zet ik mn walkman altijd te hard en sta bijna nooit op voor oude mensen enzo omdat ik er op hoop dat iemand anders dat doet of dat ze achterin wel een zitplaats kunnen vinden

ehm, samengevat: ik ben wel sociaal, maar niet op alle vlakken

Laatst gewijzigd op 16-04-2002 om 15:02.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2002, 16:13
MelodyofÐeath
MelodyofÐeath is offline
mjah ik raap hem wel op ja ik ben zo erg ik leg zelf de rollen koekjes recht in de supermarkt mjah ikz eg netjes de buschauffeur en de treinconducteur bedankt en tot ziens, en oude mensen groet ik op straat als ze me aankijken, ik ben op zich wel sociaal op dat gebied, helaas nemen veel mensen dat verkeerd op en denken ze dta ik wat van ze moet ivm mijn uiterlijk
__________________
.... You do. You're our mommy. You know what today is? It's mommy's day!
Met citaat reageren
Oud 16-04-2002, 18:21
Ninnoc
Ninnoc is offline
fiets zet ik niet overeind--> 9 van de 10 keer mijn gooi ik mijn eigen krot ook gewoon neer ipv netjes neer te zetten, ik hecht geen waarde aan fietsen. Als ik m zelf omgooi zet ik m wel weer recht.

ik zeg de buschaufeur gedag, zeg de concierge en klusjesman op school gedag, zeg u tegen ouderen, sta op in een volle trein voor een zwangere/oudere, geef aan hoever mensen nog kunnen rijden bij inparkeren, help de man die met zijn arm in het gips wortels in een zakje probeert te doen, complimenteer(onbekende) mensen als ze leuke kleding aan hebben.
Ik heb vooral een zwak voor oude mensen, daar heb ik zo snel medelijden mee, en met mensen met een loopprobleem.
Ben wel eens uitgescholden door een vrouw die ik wilde helpen toen ze een spekgladde trap afmoest, ze dacht dat ik d'r ging beroven

wow wat ben ik sociaal he

maar nu komt het als iemand scheld met kanker, een kind/hondje slaat ofzo heb ik altijd de neiging om er wat van te zeggen maar ik ben een ongespierd meisje van 1.64 en als het een grote brede man is durf ik dat niet----> wat ik heel schandalig vind, dat je gewoon in Nederland bang moet zijn om een mes tussen je ribben te krijgen als je mensen aanspreekt
__________________
because we are born free, to have the world as our playground

Laatst gewijzigd op 16-04-2002 om 18:24.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Psychiatrie en de maatschappij
irisjuh18
3 01-11-2005 15:46
Lifestyle Opleggingen door de maatschappij
Jouri
61 15-07-2005 15:09
Levensbeschouwing & Filosofie Word je blij van de maatschappij ?
Verwijderd
34 24-01-2004 15:47
Psychologie De maatschappij.
Quiana
4 19-09-2003 15:46
Lifestyle De maatschappij..
rodina
47 16-11-2002 20:37
Psychologie Het tekort aan zelfvertrouwen bij meisjes is de schuld van de maatschappij en jongens
Gothic
51 29-06-2002 09:27


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:06.