Oud 12-11-2008, 23:15
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
Zaterdag ga ik samen met 2 vrienden een 'slipcursus' doen op Valkenswaard en ik heb er echt heel veel zin aan
Wie heeft er ook al eens zoiets gedaan, en hoe was dat??


Ervaar de mogelijkheden, de sensatie en de spanning van het zelf rijden op zowel asfalt als gravel tijdens de Eurocircuit Experience dag.

Onder de deskundige leiding van instructeurs van Defensive Driving kunt u in de auto's van het Eurocircuit oefenen, uitproberen en vergelijken.

HET DAGPROGRAMMA:


Audiovisuele theorie over de dynamiek van uw auto.
Uitleg over de oefenonderdelen en over de beheersing van uw auto.
Juiste zithouding en stuurtechniek.
Het nut van een juiste stuurtechniek en de actieve zal gedurende dag meer dan duidelijk worden.
Anti-slip oefeningen.
Op de speciale slipbaan wordt u geleerd hoe te handelen in een noodsituatie op spiegelglad wegdek.
Elandproef.
Het plotseling moeten uitwijken op hoge snelheid.
Bermoefening.
Ongelukveroorzaker nummer 1 in Nederland!
Wij gaan het u leren voorkomen.
Rallyproef.
U rijdt zelf een rallyproef tegen de klok met een instructeur op de navigatorzetel. Ervaar, met een achterwiel aangedreven auto, de sensatie van het zo snel mogelijk rijden van een asfalt/gravel parcours.
Slalom.
Zo snel mogelijk een slalomparcours rijden op asfalt en gravel. Ook dit onderdeel telt mee voor een podiumplaats.
Karting.
Ontspanning door inspanning tijdens het karten op het asfalt gedeeltevan het Eurocircuit.
Driftproef.
Laat de toeschouwers (en uzelf) genieten en breng de achterwiel aangedreven auto à la Sébastien Loeb in een zo spectaculair mogelijke drift over het parcours.
Rijden met Contra auto.
Deze auto is niet te koop en zal nimmer APK goedgekeurd worden. U stuurt naar links en de auto gaat naar…….. rechts!! Veel succes!!
Meerijden in een rallyraceauto.
Ervaar het meerijden op volle snelheid in een rallyrace auto over het gehele circuit. Een belevenis waaraan u nog vaak zult terugdenken bij het zien van inboard-televisiebeelden vanuit een rallyauto.




Whoah ziiiiin!
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Advertentie
Oud 13-11-2008, 02:57
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
De ene slipcursus is de andere niet - de ANWB werkt al met 3 gradaties - en onderling kan je ze niet erg goed met elkaar vergelijken Ik heb meegedaan met Trials van de zomer, wat meer een basis-slipcursus was. We kregen daar wel veel mee, maar niet erg veel tijd om het in de praktijk te brengen.

Ik had daar: noodstop droog wegdek, noodstop droog wegdek met ontwijken, noodstop nat wegdek, noodstop nat wegdek met ontwijken, bermoefening, meerijden met elandproef (mocht niet meer zelf gedaan worden) en het rijden met een vrachtwagen om daar beter inzicht in te krijgen. Ik vond het wel erg leerzaam en leuk, temeer omdat het een actie samen met Univé was en ik dus 2 schadevrije jaren cadeau kreeg na afloop En het was niet erg duur, 50 euro, omdat de kosten deels naar de provincie en de verzekeringsmaatschappijen gingen.

Maar ik ga denk ik komende zomer eens een uitgebreidere cursus pakken. Hoewel het wel al heel handig is om de basis bij de hand te hebben. Dit ziet er ook erg leuk uit met het rally-onderdeel erbij
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Oud 13-11-2008, 11:13
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
Ik loop al jaren te roepen dat ik graag een slipcursus wil doen, maar dit is een slipcursus met een 'fun-sausje' Nog leuker. Ik ben vooral erg blij met de bermtraining, want dat vind ik toch altijd een beetje eng. Vrachtwagen rijden lijkt me ook gaaf, maar dat zit hier helaas niet bij.
En driften <3
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Oud 13-11-2008, 11:49
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Dat rallyonderdeel en dat driften lijkt me echt gaaf
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Oud 13-11-2008, 12:51
Dysmorphofobist
Avatar van Dysmorphofobist
Dysmorphofobist is offline
Dat rally-rijden lijkt me ook wel vet. Driften doe ik wel vaker, dat is ook niet zo moeilijk.

Ik wil zelf nog een keer een rijvaardigheidstraining gaan volgen, heb je in mijn ogen meer aan dan een 'slipcursus'.
Oud 13-11-2008, 13:42
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Citaat:
Ik loop al jaren te roepen dat ik graag een slipcursus wil doen, maar dit is een slipcursus met een 'fun-sausje' Nog leuker. Ik ben vooral erg blij met de bermtraining, want dat vind ik toch altijd een beetje eng. Vrachtwagen rijden lijkt me ook gaaf, maar dat zit hier helaas niet bij.
En driften <3
Die bermtraining die ik had was om te janken zo simpel. We kregen een auto van Trials mee, expres twee banden van de weg sturen en op de rem trappen. Maar, zo zei men, dit was in een auto met ABS. Als het je zou overkomen in een auto zonder ABS moest je maar bidden dat het goed ging Want dan zullen de banden die nog op het asfalt staan meer grip hebben dan de banden die in de berm staan, en dus zal je auto nogal bruusk naar de weg trekken. Met ABS heb je dat probleem niet.

Doe je het met je eigen auto of met een auto van hun? Ons werd aangeraden het te doen met de auto waar je het meest in rijdt (je eigen auto, over het algemeen), muv dus de bermproef.

Rijvaardigheidstraining is ook wel een leuk idee. Ik heb alleen met Trials meegedaan omdat het zo goedkoop was en - vooral - omdat ik dus korting op mijn verzekering kreeg. Dat ik het leuk vond was achteraf mooi meegenomen
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Oud 13-11-2008, 14:32
Dysmorphofobist
Avatar van Dysmorphofobist
Dysmorphofobist is offline
Citaat:
Die bermtraining die ik had was om te janken zo simpel. We kregen een auto van Trials mee, expres twee banden van de weg sturen en op de rem trappen. Maar, zo zei men, dit was in een auto met ABS. Als het je zou overkomen in een auto zonder ABS moest je maar bidden dat het goed ging Want dan zullen de banden die nog op het asfalt staan meer grip hebben dan de banden die in de berm staan, en dus zal je auto nogal bruusk naar de weg trekken. Met ABS heb je dat probleem niet.
Ik weet niet wat voor achterlijke instructeur jij hebt gehad, maar als je in de berm komt moet je juist niet vol op je rem gaan trappen.
Oud 13-11-2008, 15:06
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
Dat kon ik inderdaad we zelf bedenken

Volgens mij is er niks met je eigen auto, wel jammer eigenlijk.

Driften doe ik nooit, wat
a) niet zo netjes
b) niet leuk voor je banden
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Oud 13-11-2008, 15:17
Dysmorphofobist
Avatar van Dysmorphofobist
Dysmorphofobist is offline
Citaat:
Dat kon ik inderdaad we zelf bedenken

Volgens mij is er niks met je eigen auto, wel jammer eigenlijk.

Driften doe ik nooit, wat
a) niet zo netjes
b) niet leuk voor je banden
Zover mijn kennis reikt heeft jouw auto zelfs FWD, daar kun je niet mee driften, enkel powersliden.
Oud 13-11-2008, 15:52
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
Beide auto's hebben idd voorwiel aandrijving. Mja oke, wel enig verschil in driften en powersliden ja, maar beide niet leuk voor de levensduur van je banden.
Maar een vriend van mij is aan het (ver)bouwen met zijn (verschíkkelijk foute) BWM, RWD, 6 cilinders. En ik als co-bouwer mag me er ook mee uitleven als hij ein-de-lijk klaar is Dan ga ik zíjn banden wel afraggen (a)

Ieh, morgen al
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Oud 13-11-2008, 16:39
Ivo
Ivo is offline
Een basis slipcursus in een auto zonder ABS is voor mij heel leerzaam geweest. Heeft me al wel 2 of 3 keer een ernstig ongeluk weten voorkomen, dankzij de training in een noodstop met ontwijken. Dat lukt namelijk niet met geblokkeerde wielen.

Nu heb ik voor m'n werk wekelijks te maken met vele noodstops: remproeven op nieuw asfalt (zonder ABS) is onderdeel van m'n werk. Soms komt de vangrail dan akelig dichtbij en val ik weer terug op de basis slipcursus: Rem een beetje los laten, de auto bijsturen, rem weer intrappen (als dat nog nodig is).
Vanavond weer lekker 30 noodstops maken
Oud 14-11-2008, 03:56
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Citaat:
Ik weet niet wat voor achterlijke instructeur jij hebt gehad, maar als je in de berm komt moet je juist niet vol op je rem gaan trappen.
Nja, het staat er misschien een beetje krom. Met ABS kan je dus gerust op de rem stampen, maar in een auto zonder ABS kan dit inderdaad niet en moet je het zelf maar uitzoeken en hopen dat het goed afloopt.

Rustig proberen terug te sturen is ook maar een oplossing zolang die ruimte ervoor is, stilstaan kan dan misschien wenselijker zijn (en remmen is een natuurlijkere reactie). Het beste is natuurlijk om gewoon niet ongecontroleerd in de berm te komen Maar het is sowieso lastig om tijdens zo'n cursus 'onverwacht' in de berm te komen. Ik vraag mij ook af wat voor auto's ze gebruiken, want het is eigenlijk beter om het allemaal zonder ABS te oefenen.
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Oud 14-11-2008, 11:09
Dysmorphofobist
Avatar van Dysmorphofobist
Dysmorphofobist is offline
Zonder ABS is het niet uitzoeken hoor, is gewoon geleidelijk je gas loslaten en als je enigszins afgeremd bent kun je terug de weg opsturen en dan natuurlijk niet met een ruk aan het stuur maar met een geringe stuurbeweging voorzichtig de auto terug de weg opsturen.
Oud 14-11-2008, 11:33
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Dat zeg ik toch?
Wat ik nog meer zeg is dat dit een oplossing is zolang het kan. Een noodstop kunnen maken is vaak makkelijker en veiliger. Waar denk je dat je langer mee bezig bent en een logischere automatische reactie is; tot stilstand komen dmv remmen, of uitrollen, rustig terugsturen (en dan pas eventueel remmen, al dan niet met ABS) en dan nog eens de situatie tot je nemen? Persoonlijk sta ik liever vlot stil, ook om dan even tot rust te komen. Want als het onverwachts gebeurd zal je toch even behoorlijk schrikken.

Ik vind het alleen krom dat ze het ene wel leren en het andere niet, terwijl die bermproef zelf eigenlijk helemaal niets toevoegde aan de cursus. Ze laten je met 60 km/u met 2 banden in het grind rijden en dan zeggen ze dat je een noodstop moet maken (wat onder gecontroleerde omstandigheden al helemaal niets voorstelt), met daarna de opmerking dat je dit in een auto met ABS niet kan doen; 90% had een auto zonder ABS. Ze hadden het ook bij de noodstoppen kunnen vermelden, dat er voor auto's met ABS niets aan het handje is dan. Je hebt dan ook feitelijk meer controle over de hele auto. Maar bij de bermproef zat ook de elandproef, en die was wel nuttig (en leuk)
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Oud 14-11-2008, 12:25
Dysmorphofobist
Avatar van Dysmorphofobist
Dysmorphofobist is offline
Citaat:
maar in een auto zonder ABS kan dit inderdaad niet en moet je het zelf maar uitzoeken en hopen dat het goed afloopt.
Ik las dit...

Een noodstop als je in een berm of dergelijk komt is écht niet veiliger zonder ABS hoor. Daarbij ben ik weleens met een busje (zonder ABS) in een berm terecht gekomen en ik kan je vertellen dat je níet keihard op de rem gaat trappen. Eerste wat ik deed was gas los en sturen en rustig terug de weg op, dit ging perfect. Ik weet zeker dat als ik een noodstop had gemaakt ik niet verder had kunnen rijden. Ook nog aangezien dit in een bocht gebeurde, wat het iets gevaarlijker maakt...
Oud 14-11-2008, 12:42
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Ik las dit...

Een noodstop als je in een berm of dergelijk komt is écht niet veiliger zonder ABS hoor.
Dat staat er ook helemaal niet?
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Oud 15-11-2008, 10:15
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Wat ís driften überhaupt?
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Oud 15-11-2008, 10:38
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Zoiets:



Sommige mensen schijnen er echt een sport van te maken
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Ads door Google
Oud 16-11-2008, 12:12
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
wft, gewoon ín het verkeer ook echt

Terug, ik leef nog en het was érg vet
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Oud 16-11-2008, 16:17
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Citaat:
Ik las dit...

Een noodstop als je in een berm of dergelijk komt is écht niet veiliger zonder ABS hoor.
Klopt. Ik heb dat verder ook niet gezegd, maar toch...
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Oud 16-11-2008, 16:57
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Zoiets:

[filmpje]

Sommige mensen schijnen er echt een sport van te maken
Kun je tijdens dat driften er nog wel makkelijk uitkomen. Dus stel dat al die auto's niet zo braaf hadden gewacht op de driftende auto op de rotonde, kan je dan wel makkelijk weer terug naar een gewone besturing?



Ik heb wel eens een slipcursus gedaan, maar dat was nog tijdens mijn rijlessen (een paar weken voor m'n examen). Dan is de auto je nog totaal niet eigen natuurlijk en ben je al druk zat bezig met de besturing van de auto. Al met al weet ik dus niks meer van of ik nou wel of niet moet remmen, wanneer ik nou ook al weer wel of niet m'n koppeling in moest trappen, etc.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 16-11-2008, 18:50
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Kun je tijdens dat driften er nog wel makkelijk uitkomen. Dus stel dat al die auto's niet zo braaf hadden gewacht op de driftende auto op de rotonde, kan je dan wel makkelijk weer terug naar een gewone besturing?
Kwestie van gas loslaten, dan pakt ie weer grip. Maar erg veilig is het niet, zo tussen het verkeer
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Oud 17-11-2008, 21:37
blablatje
blablatje is offline
http://nl.youtube.com/watch?v=kv5d2mXy7dY
Deze driften veel mooier. Hebben daarbij fileparkeerskills.
Oud 17-11-2008, 21:58
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
<3 (e)lantra's

Dat filmpje kende ik al ja! Die zijn echt knetter goed
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Oud 18-11-2008, 14:30
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Zoiets:

[filmpje]

Sommige mensen schijnen er echt een sport van te maken
Jeumig

Nú weet ik wel wat het is.. Ziet er onwijs slecht uit voor je banden, maar ik kan me voorstellen dat sommige mensen er op een parcours lol aan beleven!
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Advertentie
Oud 20-11-2008, 21:39
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Jeumig

Nú weet ik wel wat het is.. Ziet er onwijs slecht uit voor je banden, maar ik kan me voorstellen dat sommige mensen er op een parcours lol aan beleven!
Ook buiten het parcours kan het leuk zijn
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Oud 20-11-2008, 21:43
Verwijderd
Citaat:
Ook buiten het parcours kan het leuk zijn
Ja en met een beetje pech kan het tot inbeslagname van je rijbewijs leiden. Zag het laatst op Wegmisbruikers. Die jongen was op een verlaten (!) rotonde een paar rondjes aan het driften en een seniele bejaardeoudere inwoner van ons land had de politie gebeld.
Artikeltje 5 en dag dag rijbewijs
Oud 20-11-2008, 22:08
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Ja en met een beetje pech kan het tot inbeslagname van je rijbewijs leiden. Zag het laatst op Wegmisbruikers. Die jongen was op een verlaten (!) rotonde een paar rondjes aan het driften en een seniele bejaardeoudere inwoner van ons land had de politie gebeld.
Artikeltje 5 en dag dag rijbewijs
Ja, dat is balen
Maar bij een rotonde heb je altijd de kans dat er van de tegenovergestelde kant iemand aankomt die je niet ziet. Een rotonde is dan ook niet bepaald veilig om zoiets te doen
Beter een verlaten parkeerplaats opzoeken oid...
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Oud 16-02-2011, 18:40
fritzgerald
fritzgerald is offline
Hoi,

Net terug van de slipcursus. Het was erg leuk. De instructeur was Frits, een
ex-marinier die ook in Cambodja geweest was en voorzien was van een enorme
bierbuik.
Frits deed njiet aan voorstelrondjes e.d. Hij begon met theorie d.m.v.
powerpoint. helaas kon hij het apparaat niet aan de gang krijgen zodat de
start iets verlaat werd. Vervolgens begreep hij een aantal van zijn eigen
plaatjes niet, zoals een diagram met vectorkrachten. Dit duurde ong. een
half uur. Er stonden nog twee theoriemomenten op het programma dus ik zag
het zwaar in. Gelukkig zei Frits dat hij de rest van de theorie buiten zou
doen en toen wer de dag een stuk beter. Hij was nl een prima instructeur
zodra er een auto aan te pas kwam. We waren met z'n 9-en. twee met eigen
auto, de overige zeven in 2 auto's, later in 3.
Toen begonnen allerlei slipoefeningen, zoals uit een voorwaartse slip komen,
idem uit een achterwaartse, de noodstop met 80 km/u. Van een helling af en
dan remmen en toch niet wegglijden, van de helling af en daarna een bocht.
En alles was glad, water op heel glad beton. Dus de auto had geen grip op de
weg.
De achterwaartse slip was de leukste. Op een bepaalde manier werden
achterwielen opzij gedrukt en moest je dus goed corrigeren op het gladde
wegdek. Erg moeilijk, regelmatig draaide je om je as.
De groep was gezellig, ik was verreweg de oudste, de rest was onder de 40.
Wij zaten met eerst met z'n 4en. twee ervan waren een stel die ruzie kregen
want hij gaf steeds aanwijzingen als zij reed. Op een gegeven moment werd ze
zo kwaad dat ze hem toeriep dat hij z'n bek moest houden. Maar het betijde
snel en het bleef gezellig.
En tenslotte kregen we een fraai certificaat.
Dus, een geslaagde dag.
Oud 16-02-2011, 20:35
Verwijderd
Heel tof voor je maar moet je daarom een topic van 2 jaar oud uppen?
Advertentie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verkeer & Vervoer Rijles- en Rijbewijstopic #15!
Verwijderd
500 25-11-2010 15:29
Verkeer & Vervoer Zou je vandaag geslaagd zijn? #3
Verwijderd
500 21-05-2009 13:15
Verkeer & Vervoer [nieuw] Rijles en rijbewijs topic #12
)Vampje(
500 27-11-2007 01:10
Verkeer & Vervoer Slipcursus en cursus 'onderhoud(?) cq pech'
Verwijderd
10 25-03-2006 03:35
Verkeer & Vervoer CBR wil herhalingstoets voor jongeren
coopergirl
115 21-01-2006 22:53
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Stelling: Het proefrijbewijs is belachelijk
twiety
57 11-04-2002 12:20


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:11.