Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-01-2003, 19:15
Nieni
Avatar van Nieni
Nieni is offline
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
SQUARE schreef:
ik heb vier klassen overgeslagen (2x basischool, 2x middelbare school) (kzit nu op het erasmus in rotterdam, opleiding international bussines and management) mn psychiater zei dat dit beter was voor mij, om met wat meer mensen met mn niveau om te gaan, maar ben ik veel slimmer dan mijn mede studenten/klasgenoten.

VIER KLASSEN OVERSLAAN?? Dan heb je dus op de 14e je VWO-diploma gehaald. Dat lijkt me sterk. Ik weet nog dat heel Nederland op zijn kop stond toen een jongetje van 9 toegelaten werd op een middelbare school in Hilversum oid.. Dan zou jij dat jochie moeten zijn, iets wat ik niet geloof...
Ja, sorry, hoor, maar als je het mij vraagt is die hele hoogbegaafdheid een vette hype. Iedereen roept hoogebegaafd te zijn, de laatste tijd. Heb je trouwens weleens van iemand gehoord dat hij/zij zich nooit verveelde op school? School is gewoon iets dat niet leuk is, maar je moet er doorheen...
Zo. En inderdaad: Verie komt ook op mij arrogant over. Alsof de rest van de bevolking die niet hoogbegaafd is (verdomme, als je er zo mee zit, laat je je toch testen?? Desnoods: www.123test.nl => IQ (ofzo))
Kom op nou...dit is dus iets waar IK moe van word..
__________________
You may say I'm a dreamer, but I'm not the only one...
Advertentie
Oud 26-01-2003, 21:23
xcorienx
Avatar van xcorienx
xcorienx is offline
dreen schreef:
Als je hoogbegaafd bent dan ontwikkel je je toch ook sneller, zoals sneller lopen enzow... Dat is iets anders dan inteligentie (ofzoiets) toch??
of heeft het tempo van ontwikkeling ook met je IQ te maken???

hoogbegaafdheid heeft te maken met een ontwikkelingsvoorsprong, niet alleen een hoge intelligentie.
wat betreft het testen: er wordt een 'profiel' van je gemaakt en wanneer je op alle punten (zoals ruimtelijk inzicht en woordenschat) hoog scoort, wat een regelmatig profiel geeft, dan ben je hoogbegaafd.

voor verdere informatie:
moet je even een mailtje sturen als je geinteresseerd bent, een goede organisatie
even doorklikken naar informatie linksboven en dan hoogbegaafdheid. dan zie je nog meer voorbeelden en vooral het gedeelte over denkpatronen verklaart denk ik een heleboel

[SIZE=0,5]hopelijk voorkomt dit een hoop replies die geflame opleveren[/SIZE]
__________________
kuku kristiina helena jonas sussu maris alo max riia leila kristjan liina sixtus karu
Oud 26-01-2003, 21:44
xcorienx
Avatar van xcorienx
xcorienx is offline
Citaat:
bijnaampje schreef:
niet op alle punten.. maar je moet gemiddeld op het hoogebagafde niveau zitten.. ik ben bijv getest en heb 1 zwaar dieptepunt (waarbij ik zelfs nog diep onder het normale niveau zit. echt diep, die punt raak t onderste van de grafiek bijna) namelijk mijn korte termijn geheugen. dus alle punten hoeft niet perse.. t gaat om de meeste punten
over de 75 %... maar je snapt wat ik bedoel.
*geeft je gelijk , maar wil altijd het laatste woord hebben *
__________________
kuku kristiina helena jonas sussu maris alo max riia leila kristjan liina sixtus karu

Laatst gewijzigd op 26-01-2003 om 21:48.
Oud 27-01-2003, 07:10
Verwijderd
Citaat:
Nieni schreef:
VIER KLASSEN OVERSLAAN?? Dan heb je dus op de 14e je VWO-diploma gehaald. Dat lijkt me sterk. Ik weet nog dat heel Nederland op zijn kop stond toen een jongetje van 9 toegelaten werd op een middelbare school in Hilversum oid.. Dan zou jij dat jochie moeten zijn, iets wat ik niet geloof...
Ik ken twee jongentjes die 9 waren toen ze naar de middelbare gingen.
Oud 27-01-2003, 07:12
Verwijderd
Citaat:
bijnaampje schreef:
alleen omdat jij t verschil tussen die 2 nie kan zien..
van dit soort mensen die zoals jou denken, daar word ik nou moe van
En van dit soort opmerkingen word ik nou moe. Wie zegt er dat ze het niet weet? En als ze het niet weet, dan kun je haar dat toch normaal uitleggen? Of is dat teveel gevraagd? Jij ging er eerder ook al zonder meer vanuit dat ik dat niet zou weten (dat ik 'dom' was dus), jammer genoeg wist (weet) ik het ook.
Oud 27-01-2003, 14:46
stout!
Avatar van stout!
stout! is offline
Citaat:
SQUARE schreef:
lijkt me sterk. als je hb bent zul je gewoon veel begeleiding moeten hebben. zeker als je een aantal klassen heb overgeslagen heb. oke je heb wel gelijk dat niet alle hb begeleiding nodig hebben, maar de meeste zullen het toch wel nodig hebben.
op intelectueel niveau ben je bijvoorbeeld veel verder ontwikkeld dan je leeftijds genoten, maar op sociaal gebie ben je meestal niet verder/iets verder/ of zelf minder ontwikkeld dan je leefstijdsgenoten. ik neem aan dat de meeste hb ers wel een aantal klassen hebben overgeslagen, sommige hb ers kunnen bijvoorbeeld de basischool in 2 jaar doen. ( lijkt me trouwens sterk). als je een aantal klassen heb overgeslagen kom je vaak snel in de problemen en raakt je snel geisoleerd, en als je geen klassen overslaat raakt je ook al snel geisolleerd. je heb bijvoorbeeld hele ander ideeen dan je klasgenoten en denmeeste vinden je maar vreemd.


hb is ontzettend zeldzaam, ik weet het niet zeker, maar ik geloof niet dat je veel mensen met hb kent. oke mischien dat jij wel hb bent(dat weet ik ook nog niet zo zeker) maar dat je dan nog veel mensen kent die hb zijn lijkt me sterk. en als je hb heb zul je toch wel een andere behandeling nodig hebben. je zegt zelf dat je je niet inerresseert voor je klasgenoten en dat je het maar saai vind op school. met begeleiding zul je dus (afhankelijk van de omstandigheden) mischien wel moeten om een paar klassen over te slaan. ik heb me zelf door mn begeleider laten vertellen dat einstein,roosenvelt en pasteur en nog veel meer andere hoogbegaafsden heel erg slecht presteerden op school, alleen maar omdat hb toen een onbekend fenomeen was. de meeste hoogbegaafden zijn zelf arm en gehaat gestorven. als je hb bent heb je gewoon andere ideeen en de meeste mensen vinden je dan maf en vreemd. om met die ideeen te leven heb je daar ook wel meestal een begeleider/psichiater bij nodig hebben. het is gewoon nodig dat er toch wel iemand naarje luisterd. ook als er problemen zijn en jij weet de oplossing om het probleem op te lossen, zullen ze het toch willen proberen om het op een andere manier op te lossen is dat erg vervelend. (de massa telt) wat ik bedoel is dat je meestal wel een begeleider nodig heb
Hee het is misschien een beetje laat maar ik wil toch graag reageren op een paar dingen die je (oa in de quote hierboven) aan de orde hebt gesteld.
Ik heb het idee dat het beeld dat jij van hoogbegaafden hebt heel erg is gevormd door hoe jij het (als hoogbegaafde) allemaal hebt meegemaakt. Ik twijfel er niet aan dat er meer hoogbegaafden zoals jij zijn en dat er een verband is tussen het hoogbegaafd zijn en de (sociale) problemen waar je mee te maken hebt gehad. Maar zoals je zelf zei zeggen bepaalde kenmerken niet zo veel over hoogbegaafdzijn, ik denk dat je dat ook om kunt keren: hoogbegaafd zijn hoeft niet zoveel te zeggen over de 'kenmerken' ervan. Dit klinkt een beetje krom, maar ik zal het proberen uit te leggen.
Ik ben zelf ook hoogbegaafd (ja ook getest), en ben op m'n 10e naar het gymnasium gegaan omdat ik (eigenlijk al zo lang ik me kan herinneren) op de basisschool wel 'klaar' was. Behalve het later doen van de cito-toets en de gesprekken met m'n leraar over het eerder naar de middelbare school gaan, heb ik nooit echt begeleiding gehad. Ik ben gewoon altijd overal een beetje doorheen gefreewheeled (wat ook kwam omdat ik op een montessorischool zat die mij helemaal niet uitdaagde) en heb eigenlijk nooit veel problemen ondervonden.
Om even terug te komen op het kenmerk 'sociaal minder ontwikkeld zijn'; ik denk dat je dit haast geen kenmerk kunt noemen omdat er ontzettend veel (al dan niet hoog)begaafde mensen zijn bij wie dit helemaal geen rol speelt. Ik heb nooit problemen gehad op sociaal gebied en ik denk oa ook door het eerder genoemde 'aparte gevoel voor humor, taalgrapjes' bijna altijd veel vrienden gehad. (Natuurlijk niet alleen daardoor, maar humor speelt wel een grote rol bij zgn 'populariteit'). Ookal was ik gemiddeld 2 jaar jonger dan de mensen bij wie ik in de klas zat, ik zat ook sociaal gezien op het zelfde niveau en heb me nooit minder gevoeld. Toen ik door lichamelijke redenen aan het begin van de tweede werd teruggeplaatst naar de 1e, voelde ik me (na een tijdje) ook ok bij m'n huidige klasgenoten.
Hoogbegaafde mensen hebben vaak een groot aanpassingsvermogen (juist doordat ze situaties snel doorzien) en ik geloof dus dat hoogbegaafdheid vaker niet dan wel grote invloed hoeft te hebben op sociale vaardigheden.
Mijn mening over hoogbegaafdheid is natuurlijk ook ontzettend gekleurd door hoe ik de invloed van hoogbegaafdheid op m'n leven ervaren heb. Ik heb het altijd gezien als een 'cadeau', als iets dat me in staat stelt om dingen beter te begrijpen en van meerdere kanten te bekijken en ook om beter te kunnen communiceren met mensen. Maar in tegenstelling tot bij jou, speelt hoogbegaafdheid geen (grote) rol in mijn leven, ik denk er nooit over na. Na je eerste posts gelezen te hebben dacht ik dan ook dat er op het eerste gezicht misschien wel geen twee verschillendere mensen dan wij zouden kunnen zijn, terwijl we onder de oppervlakte wel iets delen.

edit: ik lees net dat je vier klassen hebt overgeslagen, dus er is een groot verschil tussen ons. Het zal ook allemaal wel wat te maken hebben met de mate van hoogbegaafdheid. Toch zijn er ook mensen die minder begaafd dan jij zijn, maar wel hoogbegaafd. Ik zou dus niet te snel zeggen dat als de vergelijking met jou niet opgaat, er ook geen sprake is van hoogbegaafdheid. (wat een verhaal)

oh en nog iets; ik dacht dat iedereen zich verveelde op school?
__________________
All that is solid melts into air.

Laatst gewijzigd op 27-01-2003 om 15:17.
Oud 31-01-2003, 15:09
bumblebee
Avatar van bumblebee
bumblebee is offline
Van dit topic word ik nou moe vette patsers .. lopen elkaar een beetje af te zeiken enzo... ohja, waar ging het ook alweer over? niet over hoe begaafd iedereen hier wel niet was, maar dat arme Verie zich verveelt tijdens de les Okay, ehh, mag je niet vooruit werken ofzo? misschien valt er wat te regelen met je school als je erover praat met je mentor?
__________________
Lievelieve Valentijn, mag ik jouw tjikkie zijn? :p LOL
Oud 31-01-2003, 15:56
Hoipiepeloi
Avatar van Hoipiepeloi
Hoipiepeloi is offline
je begrijpt t niet als je niet hoogbegaafd bent
Oud 31-01-2003, 17:09
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Citaat:
Hoipiepeloi schreef:
je begrijpt t niet als je niet hoogbegaafd bent

lees je wel eens na wat je post?
maar blijf vooral zo denken, komt alles goed.
Oud 31-01-2003, 17:09
xcorienx
Avatar van xcorienx
xcorienx is offline
Citaat:
bumblebee schreef:
Van dit topic word ik nou moe vette patsers .. lopen elkaar een beetje af te zeiken enzo... ohja, waar ging het ook alweer over? niet over hoe begaafd iedereen hier wel niet was, maar dat arme Verie zich verveelt tijdens de les Okay, ehh, mag je niet vooruit werken ofzo? misschien valt er wat te regelen met je school als je erover praat met je mentor?
¤zucht¤ begrijp je dan niet dat er veel frustratie over dit onderwerp is bij veel mensen met hetzelfde 'probleem'?
__________________
kuku kristiina helena jonas sussu maris alo max riia leila kristjan liina sixtus karu
Oud 31-01-2003, 19:18
bumblebee
Avatar van bumblebee
bumblebee is offline
Citaat:
xcorienx schreef:
¤zucht¤ begrijp je dan niet dat er veel frustratie over dit onderwerp is bij veel mensen met hetzelfde 'probleem'?
Ach, sorry hoor meid, maar ik ben niet hoogbegaafd
__________________
Lievelieve Valentijn, mag ik jouw tjikkie zijn? :p LOL
Oud 01-02-2003, 00:33
Verwijderd
k moet hier toch wel aansluiten bij humblebee hoor.
bedoel, 't is hier toch niet de bedoeling allemaal te vertellen hoe slim jullie wel zijn, maar een oplossing te zoeken op haar prob.
(wat toch geen probleem kan zijn voor hoogbegaafden... )
Oud 01-02-2003, 18:04
xcorienx
Avatar van xcorienx
xcorienx is offline
Citaat:
bumblebee schreef:
Ach, sorry hoor meid, maar ik ben niet hoogbegaafd
goed, was niet duidelijk genoeg, dan nog maar 25 en erbij, dan snap je misschien wat ik bedoelde
__________________
kuku kristiina helena jonas sussu maris alo max riia leila kristjan liina sixtus karu
Oud 01-02-2003, 18:44
$@nd€r $@l@m@nd€r
$@nd€r $@l@m@nd€r is offline
Wat een geklaag. Wees toch eens blij, ik zou echt moorden voor hoogbegaafdheid. Als je zo hoogbegaafd bent, vraag je toch gewoon aan de leraren of het wat moeilijker kan?
Oud 01-02-2003, 18:46
Verwijderd
idd!
Oud 01-02-2003, 20:07
Quantes
Avatar van Quantes
Quantes is offline
Citaat:
S@nder schreef:
Wat een geklaag. Wees toch eens blij, ik zou echt moorden voor hoogbegaafdheid. Als je zo hoogbegaafd bent, vraag je toch gewoon aan de leraren of het wat moeilijker kan?
nou ben ik niet echt hoogbegaafd hoor, maar leer wel heel gemakkelijk, maar dat doet een leraar dus ytoch niet als ie een beetje slim is? dan snapt de rest van de klas er geen moer van en ben jij in 3 havo klaar met de stof van 6vwo
__________________
Boe.
Oud 01-02-2003, 21:05
Alexander
Alexander is offline
Waarschijnlijk moet ik de Natuur op mijn blote knieën danken dat ze het niet in haar hoofd heeft gehaald om mij hoofdbegaafdheid te schenken; er komen kennelijk heel wat problemen van. Zelf heb ik altijd heel hard moeten werken om verder te komen, wel met redelijke cijfers dan trouwens. Dat vind ik helemaal niet erg. Zo, even een ander geluid laten horen in deze topic .
Maar wellicht is het voor jullie, de ERG snelle leerlingen, iets om dan een grotere uitdaging aan te gaan. Vraag aan je leraar of je bijvoorbeeld een hogere-klasboek van dat vak mag bekijken, ofzo. En zoek zelf uitdagingen, in de kunst, filosofie of wetenschap.
Oh ja, verzuim in ieder geval niet je intelligentie in te zetten voor de mensheid. Als je dan ook begaafd bent, zorg ervoor dat je er ook echt wat mee kunt. Zoveel hoogbegaafden zijn er niet, dus er liggen gouden kansen voor het oprapen . Ik wens jullie veel succes bij het omgaan met jullie... gave .
__________________
'Twas brillig, and the slithy toves did gyre and gimble in the wabe: all mimsy were the borogoves, and the mome raths outgrabe.
Oud 02-02-2003, 17:28
bumblebee
Avatar van bumblebee
bumblebee is offline
Citaat:
xcorienx schreef:
goed, was niet duidelijk genoeg, dan nog maar 25 en erbij, dan snap je misschien wat ik bedoelde

Whahaha same here dan, duss achter mn 2e reply moeten er 25 's en 's en 's staan
__________________
Lievelieve Valentijn, mag ik jouw tjikkie zijn? :p LOL
Oud 03-02-2003, 11:15
Verwijderd
Citaat:
S@nder schreef:
Wat een geklaag. Wees toch eens blij, ik zou echt moorden voor hoogbegaafdheid. Als je zo hoogbegaafd bent, vraag je toch gewoon aan de leraren of het wat moeilijker kan?

ruilen?

tis echt niet zo utopia als jij denkt hoor
Oud 03-02-2003, 12:08
Verwijderd
Citaat:
Verie schreef:
Aan m'n intresse in m'n medeleerlingen zal het niet liggen denk ik. Ik ben namelijk best wel geintresseerd in mijn klasgenoten. Tis bij mij eerder andersom.
Het is in-te-res-se.
Ik ben niet hoogbegaafd. En als ik zo hoor van Verie en anderen, geloof ik ook niet dat die hoogbegaafd zijn. Wel intelligent. Ik ben ook intelligent. Minder intelligent dan jullie weliswaar, maar ik vind het niet erg.
Mijn vriend kon ook al lezen toen hij vier jaar was, net als schrijven en rekenen. Hij heeft groep drie overgeslagen, maar heeft gewoon zijn school afgemaakt en studeert nu aan de universiteit. Hij is erg intelligent, niet alleen met studeren en begrijpen, maar ook met sporten (in hoeverre je daar intelligent in kunt zijn weet ik niet, maar als hij ergens mee begint, kan hij het binnen de kortste keren heel goed) en met muziek bijvoorbeeld. Hij is ook niet hoogbegaafd.
Ik weet niet precies wat ik wil zeggen, maar claim asjeblieft niet dat je hoogbegaafd bent. Je kunt dat wel van jezelf denken, maar als je er nooit op getest bent... en dat het 'in de familie' zit hoeft helemaal niet te zeggen dat dan per definitie iedereen dat heeft.



help! op http://www.hoogbegaafdheid.startkabel.nl spellen ze interessant ook als 'intressant'! Hoe dom ben je!
Oud 03-02-2003, 21:29
Verwijderd
Citaat:
Krummeltje schreef:

help! op http://www.hoogbegaafdheid.startkabel.nl spellen ze interessant ook als 'intressant'! Hoe dom ben je!
'k ben het met je eens dat het niet echt intelligent staat, maar ik denk niet dat je alleen daar aan iemands 'slimheid' af kan lezen. Ik bedoel, iedereen maakt wel eens fouten, dat is menselijk, ook voor mensen die begaafd of hoogbegaafd zijn ('t zijn ook maar mensen).
Oud 03-02-2003, 22:31
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef:
'k ben het met je eens dat het niet echt intelligent staat, maar ik denk niet dat je alleen daar aan iemands 'slimheid' af kan lezen. Ik bedoel, iedereen maakt wel eens fouten, dat is menselijk, ook voor mensen die begaafd of hoogbegaafd zijn ('t zijn ook maar mensen).
Je sais, je sais... maar het staat slordig
Oud 04-02-2003, 09:35
InsaneClown
Avatar van InsaneClown
InsaneClown is offline
Je moet je eigen hoogbegaafdheid gewoon lekker verpesten! ik deed het ook, en kijk wat er van mij geworden is

(oow...misschien niet zo'n heeeel sterk voorbeeld )

Waarom zijn jullie eigenlijk hoogbegaafd?

wat kunnen jullie wel, wat de buurvrouw niet kan ?
__________________
Er gingen er al velen voor ons dood - kapot of opgebrand, boos of voldaan - waarom houden wij ons alsmaar groot: we zijn al dood en van elkaar gegaan
Oud 04-02-2003, 09:37
Hoipiepeloi
Avatar van Hoipiepeloi
Hoipiepeloi is offline
Citaat:
InsaneClown schreef:
Je moet je eigen hoogbegaafdheid gewoon lekker verpesten! ik deed het ook, en kijk wat er van mij geworden is

Wat bedoel je hiermee?
Oud 04-02-2003, 09:41
InsaneClown
Avatar van InsaneClown
InsaneClown is offline
Dat ze vroeger van me dachten, en zeiden dat ik hoogbegaafd was. Zou ook best kunnen kloppen hoor, Sloeg een klas over op de basisschool, heb op mijn 16e mijn VWO diploma gehaald, heb daarna twee jaar gestudeerd, en ben toen overgestapt op mijn huidige studie. Maar ik ben zo lui als maar kan (of is dat dan juist dat hoogbegaafde?). Wat ik bedoel is: dat je best wat minder hard je best zou kunnen doen, om intelligent over te komen

(maar het hele begrip hoogbegaafd zijn is me niet echt duidelijk hoor)
__________________
Er gingen er al velen voor ons dood - kapot of opgebrand, boos of voldaan - waarom houden wij ons alsmaar groot: we zijn al dood en van elkaar gegaan
Oud 04-02-2003, 09:44
Hoipiepeloi
Avatar van Hoipiepeloi
Hoipiepeloi is offline
Citaat:
InsaneClown schreef:
(maar het hele begrip hoogbegaafd zijn is me niet echt duidelijk hoor)
Dat is niemand echt duidelijk volgens mij, maar t gaat niet om t begrip. Mensen moeten altijd overal een naam voor hebben, maar het gaat erom hoe het is, niet wat de naam ervan is, is mijn mening dan.

En makkelijk dat je niet zo veel hoeft uit te voeren en zo, dat is lang niet bij iedereen die hoogbegaafd is zo.
Oud 04-02-2003, 09:47
InsaneClown
Avatar van InsaneClown
InsaneClown is offline
Jij kan het dus zelf ook niet echt ophelderen voor me??? vervelend! ik scoor bij die online IQ tests altijd rond de 95%, maar daar hou ik dus echt niet van. De geloofwaardigheid is erg laag, maar ik denk dat het voor mezelf meer een kwestie is van: Ik kan me niet goed concentreren, niet goed stimuleren om iets te doen, maar als ik doe, gaat het me meestal best redelijk af, ik kan iets vrij snel in me opnemen. Maar goed: wat echte 'hoogbegaafdheid' is heb ik zelf wel bij iemand anders gezien: we hadden vroeger een +9 leerling op school, tenminste zo noemde ze dat. Hij voerde vrij weinig uit (aangezien ik bijna elke middag met um ging voetballen ) maar zijn cijfers waren zeg maar.... .

Wat versta jij dan precies onder het begrip ??
__________________
Er gingen er al velen voor ons dood - kapot of opgebrand, boos of voldaan - waarom houden wij ons alsmaar groot: we zijn al dood en van elkaar gegaan
Oud 04-02-2003, 09:49
InsaneClown
Avatar van InsaneClown
InsaneClown is offline
Citaat:
InsaneClown schreef:
Jij kan het dus zelf ook niet echt ophelderen voor me??? vervelend! ik scoor bij die online IQ tests altijd rond de 95%, maar daar hou ik dus echt niet van. De geloofwaardigheid is erg laag, maar ik denk dat het voor mezelf meer een kwestie is van: Ik kan me niet goed concentreren, niet goed stimuleren om iets te doen, maar als ik doe, gaat het me meestal best redelijk af, ik kan iets vrij snel in me opnemen. Maar goed: wat echte 'hoogbegaafdheid' is heb ik zelf wel bij iemand anders gezien: we hadden vroeger een +9 leerling op school, tenminste zo noemde ze dat. Hij voerde vrij weinig uit (aangezien ik bijna elke middag met um ging voetballen ) maar zijn cijfers waren zeg maar.... .

Wat versta jij dan precies onder het begrip ??
En hopelijk, als ik heel erg goed mijn best doe, produceer ik ooit nog wel een post die níet zo krom geschreven is!
__________________
Er gingen er al velen voor ons dood - kapot of opgebrand, boos of voldaan - waarom houden wij ons alsmaar groot: we zijn al dood en van elkaar gegaan
Oud 04-02-2003, 10:16
dreesje
dreesje is offline
HI,

Dit hele verhaal herken ik echt heel goed.
De laatste jaren verveelde ik me ontzettend op school.
Ik begreep mijn klasgenoten niet, zij begrepen mij niet en uiteindelijk voelde ik me gewoon rot.
Na een tijdje heeft iemand een IQ-test bij mij afgenomen en idd.... hoogbegaafd.
Op zich ben ik heel blij dat ik nu weet waarom ik anders ben, maar het is niet echt heel fantastisch.
Ik zou liever niet hoogbegaafd zijn en iedereen gewoon kunnen snappen.
Ik vond het wel leuk om te lezen dat andere mensen ook het zelfde gevoel hebben op school!

Groetjes,
Dreesje
Oud 04-02-2003, 10:54
Verwijderd
Zo te horen is hoogbegaafdheid dus iets waar je geen flikker aan hebt: het leidt niet tot goede schoolresultaten, wel tot veel geklaag, en ook op latere leeftijd heb je er alleen maar last van.

Wat een feest.
Oud 04-02-2003, 12:21
InsaneClown
Avatar van InsaneClown
InsaneClown is offline
Citaat:
nare man schreef:
Zo te horen is hoogbegaafdheid dus iets waar je geen flikker aan hebt: het leidt niet tot goede schoolresultaten, wel tot veel geklaag, en ook op latere leeftijd heb je er alleen maar last van.

Wat een feest.
U bent een nare man
__________________
Er gingen er al velen voor ons dood - kapot of opgebrand, boos of voldaan - waarom houden wij ons alsmaar groot: we zijn al dood en van elkaar gegaan
Oud 04-02-2003, 12:32
Carpe Diem
Avatar van Carpe Diem
Carpe Diem is offline
opeens is iedereen hoogbegaafd?

maar goed, je zou wat moeilijker materiaal kunnen proberen.
__________________
What's wrong? Do you not like my mouth words?
Oud 05-02-2003, 21:26
shaya
Avatar van shaya
shaya is offline
okay
ik ben niet hoogbegaafd ofoz, maar gewoon slimmer(maar wel net zo lui) dan de gemiddelde havo5 student. daardoor verveel ik me bij sommige vakken kapot.
ik ga dan maar tekenen. dat is een erg leuke bezigheid.
soms ga ik ook gewoon een verhaal schrijven of ik schrijf frustraties van me af.
__________________
zodra kikker tikkel wordt, dan weet dat ut fout zit
Oud 06-02-2003, 02:13
notbonefish
notbonefish is offline
Citaat:
nare man schreef:
Zo te horen is hoogbegaafdheid dus iets waar je geen flikker aan hebt: het leidt niet tot goede schoolresultaten, wel tot veel geklaag, en ook op latere leeftijd heb je er alleen maar last van.

Wat een feest.
goed samengevat.
Oud 06-02-2003, 15:48
Verwijderd
De oplossing tegen verveling in de les:

Citaat:
NIET NAAR DE LES GAAN!!!
Nee, dit is niet flauw bedoeld.
Ik zit nu in 6VWO, en de helft van de tijd (lees: tijdens NE, EN, DU, FR, ECO en BIO) gebeurt er gewoon helemaal niets. In het kader van 'zelfstandig leren'.
De opgaven die je behoort te maken in die tijd zijn meestal ronduit onzinnig (lees de tekst en beantwoord de vragen door over te pennen, tjee wat ben ik nu intelligent.... weer drie kwartier vern**kt) en dus heb je in de les nix te doen behalve 'converseren'...
En okee, ik spijbel heus niet alle lessen van bovengenoemde vakken, maar soms heb ik serieus zoiets van 'mazzel, ik snap het wel' (en dan snap ik het ook wel; met vragen moet je natuurlijk wel gaan...) en dan ga ik iets nuttigs doen, PO's maken in mediatheek ofzo. PWS tot voor kort kon ook.

~JOOST
Oud 06-02-2003, 17:51
Verwijderd
Citaat:
nogwatjuh schreef:
k geloof dat zij zich heeft laten tesetn maar tis idd wel zo dat iedereen zich opeens hoogbegaafd noemt.. terwijl meeste t nie zijn.. ik heb me toevallig wel laten tesetn en ik ben t wel alleen als iedereen t opeens gaat posten neemt niemand mij meer serieus.. alleen omdat je slim bent wil nog nie zeggen dat je hb bent.. of van die mensen die de iq testen geloven.. als daar staat dat je 150 hebt betekent dat echt nie dat je hb bent.. ik bedoel.. bij de ene test krijg je 150 bij de volgende 100. die testen zijn nie betrouwbaar.. en zelfs dan.. je moet een punt hebben waarin je extra goed bent al sje hb wilt zijn
Ik vind me zelf absoluut niet dom, maar ik ben ook zeker niet hb. Het kan me ook niet zo veel schelen of iemand anders dat al dan niet is. Ik vind het gewoon belachelijk dat mensen zich op die manier (ik heb het over enkelen, niet over allen) daar over uitlaten: het komt zo op me over: "IK BEN DE BESTE" Dat is een houding die ik van niemand 'neem'. Zeg het gerust, met als gevolg dat ik, en met mij vele anderen, je niet meer serieus nemen. (niet tegen jou bedoeld maar tegen diegenen die zich nu aangesproken dienen te voelen )
Oud 06-02-2003, 17:53
Verwijderd
Ik zie trouwens de opener van die topic niet meer: is ze terug gekomen op haar uitspraken?
Oud 06-02-2003, 17:55
Never Gonna Stop
Avatar van Never Gonna Stop
Never Gonna Stop is offline
als je hoogbegaafd bent heb je een klote leven zeggen de meesten hier.............waarom zou je dan niet iets doen wat een uitdaging, wat leuk is? er zijn toch genoeg dingen waar je voor wilt inzetten toch?
en het snappen van andere mensen kan altijd......zolang je maar de wil en moeite voor wilt doen ook al ben je hoogbegaafd zoiets is toch wel mogelijk lijkt me

Waar een wil is een weg of met een wil kun je bergen verplaatsen(de laatste klopt niet echt maja boeiuh)

en zoals iemand zei, zijn hoogebegaafde mensen zijn ook maar mensen waarom zou het dan onmogelijk zijn om met andere mensen die volgens sommige "hun mindere zijn/ ander niveau" waarschijnlijkz ijn er toch interesses die overeen komen met je vrienden/vriendinnen toch?
__________________
*grote lekkere natte smakkurd voor stalkgirl--->mijn vriendinnetjuh!!!!*ze=kewl mensjhu:)xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Oud 06-02-2003, 19:41
Gevederde
Gevederde is offline
Citaat:
KurtYo schreef:
Ik zie trouwens de opener van die topic niet meer: is ze terug gekomen op haar uitspraken?
nee hoor
Oud 06-02-2003, 19:45
beschuitje
Avatar van beschuitje
beschuitje is offline
heej verie, ik heb een vraagje

hoogbegaafd zijnde, hoef je dan ook weinig te doen voor school? of leer je nog wel gewoon je proefwerken enzow?
Oud 06-02-2003, 20:40
Gevederde
Gevederde is offline
Citaat:
beschuitje schreef:
heej verie, ik heb een vraagje

hoogbegaafd zijnde, hoef je dan ook weinig te doen voor school? of leer je nog wel gewoon je proefwerken enzow?
Nee, ik leer wel gewoon voor proefwerkweken. Het is echt niet zo dat als ik niks voor school doe ik allemaal achten en negens haal.
Oud 07-02-2003, 08:10
Never Gonna Stop
Avatar van Never Gonna Stop
Never Gonna Stop is offline
Citaat:
Verie schreef:
Nee, ik leer wel gewoon voor proefwerkweken. Het is echt niet zo dat als ik niks voor school doe ik allemaal achten en negens haal.
wrom reageer je niet op mij?
__________________
*grote lekkere natte smakkurd voor stalkgirl--->mijn vriendinnetjuh!!!!*ze=kewl mensjhu:)xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Oud 07-02-2003, 09:56
Hukkie
Avatar van Hukkie
Hukkie is offline
Citaat:
Never Gonna Stop schreef:
als je hoogbegaafd bent heb je een klote leven zeggen de meesten hier.............waarom zou je dan niet iets doen wat een uitdaging, wat leuk is? er zijn toch genoeg dingen waar je voor wilt inzetten toch?
en het snappen van andere mensen kan altijd......zolang je maar de wil en moeite voor wilt doen ook al ben je hoogbegaafd zoiets is toch wel mogelijk lijkt me

Waar een wil is een weg of met een wil kun je bergen verplaatsen(de laatste klopt niet echt maja boeiuh)

en zoals iemand zei, zijn hoogebegaafde mensen zijn ook maar mensen waarom zou het dan onmogelijk zijn om met andere mensen die volgens sommige "hun mindere zijn/ ander niveau" waarschijnlijkz ijn er toch interesses die overeen komen met je vrienden/vriendinnen toch?
Dat zijn idd oplossingen, maar kun je die ook onder schooltijd waarmaken? Het is gewoon een lastige situatie, vooral ook omdat veel hoogebegaafde mensen maar in 1 of 2 dingen uitblinken en dus niet een geheel ander pakket qua leerstof aangewezen kunnen krijgen. Het is ook moeilijk voor de school om een bepaalde grens te trekken qua behoeftevoorziening van de leerlingen.
__________________
http://213.93.79.22/ # Gujenèvend....
Oud 07-02-2003, 14:07
Verwijderd
Citaat:
Hukkie schreef:
Dat zijn idd oplossingen, maar kun je die ook onder schooltijd waarmaken? Het is gewoon een lastige situatie, vooral ook omdat veel hoogebegaafde mensen maar in 1 of 2 dingen uitblinken en dus niet een geheel ander pakket qua leerstof aangewezen kunnen krijgen. Het is ook moeilijk voor de school om een bepaalde grens te trekken qua behoeftevoorziening van de leerlingen.
Voor andere leerlingen wordt toch ook niet een heel apart programma gemaakt? Waarom zouden er voor een hoogbegaafd persoon wel allerlei dingen veranderd moeten worden? Iedereen moet naar school, iedereen moet saaie vakken volgen, iedereen moet een diploma halen. Waarom zou dat voor een hoogbegaafd iemand anders moeten zijn? Ga naar school, doe wat je moet doen en doe buiten school de dingen die je wilt doen. Zo werkt het voor heel veel mensen. Het is je eigen leven, maak er wat van, later zullen er ook geen anderen zijn die er iets aan veranderen. (Dit is btw mijn mening voor/over jongeren/volwassenen, van een kind kun je dit nog niet vragen, vind/denk ik.)
Oud 07-02-2003, 14:51
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Verie schreef:
Ik ben dus hoogbegaafd. Op zich niks vervelends aan, maar ik verveel me ze hopeloos op school. De hele dag hoor ik dingen, waarvan ik denk: o ja, dat wist ik al, terwijl de rest van mijn klasgenoten het voor het eerst hoort. Daar wordt ik soms een beetje moe en chagrijnig van.
Ook heb ik een hekel aan mensen die de hele tijd met hun 'zogenaamde' kennis (vaak net geleerd) lopen te patsen en de hele tijd hun vinger opsteken en het antwoord zeggen.
sorry, k ben niet hoog begaafd dus waarschijnlijk zal ik er wel weer niks van begrijpen... maar je ergert je dus aan je andere klasgenoten die er niks aan kunnen doen dat ze niet hoogbegaafd zijn en je moet ze dus de uitleg die gegeven wordt gunnen... En ik begrijp best dat het voor jou saai is, het zou hetzelfde zijn als dat ik nu ineens van de havo4 naar mavo2 zou gaan ofzo... maar toch moet je die andere uitleg gunnen. Ik bedoel het niet kwaad ik begrijp je best... maar jij moet de anderen ook begrijpen
__________________
Dit is een coole sig.
Oud 07-02-2003, 17:57
Gevederde
Gevederde is offline
Citaat:
Never Gonna Stop schreef:
wrom reageer je niet op mij?
Wil je dat graag dan?
Oud 07-02-2003, 18:08
Gevederde
Gevederde is offline
Citaat:
Never Gonna Stop schreef:
als je hoogbegaafd bent heb je een klote leven zeggen de meesten hier.............waarom zou je dan niet iets doen wat een uitdaging, wat leuk is? er zijn toch genoeg dingen waar je voor wilt inzetten toch?

Ja dat is waar, maar ik had het hier meer over school. Ik heb al extra vakken enzo gekozen en buiten schooltijd probeer ik zoveel mogelijk andere dingen te doen.

waarschijnlijkz ijn er toch interesses die overeen komen met je vrienden/vriendinnen toch?
Ja, maar ik heb wel veel intresses die de meeste van mijn vriendinnen/vrienden niet hebben en daar praat ik dan ook niet zoveel over (als ik ze over zoiets vertel luisteren ze toch amper, omdat het hun niet interesseert.
Oud 07-02-2003, 18:09
Verwijderd
Citaat:
Verie schreef:
Ja, maar ik heb wel veel intresses die de meeste van mijn vriendinnen/vrienden niet hebben en daar praat ik dan ook niet zoveel over (als ik ze over zoiets vertel luisteren ze toch amper, omdat het hun niet interesseert.
Misschien mensen zoeken die je interesses wel delen?
Oud 07-02-2003, 18:11
Verwijderd
Citaat:
Verie schreef:
Ja, maar ik heb wel veel intresses die de meeste van mijn vriendinnen/vrienden niet hebben en daar praat ik dan ook niet zoveel over (als ik ze over zoiets vertel luisteren ze toch amper, omdat het hun niet interesseert.
Het is interesse en niet intresse.
Oud 07-02-2003, 18:14
Gevederde
Gevederde is offline
Citaat:
Krummeltje schreef:
Het is interesse en niet intresse.
ja het blijft toch een moeilijk woord
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie hoogbegaafd?
=zwart wit=
61 23-03-2007 16:02
Psychologie School
Verwijderd
32 04-04-2006 11:18
Psychologie wanneer ben je hsp??
Sparkles
39 07-03-2005 16:23
Algemene schoolzaken hoogbegaafd-vervelen
Lorelei
137 28-09-2003 15:22
Algemene schoolzaken Wat is nou HEt verschil tussen havo en VWO
Vini-Vidi-Vici
144 11-06-2003 22:15
Psychologie Hoogbegaafdheid
Mephisto
94 14-09-2002 18:46


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:59.