Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-03-2008, 16:42
Verwijderd
Ik ga volgend schooljaar studeren in Amsterdam (woon zelf in Haarlem), maar ik word 21 september pas 18.
Moet ik dan eerst op eigen houtje de eerste weken met het openbaar vervoer gaan, of kan ik al eerder een OV aanvragen?
Ik weet niet hoe dit allemaal werkt zo, want van sommigen hoor ik weer: "Je krijgt alleen OV na je 18e", maar van anderen hoor ik dat er uitzonderingen zijn en dat er wel mensen zijn die op hun 17e al OV hebben.
Klopt dit, en waar kan ik dat aan aanvragen? Hulp plz..
Advertentie
Oud 15-03-2008, 17:49
zoemzoem
Avatar van zoemzoem
zoemzoem is offline
Als je naar het/de HBO/universiteit gaat, dan kan ik uit eigen ervaring zeggen dat je geen studiefinanciering/OV in september krijgt. De eerste stufi krijg je dan pas eind oktober (achteraf uitbetaald). Dit komt omdat je ouders nog over het derde kwartaal (t/m september) kinderbijslag krijgen uitbetaald voor je. Overigens, mocht je nu pas 18 worden in oktober of november dan krijg je ook in oktober je eerste studiefinanciering/OV, omdat dan je kinderbijslag wordt stopgezet. (Dit geldt dus voor mensen die op hun 17e al naar het HBO gaan en pas later 18 worden.)

Samengevat: je krijgt, als je nog geen 18 bent wanneer je gaat studeren, je eerste OV/stufi in oktober.

En dit staat op de site van de IB-groep, maar ik kan even niet vinden waar.
__________________
Druk is een kwestie van prioriteiten stellen.
Oud 15-03-2008, 17:53
zoemzoem
Avatar van zoemzoem
zoemzoem is offline
Gevonden

HBO/universiteit

Vraag
Vanaf welke leeftijd heb je recht op studiefinanciering in het hoger onderwijs?

Antwoord
In het hoger onderwijs geldt geen minimum leeftijd. Je kunt dus ook studiefinanciering krijgen als je nog geen 18 jaar bent.
Ben je nog geen 18, dan krijg je recht per het eerste kwartaal van je studie. Begin je op 1 september met een studie en ben je dan nog geen 18? Dan heb je dus recht op studiefinanciering per 1 oktober van het studiejaar.

Je moet je studiefinanciering wel op tijd hebben aangevraagd. We adviseren om dat drie maanden voordat je met je studie begint te doen. Let op: om voor studiefinanciering in aanmerking te komen, moet je het aanvragen vóór je 30ste verjaardag.

en voor het MBO

Vraag
Vanaf welke leeftijd heb je recht op studiefinanciering in het middelbaar beroepsonderwijs?

Antwoord
Als je een voltijd mbo-opleiding volgt, heb je recht op studiefinanciering vanaf de eerste dag van het kwartaal volgend op je 18e verjaardag. Ben je bijvoorbeeld op 18 maart jarig, dan kun je vanaf 1 april studiefinanciering ontvangen. Word je 18 jaar op 1 januari, 1 april, 1 juli of 1 oktober dan gaat je studiefinanciering vanaf dat moment in. Ben je al 18? Dan gaat je studiefinanciering in vanaf het moment dat je met een opleiding begint.

Je moet je studiefinanciering wel op tijd hebben aangevraagd. We adviseren om dat drie maanden voor je 18e verjaardag te doen. Let op: om voor studiefinanciering in aanmerking te komen, moet je het aanvragen vóór je 30ste verjaardag.
__________________
Druk is een kwestie van prioriteiten stellen.
Oud 15-03-2008, 19:16
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Het juiste antwoord is al gegeven door Zoemzoem.

Als je voor de rest nog vragen hebt, mag je die stellen in het speciale topic op WGR: http://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1661655
__________________
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Het grote IBG/DUO-topic (alles over stufi en ov-studentenkaarten enzo) #4
Verwijderd
500 25-06-2010 15:44
Liefde & Relatie Hoe het beste uitleggen dat het niet meer gaat?
Someboy
29 12-01-2006 14:03
Algemene schoolzaken Paar vraagjes over studie(financiering).
Verwijderd
10 31-08-2003 14:55
Werk, Geld & Recht Wat merk jij van de euro?
akiwerlich
13 26-02-2003 01:12
Verhalen & Gedichten [Verhaal] Coma (drama)
Anne
13 11-11-2002 12:22


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:45.