Oud 05-01-2012, 16:12
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Tot nu toe gebruik ik enkel gedroogde kruiden, maar ik wil toch eens een poging wagen met verse. Bij welke winkel koop jij je kruidenplantjes? En heb je nog tips om ze zo lang mogelijk in leven te houden?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-01-2012, 17:54
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik koop ze of in de supermarkt (AH of Jumbo) of in een tuincentrum. Ik heb in de tuin munt staan en in de vensterbank in de keuken rozemarijn en ik probeer basilicum en bieslook te kweken maar die groeien niet echt meer. Het is volgens mij belangrijk dat je ze veel water geeft en ze op een niet al te hete plek staan. Ook werkt het bij mij beter om ze regelmatig flink te kortwieken. Op een of andere manier wil het bij mij niet echt op de vensterbank dus ik koop ook gewoon regelmatig nieuwe
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 06-01-2012, 11:12
Verwijderd
In de tuin heb ik tijm en rozemarijn van het tuincentrum, die doen het prima. In de vensterbank heb ik basilicum van de AH, ik weet niet hoe je die lang in leven moet houden want ik heb ze altijd binnen drie weken op.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2012, 16:44
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Is er nog verschil tussen de plantjes uit de supermarkt en het tuincentrum? Doen die uit het tuincentrum het beter?

En: veel water en niet te heet, ik ga mijn best doen. Ik heb alleen maar planten die tegen droogte kunnen, de rest gaat altijd dood bij mij.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2012, 22:33
dennis018
dennis018 is offline
ik koop ze vaak in de supermarkt (maar nooit de ah dies te duur)
en ik merk geen verschil tussen het tuincentrum ende supermarkt
welgaan ze op een of andere manier altijd dood bij ons hoe goed we ze ook verzorgen
miss iemand tips om ze langer in leven te hebben???
Met citaat reageren
Oud 09-01-2012, 10:16
Verwijderd
Citaat:
Is er nog verschil tussen de plantjes uit de supermarkt en het tuincentrum? Doen die uit het tuincentrum het beter?

En: veel water en niet te heet, ik ga mijn best doen. Ik heb alleen maar planten die tegen droogte kunnen, de rest gaat altijd dood bij mij.
Weet ik niet, want mij mij zijn het dus verschillende plantjes .

Hardere kruiden zoals tijm en rozemarijn kunnen beter tegen droogte dan sappige kruiden zoals basilicum en bieslook.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2012, 19:20
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Ik had bieslook op het balkon en dat was bij mij echt een soort onkruid. Het groeide ook met weinig water en de vorige winter (toen het sneeuwde enzo) heeft het gewoon overleefd. In de lente groeide er gewoon weer bieslook. Maar de rest van de plantjes waren dood, dus ik heb de hele bak maar gewoon leeggegooid.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2012, 08:56
blauw engeltje
Avatar van blauw engeltje
blauw engeltje is offline
je moet ze sowieso in goeie grond overplanten, anders houden ze het niet lang vol, hoeveel water je ze ook geeft die plantjes die je koopt zijn van die plantjes die snelsnel gekweekt worden, als je ze overplant zie je ze al gauw donkerder worden en worden ze voller van geur en smaak.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2012, 07:49
kim berge
Avatar van kim berge
kim berge is offline
buiten planten in een bloempot dan blijft het wel aardig in leven
__________________
ik ben niet anders ik denk anders en ik pas leestekens niet erg goed toe omdat ik het zelf niet zie in een tekst
Met citaat reageren
Oud 07-02-2012, 09:16
Verwijderd
Op de vensterbank ging mijn basilicum plantje dood, dat kwam waarschijnlijk door de kou die van het raam afkwam. Misschien is het wel even goed om daar rekening mee te houden. Er komt heel veel kou van mijn raam af en onder het raam zit de verwarming, achteraf gezien sowieso niet zo'n handige plaats om 'm neer te zetten, maar goed Verder hielt basilicum het langer bij mij dan pterselie, maar dat kan ook aan mij hebben gelegen.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2012, 14:13
indigo
Avatar van indigo
indigo is offline
Ik heb wel eens basilicum en munt van de AH gehad, maar die gingen allebei erg snel dood. Basilicum vreet echt bakken water (zeker als ze in een tijd zoals deze binnen staan - natuurlijk erg warm) en munt blijkbaar ook. Ik wil ook proberen om kruidenplantjes te gaan houden, maar ik ga denk ik maar met tijm en rozemarijn beginnen, die hebben een stuk minder water nodig.
__________________
you may say i'm a dreamer, but i'm not the only one (john lennon, imagine)
Met citaat reageren
Oud 07-02-2012, 20:42
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Munt doet het bij mij buiten in de tuin wel erg goed
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 24-05-2016, 14:17
Herb Hero Ewout
Herb Hero Ewout is offline
Citaat:
Tot nu toe gebruik ik enkel gedroogde kruiden, maar ik wil toch eens een poging wagen met verse. Bij welke winkel koop jij je kruidenplantjes? En heb je nog tips om ze zo lang mogelijk in leven te houden?
Hi Hawahaai, wellicht heb je wat aan het volgende. Om je kruidenplantjes die je bij de superkt gekocht hebt in leven te houden moet je er voor zorgen dat je je planten op de juiste manier water geeft, zorgt voor voldoende verlichting en voor de juiste voedingsstoffen en dan weet ik zeker dat het jou ook lukt om je kruidenplantjes minimaal 4 maanden goed te houden! Maar hoe geef je dan "op de juiste manier water" hoor ik je denken. Nou bijvoorbeeld NIET door het van boven in de pot te gooien, je water zakt dan namelijk door de aarde weg en blijft onderin de pot "hangen". Je wortels krijgen op deze manier teveel water en gaan daardoor rotten en dus snel dood. In plaats daarvan laat je planten het water opzuigen van bijvoorbeeld een schaaltje. Ook is het belangrijk dat je zorgt voor de juiste verlichting, zet je plantjes dus in de vensterbank bij voorkeur op het zuiden.

Laatst gewijzigd op 28-06-2016 om 15:42. Reden: reclame verwijderd
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Flora & Fauna Algemeen tuin/balkontopic #1
Miekje*
80 07-03-2021 21:44
De Kantine O saai #1376
Mc Kauw
500 11-05-2011 23:52
De Kantine Hallelusaai #611
Miekje*
500 23-05-2009 21:40
De Kantine Wat wil jij weten van de forummer onder je?
Missy
500 24-09-2008 17:55
Lifestyle Wat heb jij vandaag allemaal uitgespookt?
innogen
500 10-05-2007 17:01


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:43.