Oud 16-06-2017, 02:15
Turgak
Turgak is offline
beste scholieren, namelijk ben ik bezig met het inleveren van laatste huiswerken van deze schooljaar. Vanwege drukte van mijn studie en werk heb ik niet alles kunnen afmaken. Voor vrijdag 12 uur zou ik nog de laatste documenten inleveren van een project. Hiervoor heb ik steuntje nodig om dit op tijd in te leveren. Kunnen jullie mij hiermee helpen door te sturen van al gemaakte projecten van jullie welke ik kan gebruiken voor mijn project.

De project die ik zou moeten inleveren plak ik hieronder. Als een van jullie al een project heb gemaakt die hierop lijk en dat naar mij stuurt, zou ik heel dankbaar zijn.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Situatie

De school wil graag dat alle computers via een wifi-netwerk internettoegang krijgen. De directie weet niet hoe zij zich dit moet voorstellen, zij weet alleen dat dit kan. Een tekening kan een hoop verduidelijken. Ook weet de directie niet of er eventueel nog spullen bij moeten komen. De computers die nu verdeeld over de school staan, zijn allemaal vorig jaar aangeschaft en voorzien van Windows 10 en Office 2016.

Ook wil de school graag dat het netwerk straks gemakkelijk te onderhouden wordt. Het onderhoud wil de directie binnenshuis houden, omdat er geen geld is voor een echte ICT’er. Alles zal dus allemaal goed gedocumenteerd moeten worden, zodat iemand anders er later mee aan de slag kan.

Een volgende vraag is hoe de computers zodanig beveiligd kunnen worden dat leerlingen niet zomaar op elke site kunnen komen. Hierover vraagt de directie advies: welke software is daar eventueel voor nodig, welke kosten zijn eraan verbonden en hoe kan een en ander geïmplementeerd worden? Denk hierbij aan software die internetverkeer monitort, sites blokkeert of aan software om ‘mee te kijken’ op andere machines en deze eventueel over te nemen. De vraag naar de beveiliging is alleen een vraag om advies, er hoeft niets te worden uitgevoerd.

Maak een planning om dit project te kunnen uitvoeren.

Definitiestudie

Om de directie een duidelijk beeld te geven wat er allemaal bij komt kijken om haar wensen te realiseren, moet er eerst goed gekeken worden naar de huidige situatie: wat is er nu aanwezig, hoe moet het worden als het klaar is en wat is het verschil? Dat verschil wordt je boodschappenlijstje. Misschien zijn er zaken die nog aangeschaft moeten worden. Enkele vragen die daarbij gesteld kunnen worden:

Zijn alle systemen voorzien van de juiste netwerkhardware?
Zijn alle benodigdheden aanwezig?
Heb je wellicht extra apparaten nodig?
Wat kosten die extra apparaten?
Een ander belangrijk onderdeel van het advies is de begroting van de extra kosten die gemaakt moeten worden om de internetomgeving te realiseren. In deze definitiestudie geef je globaal aan wat er aanwezig moet zijn om alles te laten functioneren.

Het eindrapport moet de volgende punten bevatten:

een organogram van de basisschool (gebruik hiervoor bijlage 2)
een korte beschrijving van de huidige systemen
een globale beschrijving van de oplossingen
een voorlopige beschrijving van apparatuur en programmatuur
een globale kosten-batenanalyse (hierbij moet gedacht worden aan de voor- en nadelen per oplossing)
een advies omtrent de beslissing al of niet verder te gaan
Houd een logboek bij waarin je verantwoording aflegt over de gedane werkzaamheden.

Bij de bronnen zit een voorbeeld van een format voor het eindrapport en een voorbeeld voor het format van het logboek.

Ontwerp

Nu gaat het echte werk beginnen. Er moet een netwerkontwerp gemaakt worden op basis van je definitiestudie. Ook heb je de bijlage nodig. Maak een schema waarin je in één oogopslag kunt zien hoe de netwerk infrastructuur er uit gaat zien. Waar komen de accespoints en hoe worden die met elkaar verbonden?

Onderdelen die in ieder geval terug te vinden moeten zijn:

de netwerktekening
aan te schaffen zaken plus prijzen
advies omtrent leverancier(s) per item dat aangeschaft moet worden
benodigde tijd om het geheel te realiseren
In een ontwerprapport wordt een opsomming gegeven van de functionaliteiten die aan de wens van de directie voldoen. Mocht het zo zijn dat er zaken aangeschaft moeten worden, dan zul je hiervoor een goede leverancier moeten aanbevelen.

De functionaliteiten worden onderverdeeld in een aantal categorieën van de MoSCoW-analyse:

M o S C o W
Must haves Should haves Could haves Won’t haves
Direct doen Snel doen Later doen Ooit doen
Must haves: hiermee geef je globaal aan wat er aanwezig moet zijn om alles te laten functioneren.
Should haves: dit zijn de zaken die handig zijn als ze aanwezig zijn, maar niet strikt noodzakelijk om het geheel te laten functioneren.
Could haves: deze zaken kunnen eventueel aanwezig zijn.
Won’t haves: deze zaken benoem je omdat heel duidelijk is dat ze ongewenst zijn.
Om te kunnen vaststellen of de hardware voldoet, zal de aanwezige hardware getest en geregistreerd moeten worden. Belangrijk is dat er een testplan wordt gemaakt en vervolgens wordt uitgevoerd. Dit moet leiden tot een CMDB (configuration management database). Dit is een overzicht waarin is opgenomen uit welke componenten (soort, merk, type, fabrikant, snelheid, drivers en dergelijke) elke configuratie is samengesteld.

Het ontwerprapport moet de volgende punten bevatten:

een beschrijving van de functionaliteiten
de MoSCoW-analyse
een beschrijving van de uiteindelijke configuratie(s) naar aanleiding van de MoSCoW-analyse
een beschrijving van de benodigdheden om configuraties klaar te maken voor gebruik
een advies waarin wordt aangegeven bij welke leveranciers en tegen welke kosten de extra middelen worden aangeschaft
een testprocedure voor de netwerkomgeving
In je logboek houd je een verantwoording bij over de gedane werkzaamheden.

Bij de bronnen zit een voorbeeld van een format voor de MoSCoW-analyse en een format voor het ontwerprapport.

Realisatie

In deze fase voer je daadwerkelijk je plannen uit. Dus je gaat de bekabeling regelen, maken of hoe je het ook hebt gepland. Zorg ervoor dat je planning duidelijk is. Mocht er iets niet duidelijk zijn of niet in je planning staan, pas deze dan aan. Uiteraard maak je hiervan een aantekening in je logboek met daarbij de reden waarom je de planning aanpast. Om een en ander te kunnen testen maak je een testopstelling van drie pc’s.

Doe nu het volgende:

Maak de CMDB.
Maak een testopstelling met drie pc’s.
Test de pc’s volgens jouw testplan.
Test de internetverbinding volgens jouw testplan.
Bij het testen zullen misschien fouten naar voren komen. Documenteer deze fouten goed (wat gebeurde er op welk moment bij het testen van welke functionaliteit). Overleg met je leidinggevende wat er met deze fouten moet gebeuren. Neem de uitkomst van dit overleg ook op in je logboek.

In deze fase worden de volgende producten opgeleverd:

De testomgeving wordt opgebouwd en de testresultaten worden gedocumenteerd.
De configuraties worden in de CMDB opgenomen.
Ook nu weer houd je in je logboek een verantwoording over de verrichte werkzaamheden bij.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-06-2017, 07:13
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Het is niet de bedoeling dat anderen zomaar je huiswerk voor je gaan maken...
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 16-06-2017, 13:32
Verwijderd
De projectvraag is vals. De computers hebben al internettoegang. Tevens wordt dit project duurder om uit te besteden dan het door een medewerker ICT in schaal 7 (volgens fuwasys) a 50.000 per jaar te laten doen.

De computers hebben al internettoegang omdat de investering anders weggegooid geld geweest zou zijn. De enige correcte conclusie op het voorstel is dat dit een totaal irreeel project is en dat het geen doorgang mag vinden.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2017, 13:38
Verwijderd
Bron : ik ben ICTer op 59 middelbare scholen in Nederland met in totaal 41354 leerlingen.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2017, 15:20
Verwijderd
Graag gedaan eah!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Lastige situatie voor studiekeuze
Kelvyn
5 31-12-2014 10:29


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:55.