Oud 01-04-2002, 10:45
italianboy
Avatar van italianboy
italianboy is offline
je merkt het zelf ook wel om je heen. Verwende kids die bakken met geld uitgeven zonder ook maar 1 moment na te denken dat t veel geld is. (pappies en mammies geld)

Komt dit later nog wel goed? Krijg je geldbesef wel als het in je jeugd nooit "geleerd" is?
Advertentie
Oud 01-04-2002, 10:48
beuk
Avatar van beuk
beuk is offline
Tenzij je familie echt rijk is zul je later toch zelf moeten gaan werken. Ik denk dat de meeste van dergelijke kinderen dan ook redelijk carriere-gericht zijn, om maar een vet salaris binnen te slepen..

__________________
when i rock..
Oud 01-04-2002, 10:48
*Fallen_Tear*
*Fallen_Tear* is offline
Ik ben wat dat betreft eigenlijk best wel verwend . Maar ik denk dat kleedgeld in dat soort gevallen een hele goede oplossing is.

Mjah. Ik krijg ook kleedgeld, maar óók 2paar schoenen per jaar ( zomer en winter ) en ondergoed, sokken en winterjas hoef ik ook niet zelf te betalen, of slechts gedeeltelijk.

Ik ben dus denk ik best wel verwend, al geef ik niet makkelijk m'n 'eigen' geld uit. Maar dat van anderen dus wel.
__________________
Ik ben verliefd op het leven
Oud 01-04-2002, 10:54
Aurelia AutumnRain
Avatar van Aurelia AutumnRain
Aurelia AutumnRain is offline
Hm, ik ben opzich ook wel verwend.
Ik krijg wat geld betreft best wel veel van mijn ouders.
Maar ik besef wel dat ik het later zelf moet doen.
Ik heb een 1,5 jaar op kamers gewoond dus nu weet ik helemaal dat het anders kan.
Maar ik hou er eigenlijk niet zo van om op andermans geld te leven.
Ik leen niet graag geld van iemand.
Daar krijg ik altijd zo'n schuldgevoel van.
Vooral als die persoon zegt dat hij het niet terug hoeft.
__________________
In Chocolate We Trust.
Oud 01-04-2002, 11:14
french kiss
Avatar van french kiss
french kiss is offline
nou...ze zullen er dan later wel achterkomen,maar di rijke kindjes worden later zowiezo ook rijk denk ik dus
__________________
xxX Kusje hier Kusje daar Kusje overal Xxx || Hybrid is mijn neefjuh X ||
Oud 01-04-2002, 11:17
de wijze jodokus
Avatar van de wijze jodokus
de wijze jodokus is offline
je krijgt pas geldbesef als je eens te weing hebt....
__________________
Lees de Sp!ts en denk niet na/ loop de massa achterna/stel geen vragen geen gemaar/het staat gedrukt dus is het waar
Oud 01-04-2002, 11:21
Esmée
Avatar van Esmée
Esmée is offline
Ik zelf ben ook best wel verwend, dat weet ik van mezelf. Ik krijg officieel wel kleedgeld elke maand (en das ook al best een groot bedrag in vergelijking met veel andere leeftijdsgenoten), maar als ik daar niet mee uitkom hoef ik het meestal maar ff te zeggen van 'pap ik heb geen geld meer', dan komt er even wat gemopper maar vervolgens krijg ik het wel. Ik heb ook nog nooit gewerkt
Maar ik denk, dat zo lang je zelf maar doorhebt dat je te makkelijk aan je geld komt, je de waarde van geld niet zo snel uit het oog verlies. Bij mij is er in elk geval geen sprake van verlies van geldbesef, hoewel er ongetwijfeld kinderen zullen zijn bij wie dat wel het geval is. Maar daar komen ze dan later wel achter lijkt me... dat geldbesef komt vanzelf, dat kan niet anders, op een gegeven moment ben je financieel toch op jezelf aangewezen.
__________________
Terug in NL!
Oud 01-04-2002, 11:22
Ninnoc
Ninnoc is offline
in dat opzicht ben ik wel blij dat ik in frieland woon. Mijn ouders zijn niet bepaald arm en als ik nooit verhuist was had ik nu nog in het gooi gewoond. Nu woon ik in friesland waar ik een aantal vrij arme vriedinnen heb gehad.
Verder moet ik werken voor mijn geld, ik krijg geld van mijn ouders maar dat is net genoeg, voor xtra dingen moet ik gewoon werken, voor het besef.

[Dit bericht is aangepast door Ninnoc (01-04-2002).]
__________________
because we are born free, to have the world as our playground
Oud 01-04-2002, 11:26
Denise84
Avatar van Denise84
Denise84 is offline
ja
__________________
(geen signature)
Oud 01-04-2002, 12:46
$tarlight
Avatar van $tarlight
$tarlight is offline
Citaat:
italianboy schreef:


Komt dit later nog wel goed? Krijg je geldbesef wel als het in je jeugd nooit "geleerd" is?
minder denk ik.. Ik had ook nooit een flauw benul van de waarde van geld. Maar sinds ik zelf ben gaan werken en kledinggeld krijg ben ik veel bewuster gaan kijken naar prijzen.
Oud 01-04-2002, 12:51
kaleidoscope
kaleidoscope is offline
Ik kreeg vroeger heel veel geld,maar eigenlijk werd alles voor me betaald dus ik gooide maar wat rond met geld.
Sinds een paar jaar kreeg en krijg ik steeds minder,ik moet heel goed nadenken voor dat ik iets koop omdat het vaak betekend dat ik iets anders moet laten.
Ik zie wel eens om me heen van die jongeren die zoveeeeel geld hebben,op zich is het fijn maar ik denk dat als die mensen opeens een geldprobleem krijgem(as in,ouders die een baan kwijtraken)dat ze het dan heel moeilijk gaan krijgen omdat ze gewoon niet weten hoe ze met weinig geld om moeten gaan.
Oud 01-04-2002, 12:51
Verwijderd
Geldbesef is natuurlijk altijd aan te leren, maar het is het handigste als je het op jonge leeftijd al hebt. Niemand heeft na het afronden van een vervolgopleiding meteen een baan met een bruto jaarsalaris van € 50.000+ dus iedereen zal de broekriem moeten aanhalen in z'n twintiger jaren. Dan is het handig als je niet altijd gewend bent om het duurste van het duurste te mogen. Tenminste, ook al zou ik nog zo rijk zijn, ik zou mijn kinderen mooi zelf laten werken voor hun 'luxe'artikelen.
Oud 01-04-2002, 12:52
Dark Angel
Avatar van Dark Angel
Dark Angel is offline
Voor sommige mensen kan ik alleen maar hopen dat ze een keer keihard op hun bek gaan, en dit keer *zonder* dat er iemand klaarstaat om ze uit de brand te helpen...
__________________
You can't have everything. Where would you put it?
Oud 01-04-2002, 13:15
Klaine Je
Klaine Je is offline
ik denk, waarneer je student word je dat wel afleert..dan moet je leven met een gare studiefinanciering en met een beetje geluk wat zakgeld van mama en papa

ik krijg geen kleedgeld, soms mag ik een broek uitzoeken waar ik dan ook de halve week in loop en 4x per jaar maggik 3 shirts bij large bestellen..en schoenen idd ook 2 paar per jaar ofzow..mijn kisten heb ik zelf gekocht, mijn vans gekregen. soms koop ik ook nog weleens wat kleren zelf
__________________
*how can hell be any worse when life alone is such a curse?*
Oud 01-04-2002, 14:11
Cathode
Cathode is offline
Ze moeten het wel leren, je kan geen geld uitgeven wat je niet hebt, lijkt me. En als je iedere keer weer aan het begin van de maand je geld ophebt, dan begin je toch wel na te denken.
Ik vind mezelf niet echt verwend. Ik krijg kleedgeld en zakgeld en ik moet alles zelf betalen als ik iets wil hebben. In het begin was het wel moeilijk maar ik ben er toch aan gewend, dus die kinderen zullen ook wel wennen met vallen en opstaan.
Oud 01-04-2002, 14:17
*Marieke*
Avatar van *Marieke*
*Marieke* is offline
Ik denk dat sommige mensen het nooit zullen leren, maar sommigen zullen het zeker wel leren doordat het bijvoorbeeld een keer fout gaat wanneer ze voor zichzelf moeten gaan zorgen. Bijvoorbeeld als ze op kamers zitten of pas werken en nog niet veel verdienen maar wel veel uitgeven.

Maar van de andere kant; als die mensen hun hele leven al verwend zijn, dan zullen de ouders ook in 'moeilijke' tijden wel bijspringen...
__________________
~-~- It's in YOUR eyes -~-~
Oud 01-04-2002, 14:30
KazzZ
Avatar van KazzZ
KazzZ is offline
ik denk wel dat als je altijd alles gekregen hebt van je ouders kwa geld, dat je idd niet beseft dat het best veel waard is... ben zelf ook wel iets verwend maar ben wel zo opgevoed dat ik maar moet werken voor mn centjes. Ik ben altijd best zuinig met geld,.. het vreemde is alleen dattik altijd blut ben
__________________
chaos!
Oud 01-04-2002, 20:08
Breg
Avatar van Breg
Breg is offline
ik heb denk ik wel meer geld te besteden dan een aantal vriendinnen, maar dat komt omdat ik er ook zelf voor werk. Ik krijg elke week 3.50 euro van mn ouder zakgeld (en nog wat extra geld om soms eten/drinken op school te kopen) verder krijg ik veel kleedgeld (80 euro per maand) maar daar moet ik alles van kopen: ondergoed, sokken, jassen, schoenen noem maar op. En dan verdien ik nog ongveer 70 euro per maand. Zelf vind ik dat ik genoeg te besteden heb, maar als ik soms hoor wat anderen krijgen, die vragen het even aardig aan hun vader/moeder en krijgen dan zo een paar schoenen van 100 euro. En dat 4x per jaar, omdat ze daar niet genoeg kleedgeld voor hebben Dan vind ik dat ik toch beter met geld om kan gaan.
__________________
*It's our responsibility to be the change we want to see in this world*
Ads door Google
Oud 01-04-2002, 22:32
razkal
Avatar van razkal
razkal is offline
Ik krijg geen zakgeld en geen kleedgeld, me moeder betaald wel me telefoonrekening. Krijg afentoe kleding van me ouders maar het meeste koop ik zelf behalve jassen. Krijg €235 studiefinanciering en verdien ongeveer €200 in de maand. En ik redt mezelf wel aardig.

[Dit bericht is aangepast door razkal (01-04-2002).]
__________________
Ik heb geen crew maar een dispuut.
Oud 01-04-2002, 22:43
muckymouse
Avatar van muckymouse
muckymouse is offline
ik krijg nu zakgeld en kleedgeld, en toch kom ik altijd geld tekort.
Hoe dom t ook klinkt, door die stomme euro geef ik meer uit. als je dan later bedenkt hoeveel geld t was, moet je toch wel ff slikken

zucht...kheb een baantje nodig
__________________
www.wijwillenmeer.tk
Oud 01-04-2002, 22:51
~julie~
~julie~ is offline
Het is inderdaad wel slecht... mijn ouders zeggen ook altijd dat ik niet zoveel moet wennen aan een bepaalde levensstandaard, want 'misschien dat ik later helemaal niet rijk word bla bla' maar als ik nou gewoon vrijwel zeker weet dat ik een goedbetalende baan krijg, waarom zou ik er nu dan niet alvast aan wennen?
Oud 02-04-2002, 08:57
Verwijderd
kvind wel dat de meesten kids erg verwend zijn..kzie vaak bij de winkel waarin ik werk ook nog steeds tieners van 16-20 ofzo die nog steeds met hun mama shoppen (niks mis mee) maar die moeder betaald dan ook alles voor ze...kweet nie hoor maar mijn moeder heeft daar iig geen geld voor en ze wil het niet eens, ik ben nou oud genoeg om zelf mn dingen te verdienen en dat was ik al op mn 13e volgens haar...
ik werk ook al vanaf mn 14e en ik weet dus goed hoe veel geld waard is..ik ken jongeren die nog nooit een baantje gehad hebben want ze krijgen alles van mama en papa ik kan er echt niet tegen..maar ja, misschien als ik ook zo opgevoed was dat ik nu ook een verwend kreng was, maar eigenlijk ben ik wel blij dat ik zo jong al ging werken enzo en meteen alles zelf moest betalen...

en ik kan ook nog steeds moeilijk iets aannemen, als kado ofzo, bijv als mn vriend iets voor me betaald, dat doettie namelijk erg vaak en ik voel me dan ook soms schuldig omdat ik nou eenmaal heb geleerd zelf voor mn spullen te betalen..maar ja, ik leer het al te accepteren
Oud 02-04-2002, 09:55
Verwijderd
Later komt dat goed, want ze krijgen nog steeds alles./. meestal dan..
Oud 02-04-2002, 12:45
^Marije^
^Marije^ is offline
Citaat:
italianboy schreef:
je merkt het zelf ook wel om je heen. Verwende kids die bakken met geld uitgeven zonder ook maar 1 moment na te denken dat t veel geld is. (pappies en mammies geld)

Komt dit later nog wel goed? Krijg je geldbesef wel als het in je jeugd nooit "geleerd" is?
Echt verwende kindjes gaan genadeloos op hun bek als ze eenmaal voor zichzelf moeten zorgen (of ze hebben uit zichzelf een geweldig financieel back-up-plan opgezet), heb het genoeg om me heen gezien. Leningen afsluiten om de huur te kunnen betalen enzo.

Kweet niet of je dat af kunt leren als het dr eenmaal in zit gebakken. Als het echt moet dan kan et volgens mij wel. Ik heb nooit echt veel geld gehad enzo als het gaat om zakgeld of dingen die je voor jezelf als luxeproduct kan kopen, dus weet wat dat betreft wel hoe ik het beste mn geld kan uitgeven.
__________________
[Avondje Canal+=> dat was weer leerzaam...zullen we dan maar..?] ~ [Happily verkerend with Thutshui :) *smek!*]
Oud 02-04-2002, 17:16
capishe
capishe is offline
Denk wel dat je besef van de waarde van geld krijgt. Ook als je toen je jong was alles al kreeg, als je studeert en de jaren erna, moet je het namelijk toch zelf verdienen, en dan leer je dat verdomd snel beseffen.
Advertentie
Oud 02-04-2002, 19:45
feline
feline is offline
Ik denk dat in hun studententijd allemaal wel goedkomt.
__________________
I'm a good girl, I am...
Oud 02-04-2002, 20:07
liesje 19
Avatar van liesje 19
liesje 19 is offline
ik kreeg op jonge leeftijd al zakgeld, omdat mijn ouders vonden dat ik maar moest leren hoe ik met geld om moest gaan. Dat is ze wel gelukt, ik geef niet zo veel uit.
__________________
de vogeltjes zijn weer op lengte vandaag ;)
Oud 02-04-2002, 20:21
marlies
Avatar van marlies
marlies is offline
Ik denk dat die zichzelf wel tegenkomen een keer en dan wel leren hoe ze met geld om moeten gaan...Op is op.
__________________
Als ik later groot ben, trouw ik met kermit de kikker :p | Tel wat je hebt, niet wat je mist
Oud 03-04-2002, 15:26
SisterOfMercy
Avatar van SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Hmm..

Ik woon sinds een half jaar op mezelf. Ik ben wel wat veranderd qua geld uitgeven enzo.. Ik geef minder geld uit aan eten en dat soort dingen.. Maar er zijn andere dingen waar ik meer geld aan uitgeef nu.. Verbouwing van m'n huis, energierekening.. pfff.. noujaaaa..
__________________
give me a golden shower... give me a new thrill.. | barco is love | iheartkimwilde
Oud 03-04-2002, 15:34
Verwijderd
geld wat is dat ook al weer?

Nee even serieus. Ben het eens met de stelling. Ik heb geen baantje en mijn ouders betalen alles voor me, ook kleren, en als ik met mn moeder de stad in ga, en ik voor 250 euro aan kleren terug kom, realiseer ik me inderdaad niet hoelang ik daar zelf voor zou moeten werken als ik een baantje had (Een uurtje of 75?), en een kus op mijn moeders wang is vaak genoeg.

Dit betekend niet dat ik geen gevoel voor geld heb, ik heb de luxe de kleren uit te kunnen zoeken die ik mooi vind, ongeacht de prijs. Als ik het huis uit ben, en de leeftijd berijkt heb dat ik geen geld meer van mn ouders ontvang (Na mn studie?), zal ik in het begin meer op de centen moeten letten, maar zolang ik zelf het gevoel heb het aan te kunnen maak ik me geen zorgen.
Oud 03-04-2002, 16:17
Verwijderd
Citaat:
Esmée schreef:
Ik zelf ben ook best wel verwend, dat weet ik van mezelf. Ik krijg officieel wel kleedgeld elke maand (en das ook al best een groot bedrag in vergelijking met veel andere leeftijdsgenoten), maar als ik daar niet mee uitkom hoef ik het meestal maar ff te zeggen van 'pap ik heb geen geld meer', dan komt er even wat gemopper maar vervolgens krijg ik het wel. Ik heb ook nog nooit gewerkt
Maar ik denk, dat zo lang je zelf maar doorhebt dat je te makkelijk aan je geld komt, je de waarde van geld niet zo snel uit het oog verlies. Bij mij is er in elk geval geen sprake van verlies van geldbesef, hoewel er ongetwijfeld kinderen zullen zijn bij wie dat wel het geval is. Maar daar komen ze dan later wel achter lijkt me... dat geldbesef komt vanzelf, dat kan niet anders, op een gegeven moment ben je financieel toch op jezelf aangewezen.

Kijk mijn ouders hebben ook genoeg geld en ik kom ook niks te kort, maar ik werk wel al vanaf mijn 14e voor mijn eiegen geld en dan weet je wat geld waard is, omdat je er hard voor werkt om leuke dingen te doen! En als je dat nooit heb hoeven doen weet je ook niet wat geld waard is, want je kan het zo uitgeven! Mijn ouders geven mij niet zomaar (kijk ik krijg ook genoeg van ze) geld, omdat ze vinden dat ik dat zelf moet leren verdienen en daar geef ik ze groot gelijk in! Als ouders bij het minste geringste aan dringen van hun zoon of dochter al geld geven getuigd dat niet egt van een sterke opvoeding! Je moet kinderen leren om te gaan met geld! Als je dat niet doet zullen ze later niet goed terecht komen, omdat ze niet hebben geleerd hoe ze geld moeten verdienen! Ik zie dat nu ook al, mensen die nooit hebben gewerkt en dat pas op hun 17/18 voor het eerst gaan doen, zijn over het algemeen geen sterke mensen, maar beetje zeikerds, momdat hun alles te veel is en te moeilijk, omdat ze altijd alles altijd hebben gekregen van hun pappie en mammie!

Oud 03-04-2002, 18:25
LeRatLuciano
Avatar van LeRatLuciano
LeRatLuciano is offline
Ik krijg niets meer van mijn ouders..alleen als ik wat moet lenen maar dan moet ik het wel terug betalen

ik werk dus ik moet ook maar alles zelf betalen nu

helaas

sowieso kreeg ik nooit veel thuis maar ja


Rat
__________________
C'est de la tristesse que tu peux lire dans mes yeux
Oud 04-04-2002, 13:57
RuffThugg
Avatar van RuffThugg
RuffThugg is offline
Ik krijg geen kleedgeld.
Als ik kleding wil(zoals nu, voor de zomer) bespreek ik het met m'n ouders. Wat ik nodig heb en wat het budget is en wat ik dan meer wil moet ik zelf betalen.
Ik loop dus niet in het duurste van het duurste etc. etc.

Ik krijg 25 piek zakgeld(uhm hoeveel euro is dat eigenlijk).
Maar ik werk in de vakanties sinds m'n 13e en vanaf m'n 15e een vaste baan.
Ik verdien zo'n 250 piek(ik werk niet zo veel uren) in de maand en ga daarvan uit en doe er andere dingen van(aanvulling op kledingbudget bijv.), ik sta nooit rood en heb nooit een tekort.
Dus ik denk dat ik het redelijk in de hand heb.

Owja, in de vakanties werk ik meer dan normaal om een beetje een buffer te hebben voor buiten de vakanties.

Maar ik ken er genoeg die alles van pappie en mammie krijgen ongeacht de prijs, en misschien gaan die gigantisch op hun bek maar dat boeit me niet, is goed voor ze.
Oud 04-04-2002, 13:58
Black Sugar
Avatar van Black Sugar
Black Sugar is offline
Ik hoop het voor ze.
Oud 04-04-2002, 17:26
DrFreeman
DrFreeman is offline
je leert het vanzelf wel, er zullen meer dan genoeg zijn die geen geldbesef zullen hebben, maar als je eenmaal op kamers zit en er dan na een week achterkomt dat je de komende 3 weken van de maand geen geld meer hebt voor eten... leer je vanzelf wel minder geld uit te geven aan kleren en dus krijg je vanzelf wel geldbesef

en als laatste als je dan nog geld krijgt van je ouders, dan komt het er dus op neer dat je familie inderdaad beetje overdreven geld heeft en hebben ze dus ook geen geldbesef nodig.

I rest my case '\o/'
Oud 04-04-2002, 17:52
scala
scala is offline
als je de jeugd van vandaag soms es ziet...misschien klinkt het oudbollig maar ik zie echt kinderen van 3 met nike kleren aan, kinderen van 6 die een playstation heel normaal vinden, kinderen van 8 die al een supersonische(?) mountain bike hebben....en ga zo maar door. Ik vind dat echt niet normaal, als ik ooit kinderen krijg, ga ik dat soort dingen echt niet voor ze aanschaffen.
Hmz ik heb het nu misschien meer over verwend zijn maar dat heeft later wel invloed natuurlijk op het geldbesef van zo'n kind. Het hangt gewoon van de opvoeding af, en de ouders zijn er gewoon schuldig aan als ze hun kinderen zo opvoeden..
Ads door Google
Oud 04-04-2002, 20:24
konflict
Avatar van konflict
konflict is offline
M'n ouders zijn niet arm (lees; ze hebben wat geld), maar dat wil niet zeggen dat ik zomaar alles krijg. Integendeel, als ik niet werk heb ik echt geldtekort. 't Zal vast goed zijn voor later maar nu had ik 't liever anders gezien Kheb echter ook een broertje van 10, en die krijgt dus wel alles wat ie wil...
Maar je hebt altijd verwende kinderen gehad, toch? Toen ik klein was was er altijd 1 jongen die alles had wat hij wilde en alles kreeg wat ie aanwees...
Oud 04-04-2002, 20:32
Pinnemuts
Pinnemuts is offline
Citaat:
jellerd schreef:
Kijk mijn ouders hebben ook genoeg geld en ik kom ook niks te kort, maar ik werk wel al vanaf mijn 14e voor mijn eiegen geld en dan weet je wat geld waard is, omdat je er hard voor werkt om leuke dingen te doen! En als je dat nooit heb hoeven doen weet je ook niet wat geld waard is, want je kan het zo uitgeven! Mijn ouders geven mij niet zomaar (kijk ik krijg ook genoeg van ze) geld, omdat ze vinden dat ik dat zelf moet leren verdienen en daar geef ik ze groot gelijk in! Als ouders bij het minste geringste aan dringen van hun zoon of dochter al geld geven getuigd dat niet egt van een sterke opvoeding! Je moet kinderen leren om te gaan met geld! Als je dat niet doet zullen ze later niet goed terecht komen, omdat ze niet hebben geleerd hoe ze geld moeten verdienen! Ik zie dat nu ook al, mensen die nooit hebben gewerkt en dat pas op hun 17/18 voor het eerst gaan doen, zijn over het algemeen geen sterke mensen, maar beetje zeikerds, momdat hun alles te veel is en te moeilijk, omdat ze altijd alles altijd hebben gekregen van hun pappie en mammie!

Dit is echt pure onzin. Het is toch niet omdat je tijdens je jeugd niet werkt dat je later niet terechtkomt?!
Kinderen van rijke ouders beseffen maar goed genoeg het belang van geld, omdat ze (veel) geld nodig hebben om een goed leven te leiden. Het is niet omdat je op je zestien jaar aan de kassa in de supermarkt zit, dat je later slechter of beter met geld zal kunnen omgaan...
Advertentie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:43.