Oud 28-11-2017, 02:13
Abelafca
Abelafca is offline
Spreekt voor zich...

Ik doe 5 tvwo en ik ben dagelijks bezig met stapels stof inhalen van alle vakken, en tóch haal ik het nooit helemaal. Ik ben vaak bezig tot na middernacht, alhoewel ik ook wel inefficiënt leer, ivm een hoop afleiding: vrienden, muziek, internet.

Tóch doe ik hartstikke mijn best om alles op orde te houden, maar het gaat niet. Vandaag was het na school 2 uur lang biologie en 2 uur lang wiskunde stof inhalen, maar voor het IB (tweetalig progamma) moet ik morgen weer minimaal 3 uur vrijmaken om een opdracht af te krijgen. Verder zal ik nog vele uren moeten prikken voor natuurkunde en Nederlands.

Voor al die vakken zet ik over het algemeen cijfer hoger dan 7 als standaard, maar ik heb schijt aan het kutvak maatschappij, die hangt rond de 3.

Gevolg? Slaaptekort, teleurgestelde vrienden waarvoor ik geen tijd vrijmaak, boze docenten omdat ik "spijbel" om huiswerk van andere vakken te maken, ouders snappen me niet, achteruitgang in sport: ik wil gewoon 6 uur per week voetballen en 2x hardlopen, maar hardlopen is niks meer, en voetbal alleen de trainingen & wedstrijd, niet in mn vrije tijd. Ik wil elke dag urenlang gitaarspelen, en alle muziektheorie leren, maar kheb geen tijd. Ik wil de straten op en m'n graffiti-hobby voortzetten, te weinig tijd voor. Slaaptekort, veel "geforceerde" slaaptekort.

Ik wil VWO halen, maar m'n slaaptekort is vreselijk. Heb een beetje het gevoel alsof ik vast zit. Ik heb slechts 24 uur per dag, maar het zou ideaal zijn als dat rond de 32 zit.

Hoe kom ik eruit?
Met citaat reageren
Oud 28-11-2017, 07:24
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Hoe komt het dat je zo achter loopt? Het zou zo te horen al schelen als je niet de hele tijd bezig bent met achterstand inhalen. Tijd dus om op school eens te praten met je mentor en te vertellen dat je elke dag uren bezig bent met je huiswerk en dat je dan nog nooit klaar bent. Die kan het dan eens met je hebben over de manier waarop je studeert.

Wat nu al kan helpen is dat je elke dag 1 uur thuis zonder prikkels gaat werken. Dat wil zeggen dat je je telefoon aan je ouders geeft zodat je hem niet kunt gebruiken in dat uur. En de muziek moet dan ook uit. Kijk eens hoeveel werk je dan af krijgt, met een beetje geluk is dat zoveel dat je je slaap terug krijgt.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 28-11-2017, 09:25
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Wat Pluis zegt inderdaad. Zoveel achter lopen en inhalen is niet normaal, hoe komt het dat je het niet bijhoudt? Hoe je leert maakt ook veel verschil, als je steeds op je telefoon zit of alleen maar naar muziek luistert heb je veel meer tijd nodig om iets gedaan te krijgen. Je kunt dan beter drie kwartier werken (zonder afleiding) en daarna een kwartiertje andere dingen doen. Dan zal je merken dat je veel productiever bent dan wanneer je uren achter elkaar leert zonder pauze maar met afleiding.

Het is niet heel gek dat je op dit moment minder tijd hebt voor hobby's. In mijn beleving is VWO5 het drukste en zwaarste jaar en daarin moet je ook prioriteiten stellen. Ga je na schooltijd of in een tussenuur direct aan de slag met je huiswerk, of ben je eerst nog een hoop tijd kwijt aan vrienden/ rondhangen?
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 29-11-2017, 00:23
bikinigek
Avatar van bikinigek
bikinigek is offline
Zit je niet te hoog
Met citaat reageren
Oud 29-11-2017, 16:57
Abelafca
Abelafca is offline
Thx voor de reacties, heb er verder niks over te zeggen. K kijk wel wat ik ermee kan.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2017, 17:15
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Thx voor de reacties, heb er verder niks over te zeggen. K kijk wel wat ik ermee kan.
Er worden wel nuttige vragen gesteld, zonde om die te negeren!

Hoe komt het dat je zo achterloopt? (Dit je niet een niveau te hoog?) Voor ons hoef je dit niet per see te beantwoorden, maar het lijkt me goed als je hier zelf wel bij stilstaat.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 30-11-2017, 22:21
Strijder_00
Strijder_00 is offline
Eyy ik heb precies hetzelfde probleem gehad, letterlijk 2 weken geleden. Zit ook op 5 vwo, en wat ik heb gedaan is dit:
Ik wilde ook van alles doen, sporten vrienden, mijn vriendin, werken en school en hobby's. Maar je zult toch keuzes moeten maken, waarbij school je prioriteit is. Maak zoveel mogelijk gebruik van de lessen en tussenuren, wat misschien niet zo leuk is af en toe, maar dan heb je na school meer tijd. Ga ook in overleg met je docenten of je iets mag overslaan, tot alleen wat belangrijk is, om zo efficient mogelijk alles in te halen. Ben zelf hierdoor bijna weer bij en dan krijg je langzaam weer tijd voor alles. Je moet er weer een draai in vinden
Mvg
Met citaat reageren
Oud 02-12-2017, 06:40
Dekaloog
Avatar van Dekaloog
Dekaloog is offline
Ik had op de middelbare school een vriendin die ook erg worstelde met de stof. Ze was wel slim en haalde het ook altijd wel, maar ze moest wel elke dag keihard werken. Na het VWO ging ze naar de universiteit en dat haalde ze niet. Vond ze trouwens ook helemaal niet leuk, al die theorie en geen praktijk. Vervolgens deed ze een HBO fysiotherapie, waar ze het enorm naar haar zin had.

Wat wil je later worden?
Met citaat reageren
Oud 02-12-2017, 11:53
Verwijderd
Ik ken vrij veel van dat soort laatbloeiers die een extra stap zoals HBO ertussen nodig hadden Mijn jongere broertje heeft het expres zo gedaan omdat hij op VWO geen tijd had voor drie andere dingen ernaast maar hij heeft uiteindelijk alsnog 4 masters gehaald.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2018, 15:08
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Het topic is opgeschoond. Soms kiezen we als forumbazen ervoor om een post met heel slecht advies te laten staan, wanneer iemand uit het team of één van de andere leden hier direct op reageert met de mededeling dat dit helemaal niet zo verstandig is. In dit geval begonnen alle reacties wel erg ver af te dwalen van de originele vraag van TS, daarom is het slechte advies + alle reacties daarop nu weg.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Langdurig slaaptekort
Pervect
16 16-02-2018 23:38
Algemene schoolzaken Thuisstudie voortgezet onderwijs
Tfdurrr97
3 03-02-2014 09:16
Lichaam & Gezondheid Duizelig.....
dianaotten
28 09-12-2009 17:03
Liefde & Relatie Pick Up Artiesten Mening
Alex111
232 03-12-2007 01:04
Lichaam & Gezondheid Slecht slapen: gevolgen?
Parasietje
37 11-06-2004 21:10
Psychologie Te laat slapen
K-Cobain
28 08-11-2002 18:11


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:16.