Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-12-2008, 19:26
Jackdaw
Jackdaw is offline
Beste medemens,
er zijn op het internet bronnen waarin staat dat stress zorgt voor suiker in het bloed zodat je in gevaarlijke situaties meer energie hebt om bijvoorbeeld beter en allerter te vechten of harder weg te rennen. Maar omdat dit meestal niet nodig is bij ons luxe leventje in Nederland vroeg ik mij af of je "verslaafd" kan raken aan stress.
Je hebt natuurlijk wel mensen die helemaal gek zijn van achtbanen, zou dit hierdoor komen?
En ook vroeg ik mij af, het schijnt dat je door veel suiker in je eten of vet eten diabetes kan krijgen. Kan je dit dan ook van veel stress krijgen? Volgens deze bron is er een mogelijk verband: "De chronische verhoging van stresshormonen kan waarschijnlijk leiden tot ongevoeligheid voor insuline en zo tot diabetes, bij mensen die er al een genetische aanleg voor hebben."
Maar hoe zit het dan met mensen die dit niet hebben? Of heeft iedereen een andere angstverslaving? Kan je ook verslaafd raken aan de gedachtes aan enge dingen? Vinden jullie dat deze mensen behandeld zouden moeten worden door psychologen?

Mensen die automutileren en zichzelf bijvoorbeeld snijden kunnen er ook aan verslaafd raken doordat er stofjes vrijkomen die zorgen voor een blij gevoel. Is dit hetzelfde?
Veel moeilijke vragen denk ik .

Alvast bedankt! Jackdaw
Met citaat reageren
Oud 10-12-2008, 22:02
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
- ik denk dat dat adrenaline is
- ja dat kan wel
- die hebben daar minder last van, mensen met aanleg krijgen op hogere leeftijd toch wel diabetes II
- ik heb geen angstverslaving denk ik
- behandelen psychologen tegenwoordig mensen?
- ik denk dat dat endorfine is

groetjes
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 10-12-2008, 22:21
Wammus
Avatar van Wammus
Wammus is offline
Ik weet in ieder geval dat je geen diabetes kan krijgen door teveel suiker gebruiken. De term suikerziekte die er veel voor wordt gebruikt is dan ook een onjuiste omdat die implicieert dat het wel zo is (niet dat jij dit nu doet maar puur ter informatie).

Verder zijn je vragen niet drugs en alcohol gerelateerd en staat je topic dus niet op de goede plek. Ik heb hem daarom naar Lichaam en Gezondheid verplaatst. De verwijzing hier op Drugs & Alcohol blijft 2 weken staan zodat je je topic in ieder geval hier terug kunt vinden. Ik denk ook dat er hier op D&A wel mensen komen die een deel van je vragen kunnen beantwoorden.
__________________
Am I just paranoid?
Am I just stoned?
Met citaat reageren
Oud 10-12-2008, 23:09
Verwijderd
Citaat:
Ik weet in ieder geval dat je geen diabetes kan krijgen door teveel suiker gebruiken. De term suikerziekte die er veel voor wordt gebruikt is dan ook een onjuiste omdat die implicieert dat het wel zo is (niet dat jij dit nu doet maar puur ter informatie).
Euh.

Type II krijg je toch meestal doordat je minder gevoelig wordt doordat je al duisentveel suiker hebt gegeten, of vergis ik mij nu enorm?
Met citaat reageren
Oud 11-12-2008, 18:30
Wammus
Avatar van Wammus
Wammus is offline
Diabetes mellitus is een ziekte die zich kenmerkt door herhaaldelijk verhoogde bloedglucosewaarden (hyperglykemie). De term suikerziekte wordt ook wel gebruikt, maar wordt door sommigen afgeraden omdat deze verkeerde associaties zou oproepen, zoals dat diabetes zou ontstaan door te veel suiker te eten, of dat men geen suiker zou mogen eten als men diabetes heeft.

Diabetes is een ongeneeslijke stofwisselingsziekte waarbij het lichaam onvoldoende energie uit glucose (suikers) kan halen. Suikers kunnen in de meeste cellen (insuline dependente cellen) alleen opgenomen worden in aanwezigheid van voldoende insuline als er tevens werkende insuline-receptoren op die cellen aanwezig zijn.

Bij diabetes ligt het probleem in:

1. onvoldoende of geen productie van insuline (bekend als Diabetes type 1) of
2. een probleem met betrekking tot de insuline-receptoren (bekend als Diabetes type 2)

Wikipedia

Type 2 diabetes mellitus ontstaat als gevolg van stoornissen in de afscheiding van insuline en/of het niet optimaal benutten van de aanwezige insuline door weefsels (insulineresistentie). Hierdoor ontstaat op den duur een te hoog glucosegehalte in het bloed.

RIVM

Iets beters heb ik helaas niet kunnen vinden. Het is in ieder geval niet zo dat je per definitie Type 2 krijgt doordat je teveel suiker hebt binnengekregen. Dit is een beetje hetzelfde misverstand als dat je van roken per definitie kanker krijgt. Het verhoogt de kans wel maar dat wil niet zeggen dat het ook gebeurd. Het is een combinatie van verschillende factoren waarvan voor zover mij bekend te lang te dik zijn de oorzaak is.

Laat ik de naamzoek voor Mephisto/sharif niet vergeten. Misschien dat die hier ook wel iets zinnigs over kan zeggen.
__________________
Am I just paranoid?
Am I just stoned?
Met citaat reageren
Oud 11-12-2008, 18:39
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
A study published in Diabetes Care (April 2003) re-confirmed that sugar does not cause diabetes. In this study, researchers analyzed data on nearly 39,000 middle-aged women, all of whom completed a 131-item food questionnaire. Six years later, there were 918 cases of Type 2 diabetes reported. Researchers found no definitive influence of sugar intake on the risk of developing Type 2 diabetes.
Wammus heeft gelijk, al is het indirect natuurlijk wel zo want als je veel suiker eet krijg je overgewicht en dat kan tot diabeter leiden.

http://www.healthcastle.com/sugar-diabetes.shtml
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 11-12-2008, 18:47
Wammus
Avatar van Wammus
Wammus is offline
Citaat:
Wammus heeft gelijk, al is het indirect natuurlijk wel zo want als je veel suiker eet krijg je overgewicht en dat kan tot diabeter leiden.

http://www.healthcastle.com/sugar-diabetes.shtml
Ook dat is niet per definitie waar omdat overgewicht prima te voorkomen is door genoeg te bewegen.
__________________
Am I just paranoid?
Am I just stoned?
Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Seksualiteit [afgesplitst] Verkrachting - slachtoffer of eigen schuld?
JustTalk
324 24-05-2014 14:55
Psychologie Eetstoornis Anorexia Nervosa - Boulimia Nervosa
e-hazeleger
12 18-05-2011 17:09
De Kantine De kunstmatige insaaiminatiekliniek van Dr. van Holland - #545
Verwijderd
35 07-03-2009 10:41
Psychologie Dieren...
Verwijderd
35 24-01-2009 21:56
Psychologie Ze zijn een beetje aan ’t vechten binnen in…
Elka
17 09-10-2002 16:58
Psychologie Info over MPS en SCHIZOPHRENIE
Droomvlucht
4 28-05-2002 10:59


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:02.