Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-12-2001, 01:24
LionHeart_temp
LionHeart_temp is offline
Ik heb binnenkort een spreekbeurt, maar ik heb een ontzettende 'last' van plankenkoorts.
Wie heeft dit ook, hoe 'ontstaat' het ,hoe kom je er vanaf?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-12-2001, 08:20
Marc S
Marc S is offline
Onzekerheid?

Spreekbeurten waren altijd een hel voor me... iedereen's aandacht die op jou gericht is en dergelijke... da's gewoon kut...

Hoe kom je ervan af? Goede vraag.

De Spreekbeurt

Een verhaaltje wat ik heb geschreven over een eigen ervaring. Sterkte...

(niet om je banger te maken ofzo )
Met citaat reageren
Oud 24-12-2001, 10:01
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Een mogelijkheid om je wat minder onzeker te voelen over je spreekbeurt (want dat is waar je plankenkoorts vandaan komt) is om in gedachten je spreekbeurt door te lopen (hoe is de inleiding, het verhaal, het slot, loopt de overgang van het ene naar het andere soepel en zo nee, hoe kan ik daar dan voor zorgen)?
Om vertrouwd te zijn met het spreken voor een groep zou je je spreekbeurt bij wijze van oefening een keer voor de mensen bij jou in het gezin kunnen houden. Je kunt dan ook meteen ontdekken waar nog eventuele onduidelijkheden zitten en alsnog de nodige aanpassingen aanbrengen.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 24-12-2001, 20:41
LionHeart_temp
LionHeart_temp is offline
mathfreak schreef:
Citaat:
Een mogelijkheid om je wat minder onzeker te voelen over je spreekbeurt (want dat is waar je plankenkoorts vandaan komt) is om in gedachten je spreekbeurt door te lopen (hoe is de inleiding, het verhaal, het slot, loopt de overgang van het ene naar het andere soepel en zo nee, hoe kan ik daar dan voor zorgen)?
Om vertrouwd te zijn met het spreken voor een groep zou je je spreekbeurt bij wijze van oefening een keer voor de mensen bij jou in het gezin kunnen houden. Je kunt dan ook meteen ontdekken waar nog eventuele onduidelijkheden zitten en alsnog de nodige aanpassingen aanbrengen.

Je kan het nog zo goed voorbereiden, maar als je eenmaal voor de klas staat...


Met citaat reageren
Oud 24-12-2001, 20:45
LionHeart_temp
LionHeart_temp is offline
Marc S schreef:
Citaat:
Onzekerheid?
Spreekbeurten waren altijd een hel voor me... iedereen's aandacht die op jou gericht is en dergelijke... da's gewoon kut...

Hoe kom je ervan af? Goede vraag.

De Spreekbeurt

Een verhaaltje wat ik heb geschreven over een eigen ervaring. Sterkte...

(niet om je banger te maken ofzo )
Wat een prachtig verhaal zeg, ik herken er echt heel veel in.
Maar schrijf zelf je boeken ofzo?
Met citaat reageren
Oud 24-12-2001, 21:00
Marc S
Marc S is offline
Citaat:
LionHeart schreef:
Marc S schreef:
Wat een prachtig verhaal zeg, ik herken er echt heel veel in.
Bedankt

Citaat:
Maar schrijf zelf je boeken ofzo?
Nee, ik probeer Software Engineer te worden

Ik heb nog wel meer verhalen geschreven... meer om er nog eens bij stil te staan en gewoon mijn verhaal te vertellen...

Vond ik wel leuk op de een of andere manier
Met citaat reageren
Oud 27-12-2001, 18:20
tomme
tomme is offline
had er vroeger verschrikkelijk veel last van om voor de klas te lezen of iets voor te dragen. Als ik vanvoor stond kreeg ik altijd een krop in men keel en kon ik niet meer spreken. maar daar heb ik nu geen last meer van, het probleem van mij was dat ik te snel las om er sneller van af te zijn. nu lees ik overdreven traag, duurt langer maar je zenuwen zijn wel (zo goed als) weg
Met citaat reageren
Oud 27-12-2001, 18:49
Verwijderd
Ik kan je niet helpen met het genezen of voorkomen ervan, ik heb het zelf ook. Ik kan je wel een paar tips geven:
- Voorbereiding is heel belangrijk. Bereid het wel zo goed mogelijk voor, oefen voor de spiegel en zorg dat alles puntgaaf in orde is. Hoef je je daarover geen zorgen meer te maken.
- Blijf niet te lang naar 1 plekje of persoon kijken, maar beweeg met je hoofd.
- Als je iets wilt laten zien, zorg dan dat dat niet mis kan gaan en zorg ook dat je nooit met je rug naar de klas toe komt te staan.
- Als je merkt dat je begint te hakkelen, snel begint te praten of alles vergeet, neem dan diep adem en hou die adem een seconde of twee vast. Zo wordt je weer een beetje rustig.
- Zeg aan je leraar wat er aan de hand is, zodat hij er rekening mee kan houden.

Ik heb deze tips ook zelf opgevolgd tijdens mijn betoog en ze hebben me er voor een gedeelte doorheen gesleept.

PS: Marc S, dat was echt een heel treffend verhaal!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Liefde & Relatie Vrienden verliezen
sourheartdealer
29 15-06-2005 02:45


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:15.