Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-09-2003, 16:40
Quiana
Avatar van Quiana
Quiana is offline
Aangezien er best veel vragen zijn over anti-depressiva
(en andere psychofarmaca), hun werking en ervaringen (enz) ervan, is hier een algemene topic, waarin zulke vragen kunnen.

Even wat algemene informatie:

Psychofarmaca
Psychofarmaca zijn geneesmiddelen die de psychische functies beïnvloeden. De werking is afhankelijk van de stof, de persoon en de omgeving.
  • Sedativa
    Sedativa zijn kalmeringsmiddelen die lijken op slaapmiddelen, maar werken langer en minder snel.

    Voorbeelden: Broom en Valeriaan.
  • Tranquillizers
    Worden alleen gebruikt bij langdurig en vaak terugkomende angststoornissen die niet op een andere manier zijn weg te nemen. Ze mogen niet gegeven worden als de angst door een depressie wordt veroorzaakt. Het effect is dat men minder gevoelig wordt voor de eigen gemoedstoestand en voor prikkels van buitenaf.

    Voorbeelden: Valium, Librium, Meprobamaat en Seresta
  • Antipsychotica en Neurolpetica
    Ze werken door blokkade van het dopamine-effect op de synapsen, en worden gebruikt bij wanen, psychotische angsten, driften en depressies.

    Voorbeelden: Largactil, Trilafon, Serenase, Nozinan, Haldol, Melleril en Orap.
  • Antidepressivum
    Geneesmiddel dat gebruikt wordt bij de bestrijding van depressies. De oudere antidepressiva (de MAO-remmers)
    kunnen soms dodelijke reacties veroorzaken bij combinatie met voedingsmiddelen (alcohol, kaas) en worden hierom nog zelden toegepast. De tricyclische antidepressiva hebben dit nadeel niet. Wel kunnen zij de rijvaardigheid negatief beïnvloeden. Hetzelfde geldt overigens voor de serotonineheropnameremmers, zoals fluoxetine (Prozac(r)) en paroxetine.


Bronnen en andere handige links:
http://www.getpharma.com/product.asp?productid=171
http://members.home.nl/adekort/reader.txt

Algemeen
www.dokterdokter.nl

Sint Jans kruid
http://www.xs4all.nl/~arpt/loesje/me..._janskruid.htm
http://www.natuurlijkerwijs.com/sintjanskruid.htm

Aanvullingen en tips zijn welkom.
__________________
Drie.

Laatst gewijzigd op 01-11-2003 om 09:16.
Advertentie
Oud 09-09-2003, 21:12
Koning
Avatar van Koning
Koning is offline
ik wil 2 pillen per dag gaan gebruiken, de huisarts maar weerus bellen
__________________
"Bring me my monocle. I want to look rich."
Oud 10-09-2003, 08:13
-Flip-
Avatar van -Flip-
-Flip- is offline
Citaat:
Quiana schreef op 09-09-2003 @ 17:40:
Aangezien er best veel vragen zijn over anti-depressiva
(en andere psychofarmaca), hun werking en ervaringen (enz) ervan, is hier een algemene topic, waarin zulke vragen kunnen.

Even wat algemene informatie:

Bron

Links:
http://www.getpharma.com/product.asp?productid=171

Aanvullingen en tips zijn welkom.
anti depressiva?????????? chemische vrolijkheid!!! tsss
Oud 10-09-2003, 17:01
Droyd
Avatar van Droyd
Droyd is offline
Citaat:
joor schreef op 10-09-2003 @ 09:13:
anti depressiva?????????? chemische vrolijkheid!!! tsss
"vrolijkheid"

Ik voel me anders niet bepaald vrolijk door het gebruik ervan, joor. Het maakt gewoon alles dragelijker. Heb je eigenlijk wel ervaring met anti depressiva?

Een mens op zichzelf is gewoon één en al chemie op zich
Ik vind dus dat je niet het recht hebt om AD af te kraken aangezien ze me toch voor een groot stuk er mee bovenop geholpen hebben. Maar ik kan je zeggen dat de medicatie me nooit euforisch of iets dergelijks heeft gemaakt. Ik kan gewoon mijn leven normaler leiden, of dat is toch op zijn minst waar ik naartoe streef...
__________________
And fall on my face on somebody's new-mown lawn

Laatst gewijzigd op 10-09-2003 om 17:11.
Oud 11-09-2003, 13:01
-Flip-
Avatar van -Flip-
-Flip- is offline
okeej... sorry. top dat het je zo geholpen heeft. neej ik zelf heb er geen ervaring mee.... mn moeder is al 5jaar achter elkaar depressief... en kben het gewoon zat.... ze slikt anti depressiva bij het leven maar het lijkt gewoon niej te helpen... kweet niej zo goed hoe ik er mee om moet gaan.... naja... t voelt gewoon klote alsje begrijpt wat ik bedoel.

wat is er met je aan de hand dan? sterkte met alles. hou je taai

blessed by joor.
Oud 11-09-2003, 13:07
-Flip-
Avatar van -Flip-
-Flip- is offline
Citaat:
joor schreef op 11-09-2003 @ 14:01:
okeej... sorry. top dat het je zo geholpen heeft. neej ik zelf heb er geen ervaring mee.... mn moeder is al 5jaar achter elkaar depressief... en kben het gewoon zat.... ze slikt anti depressiva bij het leven maar het lijkt gewoon niej te helpen... kweet niej zo goed hoe ik er mee om moet gaan.... naja... t voelt gewoon klote alsje begrijpt wat ik bedoel.

wat is er met je aan de hand dan? sterkte met alles. hou je taai

blessed by joor.
hoe moet je eigenlijk gewoon antwoorden op een bericht zonder dat je zo'n heel nieuw eigen bericht krijgt?? ingewikkeld
Oud 11-09-2003, 15:33
Quiana
Avatar van Quiana
Quiana is offline
Welke kalmerende middelen (tegen paniek/angst aanvallen bijv)
worden er gebruikt? En hebben mensen er ervaring mee,
en zoja, hoeveel slik(te) je, en heeft het je geholpen?

Citaat:
joor schreef op 11-09-2003 @ 14:07:
hoe moet je eigenlijk gewoon antwoorden op een bericht zonder dat je zo'n heel nieuw eigen bericht krijgt?? ingewikkeld
Hoe bedoel je?
__________________
Drie.
Oud 13-09-2003, 22:42
zwoesj
zwoesj is offline
Citaat:
joor schreef op 11-09-2003 @ 14:07:
hoe moet je eigenlijk gewoon antwoorden op een bericht zonder dat je zo'n heel nieuw eigen bericht krijgt?? ingewikkeld
op 'wijzig' klikken?
Oud 14-09-2003, 13:26
moenbase
Avatar van moenbase
moenbase is offline
Serotonineheropname remmers:

• Citralporam – Cipramil
• Fluvoxamine – Luvox
• Paroxetine – Paxil
• Fluoxetine – Prozac
• Setraline – Zoloft

Lithium is het meest doeltreffende, meest uitgebreid onderzochte en best gedocumenteerde medicijn tegen zelfmoord dat op dit moment beschikbaar is. Het wordt sinds 1949 gebruikt om de gevaarlijkste stemmingsschommelingen en het grillige gedrag die met manisch-depressieve stoornis samenhangen, te stabiliseren, en vooral in Europa ook om recidive van depressies te voorkomen. De werkzaamheid ervan bij het voorkomen van suïcide is waarschijnlijk te de danken aan de invloed op twee van de krachtigste risicofactoren voor suïcide: het vermoedelijke vermogen van de stof serotoninewerking in de hersenen te bevoorderen ( en ook de uitwerking ervan op andere neurotransmitters) – en zodoende agressie, agitatie en impulsiviteit te doen afnemen – en het vermogen om manische en depressieve toestanden bij mensen die aan manisch-depressieve stoornis lijden, te vermindern of weg te nemen.
Kortgeleden hebben twee onderzoekers van Harvard Medical School, Leonardo Tondo en Ross Baldessarini, samen met Kay Jamison Redfield achtentwintig gepubliceerde behandelingsonderzoeken nagegaan die bij elkaar meer dan zeventienduizend patiënten met een depressie of manisch-depressievestoornis omvatten. Patiënten die niet met lithium waren behandeld, hadden een negen keer grotere kans om zelfmoord te plegen of om een zelfmoordpoging te doen dan degenen die er wel mee waren behandeld. (In een afzonderlijk onderzoek vonden Tondo en zijn collega’s dat het aantal suïcidiale handelingen met een factor zestien toenam in het eerste jaar nadat de behandeling van lithium was gestaakt..) Een Zweeds onderzoek in 1999 concludeerde dat de behandeling met lithium het risico van suïcide met zevenenzeventig procent deed dalen. Hoewel de auteurs de voorbehouden maakten dat patiënten die jarenlang lithium blijven gebruiken een zelfgeselecteerde populatie vormen, stelden ze vast dat patiënten een bijna vijf keer zo grote kans hadden om zelfmoord te plegen wanneer ze geen lithium slikten, als wanneer ze dat wel deden.
Als lithium zo goed werkt ter voorkoming van het terugkomen van manische en depressieve episoden, en als het zo’n krachtig effect heeft op het verminderen van suïcidaal gedrag, waarom slikt dan niet iedereen die aan een ernstige stemmingsstoornis lijdt lithium? Sterker nog, waarom slikt niet iedereen die suïcidaal is lithium? De antwoorden weerspiegelen de problemen, maar ook de beloften, van psychiatrische medicatie. Ten eerste reageert niet iedereen goed op lithium. Sommigen reageren er maar gedeeltelijk of in enkele gevallen helemaal niet op. Anderen kunnen het niet slikken vanwege medische redenen, of ze vinden de bijwerkingen onverdraaglijk. Veel anderen werken, domweg niet mee; dat wil zeggen, ze slikken de medicatie niet volgens voorschriften. Om welke redenen dan ook wordt lithium door veel patiënten als een stigmatiserende behandeling gezien; door anderen wordthet als een giftige stof beschouwt, een opvatting waar velen in de medische wereld door hun houding en handelwijze aan bijdraagt.
Bijwerkingen: gedempte emoties, vertraagd denken en coördinatieproblemen.

Het feit dat lithium minder vaak wordt gebruikt is voor een deel ook te wijten aan andere belangrijke vorderingen in de medische research. Veel nieuwe medicijnen ter behandeling van stemmingsstoornissen – de anticonvulsiva (die aanvankelijk werden gebruikt om epilepsie te behandelen, maar nu ook tegen manisch-depressieve stoornis worden gebruikt) en de nieuwere antidepressiva - zijn voor huisartsen, internisten psychiaters gemakkelijker toe te dienen dan lithium.
Dat deze middelen gemakkelijker kunnen worden voorgeschreven is in grote lijnen een goede zaak, al maakt dit het waarschijnlijker dat er in plaats van zeer werkzame en betrekkelijk goedkope middelen zoals lithium – dat in feite echt niet zo moeilijk is om voor te schrijven of behoorlijk in de gaten te houden – andere middelen gegeven zullen worden waarvoor meer reclame wordt gemaakt..
Vaak moet een combinatie van antidepressiva en stemmingsstabilisatoren worden gebruikt om de beste therapeutische resultaten te krijgen.

Patiënten die niet op lithium reageren of die het niet willen slikken, kunnen nu beschikken over goede alternatieven. Het meest succesvolle van deze middelen, volpraat (Depakine), een anticonvulsivum, heeft inmiddels lithium verdrongen als meest oorgeschreven, en vaak als eerst voorgeschreven, medicijn voor bipolaire of manisch-depressieve stoornis. Dit is een opvallende momkering van voorschrijfpatronen. Er is in de afgelopen vijf jaar ook een duidelijke toename geweest in het totale aantal uitgeschreven recepten voor depressie en bipolaire stoornis (een trend die nog opvallender is bij het aantal voorgeschreven antidepressiva); dit weerspiegelt een toegenomen bewustzijn bij media en publiek van de beschikbarheid van werkzame medische behandelingen van stemmingsstooornissen inderukwekken oorlichtingswerk door patiëntenbelangengroepen en publieke reclamecampagnes gefinancierd door de grote farmaceutische bedrijven.

Het is echter non iet bewezen dat de anticonvulsieve medicijnen (valporaat, carbamazepine, gebapentine, lamotrigine, en topiramaat) suïcide kunnen voorkomen. Omdat ze stemmingen stabiliseren en opgewonden en agressieve toestanden tegengaan, zouden ze hysterisch ook invloed moeten hebben op de zelfmoordcijfers. Maar bij het enige onderzoek waarin rechtstreeks een vergelijking wordt getrokken tussen lithium en een anticonvulsivum (Carbamazepine of Tregetol) bleek dit niet het geval te zijn. Duitse artsen namen voor hun onderzoek 378 gehospitaliseerde patiënten die aan een acute depressie leden (de helft leed aan bipolaire, manisch-depressieve stoornis. Ze deelden hen, nadat ze uit het ziekenhuis waren ontslagen, at random in drie groepen die respectievelijk lithium, carbamazepine en amitriptyline (een antidepressivum) voorgeschreven kregen. In de hierna volgende tweeëneenhalf jaar maakten vijf patiënten een eind aan hun leven, en vier deden een serieuze suïcidepoging. Alle patiënten die zichzelf doodden of dat probeerden, behoorden tot de groepen die behandeld werden met carbamazepine of het antidepressivum. Hoewel er in de griep die lithium kreeg vóór de behandeling meer suïcidepogingen waren voorgekomen, werd geen van de suïcides of suïcide pogingen die tijdens de behandelingsperiode optraden, gepleegd of gedaan door de patiënten die lithium slikten. De schrijvers van het artikel concludeerden dat uit hun onderzoek bleek dat lithium ‘een antisuïcidale werking heeft die wellicht specifiek is geweest, die aanmerkelijk groter was dan de profylactische werkzaamheid, en die de uitwerking van carbamazepine en antidepressiva op suïcidaal gedrag overtrof.’


Antipsychotische medicatie:
• Clozapine – Clorazil
• Risperidon – Risperdal
• Olanzapine – Zyprexa

Hoewel Elektroshocktherapie de effectiefste en snelste behandeling voor een ernstige depressie is, blijft het een omstreden methode die met name in de VS te weinig wordt toegepast. Dit is ten dele te wijten aan de zeer negatieve media-aandacht voor ECT (die enkele decennia geleden ook wel voor een deel gerechtvaardigd was, aangezien de ECT-behandeling toen veelvuldig werd misbruikt) en voor een groter deel aan de beschikbaarheid en gemakkelijke toepasbaarheid van alternatieve therapieën voor depressie. Voor veel artsen blijft ECT de behandeling die pas als laatste redmiddel in aanmerking komt, zelf bij zeer suïcidiale patiënten.

Een nieuwe, minder agressieve behandelingstechniek, transcraniale magnetische stimulatie, waarbij een kleine, krachtige elektromagnetische klem op de schedel wordt geplaatst die herhaalde stroomstoten van hoge intensiteit door de hersenen stuurt, wordt nu uitgetest op depressieve patiënten. Transcraniale magnetische stimulatie heeft een antidepressieve werking, naar het onderzoek naar de klinische doeltreffendheid en de veiligheid ervan is nog in een beginfase. In tegenstelling tot ECT is er geen anesthesie nodig en wordt er geen epileptisch impuls opgewekt, en er is tot nu toe niets gemeld over een ongewenste bijwerking zoals geheugenverlies. Het is mogelijk dat deze techniek eigen uitwerking heeft op suïcidaal denken en gedrag, maar dit is nog niet duidelijk.
Medicaties en andere medische therapieën werken – vaak opmerkelijk goed – ter voorkoming of vermindering van het lijden bij de ernstige psychiatrische ziekten die het vaakst in verband met zelfmoord voorkomen. Maar het is – behalve in de het geval van lithium en vermoedelijk de antidepressiva en de nieuwere antipsychotica – minder duidelijk of ze de kans verkleiner dan een suïcidaal persoon een eind aan zijn leven zal maken.


Uit:
Kay Redfield Jamison - Night Falls Fast/De Nacht Is Nabij
__________________
Ik ben die uitzondering. "Rubbish, you're the one who's doomed to sink!"
Oud 14-09-2003, 14:13
Tulpje6
Avatar van Tulpje6
Tulpje6 is offline
[QUOTE]Quiana schreef op 11-09-2003 @ 16:33:
[B]Welke kalmerende middelen (tegen paniek/angst aanvallen bijv)
worden er gebruikt? En hebben mensen er ervaring mee,
en zoja, hoeveel slik(te) je, en heeft het je geholpen?


Ik gebruikte er Seroxat (oftewel Paroxetine=hetzelfde maar andere naam) voor en dat hielp erg goed! Ben nu gestopt en best bang dat mn angsten weer terug zullen komen na verloop van tijd, en voel me af en toe flink beroerd van de bijwerkingen...maar: ik voel me af en toe veel meer 'bij mezelf', kan me weer euforisch voelen. Tja ik denk dat AD de dalen wegnemen, maar ook de pieken...ik heb beide nu weer terug maar voel me toch wel erg gelukkig en dat heb ik sinds mn jeugd niet meer echt gevoeld.
Oud 14-09-2003, 17:21
gothicje
gothicje is offline
Citaat:
Quiana schreef op 11-09-2003 @ 15:33:
En hebben mensen er ervaring mee,
en zoja, hoeveel slik(te) je, en heeft het je geholpen?
ik heb MP-amitrypteline geslikt... eerst voorgeschreven gekregen door mijn neuroloog tegen mijn hoofdpijn maar een muis zou daar niet vrolijk van worden maar uiteindelijk heb ik diezelfde pillen ook verhoogd gekregen voor mijn depressies, ze durfde geen andere er ook nog bij voor te schrijven omdat ik bij amitrypteline al veel last had van bijwerkingen maar ze werkte niet op de bijwerkingen na....
kmoest van de neuroloog ook stoppen ook voor min hoofdpijn had toch geen nut meer
toen heb ik andere anti-depressiav gekregen alleen voor mijn depressie, citalopram maar de bijwerkingen waren zo erg dat ik er heel snel mee moest stoppen van de dokter
kwas misselijk at daardoor bijna niet, ik viel dus af, lief heel de dag te trillen, nog ergere hoofdpijn duizelig, sliep niet en volgens mij nog wel meer.. ik ging er zo een beetje aan kapot
eigenlijk moest ik nieuwe maar ik wilde het niet meer met al die bijwerkingen had ik er geen zin meer in
zowieso mijn zus en mijn moeder slikte anti-depressiva pillen en ik heb gezien hoe het bij hun ging mijn moeder is nu onder tussen ook gestopt en moet ook nieuwe maar weigert want ze vind het ook troep...

niet echt positief sorry
__________________
since you've been gone
Oud 15-09-2003, 10:18
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
Citaat:
joor schreef op 10-09-2003 @ 09:13:
anti depressiva?????????? chemische vrolijkheid!!! tsss
soms heb je een begin nodig om te oefenen met echte vrolijkheid
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Oud 15-09-2003, 10:20
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
Citaat:
Droyd schreef op 10-09-2003 @ 18:01:
"vrolijkheid"

Ik voel me anders niet bepaald vrolijk door het gebruik ervan, joor. Het maakt gewoon alles dragelijker. Heb je eigenlijk wel ervaring met anti depressiva?

Een mens op zichzelf is gewoon één en al chemie op zich
Ik vind dus dat je niet het recht hebt om AD af te kraken aangezien ze me toch voor een groot stuk er mee bovenop geholpen hebben. Maar ik kan je zeggen dat de medicatie me nooit euforisch of iets dergelijks heeft gemaakt. Ik kan gewoon mijn leven normaler leiden, of dat is toch op zijn minst waar ik naartoe streef...
dat heb ik ook
Het is heus niet dat je er vrolijker van wordt. Oké je vrolijke buien komen wat sterker naar voren, omdat je 'normaler' kunt leven.

Tzou wat zijn...alle AD gebruikers, die in de slappe lach door de stad heen lopen...
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Oud 15-09-2003, 10:25
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
Citaat:
Quiana schreef op 11-09-2003 @ 16:33:
Welke kalmerende middelen (tegen paniek/angst aanvallen bijv)
worden er gebruikt? En hebben mensen er ervaring mee,
en zoja, hoeveel slik(te) je, en heeft het je geholpen?
Ja, ik gebruik ze en heb er positieve ervaring mee
Ik gebruik oxazepam, dat is dan nog één van de minst zware. Je heb ook lorazepam en dergelijken.

Ik heb eerst moeten leren ontdekken wanneer mijn spanningen opdoken en hoe dat voelde. Daardoor heb ik kunnen leren om mijn spanningen te herekennen en op tijd mijn oxazepam in te nemen.
Bij mij is het zo, dat wanneer ik er 1tje ingenomen heb, dat ik dan gewoon wat meer rust in mijn hoofd krijg. Geen heen en weer dwarrelende gedachtes, maar gewoon pure rust. Daardoor zakten mijn angsten ook.

Ik ben begonnen met 1 per dag 10mg, daarna kreeg ik 3 per dag 10mg en nu zit ik op 2 per dag 10mg, naja...keb niks meer, maar denk ook niet dat ik er uit mezelf weer om ga vragen, aangezien ik mezelf nog wel eens wil verbieden mijn medicatie zooi in te nemen, maar dat is weer iets totaal anders.

Het gaat erom dat ik gewoon goeie ervaringen ermee heb
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Oud 15-09-2003, 17:35
Verwijderd
Ik heb eerst deroxat [is hetzelfde als seroxat] gebruikt. Toen een periode niks, maar omdat het niet beviel ben ik sinds een paar maanden weer aan de ad. Nu gebruik ik cipramil..die bevalt redelijk goed.

@ Eend, oxazepam heb ik gebruikt als slaapmiddel, werkt zeer goed daarvoor.
Oud 16-09-2003, 17:25
Slashy
Slashy is offline
2 Oxazepam per dag?! Jeetje, ik zou continu in slaap vallen! Heb je dat echt opgekregen van je dokter? Ik gebruik het namelijk maar heel af en toe als slaapmiddel, en een half uurtje na inname ben ik half bewusteloos.

Zelf gebruik ik Seroxat (paroxetine) tegen depressie en hevige (sociale vooral) angst. Ik slik het nu anderhalve maand en heb er eigenlijk alleen maar positieve ervaringen mee. Ik ben er helemaal niet vlakker van geworden, juist een stuk emotioneler. Of eigenlijk, ik ben niet bang meer om m'n emoties te laten zien. Ik hou veel meer van mezelf en anderen. Mijn zelfvertrouwen is immens toegenomen en daarmee ook m'n vrienden.

De enige bijwerkingen; tsja... ik kan niet meer goed tegen alcohol en heb af en toe een beetje last van rillingen en droge lippen.
Maar dat is niks vergeleken met hoe het daar voor was, geloof me.
Oud 16-09-2003, 19:50
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Slashy schreef op 16-09-2003 @ 18:25:
2 Oxazepam per dag?! Jeetje, ik zou continu in slaap vallen! Heb je dat echt opgekregen van je dokter? Ik gebruik het namelijk maar heel af en toe als slaapmiddel, en een half uurtje na inname ben ik half bewusteloos.

Uhmz, ligt ook aan de dosering.. Ik had 1 × per dag 50 mg.. Maar in de bijsluiter staat dat ze het tot 6 (!) keer per dag 50mg (!) mogen voorschrijven... Okeej, dit is wel behoorlijk drastisch voorbeeld.
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Oud 17-09-2003, 10:06
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
Citaat:
Slashy schreef op 16-09-2003 @ 18:25:
2 Oxazepam per dag?! Jeetje, ik zou continu in slaap vallen! Heb je dat echt opgekregen van je dokter? Ik gebruik het namelijk maar heel af en toe als slaapmiddel, en een half uurtje na inname ben ik half bewusteloos.
jups, van mn psych
maar alleen als ik echte spanningen heb huh? Dus wanneer ik ontspannen ben hoef ik het niet, want dan zou ik idd in slaap vallen
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Ads door Google
Oud 19-09-2003, 12:20
Droomvlucht
Avatar van Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Citaat:
Slashy schreef op 16-09-2003 @ 18:25:
2 Oxazepam per dag?! Jeetje, ik zou continu in slaap vallen! Heb je dat echt opgekregen van je dokter? Ik gebruik het namelijk maar heel af en toe als slaapmiddel, en een half uurtje na inname ben ik half bewusteloos.

Zelf gebruik ik Seroxat (paroxetine) tegen depressie en hevige (sociale vooral) angst. Ik slik het nu anderhalve maand en heb er eigenlijk alleen maar positieve ervaringen mee. Ik ben er helemaal niet vlakker van geworden, juist een stuk emotioneler. Of eigenlijk, ik ben niet bang meer om m'n emoties te laten zien. Ik hou veel meer van mezelf en anderen. Mijn zelfvertrouwen is immens toegenomen en daarmee ook m'n vrienden.

De enige bijwerkingen; tsja... ik kan niet meer goed tegen alcohol en heb af en toe een beetje last van rillingen en droge lippen.
Maar dat is niks vergeleken met hoe het daar voor was, geloof me.


Ik heb vorig jaar 3 maanden oxazepam geslikt, twee pillen per dag, en ik werd daar echt niet half bewusteloos van. Het hielp prima tegen mijn angst/paniek aanvallen. Helaas heb ik het van mijn psych op de dagbehandeling moeten afbouwen omdat ik er verslaafd aan kon raken (?)



Sinds vandaag slik ik overigens Remeron..
Iemand ervaring met dit medicijn?
__________________
Ik vertelde de psychiater dat ik stemmen hoorde. Hij zei mij dat ik goede oren had. - Herman Finkers
Oud 21-09-2003, 00:38
Q
Avatar van Q
Q is offline
Citaat:
moenbase schreef op 14-09-2003 @ 14:26:
*aangepast door Kruimel: dat hoeft niet helemaal gequote te worden*
Dat is een lang verhaal.

Laatst gewijzigd op 18-10-2003 om 19:03.
Oud 21-09-2003, 00:53
moenbase
Avatar van moenbase
moenbase is offline
Toen ik zojuist mijn mailbox bekeek, en daar één van scholieren.com vond, met daarbij uw naam + dit topic, wist ik heel erg zeker dat u reageerde op m'n post...

Vertel op?
__________________
Ik ben die uitzondering. "Rubbish, you're the one who's doomed to sink!"
Oud 21-09-2003, 20:11
Steleto
Avatar van Steleto
Steleto is offline
Weet iemand of anti-depressiva een positieve werking op het concentratievermogen kunnen hebben?
Oud 24-09-2003, 16:07
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
Citaat:
Aragnabite schreef op 19-09-2003 @ 13:20:
Ik heb vorig jaar 3 maanden oxazepam geslikt, twee pillen per dag, en ik werd daar echt niet half bewusteloos van. Het hielp prima tegen mijn angst/paniek aanvallen. Helaas heb ik het van mijn psych op de dagbehandeling moeten afbouwen omdat ik er verslaafd aan kon raken (?)



Sinds vandaag slik ik overigens Remeron..
Iemand ervaring met dit medicijn?
idd, als je het regelmatig en lang inslikt, dan raak je er idd aan verslaafd. Ik slikte het zonodig. Dat liep op van o tot 3 per dag. Keb maanden niet hoeven te slikken, dan weer een weekje wel, dan weer niet enz.

Twerkte voor mij niet echt verslafend
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Oud 24-09-2003, 16:07
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
Citaat:
Steleto schreef op 21-09-2003 @ 21:11:
Weet iemand of anti-depressiva een positieve werking op het concentratievermogen kunnen hebben?
jups, dat kan het zeker hebben
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Oud 27-09-2003, 17:39
dyfusica
Avatar van dyfusica
dyfusica is offline
Citaat:
Quiana schreef op 11-09-2003 @ 16:33:
Welke kalmerende middelen (tegen paniek/angst aanvallen bijv)
worden er gebruikt? En hebben mensen er ervaring mee,
en zoja, hoeveel slik(te) je, en heeft het je geholpen?
ik slik nu een middel dat hetzelfde werkt als Xanax (andere naam is langer en kan ik nu even niet op komen). Het is een ontspanner. 0.25 mg 2 keer per dag als startdosis.
Bij mij helpt het wel, oorspronkelijk nam ik ze met een ander doel maar ze helpen heel goed tegen mn angsten. Ik slik ze nu een halve week en merk nu al effect Ik neem bij het ontbijt en avondeten 1 pilletje met een half glas water.

Ik kan de bijsluiter er wel bijhalen als je wil maar ik moet nu eten

Ik vind het btw een nogal misleidende topictitel. Ik weet niet of ik de enige ben die dat vind, maar het viel me gewoon op. Alsof alleen depressie mensen hierop mogen reageren, en niet bijvoorbeeld mensen zoals ik, ik ben niet depressief maar slik wel bijvoorbeeld antipsychoticum enzo.

Laatst gewijzigd op 27-09-2003 om 22:12.
Advertentie
Oud 28-09-2003, 10:52
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
gewoon anti-depressiva topic toch? Anti-depressiva word vaak ook gegeven bij migraine en zo
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Oud 30-09-2003, 15:49
Quiana
Avatar van Quiana
Quiana is offline
Citaat:
dyfusica schreef op 27-09-2003 @ 18:39:
ik slik nu een middel dat hetzelfde werkt als Xanax (andere naam is langer en kan ik nu even niet op komen). Het is een ontspanner. 0.25 mg 2 keer per dag als startdosis.
Bij mij helpt het wel, oorspronkelijk nam ik ze met een ander doel maar ze helpen heel goed tegen mn angsten. Ik slik ze nu een halve week en merk nu al effect Ik neem bij het ontbijt en avondeten 1 pilletje met een half glas water.

Ik kan de bijsluiter er wel bijhalen als je wil maar ik moet nu eten

Hmm, tnx, de bijsluiter hoeft niet, heb zelf ook een paar dingen gevonden...

Citaat:
dyfusica schreef op 27-09-2003 @ 18:39:
Ik vind het btw een nogal misleidende topictitel. Ik weet niet of ik de enige ben die dat vind, maar het viel me gewoon op. Alsof alleen depressie mensen hierop mogen reageren, en niet bijvoorbeeld mensen zoals ik, ik ben niet depressief maar slik wel bijvoorbeeld antipsychoticum enzo.
Citaat:
Eend schreef op 28-09-2003 @ 11:52:
gewoon anti-depressiva topic toch? Anti-depressiva word vaak ook gegeven bij migraine en zo
Psychofarmaca (rotwoord), ook goed?

Heb de titel aangepast.
__________________
Drie.
Oud 30-09-2003, 21:06
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
ik vind psychofarmaca tien keer zo erg klinken

Alsof je psychotisch ben of zo
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Oud 30-09-2003, 22:16
dyfusica
Avatar van dyfusica
dyfusica is offline
Citaat:
Eend schreef op 30-09-2003 @ 22:06:
ik vind psychofarmaca tien keer zo erg klinken

Alsof je psychotisch ben of zo
Dat had ik bij anti depressiva

Het klinkt beide erg maar dit is vind ik iets algemener.
Oud 02-10-2003, 21:55
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
Citaat:
dyfusica schreef op 30-09-2003 @ 23:16:
Dat had ik bij anti depressiva

Het klinkt beide erg maar dit is vind ik iets algemener.
maybe ligt het woord depressief wat traumatischer bij jou en psychotisch bij mij
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Oud 03-10-2003, 15:22
Verwijderd
ik ben sinds gister begonnen met het slikken van seroquel. ik vroeg me af of iemand er ervaring mee heeft wat betreft de bijwerkingen. tis een neurolepticum en wordt normaal gebruikt bij mensen met schizofrenie, dat heb ik niet, dus daar kan niemand mij bij helpen denk ik, maar ik ben bang voor bijwerkingen dus ik vroeg me af of er iemand bekent is met dit medicijn...
Oud 04-10-2003, 20:36
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
het medicijn komt me wel bekend voor, omdat iemand op de afdeling het slikte, maar verder weet ik er ook niks vanaf
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Oud 13-10-2003, 09:02
GUANO APES!!
GUANO APES!! is offline
hey , na ik heb besloten om aan de medicatie te gaan, ben nu ongeveer 2 jaar depri en ik denk dat ik het niet meer zelf kan oplossen

nu is me vraag of er hier mensen zijn die aan mij hun ervaring met medicatie kunnen vertellen
daar ben ik erg benieuwt naar, want ben ook bang dat het een teleurstelling word dat ik er teveel van verwacht

alsvast bedankt,

daphne
__________________
SMOEL HOUWE!
Oud 15-10-2003, 01:49
ratsja
Avatar van ratsja
ratsja is offline
wat ik me afvraag is of een ieder van jullie wel de echte merknaam medicijnen slikken of hiervoor in de plaats neppers.

veel apothekers geven je een ander doosje (goedkoper) met eenzelfde werkzame stof (zeggen ze) mee.

ze zeggen dat er geen verschil in zit.

dit is dus wel degelijk zo bij paroxtine, dus niet van het merknaam seroxat ?

hebben jullie dit ook ?
__________________
vows are spoken to be broken, feelings are intense, words are trivial, pleasures remain, so does the pain, words are meaningless and forgettable
Oud 15-10-2003, 07:30
dyfusica
Avatar van dyfusica
dyfusica is offline
Citaat:
ratsja schreef op 15-10-2003 @ 02:49:
wat ik me afvraag is of een ieder van jullie wel de echte merknaam medicijnen slikken of hiervoor in de plaats neppers.

veel apothekers geven je een ander doosje (goedkoper) met eenzelfde werkzame stof (zeggen ze) mee.
Euhmm. Ik slik op dit moment iets wat gelijkwaardig is aan xanax. Zeggen ze.

Hiervoor heb ik ookwel eens gewoon meegekregen wat er op het recept stond.

Ik heb het aan mn psychiater gevraagd een keer en die legde toen uit dat zij op het recept het product schreef en dat je dan dat product meekrijgt onder de merknaam. Heel vaag enzo maarja. Zij zei dat het allemaal wel goed zat en dat geloof ik ookwel
Oud 15-10-2003, 12:45
ratsja
Avatar van ratsja
ratsja is offline
mjah, kan ook liggen aan de aard van je ziekte, uit een dal komen is toch anders dan " het gewone slikken" om stabiel te blijven.
__________________
vows are spoken to be broken, feelings are intense, words are trivial, pleasures remain, so does the pain, words are meaningless and forgettable
Ads door Google
Oud 15-10-2003, 15:00
Slashy
Slashy is offline
Ja, ik krijg Paroxetine mee ipv Seroxat. Heb hier ook over geklaagd tegen die mensen, maar ze werden onzettend pissig en zeiden dat ze alleen Paroxetine kunnen geven en anders niet. Er is ook geen concurrentie tussen de apotheken onderling, dus er valt niks aan te doen.... ze hebben allemaal Paroxetine.

Maar is er echt een verschil?? Hoe weet je dat, en wat is het dan?
Oud 15-10-2003, 16:03
GUANO APES!!
GUANO APES!! is offline
was gister op tv iets over anti depresiva
en er werd daar gezegt dat het helemaal niet goed onderzocht is wat de medicatie precies met je doet en dat het veel te snel gegeven word aan patienten.
en als je op jonge leeftijd ermee begint dat je er dan heel moeilijk vanaf kan komen.

weet niet of het waar is maar dit maakte me een beetje bang
__________________
SMOEL HOUWE!
Oud 15-10-2003, 21:44
ratsja
Avatar van ratsja
ratsja is offline
Citaat:
Slashy schreef op 15-10-2003 @ 16:00:
Ja, ik krijg Paroxetine mee ipv Seroxat. Heb hier ook over geklaagd tegen die mensen, maar ze werden onzettend pissig en zeiden dat ze alleen Paroxetine kunnen geven en anders niet. Er is ook geen concurrentie tussen de apotheken onderling, dus er valt niks aan te doen.... ze hebben allemaal Paroxetine.

Maar is er echt een verschil?? Hoe weet je dat, en wat is het dan?
er is een verschil, zekers, de hulpstoffen zijn sowieso anders.
seroxat is een stuk duurder, terwijl het gewoon paroxtine bevat.
als je altijd al seroxat hebt gehad en ze geven je ineens paroxtine, mag je eisen dat je weer seroxat krijgt.

dit heb ik zelf ervaren en mijn vader ook.
beide chronisch serotoninetekort
__________________
vows are spoken to be broken, feelings are intense, words are trivial, pleasures remain, so does the pain, words are meaningless and forgettable
Oud 18-10-2003, 17:54
moenbase
Avatar van moenbase
moenbase is offline
Citaat:
Eend schreef op 24-09-2003 @ 17:07:
jups, dat kan het zeker hebben
Maar zeker niet alle!

Daarom hebben ze ook een bijsluiter uitgevonden( + een arts die medicijnen gestudeerd heeft).
__________________
Ik ben die uitzondering. "Rubbish, you're the one who's doomed to sink!"
Oud 18-10-2003, 17:58
moenbase
Avatar van moenbase
moenbase is offline
Citaat:
Slashy schreef op 15-10-2003 @ 16:00:
Ja, ik krijg Paroxetine mee ipv Seroxat. Heb hier ook over geklaagd tegen die mensen, maar ze werden onzettend pissig en zeiden dat ze alleen Paroxetine kunnen geven en anders niet. Er is ook geen concurrentie tussen de apotheken onderling, dus er valt niks aan te doen.... ze hebben allemaal Paroxetine.

Maar is er echt een verschil?? Hoe weet je dat, en wat is het dan?

Grappig dat je eerst klaagt bij de mensen, terwijl je niet eens het verschil weet.
"Ik wil seroxat omdat/want,....."
__________________
Ik ben die uitzondering. "Rubbish, you're the one who's doomed to sink!"
Oud 18-10-2003, 21:26
Tulpje6
Avatar van Tulpje6
Tulpje6 is offline
Citaat:
Slashy schreef op 15-10-2003 @ 16:00:
Ja, ik krijg Paroxetine mee ipv Seroxat. Heb hier ook over geklaagd tegen die mensen, maar ze werden onzettend pissig en zeiden dat ze alleen Paroxetine kunnen geven en anders niet. Er is ook geen concurrentie tussen de apotheken onderling, dus er valt niks aan te doen.... ze hebben allemaal Paroxetine.

Maar is er echt een verschil?? Hoe weet je dat, en wat is het dan?
Volgens mij hoort er geen verschil in te zitten hoor, de werkzame stof is immers precies hetzelfde, alleen de hulpstoffen kunnen misschien iets anders zijn....het zou dan denk ik alleen uitmaken als je gevoelig bent voor een hulpstof.
Volgens mijn psych zit er ook absoluut geen verschil tussen bijv. seroxat en paroxetine. Hij schreef ook altijd op mijn recept 'Seroxat' en dan kreeg ik bij de apotheek 'Paroxetine' mee. Ik vond dat in het begin ook vreemd en heb het er met hem dus ook over gehad of het uitmaakt (ook omdat je over seroxat wel regelmatig docu's ziet en forums leest op internet waarbij allerlei klachten/ nare verhalen m.b.t seroxat staan, dus ik dacht: 'Hmm, misschien heb ik dat dan niet want ik heb immers paroxetine' maar volgens mijn psych maakt dat dus geen reet uit)
Oud 18-10-2003, 21:32
Tulpje6
Avatar van Tulpje6
Tulpje6 is offline
Citaat:
GUANO APES!! schreef op 15-10-2003 @ 17:03:
was gister op tv iets over anti depresiva
en er werd daar gezegt dat het helemaal niet goed onderzocht is wat de medicatie precies met je doet en dat het veel te snel gegeven word aan patienten.
en als je op jonge leeftijd ermee begint dat je er dan heel moeilijk vanaf kan komen.

weet niet of het waar is maar dit maakte me een beetje bang
Ik denk dat het inderdaad de laatste tijd erg veel/ snel meegegeven wordt...kijk maar eens naar het aantal jongeren hier op het forum die AD gebruiken...als dat een afspiegeling is van de maatschappij dan zit het toch niet helemaal ok...van seroxat wordt verder wel eens gezegd dat als je er onder de 18 mee begint, je zelfmoordneigingen kan krijgen (of ze dan bedoelen tijdens het gebruik of tijdens het afbouwen weet ik niet precies meer).
Maar over seroxat hoor je heel veel nare verhalen, zo zou het verslavend zijn/ moeilijk af te bouwen. Er zijn sites genoeg over te vinden, typ maar eens 'seroxat' in op je zoekmachine en gij zult vinden...mijn psych ontkent trouwens alle geruchten/ ervaringen die er over seroxat zijn maar ik geloof dat er een aantal ervan toch best waar zijn.
ZElf had ik (tegen de verwachting van mijn psych in) bij het stoppen van SEroxat (was succesvol, dus zonder problemen afgebouwd van 1 naar 0,5 pil per dag en dat gedurende 2 weken en ging daarna stoppen) na een paar dagen heel erg last van enorm duizelig zijn, misselijkheid, moe, stemmingswisselingen e.d....dit trok na een week of 1,5 a 2 wel weg maar het was wel zeer lastig.
Oud 19-10-2003, 01:12
Slashy
Slashy is offline
Citaat:
moenbase schreef op 18-10-2003 @ 18:58:
Grappig dat je eerst klaagt bij de mensen, terwijl je niet eens het verschil weet.
"Ik wil seroxat omdat/want,....."
Uhm. Volgens mij snap jij de hele issue niet. Seroxat is duurder dan Paroxetine. Dat is niet eerlijk, want de apotheek krijgt het geld vergoed van mijn verzekering voor Seroxat terwijl ze MIJ Paroxetine geven. Zo houden ze het verschil dus lekker voor zichzelf. En dat, terwijl er op mijn briefje van de huisarts 'SEROXAT' voorgeschreven staat.

Maar goed. Ik was dus verbaasd dat ratsja zei dat er ook echt een verschil tussen de twee zit, behalve de prijs. Volgens Tulpje is dat echter weer niet zo.
Hmm.
Oud 19-10-2003, 03:02
pessimistje
Avatar van pessimistje
pessimistje is offline
Paroxitine
neem 1.5 tablet in per dag.
Werkt wel, ben er nog niet helemaal uit de deppri!
Oud 19-10-2003, 14:50
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Citaat:
pessimistje schreef op 19-10-2003 @ 04:02:
Paroxitine
neem 1.5 tablet in per dag.
Werkt wel, ben er nog niet helemaal uit de deppri!
Mooi dat het werkt!
__________________
I like my new bunny suit
Oud 19-10-2003, 17:51
Droomvlucht
Avatar van Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Citaat:
Tulpje6 schreef op 18-10-2003 @ 22:26:
Volgens mij hoort er geen verschil in te zitten hoor, de werkzame stof is immers precies hetzelfde, alleen de hulpstoffen kunnen misschien iets anders zijn....het zou dan denk ik alleen uitmaken als je gevoelig bent voor een hulpstof.
Volgens mijn psych zit er ook absoluut geen verschil tussen bijv. seroxat en paroxetine. Hij schreef ook altijd op mijn recept 'Seroxat' en dan kreeg ik bij de apotheek 'Paroxetine' mee. Ik vond dat in het begin ook vreemd en heb het er met hem dus ook over gehad of het uitmaakt (ook omdat je over seroxat wel regelmatig docu's ziet en forums leest op internet waarbij allerlei klachten/ nare verhalen m.b.t seroxat staan, dus ik dacht: 'Hmm, misschien heb ik dat dan niet want ik heb immers paroxetine' maar volgens mijn psych maakt dat dus geen reet uit)

Nooit over nagedacht eigenlijk.... volgens mij is dat bij wel meer medicijnen zo...
Ik heb een tijd Prozac geslikt, en dan krijg je ook een doosje met fluoxetine erop ipv Prozac.. dus.. tja.. Volgens mij is dat allemaal volkomen normaal.
__________________
Ik vertelde de psychiater dat ik stemmen hoorde. Hij zei mij dat ik goede oren had. - Herman Finkers
Oud 19-10-2003, 17:54
Droomvlucht
Avatar van Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Citaat:
Tulpje6 schreef op 18-10-2003 @ 22:32:
Ik denk dat het inderdaad de laatste tijd erg veel/ snel meegegeven wordt...kijk maar eens naar het aantal jongeren hier op het forum die AD gebruiken...als dat een afspiegeling is van de maatschappij dan zit het toch niet helemaal ok...van seroxat wordt verder wel eens gezegd dat als je er onder de 18 mee begint, je zelfmoordneigingen kan krijgen (of ze dan bedoelen tijdens het gebruik of tijdens het afbouwen weet ik niet precies meer).
Maar over seroxat hoor je heel veel nare verhalen, zo zou het verslavend zijn/ moeilijk af te bouwen. Er zijn sites genoeg over te vinden, typ maar eens 'seroxat' in op je zoekmachine en gij zult vinden...mijn psych ontkent trouwens alle geruchten/ ervaringen die er over seroxat zijn maar ik geloof dat er een aantal ervan toch best waar zijn.
ZElf had ik (tegen de verwachting van mijn psych in) bij het stoppen van SEroxat (was succesvol, dus zonder problemen afgebouwd van 1 naar 0,5 pil per dag en dat gedurende 2 weken en ging daarna stoppen) na een paar dagen heel erg last van enorm duizelig zijn, misselijkheid, moe, stemmingswisselingen e.d....dit trok na een week of 1,5 a 2 wel weg maar het was wel zeer lastig.

Yep.... soms zelfs als het niet eens goed is voor je.
Ik kreeg Remeron (AD) voorgeschreven van mijn huisarts, die ik bij nader inzien helemaal nooit had mogen krijgen.. Maar omdat ik op de vraag "ben je de laatste tijd ook wel eens somber of verdrietig" Ja had geantwoord had hij me Remeron voorgeschreven
__________________
Ik vertelde de psychiater dat ik stemmen hoorde. Hij zei mij dat ik goede oren had. - Herman Finkers
Oud 19-10-2003, 17:57
Droomvlucht
Avatar van Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Citaat:
GUANO APES!! schreef op 13-10-2003 @ 10:02:
hey , na ik heb besloten om aan de medicatie te gaan, ben nu ongeveer 2 jaar depri en ik denk dat ik het niet meer zelf kan oplossen

nu is me vraag of er hier mensen zijn die aan mij hun ervaring met medicatie kunnen vertellen
daar ben ik erg benieuwt naar, want ben ook bang dat het een teleurstelling word dat ik er teveel van verwacht

alsvast bedankt,

daphne
Ik heb Prozac geslikt, en ben Remeron op dit moment aan het afbouwen.

De prozac werkte niet, en tja, de remeron had ik nooit mogen krijgen (zie een van mijn bovenstaande posts) waardoor ik dus niet weet of die werkt of niet. Wel kan ik je vertellen dat Remeron bij mij vrij hevige bijwerkingen veroorzaakte..


Offtopic: Sorry dat ik 3 posts onder elkaar post, was te lui om ze in 1 post te zetten
__________________
Ik vertelde de psychiater dat ik stemmen hoorde. Hij zei mij dat ik goede oren had. - Herman Finkers
Oud 19-10-2003, 18:08
Auntie M
Avatar van Auntie M
Auntie M is offline
Citaat:
Aragnabite schreef op 19-10-2003 @ 18:51:
Nooit over nagedacht eigenlijk.... volgens mij is dat bij wel meer medicijnen zo...
Ik heb een tijd Prozac geslikt, en dan krijg je ook een doosje met fluoxetine erop ipv Prozac.. dus.. tja.. Volgens mij is dat allemaal volkomen normaal.

Fluoxetine en Prozac zijn hetzelfde. Denk dat het een misschien goedkoper is dan het ander. Je weet wel eigen merk spul en zo.
Heb het mindfuckertje Fluoxetine geslikt om eetbuien (die ik niet had/heb) tegen te houden. Na een half jaar gestopt omdat ik het wel genoeg vond om als een robot rond te lopen en ik sowieso niet van pillen slikken hou. Misschien aardig als anti-depressiva maar als je ze daar niet voor gebruikt absolute shit.
__________________
You love me You hate me, You hate to love me You love to hate me...||De Nieuwe Wereld komt eraan!!!! ...
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Algemeen anti-depressiva (en andere medicijnen) topic #2
Storm
500 13-04-2006 10:43


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:03.