Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-04-2002, 14:30
Gwenniej
Avatar van Gwenniej
Gwenniej is offline
Weet iemand hier misschien meer van?

ik heb een hele erge kut periode achter de rug gehad, met zelfmoord pogingen etc etc maar goed daar gaat het niet echt om... maar sinds een maandje ofzo gaat het een stuk beter, en het kutgevoel is vorig jaar in september begonnen, ik zit eindelijk sinds een half jaar bij een psyg maar ik heb dus een beetje het gevoel dak er nu voor nix zit want het gaat wel aardig met mij.

Nu zat ik eens zo te denken kan het niet iets weten van erg gevoelig zijn voor een winterdepressie? Daar heb ik wel eens van gehoord van mensen die ongeveer een half jaar per jaar depresief zijn.

Mijn eigen psyg verklaarde me min of meer voor gek, maar zij zelf wil na 2 gesprekken ofzo al stoppen, omdat ze denkt dat dr nix met me aan de hand is, maar ze vraagt verder ook nie zoveel aan me en ik ben niet iemand die uit zichzelf veel verteld

maar goed ik wil niet zeggen dat het nu allemaal super loopt maar wel een stuk beter.

maar mijn vraag is dus, kan het een soort van winterdepresie geweest zijn? kan dat er een groot deel mee te maken gehad hebben? En wie weet er wat van af en kan mij dit vertellen? Want ik zelf weet er nix van, behalve dan dat t komt door een tekort vaan zonlicht ofzo.

nou jah iedergeval alvast bedankt.

knuffffff
__________________
honderdduizend luchtkastelen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-04-2002, 18:10
punkyfish
punkyfish is offline
ja, ik herken het heel erg. heb in de tweede in de winter een soort van depressie gehad, en afgelopen winter weer. nu is er opzich niks veranderd, maar door het betere weer gaat alles gewoon écht stukken beter. ik kijk met een positievere blik naar de wereld, wat ik met dat grauwe weer niet had.

ik heb ook met iemand van jeugdzorg gepraat, maar ik moest dat mens al meteen niet, en nu ik heb geaccepteerd wat me eerst zo ontzettend maakte, heb ik haar niet meer gebeld voor een nieuwe afspraak. wat mij dan weer verschrikkelijk dwars kan zitten, is dat zij míj niet belt. die mensen geven er geen flikker om. maar daar ging het niet over

ik weet eigenlijk niet veel over een winterdepressie. nja, in de margriet en libelle () stonden van de winter allemaal van die verhalen daarover, maar daar weet ik eigenlijk al niks meer van, behalve dan idd dat tekort aan zonlicht er veel mee te maken heeft. waarschijnlijk valt er op internet wel een boel over te vinden. ik heb even op www.gezondheidsplein.nl gekeken en heb de volgende URL gevonden, neem er maar eventjes een kijkje.

winterdepressie

succes!
__________________
...amen...
Met citaat reageren
Oud 28-04-2002, 18:12
punkyfish
punkyfish is offline
nja, ik post het wel even

Citaat:
www.gezondheidsplein.nl schrijft:
Als de zon schijnt, zijn mensen vrolijker en vriendelijker dan wanneer het regent. Zodra in september of oktober de herfststormen beginnen, beginnen veel mensen zich ook neerslachtiger te voelen. Maar meestal is dit geen echte depressie. Sommige mensen echter hebben dusdanig zware klachten dat zij last hebben van een ‘winterdepressie’. Twee tot vijf procent van de Nederlanders krijgt in de herfst en winter last van een winterdepressie. Vrouwen hebben er vaker last van dan mannen. De klachten beginnen vaak als je in de twintig bent, maar ook kinderen kunnen er al last van hebben. Als je een winterdepressie hebt, ben je weken of maanden lang somber, verward, nerveus, huilerig, lusteloos en moe. Je kunt je moeilijker concentreren en hebt geen interesse meer in sociale en dagelijkse contacten. Je slaapt meer en hebt veel behoefte aan calorierijk eten. Je hebt veel zelfkritiek en weinig gevoel voor eigenwaarde. Er kunnen ook lichamelijke kwalen optreden zoals spierzwakte, verstopping en pijntjes. In de lente verdwijnen de klachten weer. Over de oorzaak van winterdepressie weten we nog niet zo veel. Eerst dacht men dat het te maken had met onze 'biologische klok', het bioritme. Dit zou ontregeld zijn door de verminderde hoeveelheid zonlicht. Maar er wordt nu meer aandacht besteed aan de invloed van stoffen in de hersenen die een oorzaak zouden kunnen zijn. Ook ervaringen of ontwikkelingen in de jeugd, spanningen en andere problemen kunnen een rol spelen. Als je aanleg hebt voor winterdepressie, is het vooral belangrijk om te weten wanneer de depressie optreedt en hoe je ermee om kunt gaan. In het Engels wordt voor winterblues de term SAD gebruikt, dat staat voor seasonal affective disorder. Andere woorden zijn winterblues of 'een winterdipje'. Deze termen worden meestal gebruikt voor wat lichtere varianten van depressieve gevoelens in de wintere. Als je last hebt van winterdepressie heb je de neiging om veel te slapen. Probeer hier niet te veel aan toe te geven; je voelt je er niet beter van. Zorg verder voor een goede heldere verlichting in huis. Lichttherapie krijgt ook weer de aandacht, vooral bij najaars-winter depressie. Een goede dosering 10.000 lux een half uur per dag. Dat kan ook met een zelf aangeschafte daglichtlamp. Lichttherapie wordt ook wel toegepast in een speciale lichtbox. Een bijzonder winterapparaat is de daglichthelm. Dit is een opvallende soort skibril die het licht rechtsstreeks naar de ogen stuurt, ook gedurende een half uur. Je humeur verbetert er door en ook de eetlust en het plezier in het werk. In Finland wordt al lang gewerkt met heldere daglichtlampen op het werk, waardoor stemming en arbeidsprestatie duidelijk verbeteren. Licht verlaagt namelijk de productie van het hormoon melatonine, dat slaperig en suf maakt.
URL = http://www.gezondheidsplein.nl/gp/gp...=toon&letter=W
__________________
...amen...
Met citaat reageren
Oud 28-04-2002, 18:33
hoeva
Avatar van hoeva
hoeva is offline
uuh... me zus heeft er last van
ze moest in een of andere lamp kijken,
ik weet nie sow 1, 2, 3 hoe dat ding heet
in de lamp zitten stralen die je in de winter niet hebt,
in de zomer wel
sommige mensen kunnen niet zonder die stralingen en dan voelen ze zich depressief
__________________
ik lieft mijn pumpkin!
Met citaat reageren
Oud 29-04-2002, 11:37
Gwenniej
Avatar van Gwenniej
Gwenniej is offline
dank je wel voor je lange uitleg. Ik herken heel veel in dat gekopierde stukje

nou jah ik denk dak beter winter depri kan zijn als gewoon depri want dat duurt 12 maanden.
__________________
honderdduizend luchtkastelen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Winterdepressie vs. lichttherapie
Verwijderd
64 23-01-2007 11:53
Psychologie Winterdepressie
Verwijderd
7 02-01-2007 10:03
Lichaam & Gezondheid winterdepressie
otkhus
15 17-11-2004 18:38
Psychologie winterdepressies...
Fantôme
48 25-12-2003 22:01
Psychologie winterdepressie
¤Aylin¤
36 29-04-2003 10:02
Psychologie Winterdepressie...
Parlaatje
2 07-11-2002 19:46


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:27.