Oud 28-02-2006, 22:30
Cesar
Avatar van Cesar
Cesar is offline
Heeft iemand ervaring met een cursus aan het James Boswell instituut? Ik heb voor september mijn natuurkunde certificaat nodig en ga een zomercursus volgen daar. Is het echt mogelijk binnen 4-5 weken te slagen zonder basiskennis van natuurkunde? En hoe is de begeleiding?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-03-2006, 12:55
Timothy
Timothy is offline
Bij mijn weten heb je wel degelijk de basiskennis van natuurkunde nodig. Dat staat ook in hun cursusoverzicht. Als je niet aan die basiskennis voldoet, zul je ofwel een intakegesprek moeten hebben, of een ingangstoets, of beiden.
Je moet in ieder geval de basiskennis mechanica hebben en een flink stuk wiskundige vaardigheden.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2006, 14:32
Cesar
Avatar van Cesar
Cesar is offline
Citaat:
Timothy schreef op 01-03-2006 @ 12:55 :
Bij mijn weten heb je wel degelijk de basiskennis van natuurkunde nodig. Dat staat ook in hun cursusoverzicht. Als je niet aan die basiskennis voldoet, zul je ofwel een intakegesprek moeten hebben, of een ingangstoets, of beiden.
Je moet in ieder geval de basiskennis mechanica hebben en een flink stuk wiskundige vaardigheden.
Hmmm dit vond ik wel een beetje vreemd. Dus toch meer even gebelt. Volgens de meneer daar is er geen sprake van een intakegesprek wel een soort van diagnostische toets en "3 op de 35" schijnen daar op af te vallen. "Die mensen worden dan afgeraden om mee te doen". Ook is er geen basiskennis van natuurkunde vereist volgens hem. Zolang je maar idd een flinke kennis van wiskunde hebt. De havisten krijgen sowieso een aangepast traject. Wel geruststellend dus. Toch vraag ik me af hoe zwaar het is om een natuurkundecertificaat te halen binnen een paar weken zonder maar ooit een lesje natuurkunde te hebben gevolgd.

Laatst gewijzigd op 01-03-2006 om 14:36.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2006, 17:53
Experiment
Experiment is offline
Tenzij je echt een alfabrein hebt - dus absoluut geen aanleg voor wiskundig en abstract denken - moet 5 weken te doen zijn als je er echt fulltime mee bezig bent en goede begeleiding hebt! Ik ben zelf ook bezig om natuurkunde1 te doen in mijn vrije tijd. Ik zit nu op 2/3 van de examenstof en schat dat ik er 120 uur aan heb besteed.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2006, 07:18
Timothy
Timothy is offline
Citaat:
Cesar schreef op 01-03-2006 @ 14:32 :
Hmmm dit vond ik wel een beetje vreemd. Dus toch meer even gebelt. Volgens de meneer daar is er geen sprake van een intakegesprek wel een soort van diagnostische toets en "3 op de 35" schijnen daar op af te vallen. "Die mensen worden dan afgeraden om mee te doen". Ook is er geen basiskennis van natuurkunde vereist volgens hem. Zolang je maar idd een flinke kennis van wiskunde hebt. De havisten krijgen sowieso een aangepast traject. Wel geruststellend dus. Toch vraag ik me af hoe zwaar het is om een natuurkundecertificaat te halen binnen een paar weken zonder maar ooit een lesje natuurkunde te hebben gevolgd.

Hmm, nou, ik weet niet. Ik doe zelf niet de cursus daar, maar wel straks het tentamen; ik doe dus zelfstudie met de boeken die ze bij de cursus gebruiken. Ze starten dus met het boek voor de bovenbouw VWO, volgens mij dus klas 4. Ik was zelf erg blij dat ik hiervoor (ook via zelfstudie) de stof op HAVO niveau had gehad.
Ik neem aan dat je wel die opfriscursus doet die ze geven. Ik weet niet precies wat ze daar voor stof in behandelen, maar aparte boeken heb je er niet voor nodig.
Persoonlijk denk ik toch dat je een flinke dobber gaat krijgen als je nog nooit natuurkunde gehad hebt, maar dat hoeft natuurlijk niet te betekenen dat het niet gaat lukken. Ik zou zeggen, schaf die boeken aan (Systematische Natuurkunde) en begin gewoon vast, in ieder geval met mechanica (dat schrijven ze ook in hun folder).
Als je het echt wilt, moet het lukken, denk ik.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2006, 20:43
Cesar
Avatar van Cesar
Cesar is offline
Precies. Het leek mij ook, dat als ik er onbereid naartoe ging, dat ik hard onderuit zou gaan. Dus ik ben idd van plan van te voren te beginnen. Vandaag wat boeken binnen gekregen en ik heb nog een natuurkunde 1,2 LOI-studie liggen. Aan gebrek aan informatie zal het iig niet liggen en motivatie mag helemaal geen rol spelen, aangezien ik zonder een certificaat niet de studie binnenkom. Ik zal ook even achter die opfriscursus aangaan. Bedankt beide
Met citaat reageren
Oud 05-03-2006, 19:35
Dap
Dap is offline
Ik heb dan geen natuurkunde gedaan aan het Boswell Instituut, maar ik heb er de wiskunde b1 en wiskunde b2 cursus gedaan. Ik zelf had alleen maar wiskunde a1 en a2 gehad op de middelbare school.
Die wiskunde was aanpoten, maar door de manier van lesgeven bij wiskunde was het voor de meeste in de klas wel goed te doen. Ik denk dat dat ook voor de andere cursessen geldt, die worden al zo lang gegeven dat er wel een soort van optimale methode gevonden zal zijn.
Ik denk dat je het gewoon moet gaan proberen en zeker van te voren er rekening mee houden dat het veel werk is, maar als het iets is dat je graag wil doen (of waarvoor je het graag doet) je die tijd en moeite die nodig is wel kan opbrengen om er in te stoppen en dus wel een goede kans van slagen hebt. De begeleiding daar was bij wiskunde in iedergeval goed.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2006, 12:57
bla5651
bla5651 is offline
Ik heb de natuurkunde cursus gedaan, en raad het iedereen aan. zonder voorkennis kom je een heel eind. wel zorgen dat je alle lessen volgt anders mis je teveel.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2006, 13:00
bla5651
bla5651 is offline
Ps; optica, trillingen en golven worden als het moeilijkste deel van de cursus omschreven.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2010, 20:42
BBL
BBL is offline
Voor mensen die een 3-daagse examentraining bij het JBI willen volgen voor economie op vwo niveau, zal ik het sterk afraden.

Ik heb afgelopen weekend deze training gevolgd en ben er zeer ontevreden mee. Het schijnt te zijn dat andere examentrainingen wel goed zijn, veel vrienden van mij hebben positieve reacties als het gaat om de vakken wiskunde A, biologie of scheikunde.

Waarom ik zo ontevreden ben over de economie examentraining is:
- Ze hadden geen vaste programma en daar kwam ook nog is bij dat niet alle stof aan bod kwam. Het begon de eerste dag met: "Nou, zeg het is, wat willen jullie weten?"
- We hebben teveel pauzes gehad, ipv de 2 keer half uur die stond op de roosters, hebben we 2 keer een uur gehad, met daartussen nog een aantal pauzes van 10min/kwartier
- We startten met vwo4 stof en dat is ook zo'n beetje waar we bleven hangen. Het is vooral heel erg basis wat er allemaal besproken was en zoals ik al eerder zei, ook nog is niet alle stof.

Het was niet helemaal bagger, je wordt een deel op weg geholpen en er wordt goed geholpen bij het maken van de examenopgaves. MAAR, voor dit geld moet je het er zeker niet voor over hebben, als ik zelf een prijs op zou mogen plakken, dan was deze cursus een magere 50euro waard.

Tip!: Voordat je je aanmeldt, zorg ervoor dat je goed kijkt waar je precies voor betaald.
Ik heb zelf €295 betaald voor een 3-daagse curses van 9.00 - 21.00, maar aangezien er te weinig aanmeldingen waren hebben ze het avondprogramma afgeschaft. Daardoor heb ik in die 3 dagen ruim 10uur gemist en gevraagd voor retributie voor een deel van het bedrag, maar nu komen ze opeens met smoesjes. Let er alsjeblieft op dat je je niet laat afzetten door deze mensen, want het gaat niet om zomaar een paar euro's ( al helemaal als je kijkt naar de kwaliteit die je nog is krijgt )
Met citaat reageren
Oud 10-05-2010, 21:09
Chris-Verhoeckx
Avatar van Chris-Verhoeckx
Chris-Verhoeckx is offline
Oh wat een domper. Bij de cursus gebruiken ze dus systematische natuurkunde (een erg slechte methode volgens mij en veel middelbare school-leerlingen). In de methode Natuurkunde overal is de uitleg duizenden malen duidelijker. Bij systematische natuurkunde wordt wat uitleg gegeven (amper voorbeelden, waar bij natuurkunde overal achter elk klein stukje theorie een voorbeeld volgt) en je moet 't maar uitzoeken voor de rest.
__________________
Haters gonn' hate
Met citaat reageren
Oud 11-05-2010, 12:26
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Ik heb geen ervaring met natuurkunde maar mijn ervaring met het james boswell instituut is positief. Ik heb daar de cursus geschiedenis gedaan. Die was goed opgezet en werd op een interessante manier gegeven. Wel heb ik gemerkt dat ze bij het jbi erg chaotisch zijn en zo. Als je wil dat dingen snel geregeld worden, moet je even naar de balie want mailen e.d. geeft niet altijd een goed resultaat.
__________________
PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Opsaai opsaai opsaai, maak plaats maak plaats maak plaats! #944
Verwijderd
501 06-04-2010 15:32
Algemene schoolzaken Havo certificaat natuurkunde
Verwijderd
20 27-07-2006 16:45
Studeren onderwijskunde!
hushpuppy
17 20-04-2005 09:17
Algemene schoolzaken James Boswell
ellen16
10 11-04-2004 16:31
Algemene schoolzaken Scheikunde deficientie
ellen16
4 19-07-2003 19:22
Algemene schoolzaken Zomerstoomcursussen na het VWO
maar
4 13-12-2002 22:42


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:09.