Oud 02-12-2006, 10:50
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik studeer in Rotterdam maar had mijn huisarts, tandarts en longarts altijd nog bij mijn moeder in Goes. Nu mijn moeder naar Middelburg gaat verhuizen heeft mijn huisarts aangegeven dat ik een ander moet zoeken omdat de verzekering het anders niet pikt.

Nu mijn vraag: hoe werkt dat? Ik heb dit nog nooit zelf gedaan. Waar moet je op letten als je een andere arts zoekt? Als ik een andere longarts ga zoeken, heb ik dan weer een verwijsbrief nodig of kan ik nu wel gewoon rechtstreeks daar naar toe?

Is er iemand met ervaring die me kan vertellen hoe dit werkt?
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 02-12-2006, 12:14
Verwijderd
Je kunt gewoon bij een huisarts langs gaan/opbellen en vragen of ze nieuwe patiënten aannemen. Eventueel kun je dan eerst langsgaan om te kijken of het 'klikt', als je dat fijn vindt. Soms weet je van horen zeggen of iemand goed is, soms weet je niets. Zelf zijn wij de keren dat we gewisseld zijn van huisarts van te voren even langs de praktijk gefietst ed, om te kijken hoe die er uit zag (je hebt hier in de buurt ook echt van die hele ranzige praktijken dat hoeft natuurlijk niets over de arts te zeggen, maar toch) en vervolgens hebben we ons ergens ingeschreven.

Hoe het zit met verwijzingen ed weet ik niet, misschien dat je longarts van nu je 'door kan sturen', ook ivm gegevens ed, dat lijkt me wel zo handig.

Laatst gewijzigd op 02-12-2006 om 12:16.
Met citaat reageren
Oud 02-12-2006, 14:27
naam ingebruik
Avatar van naam ingebruik
naam ingebruik is offline
toen wij gingen verhuizen kregen we een huisarts (praktijk)
''aangewezen'''dus je kon niet echt zelf kiezen
__________________
.
Met citaat reageren
Oud 02-12-2006, 14:29
Verwijderd
Citaat:
naam ingebruik schreef op 02-12-2006 @ 15:27 :
toen wij gingen verhuizen kregen we een huisarts (praktijk)
''aangewezen'''dus je kon niet echt zelf kiezen
Volgens mij verschilt dat per woonplaats/wijk, in Rotterdam mag je - voor zo ver ik weet - overal zelf kiezen (gelukkig ).
Met citaat reageren
Oud 02-12-2006, 14:32
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Ik kon geloof ik ook niet echt kiezen, werd ingedeeld op postcode ofzo.
Met citaat reageren
Oud 02-12-2006, 14:37
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Maar als je dan zo'n huisarts opbelt dan weten ze toch wel of je daarbij 'mag' of niet? En hoe zit dat met ziekenhuizen? Hier in Goes heb je maar een ziekenhuis dus het is logisch dat je daarheen gaat. Mag je in Rotterdam zelf kiezen of heeft een huisarts afspraken met een bepaald ziekenhuis of moet je naar het dichtstbijzijnden of hoe gaat dat?
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 02-12-2006, 14:41
Verwijderd
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 02-12-2006 @ 15:37 :
Maar als je dan zo'n huisarts opbelt dan weten ze toch wel of je daarbij 'mag' of niet?
Tuurlijk.

Citaat:
En hoe zit dat met ziekenhuizen? Hier in Goes heb je maar een ziekenhuis dus het is logisch dat je daarheen gaat. Mag je in Rotterdam zelf kiezen of heeft een huisarts afspraken met een bepaald ziekenhuis of moet je naar het dichtstbijzijnden of hoe gaat dat?
Je huisarts geeft meestal een soort van 'advies' (meestal het dichtstbijzijnde, maar soms ook omdat er in een bepaald ziekenhuis een goede arts zit ofzo), maar in principe mag je zelf kiezen of je naar dat ziekenhuis gaat of dat je naar een andere gaat. Zo is het bij mij tot nog toe iig gegaan.
Met citaat reageren
Oud 02-12-2006, 21:27
Poepkind
Avatar van Poepkind
Poepkind is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 02-12-2006 @ 15:41 :
Tuurlijk.


Je huisarts geeft meestal een soort van 'advies' (meestal het dichtstbijzijnde, maar soms ook omdat er in een bepaald ziekenhuis een goede arts zit ofzo), maar in principe mag je zelf kiezen of je naar dat ziekenhuis gaat of dat je naar een andere gaat. Zo is het bij mij tot nog toe iig gegaan.
je mag zelf kiezen welk ziekenhuis je gaat, vaak hebben artsen wel een voorkeur of afspraken. Als je die perse niet wilt volgen kan niemand je tegenhouden om naar een andere ziekenhuis te gaan. Ik was n keer doorverwezen naar AMC maar ik wilde naar de VU, naja kon wel, hoewel de verwijzend arts wel errug zuur keek, en de administratie ook niet erg meewerkte.
__________________
Inge poepte poep in de poepzak met haar poepende poeper
Met citaat reageren
Oud 03-12-2006, 06:49
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Veel zorgverzekeraars hebben een website waar je makkelijk tand en huisartsen bij jou in de buurt kan vinden. Op www.independer.nl kun je huisartsen min of meer vergelijken.

Ik heb gewoon opgebeld en gevraagd of ze nog nieuwe patienten aannamen. Voor de huisarts heb ik een kennismakingsgesprek gehad en voor de tandarts moet ik binnenkort gewoon op controle.
__________________
Met citaat reageren
Oud 03-12-2006, 13:08
Zeenimf
Avatar van Zeenimf
Zeenimf is offline
voor de longarts is het handig om naar emc/dijkzigt te gaan. alleen kan je niet zomaar bellen voor een afspraak, je hebt een verwijzing van je huisarts of andere longarts nodig.
voor de huisarts en de tandarts kan je waarschijnlijk gewoon bellen voor een controle/kennismaking (wat Miracle dus zei)
__________________
psssttt <3<3
Met citaat reageren
Oud 03-12-2006, 13:11
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Waarom zou jij kiezen voor het Erasmus MC dan? Omdat het een academisch ziekenhuis is? Of om een andere reden?
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 03-12-2006, 16:09
Zeenimf
Avatar van Zeenimf
Zeenimf is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 03-12-2006 @ 14:11 :
Waarom zou jij kiezen voor het Erasmus MC dan? Omdat het een academisch ziekenhuis is? Of om een andere reden?
ik ben daar zelf ook geweest bij een longarts en het is wel een beejte een doolhof daar, maar goede dokters.
__________________
psssttt <3<3
Met citaat reageren
Oud 04-12-2006, 17:59
Verwijderd
in rdam kan je gewoon kiezen dacht ik alleen zullen sommige praktijken zeggen dat ze vol zitten

dus gewoon op inet zoeken naar huisartsen in de buurt van je huis
en daar langs gaan en vragen of ze nieuwe patienten aannemen, en als je dan daar ben een verwijskaart vragen voor een longarts

P.s. voor mijn gevoel ben je in dijkzigt meer een nummer dan in andere ziekenhuizen
Met citaat reageren
Oud 06-12-2006, 12:46
Lif
Lif is offline
Moet je dan nog aan je vorige huisarts en je zorgverzekeraar doorgeven dat je een nieuwe huisarts hebt? En heeft de zorgeverzekeraar geen zegje in wie je huisarts wordt?
Met citaat reageren
Oud 06-12-2006, 13:25
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Je moet je sowieso bij je oude huisarts uitschrijven want die geeft je medisch dossier mee voor je nieuwe huisarts. De verzekering heb ik niks doorgegeven, en dat is allemaal goed gegaan.

Handig om aan te denken, meestal moet je je bij een apotheek ook even 'inschrijven'.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2006, 13:43
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Ik heb eerst op de site van mijn zorgverzekeraar gekeken welke huisartsen/tandartsen 'mogen'. Toen heb ik gewoon wat rondgevraagd in de buurt naar ervaringen met huisartsen hier in de buurt en toen een huisarts opgebeld. Die wilde weten waar ik woonde (2 straten verderop) en toen mocht ik me aanmelden als nieuwe patient. Ik heb toen mijn eigen huisarts opgebeld, gezegd dat ik verhuisd ben en dus een nieuwe huisarts heb gezocht, en gevraagd of ze mijn dossier door wilden sturen. Zo gepiept.

Een apotheek heb ik nog niet gebeld hier. Ik weet ook niet of je bij een bepaalde huisarts vast zit aan een bepaalde apotheek? Of heb je daar ook vrije keuze in? Daar kon ik namelijk op internet geen eenduidige informatie over vinden.

Bij de tandarts heb ik er willekeurig een redelijk in de buurt opgebeld (die ook op de lijst van mijn zorgverzekeraar stond) en gevraagd of ze nog nieuwe patienten aannamen. Ook dat was het geval. Ik heb mijn tandarts gebeld en gevraagd of ze mijn dossier door wilden sturen, omdat ik verhuisd ben en een nieuwe tandarts heb gezocht. Ook dit was zo geregeld.

Ik heb wel een adreswijziging doorgegeven aan mijn zorgverzekeraar, maar verder niks.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2006, 13:47
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
HaWaHaai schreef op 06-12-2006 @ 14:43 :
Een apotheek heb ik nog niet gebeld hier. Ik weet ook niet of je bij een bepaalde huisarts vast zit aan een bepaalde apotheek? Of heb je daar ook vrije keuze in? Daar kon ik namelijk op internet geen eenduidige informatie over vinden.
Daar heb je in principe ook vrije keuze in, maar je hebt soms wel dat een huisarts het meeste werkt met 1 apotheek. Dat is dan misschien het meest practisch, maar je hoeft absoluut niet naar die apotheek te gaan.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2006, 14:34
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Ieke schreef op 06-12-2006 @ 14:47 :
Daar heb je in principe ook vrije keuze in, maar je hebt soms wel dat een huisarts het meeste werkt met 1 apotheek. Dat is dan misschien het meest practisch, maar je hoeft absoluut niet naar die apotheek te gaan.
Oke, dankjewel!
Met citaat reageren
Oud 06-12-2006, 15:42
Stefanie
Avatar van Stefanie
Stefanie is offline
Veel huisartsen en tandartsen zitten al 'vol' en nemen geen nieuwe patienten aan de komende tijd. Ik heb net zo lang gebeld tot ik een praktijk vond die wel mensen toelieten. Over mijn huisarts ben ik tevreden, tandarts iets minder...
Met citaat reageren
Oud 07-12-2006, 17:15
MieX
Avatar van MieX
MieX is offline
Citaat:
Ieke schreef op 06-12-2006 @ 14:47 :
Daar heb je in principe ook vrije keuze in, maar je hebt soms wel dat een huisarts het meeste werkt met 1 apotheek. Dat is dan misschien het meest practisch, maar je hoeft absoluut niet naar die apotheek te gaan.
Dat, en let er wel op dat je je inschrijft bij een apotheek zodat ze ook al je (medicatie)gegevens hebben
__________________
LAAT ME NOU EENS RUSTIG UITBELEDIGEN!
Met citaat reageren
Oud 07-12-2006, 17:55
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
MieX schreef op 07-12-2006 @ 18:15 :
Dat, en let er wel op dat je je inschrijft bij een apotheek zodat ze ook al je (medicatie)gegevens hebben
Moet ik me dan ook uitschrijven bij mijn huidige apotheek en hun de gegevens door laten sturen naar mijn nieuwe apotheek of krijgen ze dat door via mijn (nieuwe) huisarts? Ik heb ook wel een medicijnpaspoort waarin alles staat maar dat is alleen wat ik nu gebruik.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 08-12-2006, 12:57
MieX
Avatar van MieX
MieX is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 07-12-2006 @ 18:55 :
Moet ik me dan ook uitschrijven bij mijn huidige apotheek en hun de gegevens door laten sturen naar mijn nieuwe apotheek of krijgen ze dat door via mijn (nieuwe) huisarts? Ik heb ook wel een medicijnpaspoort waarin alles staat maar dat is alleen wat ik nu gebruik.
Ik geloof dat je ook bij 2 apotheken tegelijk ingeschreven kunt staan, maar dat is niet zo handig als je moeder toch gaat verhuizen. Hoe het dan precies zit met uitschrijven en overdragen van je gegevens kun je denk ik het beste aan je nieuew apotheek vragen, die weten dat beter dan ik.
__________________
LAAT ME NOU EENS RUSTIG UITBELEDIGEN!
Met citaat reageren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Eetstoornis Anorexia Nervosa - Boulimia Nervosa
e-hazeleger
12 18-05-2011 17:09
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Geen referendum EU-verdrag
Verwijderd
151 27-09-2007 16:55
Flora & Fauna STOP de bio-industrie
Lottiej
499 22-06-2005 18:43
Psychologie Niet naar school, geen werk, >18 jaar, mag dit wel?
*Ster*
38 08-03-2005 12:27
Psychologie veranderde mama
synclinorium
24 22-06-2004 00:03
De Kantine Wat staat er onder jouw CTRL - V part II
Bruut
500 14-12-2003 15:56


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:09.