Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-11-2005, 12:49
Go
Avatar van Go
Go is offline
Ik heb nu zo'n vijf jaar een Gazelle fiets. Over het algemeen een kwalitatief goede fiets, maar vanmiddag wikkelde, onder het fietsen, plotseling de remkabel zich om het achterwiel heen. De rem van het achterste wiel werd aangespannen en op hetzelfde moment werd de kabel, die vanwege handremmen aan mijn stuur verbonden zat, om het achterwiel gedraaid en naar achtergetrokken. Gevolg: ik ging met mijn fiets onderuit.

Gelukkig had ik zelf weinig, maar de fiets was wel behoorlijk beschadigd. Het onderhoud aan mijn fiets is altijd goed geweest.
Ik ben van mening dat je dit van een dergelijke fiets niet mag verwachten. Kan ik van de fietsmaker waar ik de fiets van heb gekocht verwachten dat hij, eventueel gedeeltelijk, de ontstane schade kosteloos herstelt?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-11-2005, 14:08
Verwijderd
Naar mijn idee wel.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2005, 14:52
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Ik weet niet of er na 5 jaar nog garantie op zit, anders lijkt het me dat dit onder de garantie valt
Met citaat reageren
Oud 21-11-2005, 15:03
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Ik verwacht niet dat je schade bij de fietsenmaker kunt verhalen. Iemand zou aan je remkabel getrokken kunnen hebben waardoor ie er tijdens het fietsen definiteif los liet.. Je kunt het iig proberen..
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2005, 15:04
Go
Avatar van Go
Go is offline
Citaat:
nare man schreef op 21-11-2005 @ 15:08 :
Naar mijn idee wel.
Oké, da's mooi. Ik zal er eens over beginnen bij de fietsenmaker dat ik vind dat ik dit eigenlijk niet van mijn fiets mag verwachten. Kijken of we een mooie deal kunnen maken over de reparatiekosten.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2005, 15:23
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
@MTpower: garantie die de winkelier/fabrikant levert is hooguit een uitbreiding van de wettelijke garantie (dat zal ongetwijfeld anders heten, maar dit dekt de lading volgens mij ook). De wetgever stelt dat de verkoper een deugdelijk product moet leveren, daar kan een verkoper onmogelijk onderuit komen.

@coopergirl: als iemand aan een remkabel trekt krijg je nog niet meteen zo'n soort ongeluk. Het kan de druppel zijn, maar dan was er dus al iets mis met de remkabel.
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2005, 15:28
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
martijn1985 schreef op 21-11-2005 @ 16:23 :
@MTpower: garantie die de winkelier/fabrikant levert is hooguit een uitbreiding van de wettelijke garantie (dat zal ongetwijfeld anders heten, maar dit dekt de lading volgens mij ook). De wetgever stelt dat de verkoper een deugdelijk product moet leveren, daar kan een verkoper onmogelijk onderuit komen.

@coopergirl: als iemand aan een remkabel trekt krijg je nog niet meteen zo'n soort ongeluk. Het kan de druppel zijn, maar dan was er dus al iets mis met de remkabel.
het product zal ongetwijfeld prima voldaan hebben aan de wettelijke eisen toen de TS de fiets kocht. Ik neem aan dat er ook een soort regeling is voor te verwachten slijtage; het lijkt me eerder dat je de fietsenmaker wat zou kunnen maken, dan de fabrikant in elk geval. Na 5 jaar gaat er weleens wat stuk aan iets. Er is volgens mij geen 'wet' die bepaald dat een verkoper een product moet leveren dat zus-en-zo lang heel blijft. (ja, binnen redelijke termijnen moet een product uiteraard wel heel blijven. Dan vraag ik me wel af hoe lang je mag verwachten dat een fiets in nieuwstaat blijft.)

overigens kan het onwaarschijnlijke geval dat iemand je remkabel dr af getrokken zou hebben volgens mij wel degelijk een dergelijk probleem veroorzaken; daarvoor hoeft er m.i. echt niet 'dus' al iets mis te zijn geweest met je remkabel.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 21-11-2005, 16:12
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 21-11-2005 @ 16:28 :
(...)

Er is volgens mij geen 'wet' die bepaald dat een verkoper een product moet leveren dat zus-en-zo lang heel blijft. (ja, binnen redelijke termijnen moet een product uiteraard wel heel blijven. Dan vraag ik me wel af hoe lang je mag verwachten dat een fiets in nieuwstaat blijft.)
Je slaat de spijker op zijn kop. Dat een produkt X jaar garantie heeft, wil niet zeggen dat na afloop van die X jaar het produkt volledig voor risico van de eigenaar is. Het kan zo zijn dat de redelijkerwijs te verwachten levensduur gewoon langer is dan de garantie. Dat zie je nog wel eens bij witgoed, zoals wasmachines. Daar geldt vaak maar een heel korte garantietermijn van een jaar, terwijl zo'n duur apparaat minstens een aantal jaren moet meegaan zonder kuren te gaan vertonen.

Of je redelijkerwijs mag verwachten dat een fiets minstens vijf jaar blijft werken? Dat hangt echt helemaal van de omstandigheden af. Het maakt natuurlijk ook verschil of het gaat om een echt fabricagedefect (bijv. metaalmoeheid) of om iets dat ook extern kan zijn veroorzaakt (zoals hier gebroken kabels). Verder spelen de prijs van de fiets, het marktsegment waar hij voor bedoeld is, jouw eigen manier van gebruiken, etc. etc. ook nog mee.

Maar ik zou gewoon hoog inzetten hier. Je hebt nee, ja kun je krijgen, dus vertel hem gewoon dat je vindt dat een fiets toch wel vijf jaar mee moet gaan zonder dat zomaar de kabels eruit vallen.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2005, 18:44
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
nare man schreef op 21-11-2005 @ 17:12 :


Maar ik zou gewoon hoog inzetten hier. Je hebt nee, ja kun je krijgen, dus vertel hem gewoon dat je vindt dat een fiets toch wel vijf jaar mee moet gaan zonder dat zomaar de kabels eruit vallen.
klopt, altijd proberen. (ik denk dat je wel wat kan regelen; je krijgt natuurlijk niet de waarde of nieuwwaarde van de fiets uitgekeerd, maar misschien kan het kosteloos of goedkoop gemaakt worden.)
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Lichaam & Gezondheid Na een ongeluk
Verwijderd
5 01-12-2009 07:39
Films, TV & Radio Welke film, bitches. Welke film. (nummero zoveel)
DanielC
500 06-04-2007 10:15
Werk, Geld & Recht fietser rijdt door na ongeluk
ganralph
1 29-06-2005 12:42
Lichaam & Gezondheid hoe gevaarlijk fietse is
mainetje
29 11-04-2005 14:44
Psychologie Ongeluk tijdens de buitenrit, weer een paard verloren...
Eend
41 12-04-2004 16:01


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:38.