Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-01-2011, 19:24
*K*_no_*W*_mi_
*K*_no_*W*_mi_ is offline
Mijn vriend en ik wonen nu ruim anderhalf jaar samen. Ik volg een HBO opleiding en mijn vriend is net gestopt met zijn HBO opleiding. Hij heeft al een MBO-diploma en is nu dus op zoek naar werk.

Een tijd geleden zijn we al eens bij het UWV naar binnengegaan voor informatie. Een medewerkster vertelde ons toen dat er tegenwoordig de mogelijkheid is om een WIJ uitkering aan te vragen - onder bepaalde voorwaarden.

Mijn vriend heeft zich ingeschreven bij het UWV werkbedrijf en hij heeft vandaag een gesprek gehad met een werkcoach. Deze helpt hem met het vinden van werk en het aanvragen van de WIJ-uitkering.
Nu is het probleem dat hij volgens zijn werkcoach geen recht heeft op een WIJ-uitkering, omdat mijn inkomsten (studiefinanciering en een bijbaantje op de zaterdag) 700 euro zijn.
Er wordt namelijk gekeken naar de gezamenlijke inkomsten.

Mijn studiefinanciering is in totaal 500 euro en met mijn bijbaantje verdien ik ongeveer 200 euro per maand. Dit is niet voldoende om onze vaste lasten (huur, gwl, verzekeringen, collegegeld ed.) te betalen.
Ik vind het vreemd dat mijn studiefinanciering als inkomen wordt gezien, aangezien dit een overheidstoelage is om je studie te kunnen betalen. Of heb ik dit fout?

Die 700 euro (stufi en bijbaan) zou dan nog kunnen worden aangevuld met ongeveer 300 euro aan WIJ-uitkering.. Op voorwaarde dat ik mij ook bij het UWV werkbedrijf inschrijf en ook op zoek ga naar werk.


Kan iemand mij dit uitleggen?
Ik snap er niks meer van..
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-01-2011, 21:44
Vanilia
Avatar van Vanilia
Vanilia is offline
Studiefinanciering wordt wel meegerekend van wat ik er van af weet. Verder kan het zijn dat ook de gemeente waar jullie wonen heeft bepaald dat schoolverlaters de eerste 6 maanden geen recht hebben op een WIJ uitkering. Tevens ligt het ook aan de leeftijd van je vriend wat de hoogte van de uitkering is.

http://www.rechtopbijstand.nl/inhoud/index/pid/1853
Hier vind je ook wat meer informatie.
__________________
Fe este dia que hora
Met citaat reageren
Oud 20-01-2011, 09:48
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Stufi wordt meegerekend, ja. Het is weliswaar een tegemoetkoming, maar het wordt gezien als een inkomstenbron. Op zich is dat ook wel logisch - je zou dus €500,- kunnen krijgen en daarnaast nog een hele uitkering op kunnen strijken. Dat is het doel van Wet WIJ niet, dus dat gaat je niet lukken.

Wet WIJ is er voor bedoeld om zo snel mogelijk een leertraject te starten, of een baan te krijgen. Hoofddoel: zelfstandig weer in je eigen inkomsten kunnen voorzien (eventueel dus met startkwalificatie). Het is dus een overbrugging tot die tijd. Daarom dat het ook absoluut geen smak geld is.
(Dat de praktijk vaak anders loopt, is helaas zo.)

Ik weet niet hoe oud je vriend is, maar als hij onder de 21 jaar is, dan krijgen jullie samen €454,- netto. Is hij ouder, dan €883,93.
Jouw €700,- wordt daarop in mindering gebracht. In dat geval betekent het dat jullie óf naar de norm van Wet WIJ voldoende inkomsten hebben, óf nog recht hebben op €183,93 mits jij volledig meewerkt aan de voorwaarden.
Ik weet niet hoe jij aan €300,- komt, maar het UWV zal wel meer informatie over jullie ter beschikking hebben dan ik.

Inschrijven als werkzoekende is geen verplichting volgens de wet, maar meewerken aan het traject wel.
Dus dit klinkt mij allemaal niet meer dan logisch. Besef je dat er een verschil is tussen wat een wettelijke norm is en jouw norm. Die twee verschillen nogal eens van elkaar, waardoor jij boos kunt worden dat je financieel niet uitkomt. Het is alleen nooit een geldige reden voor de wetgever.

Als ik jou was, zou ik me nog eens goed laten voorlichten door de werkcoach van het UWV. Ik heb alleen globale informatie, zij weten alles. Een gedegen voorlichting is noodzakelijk, want je moet ook zelf weten waar je aan toe bent en hoe het werkt.

Bovenal: het beste is natuurlijk dat je vriend een baan vindt of een nieuwe opleiding.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2011, 15:16
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Citaat:
Bovenal: het beste is natuurlijk dat je vriend een baan vindt of een nieuwe opleiding.
Ja, doe dat eerst voordat je jezelf gaat begeven in het uitkeringscircuit. Dat doen al teveel mensen.
__________________
Guilty of being white.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2011, 15:40
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
stufi is gezien als inkomsten om dat het aannemelijk is dat deze 'schuld' wordt kwijtgescholden, en dus geen schuld is. Pas op het moment dat dat zeker dat het een schuld is, dus je studie niet afrond cf voorwaarden aan stufi kunnen ze worden opgevoerd als schuld en kosten.

Let wel op; je LENING bij de stufi wordt afaik niet gezien als inkomsten, dit is een lening, geen inkomsten. Dus het gedeelte wat bovenop je basis+uitw+ov komt.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2011, 14:40
*K*_no_*W*_mi_
*K*_no_*W*_mi_ is offline
Laat ik voorop stellen dat het absoluut niet onze bedoeling is om lekker van een uitkering te gaan genieten. Mijn vriend is druk bezig met het zoeken naar werk en reageert overal op.. Maar dat geeft natuurlijk niet de garantie dat hij binnen nu en twee maanden ook daadwerkelijk werk heeft.

Nooit geweten dat studiefinanciering als inkomen wordt gezien. Wat mij dan tegen staat in dit geval, is dat mijn vriend dus helemaal geen uitkering kan krijgen tenzij ik ook ga stoppen met mijn opleiding. Terwijl hij als hij nog thuis zou wonen (en dus geen vaste lasten zou hebben) wel een uitkering zou krijgen.

Ik reken mezelf ook heus niet rijk met een uitkering, ik weet dat deze bedragen minimaal zijn (begrijpelijk), maar het zou wel net het verschil maken tussen op straat komen of hier kunnen blijven wonen.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2011, 14:41
*K*_no_*W*_mi_
*K*_no_*W*_mi_ is offline
Bedankt trouwens, voor jullie reacties.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2011, 21:37
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Als hij nog thuis woont krijgt hij volgens mij ook geen uitkering hoor omdat ze er dan vanuit gaan dat zijn ouders hem (deels) onderhouden lijkt me. Ze gaan er gewoon vanuit dat als je samen in een huis woont dat je voor elkaar zorgt financieel gezien als dat nodig is en dat lijkt me ook wel redelijk.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 23-01-2011, 20:45
*K*_no_*W*_mi_
*K*_no_*W*_mi_ is offline
Citaat:
Als hij nog thuis woont krijgt hij volgens mij ook geen uitkering hoor omdat ze er dan vanuit gaan dat zijn ouders hem (deels) onderhouden lijkt me. Ze gaan er gewoon vanuit dat als je samen in een huis woont dat je voor elkaar zorgt financieel gezien als dat nodig is en dat lijkt me ook wel redelijk.
Elkaar onderhouden lijkt mij inderdaad ook heel redelijk; als dat mogelijk is.


Schoolkosten: 170 euro per maand
Boekengeld: 33 euro per maand

Dan houd ik nog 500 euro over om mezelf en mijn vriend van te onderhouden.

Huur: 320 euro
Zorgverzekeringen: 200 euro
GWL: 100 euro
Inboedeverzekering: 12 euro

En dan heb ik het nog niet eens over boodschappen...

Gaat hem dus niet worden.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2011, 07:16
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Citaat:
Elkaar onderhouden lijkt mij inderdaad ook heel redelijk; als dat mogelijk is.


Schoolkosten: 170 euro per maand
Boekengeld: 33 euro per maand

Dan houd ik nog 500 euro over om mezelf en mijn vriend van te onderhouden.

Huur: 320 euro
Zorgverzekeringen: 200 euro
GWL: 100 euro
Inboedeverzekering: 12 euro

En dan heb ik het nog niet eens over boodschappen...

Gaat hem dus niet worden.
Vergeet je zorgtoeslag en huurtoeslag niet. Dat zal bij elkaar ook rond de 200 euro zijn. (max zorgtoeslag ligt ergens in de 60 euro, vermenigvuldig dat met twee. Huurtoeslag is ook maximaal.)

Maar dan nog hou je veel te weinig over. Je moet dan bezuinigen op eten. Toch is het een vreemde situatie, als ik vacaturesites bekijk zoeken ze de wereld aan personeel...
__________________
Guilty of being white.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2011, 17:19
*K*_no_*W*_mi_
*K*_no_*W*_mi_ is offline
Inmiddels is hij ergens aangenomen, voor 8 uur in de week.. En hij heeft nog een paar sollicitaties lopen.
Hier in de omgeving valt het best tegen qua vacatures!

We zijn vandaag ook nog even naar het UWV werkbedrijf geweest om de situatie wat meer helder te krijgen. Nu is het in ieder geval helemaal duidelijk dat we geen geld krijgen. Studiefinanciering telt inderdaad mee als inkomen en daarnaast gaat een lening bij DUO voor een uitkering.

Mocht het dus zo zijn dat we niet rond komen, dan moet ik een lening aanvragen bij DUO.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2011, 17:21
*K*_no_*W*_mi_
*K*_no_*W*_mi_ is offline
Citaat:
Let wel op; je LENING bij de stufi wordt afaik niet gezien als inkomsten, dit is een lening, geen inkomsten. Dus het gedeelte wat bovenop je basis+uitw+ov komt.
Een lening bij DUO wordt dus wel als inkomsten gezien.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2011, 20:05
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Inboedeverzekering: 12 euro
Je zou die op kunnen zeggen? Zo vaak wordt er niet ingebroken ten slotte.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 24-01-2011, 21:06
JustADreamer
JustADreamer is offline
Citaat:
Je zou die op kunnen zeggen? Zo vaak wordt er niet ingebroken ten slotte.
Alsof die 12 euro het verschil gaan maken... Die 12 euro gaan geen wezenlijke verandering brengen in wat ze kunnen spenderen aan boodschappen, en zeker niet als je het over een maand bekijkt. Er moet nog steeds grof bezuinigd worden op boodschappen, en dan zou je ook nog met een gevoel gaan rondlopen van 'oh shit, wat als er nu ingebroken wordt...' Dat lijkt het me niet waard.
__________________
I'm just a dreamer, dreaming of better days...
Met citaat reageren
Oud 27-01-2011, 13:58
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Ik vind het trouwens wel vreemd dat ze uitgaan van stufi als inkomen. Natuurlijk is het een inkomstenbron in die zin dat je het geld iedere maand overgeschreven krijgt, maar je krijgt het alleen maar als je studeert (en dus collegegeld betaalt en overige studiekosten hebt). Het lijkt mij niet fair om dan vervolgens te zeggen dat ze er óók wel van kan leven.. je kunt geld niet 2x uitgeven.

Over de uitkering weet ik verder niets. Maar ik wilde wel zeggen: Jullie zitten in een soort financiele ramp en ik raad jou en vooral je vriend aan om gewoon maar iedere baan aan te nemen die je kunt krijgen. Al is het maar achter de kassa bij AH. Je hebt gewoon geld nodig, een baan zoeken op niveau en in de juiste branche kan altijd nog terwijl je al aan het werk bent. Ik zie vaak mensen die teveel vast blijven houden aan het idee van "ik heb een diploma op dit niveau in dit vakgebied, daar moet ik dan ook een baan in zien te vinden". Als dit voor jullie niet geldt, dan is het misschien nog eens een zinnig advies voor een ander. Succes iig =)
__________________
PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Met citaat reageren
Oud 27-01-2011, 21:49
remzicavdar
Avatar van remzicavdar
remzicavdar is offline
Citaat:
Nu is het probleem dat hij volgens zijn werkcoach geen recht heeft op een WIJ-uitkering, omdat mijn inkomsten (studiefinanciering en een bijbaantje op de zaterdag) 700 euro zijn.
Er wordt namelijk gekeken naar de gezamenlijke inkomsten.

Mijn studiefinanciering is in totaal 500 euro en met mijn bijbaantje verdien ik ongeveer 200 euro per maand. Dit is niet voldoende om onze vaste lasten (huur, gwl, verzekeringen, collegegeld ed.) te betalen.
Ik vind het vreemd dat mijn studiefinanciering als inkomen wordt gezien, aangezien dit een overheidstoelage is om je studie te kunnen betalen. Of heb ik dit fout?

Kan iemand mij dit uitleggen?
Ik snap er niks meer van..
studiefinanciering wordt officieel niet als inkomsten bron gezien, maar ik denk dat hun gewoon de klots kwijt zijn kijk maar naar de website van de IB groep
__________________
Pro Gamer
Met citaat reageren
Oud 28-01-2011, 12:07
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Die WIJ-regeling is er voor jongeren en voor veel (studerende) jongeren is hun belangrijkste inkomstenbron toch de studiefinanciering. Als je dat niet meetelt als inkomen zullen heel veel jongeren ineens in aanmerking komen voor een uitkering en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Het gaat er uiteindelijk om dat je iets hebt om van rond te komen en of dat nou stufi of van een bijbaantje komt maakt in feite natuurlijk niet uit. Bedoeling is toch dat je zo snel mogelijk zelf zorgt voor inkomsten, een studie dan wel een baan.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 28-01-2011, 14:05
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Citaat:
Ik vind het trouwens wel vreemd dat ze uitgaan van stufi als inkomen. Natuurlijk is het een inkomstenbron in die zin dat je het geld iedere maand overgeschreven krijgt, maar je krijgt het alleen maar als je studeert (en dus collegegeld betaalt en overige studiekosten hebt). Het lijkt mij niet fair om dan vervolgens te zeggen dat ze er óók wel van kan leven.. je kunt geld niet 2x uitgeven.
Het leeuwendeel van de eisen waar uitkeringen op zijn gebaseerd, zijn niet fair.

Neem bijvoorbeeld: ouders hebben WWB. Hun kind wordt 18 en gaat studeren. De WWB is van mening dat het kind dan volwassen is en in staat is geld in het gezin in te brengen, dus de WWB gaat voor de ouders omlaag. Maar het kind heeft (bij wijze van) alleen stufi en een bijbaantje, dus hoe zou die nu moeten gaan bijdragen in de inkomsten van de ouders?

Je weet uit te stromen van een uitkering naar een betaalde baan. Je verdient ermee 115% (minimumloon = 100%). Gevolg: je hebt geen recht meer op allerlei toeslagen, voorzieningen en tegemoetkomingen waar iemand met een inkomen tot 110% recht op heeft. Je komt dus netto véél lager uit dan iemand met een WWB-uitkering (90%!). Gevolg: je bent armer af. Maar als je vanuit je uitkering een baan weigert omdat je dit voorziet, liggen er sancties op je te wachten.

Het is zoals het is, de verzorgingsstaat is aan het verschralen. Da's kut, maar je ertegen verzetten heeft zeer weinig zin als het je overkomt.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 28-01-2011, 16:12
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Het is zoals het is, de verzorgingsstaat is aan het verschralen. Da's kut, maar je ertegen verzetten heeft zeer weinig zin als het je overkomt.
Nou, volgens mij moet je dat juist andersom redeneren: als de verzorgingsstaat beperkt wordt, komt er juist een einde aan onrechtvaardige zaken zoals die jij beschreef. Het is juist dat idee dat voor elke luxe een tegemoetkoming hoort te zijn, dat de armoedeval geschapen heeft.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 29-01-2011, 13:15
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Citaat:
Nou, volgens mij moet je dat juist andersom redeneren: als de verzorgingsstaat beperkt wordt, komt er juist een einde aan onrechtvaardige zaken zoals die jij beschreef. Het is juist dat idee dat voor elke luxe een tegemoetkoming hoort te zijn, dat de armoedeval geschapen heeft.
Nee, daar ben ik het niet mee eens. Lang niet voor alles bestaat een tegemoetkoming en is veroorzaakt door armoedeval. Ik voorzie daar ook geen einde in.

Ik ben het wel met je eens dat we dat zelf geschapen hebben en door de vergrijzing kunnen we nu onze eigen verzorgingsstaat niet meer volhouden. Maar ik zie niet gebeuren dat alle tegemoetkomingen en voorzieningen volledig worden afgeschaft. Dat kan alleen als je daarmee de uitkeringen weer verhoogt, dat zal ook nooit meer gebeuren. En dat is ook geen oplossing, dan hebben mensen met een laag inkomen (maar dus wèl een baan) nog steeds een probleem. Alles zal strenger worden met hogere eisen en minder toegankelijkheid (neem als voorbeeld de WIA).

Het hebben van een uitkering moet geen luxe zijn, maar ik maak nu wel signaleringen van zieke mensen die worden gekort op hun PGB, niet meer langs een WMO-loket kunnen (bezuinigingen gemeenten) en via het basispakket van de zorgverzekering niet meer de eigen bijdrage vergoed kunnen krijgen. Dat vind ik wel snoeihard.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2011, 15:48
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Dat vind ik wel snoeihard.
Waarom? De eigen bijdrage is een grijpstuiver op jaarbasis. Ik haal die er sowieso ook wel uit, en ik ben kerngezond.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 31-01-2011, 07:12
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
It's how Darwin portrayed it.
__________________
Guilty of being white.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2011, 07:51
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Citaat:
Waarom? De eigen bijdrage is een grijpstuiver op jaarbasis. Ik haal die er sowieso ook wel uit, en ik ben kerngezond.
Die eigen bijdrage bedoelde ik dan ook niet.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Werken voor uitkering
Verwijderd
39 14-04-2004 11:21
De Kantine Ik heb een uitkering
niceman1984
6 26-02-2004 18:39
De Kantine Ik ontvang een uitkering!!
niceman1984
21 20-02-2004 11:08
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Dé reacties op het Regeerakkoord... en wat vinden wij er van?
Anne
114 02-06-2003 07:06
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap 'Uitkering agressievelingen stop zetten'
Evito
27 03-12-2002 12:08


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:22.