Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-10-2011, 16:47
dancestar
dancestar is offline
hey! Ik ben een meisje van 14, en ik zit dus best wel na te denken over een jaar highschool. Ik las er een stuk over in een tijdschrift, en ik heb al een helemaal dingen opgezocht op internet. Ik ben 15 voor de zomervakantie, dus ik zou sowieso qua leeftijd wel kunnen. Ik heb het er al met mijn ouders over gehad en die zouden het wel goedvinden, maar ze willen niet dat mijn gymnasium hierdoor in de war wordt geschopt.
Ik ben van plan grieks sowieso te laten vallen, maar ik vraag me af of je latijn kunt nemen op een highschool. Bovendien, ik wil heel graag een jaar highschool doen, tenzij dat betekend dat ik als ik terug kom weer naar 4 gymnasium moet ipv 5 gymnasium.
Heeft iemand hier ervaring mee? En ligt het er ook aan op welke school je zit?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-10-2011, 18:06
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Een meisje dat vorig jaar in mijn klas zat (toen 5 vwo) is dit jaar een jaar naar Frankrijk, naar een middelbare school daar. Op het moment dat ze terug komt, moet ze gewoon nog 6 vwo doen. En ik weet niet of je nu 4 gymnasium doet, maar als je dat doet en volgend jaar (ik neem aan dat je je jaar wel afmaakt?) een jaar highschool gaat doen, dat je dan het jaar daarna naar 5 gymnasium gaat. Dat je een jaar helemaal opnieuw moet doen, lijkt me niet logisch, want je hebt dat jaar als een gedaan (tenzij je bent blijven zitten, natuurlijk ik denk dat het dan wel moet!).

Maar ik geloof niet dat je hier een jaar kunt 'overslaan' omdat je een jaar in het buitenland op school hebt gezeten. Het hele schoolsysteem is anders en je moet hele andere dingen leren/weten dan in Nederland, dus kun je in Nederland niet een jaar niet volgen (bijvoorbeeld 3 gymnasium -> jaar buitenland -> 5 gymnasium) want dan mis je allerlei dingen die je in Nederland wel hoort te krijgen, maar jij niet hebt gehad.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 23-10-2011, 20:15
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
Als ju nu in vier gymnasium zit en je gaat na dit jaar een jaar highschool doen, dan moet je bij terugkomst vijf gymnasium doen. Het jaar waarin je in het buitenland naar school bent gegaan telt niet mee voor je opleiding in Nederland.

Dus, in die zin schopt een jaar highschool je gymnasium niet in de war.
Maar, misschien ligt het inderdaad per school wel anders. Dus misschien kun je het beste met je mentor overleggen.
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2011, 08:26
Verwijderd
Een openbare highschool in de VS is qua niveau vergelijkbaar met het VMBO, dus dat jaar telt niet mee voor je gymnasium. Er zijn wel privéscholen met een hoger niveau, en dan zou je kunnen overleggen met je decaan of je dat als een jaar gymnasium kunt laten tellen, maar ik weet niet of je ouders daar het geld voor over hebben.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2011, 17:10
dancestar
dancestar is offline
Oké, dankjewel voor de reacties. Ik heb zelf nog even verder gegoogled en brochures aangevraagd. Daar stond ook een verhaal in van een meisje dat na 3 vwo naar Amerika ging voor een jaar highschool en door de goede vakken te volgen (op het juiste niveau), dat ze gewoon door kon naar 5 vwo, dus 4 vwo oversloeg. Ik heb dus nog hoop. (:
Ik indd dat ik maar naar m'n mentor toe ga, maar de kans is groot dat die er ook niets vanaf weet, dus dan zie ik wel verder. Misschien de teamleider of zo.
Ik hoop echt zo dat het kan, maar ik denk niet dat ik het ga doen als ik terugkom dat ik naar 4 gymnasium moet. Ook mijn ouders zeggen dat ik dan wel naar university kan gaan, als ik mijn vwo/gymnasium heb afgerond.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2011, 20:24
miramichi
miramichi is offline
Misschien kan je het na je school doen?
Ik ben na mijn 6vwo een jaar naar canada gegaan (highschool)
ik zit in een tweetalig gebied, dus zowel engels als frans.
De highschools zijn redelijk hetzelfde als in Amerika, alleen het niveau is iets hoger.
Als je vragen hebt kun je ze stellen!
Met citaat reageren
Oud 27-10-2011, 16:35
dancestar
dancestar is offline
Citaat:
Misschien kan je het na je school doen?
Ik ben na mijn 6vwo een jaar naar canada gegaan (highschool)
ik zit in een tweetalig gebied, dus zowel engels als frans.
De highschools zijn redelijk hetzelfde als in Amerika, alleen het niveau is iets hoger.
Als je vragen hebt kun je ze stellen!
Haha oké, ik heb al een vraag voor je;
weet jij of het waar is dat je na een jaar highschool in canada wel door kan naar de klas waar je oorspronkelijk in hoort te zitten (3 gymnasium - highschool - 5 gymnasium) ? Dat las ik namelijk ergens, maar ik weet niet of dat klopt.
En ik heb inderdaad ook al zitten denken of ik het niet na mijn eindexamen kon doen, maar dat leek me een beetje vreemd, dan ga je eigenlijk een jaar vmbo-t / havo overnieuw doen aangezien dat het niveau is in amerika.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2011, 01:30
miramichi
miramichi is offline
Dat is het niveau in the USA, niet in Canada. En in Canada kan je binnen je highschool vakken op niveau volgen. Zo heb ik nu bijvoorbeeld 'English 12 2'. de 12 staat voor grade 12. en de '2' staat voor niveau 2 binnen engels. je hebt 4 niveaus. 1 is het hoogst, 4 het laagst. Ik denk dat deze klas redelijk op 5 havo/vwo niveau Nederlands is, als is het hier heel anders... veel meer literatuur ect. Als je niveau 1 doet zit je echt op universitair niveau.

In Canada zou je een semester of een trimester kunnen doen, en dan de rest van het jaar in NL. Dus dat je bijvoorbeeld vanaf de zomer t/m de kerstvakantie in CA naar school gaat en de rest in NL. Maar je zou aan je school moeten vragen hoe soepel zij hier in zijn!

ilse-in-canada.reismee.nl
Met citaat reageren
Oud 14-11-2011, 19:48
lonusnl
lonusnl is offline
Hoi,

Ik ben zelf vorig jaar een jaar high school in Amerika gedaan. Als je met een organisatie gaat, kan je onder geen enkele voorwaarde het jaar mee laten tellen. Het is echt een tussenjaar. Misschien dat je het wel mee kan laten tellen als je het zelf regelt, maar dit is veel moeilijker en ook veel duurder en natuurlijk ook veel minder veilig.

Het enige dat ik kan zeggen is dat zo'n jaar echt geen verspilling is, ook al telt het niet mee. Je leert alleen maar meer en het is echt een geweldige ervaring. Ik ben zelf na 5 VWO geweest en zit nu in 6VWO. Ik heb er nooit spijt van gehad ook al moet ik nu een jaar extra naar school. Het is echt geweldig!
Met citaat reageren
Oud 23-11-2011, 19:49
Snoezels
Snoezels is offline
Je kan misschien een jaar overslaan als je het met je school overlegt.
Het enige land waar je door zou kunnen stromen (dus dat je in vwo 6 terecht komt als je terugkomt) is Canada, het schoolsysteem daar is vergelijkbaar met het Nederlandse curriculum.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht highschool amerika/canada examenjaar 4TL/Vmbo
Martinoboy9
1 07-12-2016 13:29
Studeren Highschool year ervaringen???
lris
9 01-03-2016 22:46
Werk, Geld & Recht Tips om geld te verdienen?
RoosJ909
33 06-10-2008 16:57
Algemene schoolzaken Een jaar buitenland, nog leuke ideeen?
Floortje12
3 07-09-2006 15:29
Algemene schoolzaken een jaar Amerika, maar niet naar school
Crimson
18 19-06-2006 20:18
Algemene schoolzaken highschool
L1
8 10-09-2003 16:28


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:31.