Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-10-2009, 20:40
Caviamax
Caviamax is offline
Hallo,

Ik las heel toevallig op deze site iets over eindexamen doen in Chinees. Ik zou dit graag doen maar het moet dan een officieel eindexamen zijn. M'n moeder was laatst op een ouderavond met de vraag of ik in plaats van Frans Chinees eindexamen kon doen. De school vind dat goed. Mijn moeder had vervolgens met de universiteit van Leiden gebeld om te vragen of er al eindexamen hierin was, maar zij zeiden dat dat nog niet mogelijk was. Ik lees nu dus op deze site dat het wél kan.

Mijn vraag: Welke school/scholen doen hier al eindexamen in en waar kan ik meer informatie vinden?

Caviamax
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-10-2009, 22:54
Verwijderd
In plaats van Frans? Volgens mij is dat niets iets wat je school je mag beloven, want Frans is voor zover ik weet gewoon verplicht, toch? Als jij Frans als keuzevak hebt, is het een ander verhaal, maar dan nog kan je volgens mij alleen eindexamen in Chinees doen als jou school dit ook als vak aanbiedt...

edit; daarnaast vind ik ook niets over eindexamen Chinees, waar heb je gelezen dat dat bestaat?
Met citaat reageren
Oud 22-10-2009, 10:42
Caviamax
Caviamax is offline
http://www.scholieren.com/weblog/sambal-bij
Met citaat reageren
Oud 22-10-2009, 11:01
Simon
Avatar van Simon
Simon is offline
Mijn collega Kim heeft dat artikeltje geschreven en waar zij die informatie vandaan heeft, weet ik niet. Ik zal haar even vragen om te reageren. Na enige googlen vond ik wel deze twee artikelen:

http://www.hilpers.nl/210255-chinees...are-scholieren
Citaat:
Chinees voor Bossche middelbare scholieren (23-jan-2004)
DEN BOSCH - Het Koning Willem I College in Den Bosch gaat vanaf volgend
jaar Chinese taal en cultuur geven aan de leerlingen van havo en vwo. De
Bossche school is daarmee de eerste in Nederland waar middelbare scholieren
onderwijs krijgen in het Chinees. Dat zei onderwijsdirecteur H. Witteman
van het Koning Willem I College vrijdag.

Volgens de directeur wordt Chinees in de toekomst almaar belangrijker,
omdat China zowel Europa als de Verenigde Staten in economisch opzicht
voorbij gaat streven. "Als je naar de geschiedenis kijkt, is het van groot
belang dat je de taal van de wereldmachten spreekt", aldus Witteman.

Uit een enquête onder leerlingen bleek dat er veel animo is om Chinees te
volgen. "Ook de ouders zijn enthousiast. We willen twee klassen krijgen
waar Chinees aan wordt gegeven." De lessen Chinees zijn vooral bedoeld voor
talentvolle havisten en vwo'ers in de brugklas. Bij succes wil Witteman de
lessen ook invoeren in het vmbo.

Eerder dit schooljaar wilde een Utrechtse middelbare school Turks in het
lespakket opnemen, maar na afwijzende reacties uit de Tweede Kamer besloot
de school er vanaf te zien. "Het plan van die school stuitte op politieke
bezwaren, maar dat kan ik me bij ons niet voorstellen. Chinees is een
wereldtaal en kennis van de taal en cultuur kan de kans op een baan
vergroten."

Witteman maakt zich ook geen zorgen over het eindexamen. "Als er de komende
jaren nog geen Nederlands eindexamen Chinees is, kunnen we bijvoorbeeld
uitwijken en het Engelse O-level examen Chinees afnemen."

Sinds de plannen van het Koning Willem I College bekend zijn, hebben zich
al veel mensen aangemeld die het vak willen geven. Dinsdag komt een
afgezant van de Chinese ambassade naar de school om zich van de taalplannen
op de hoogte te stellen.

Witteman kwam door zijn zoon op het geven van Chinese les. "Tijdens zijn
studie volgde mijn zoon als bijvak Chinese taal en cultuur. Hij is nu erg
gewild bij bedrijven omdat hij Chinees spreekt", aldus een trotse Witteman.
En: http://frontpage.fok.nl/nieuws/74961
Citaat:
Chinees als examenvak, 29-03-2007
Een primeur voor het Hilversumse Gemeentelijk Gymnasium. Als eerste school van Nederland mogen zij Chinees als eindexamenvak aanbieden. Staatsscretaris Marja van Bijsterveldt van Onderwijs heeft de school daarvoor toestemming gegeven.

In 2010 zullen de eerste leerlingen het eindexamen Chinees afleggen. Een exact aantal kon plaatsvervangend rector Hans Crum nog niet geven. "Maar momenteel zijn er zeventien leerlingen met Chinees bezig", aldus Crum.

Het Chinees als examenvak was op eigen initiatief van de leerlingen. Crum zegt hierover: "Uit een conferentie kwam naar voren dat daar behoefte aan was. Zoals de leerlingen ook het gevoel hadden dat ze beter moeten worden voorbereid op de multi-culturele samenleving."

De school heeft van de staatssecretaris tevens toestemming gekregen het vak Chinees in de onderbouw gelijk te stellen aan Frans of Duits. De 710 leerlingen tellende school ziet dit besluit als een erkenning van het belang van het vak Chinees in het Nederlandse leerstelsel.

Vijfentwintig leerlingen begonnen anderhalf jaar geleden vol enthousiasme met het vak Chinees. Zeven leerlingen haakten af. "Dat valt niet tegen. Dat Chinees heel moeilijk is, ervaren de meeste scholieren niet zo", vertelt Crum. De school is een samenwerkingsverband aangegaan met de Chen Jinglun Highschool in Peking. De samenwerking zal gaan leiden tot een uitwisseling van leraren en leerlingen.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2009, 13:24
Kim
Avatar van Kim
Kim is offline
Hoi,

Er zijn in Nederland een stuk of 40 scholen die Chinees aanbieden (wel of niet als eindexamenvak), maar het is nog geen erkende eindexamentaal (wat Frans, Duits, Engels, Nederlands, Fries, Arabisch en een paar andere talen wel zijn). Je kunt er dus geen centraal schriftelijk eindexamen doen, alleen school-eindexamen. Het kan dus prima als eindexamenvak, maar dan heeft de school in feite wat meer vrijheid qua lessen en toetsen. Ik zou alleen niet weten hoe jouw school je Chinees kan laten volgen in je eentje (zelfstudie? aansluiten bij een cursus?). Er bestaan wel al verschillende schoolmethodes, o.a. Go 100 (www.go-malmberg.nl).

Ik had de rest van de informatie uit het SLO-rapport Chinnes op School: http://www.slo.nl/zoeken/?searchextended= klik op 3: Chinees op School om het rapport te openen. Hoofdstuk 3 geeft uitleg en voorbeelden van scholen in Nederland die het vak al geven. Sinds schooljaar 2007/2008 heeft de staatssecretaris toestemming gegeven om Chinees incidenteel als eindexamenvak te geven (nogmaals, zonder centraal schriftelijk dus). Welke van de 40 scholen dat precies doen, durf ik niet te zeggen, misschien dat het SLO je verder kan helpen?

Succes!
Met citaat reageren
Oud 22-10-2009, 14:18
Caviamax
Caviamax is offline
Dank jullie allemaal, ik ga er achteraan!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Internationaal studeren
Runeazn
16 15-02-2012 15:19
De Kantine associatietopic #5
Bonga
500 26-05-2007 21:03
HAVO Nederlands
Duplo - Dos
485 21-06-2005 16:35
Studeren EF internationaal studiejaar
Verwijderd
5 28-05-2005 01:04
Films, TV & Radio Dunya en Desie
Zozo
58 23-05-2004 18:27


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:43.