Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-02-2003, 13:39
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Heej Mensen,

Ik ben aan het overwegen om in Belgie biomedische wetenschappen te gaan studeren (Leuven) vooral omdat er in Nederland een loting op die studie zit en in Belgie niet. Zijn er mensen die ervaring hebben met studeren in Belgie? Bevalt het goed? Zijn er grote verschillen tussen Nederland en Belgie??

Groetjes Daantje
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-02-2003, 13:41
Muhfuk R.
Avatar van Muhfuk R.
Muhfuk R. is offline
Je kan de mensen niet verstaan
Met citaat reageren
Oud 21-02-2003, 13:44
Verwijderd
Als het goed is, is daar toch ook het BaMa-systeem ingevoerd? Dan zal het niet veel verschillen en je behaalt hetzelfde... lijkt me...
Met citaat reageren
Oud 21-02-2003, 13:48
Vincent Vega
Vincent Vega is offline
Ik heb gehoord dat het onderwijssysteem in België over het algemeen wat ouderwetser is. Er wordt meer aandacht besteed aan droge feitenkennis enzo al kan dit geloof ik wel per universiteit verschillen. Ik dacht dat Gent wat betreft geneeskunde het modernst was.
__________________
plop
Met citaat reageren
Oud 21-02-2003, 13:52
Muhfuk R.
Avatar van Muhfuk R.
Muhfuk R. is offline
En ze zijn veel strenger op school, heb ik gehoord.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2003, 15:31
Ertensoep
Avatar van Ertensoep
Ertensoep is offline
Ik wil na het VWO diergeneeskunde studeren, en als ik in Utrecht niet door de loting heen kom wil ik ook naar Belgie gaan. (naar Gent)
maar worden daar nou eigenlijk ook lessen in het frans gegeven? Zoja, is dat dan een beetje te volgen als nederlander?
__________________
4 uur cupasoup...
Met citaat reageren
Oud 21-02-2003, 18:02
Vincent Vega
Vincent Vega is offline
Citaat:
Ertensoep schreef:
Ik wil na het VWO diergeneeskunde studeren, en als ik in Utrecht niet door de loting heen kom wil ik ook naar Belgie gaan. (naar Gent)
maar worden daar nou eigenlijk ook lessen in het frans gegeven? Zoja, is dat dan een beetje te volgen als nederlander?
Gezien het feit dat Gent in Vlaanderen ligt, waar ze Nederlands spreken, en ook de meeste Vlamingen het Frans niet goed beheersen lijkt me dat niet waarschijnlijk.
__________________
plop
Met citaat reageren
Oud 22-02-2003, 14:24
Ertensoep
Avatar van Ertensoep
Ertensoep is offline
Citaat:
Vincent Vega schreef:
Gezien het feit dat Gent in Vlaanderen ligt, waar ze Nederlands spreken, en ook de meeste Vlamingen het Frans niet goed beheersen lijkt me dat niet waarschijnlijk.
nee ok, maar als er daar lessen is het frans gegeven worden heb ik (denk ik) een probleem, ik ben niet erg goed in frans...
maargoed, iig bedankt.
__________________
4 uur cupasoup...
Met citaat reageren
Oud 22-02-2003, 16:27
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Het niveau is hoger.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2003, 16:35
Vincent Vega
Vincent Vega is offline
Citaat:
EvilSmiley schreef:
Het niveau is hoger.
Het onderwijs is er anders georganiseerd, maar niet per definitie van een hoger niveau.
__________________
plop
Met citaat reageren
Oud 22-02-2003, 16:43
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Citaat:
Vincent Vega schreef:
Het onderwijs is er anders georganiseerd, maar niet per definitie van een hoger niveau.
Met name op het gebied van Wiskunde en abstract denken is het niveau in belgie aanzienlijk hoger.
Volgens mij heeft het alles te maken met de afwezigheid van de rekenmachine.

sorryzz moet gaan
Met citaat reageren
Oud 22-02-2003, 20:38
joaquadriesje
joaquadriesje is offline
Een diploma van Leuven is het meest waard over heel de wereld, lijkt me. Het is zowat het Cambridge of het Oxford van België en het is zeker aan te raden er te gaan studeren.
__________________
it vexes me. I'm terribly vexed.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2003, 22:04
Emilia
Emilia is offline
Inderdaad, als je in België gaat studeren, is Leuven het beste. En wat nog beter is, is als je eerst naar de KULAK gaat, dat is een faculteit van de KU Leuven in Kortrijk (West-Vlaanderen). Je kunt daar wel niet alle studierichtingen volgen (Biomedische wel, je hebt geluk ) maar je wordt er supergoed begeleid. Na je kandidaturen (eerste 2 jaar) ga je dan door naar Leuven om daar je licentiaten (= derde en vierde jaar) te doen.
Leuven (en Kortrijk dus) is over het algemeen meer op praktijk gericht, Gent is theoretischer.
Het is echt wel aan te raden om naar Kortrijk te gaan, daar zit je in kleinere groepjes en kent de prof je echt, want in Leuven en Gent ben je nummer en dat is precies wat je NIET nodig hebt in je eerste jaar unief. Ook eens goed informeren wat je precies van voorkennis moet hebben, want ik kan me inbeelden dat Nederland en België nogal verschillen wat betreft het leerprogramma in het secundair onderwijs.
En ja, het Belgisch onderwijs heeft de pretentie een van de beste in de wereld te zijn en het niveau ligt wel vrij hoog...

Nog enkele nuttige websites:
www.kulak.ac.be
www.kuleuven.ac.be
www.rug.ac.be

Als je nog iets moet weten, vraag maar, ik woon in België en weet hier wel wat over.
Kus!
Sien
Met citaat reageren
Oud 22-02-2003, 22:10
Emilia
Emilia is offline
Oh ja, het Bachelor-Mastersysteem is hier nog niet ingevoerd. Dat is pas vanaf september 2004 als ik mij niet vergis, maar waarschijnlijk krijgt je diploma wel dezelfde waarde als je volgend jaar begint te studeren in het oude systeem. Maar het is allemaal nog een beetje onduidelijk...
En oh ja, de profs zijn wel te verstaan hoor
Met citaat reageren
Oud 23-02-2003, 17:32
teun_haans
teun_haans is offline
Weet iemand hoe het zit met studiefinanciering als je als nederlander in belgie gaat studeren?
Krijg je dan niets?
Met citaat reageren
Oud 23-02-2003, 19:00
pol
pol is offline
Citaat:
Emilia schreef:
Oh ja, het Bachelor-Mastersysteem is hier nog niet ingevoerd. Dat is pas vanaf september 2004 als ik mij niet vergis, maar waarschijnlijk krijgt je diploma wel dezelfde waarde als je volgend jaar begint te studeren in het oude systeem. Maar het is allemaal nog een beetje onduidelijk...
En oh ja, de profs zijn wel te verstaan hoor
Voor de burgerlijke ingenieurs is het al sedert vorig jaar ingevoerd (in Gent althans). Dat BaMa lijkt trouwens nergens op. België heeft zeer goede universiteiten, maar na de invoering van dat BaMa systeem zou daar wel eens verandering in kunnen komen.

Verder zit je in Gent (denk Leuven ook) vooral in de kandidaturen in (zeer) grote groepen (natuurlijk afhankelijk van de richting).
Verder heeft Leuven voor mij afgedaan sinds het eredoctoraat voor prins Filip. Gent trouwens ook sedert dat vervroegd invoeren van het MaBa systeem (de wet is nog niet eens gestemd). Brussel raad ik al helemaal niet aan. Het niveau ligt er lager, en de kans op lessen/cursussen in het Frans is er reël.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2003, 01:23
Cartosa
Avatar van Cartosa
Cartosa is offline
Citaat:
teun_haans schreef:
Weet iemand hoe het zit met studiefinanciering als je als nederlander in belgie gaat studeren?
Krijg je dan niets?
In Belgie krijg je niet zomaar een basis studiefinanciering, je krijgt enkel een beurs als je hiervoor in aanmerking komt.
Ik krijg als gewone student niets, op een buskaart na
Als buitenlands student kom je enkel in aanmerking in bepaalde gevallen, dus ff informeren toch..

Laatst gewijzigd op 26-02-2003 om 01:26.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2003, 10:08
damaetas
Avatar van damaetas
damaetas is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef:
Heej Mensen,

Ik ben aan het overwegen om in Belgie biomedische wetenschappen te gaan studeren (Leuven) vooral omdat er in Nederland een loting op die studie zit en in Belgie niet. Zijn er mensen die ervaring hebben met studeren in Belgie? Bevalt het goed? Zijn er grote verschillen tussen Nederland en Belgie??

Groetjes Daantje
ik wil je niet afschrikken ofzo. maar biomedische wetenschappen is het moeilijkste wat je kan studeren in belgië. iig als je het in leuven gaat doen. aanleg in wetenschappen is natuurlijk een voordeel, maar je moet er rekening mee houden dat je in belgië en zeker leuven te maken jrijgt met een asociaal grote hoeveelheid theorie/hoeveelheid leerstof. bij bmw is een gemiddelde van 600 pagina's per vak niet overdreven, en voor al die wetenschappelijke vakken moet je ook veel oefeningen en practica maken.

ik zou zeggen GA NAAR DE INFODAG en praat met studenten!


Citaat:
joaquadriesje: Een diploma van Leuven is het meest waard over heel de wereld, lijkt me. Het is zowat het Cambridge of het Oxford van België en het is zeker aan te raden er te gaan studeren.
Kul stond derdes in de niet-amerikaanse ranglijst meen ik mij te herinneren.


(ik studeer in Leuven, als je nog vragen hebt kan je ook mailen: damaetas_@hotmail.com )
__________________
deegrol -=- DUVEL -=- *is lief*

Laatst gewijzigd op 26-02-2003 om 10:15.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 26-02-2003, 17:15
Vincent Vega
Vincent Vega is offline
Citaat:
teun_haans schreef:
Weet iemand hoe het zit met studiefinanciering als je als nederlander in belgie gaat studeren?
Krijg je dan niets?
Je krijgt gewoon studiefinanciering uit Nederland, dus gewoon een uitwonende beurs als je daar ook gaat wonen. Tevens kun je een vergoeding krijgen voor je OV-kaart die geloof ik iets van 60 euro per maand is.

Eigenlijk heb je dubbel voordeel. Je profiteert van het relatief lage collegegeld in België, maar je krijgt wel een Nederlandse beurs die op de (duurdere) Nederlandse situatie is toegesneden.
__________________
plop
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Studeren in België/ Taal en Letterkunde
Meeeeeerel
0 22-08-2016 19:23
Studeren WO Natuurkunde
FREAKY_7
12 14-02-2012 21:33
Studeren studeren in België (Gent)
kevinspui
11 15-01-2010 13:39
Algemene schoolzaken Studie in Nederland of in België?!
Verwijderd
156 26-02-2006 21:16
Levensbeschouwing & Filosofie ,,Nederland is de perfecte islamstaat''
Yousra
85 19-01-2004 10:29
Algemene schoolzaken Welke opleiding gaan jullie hierna volgen?
Simone17
219 23-08-2002 13:22


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:49.