Oud 28-07-2002, 00:12
Biertjehakken
Avatar van Biertjehakken
Biertjehakken is offline
Ik merk dat Harry mulisch enorm geidealiseerd wordt.
Hoe ervaren jullie dit en hoe staan jullie tegenover zijn werk: dan vooral zijn laatste boek Siegfried en de rest van zijn filosofisch gefundeerde werken?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-07-2002, 02:09
Verwijderd
Siegfried of zo heb ik niet gelezen. De ontdekking van de hemel wel en het was wel een leuk boek, maar beslist niet geweldig of zo. *doet niet mee met idealisering*
Met citaat reageren
Oud 28-07-2002, 02:55
Verwijderd
Mulisch de schrijver
Mulisch als persoon
Met citaat reageren
Oud 28-07-2002, 10:27
liefebees
Avatar van liefebees
liefebees is offline
Ik heb alleen 'de ontdekking van de hemel' gelezen, wat ik echt een erg goed boek vind (omdat het zo mooi in elkaar zit e.d.), maar aan idealisering doe ik niet mee.
Zal binnenkort eens Siegfried gaan lezen.
__________________
so you're suffering / I know it hurts a lot if it's the first time
Met citaat reageren
Oud 28-07-2002, 12:59
krijgdepleuris
Avatar van krijgdepleuris
krijgdepleuris is offline
ik vind hem helemaal niet zo fantastisch, hij schrijft wel leuk (ook niet altijd) en als persoon vind ik hem een zak.
__________________
Ik ben als fee (zacht uitgedrukt) volledig en totaal mislukt
Met citaat reageren
Oud 28-07-2002, 16:29
Mindfields
Mindfields is offline
Ik vind zijn boeken geweldig. Ik heb gelezen;

Verhalen van **en dan 2 jaartallen**
Siegfried
De Aanslag
De Procedure
De Elementen
De Ontdekking van de Hemel

Als persoon...interviews enzo die ik van hem gezien heb..het doet me niet zo veel maar zijn boeken zijn
__________________
No Bad Religion song can make your life complete
Met citaat reageren
Oud 29-07-2002, 01:12
Verwijderd
Citaat:
Biertjehakken schreef:
Ik merk dat Harry mulisch enorm geidealiseerd wordt.
Hoe ervaren jullie dit en hoe staan jullie tegenover zijn werk: dan vooral zijn laatste boek Siegfried en de rest van zijn filosofisch gefundeerde werken?
Inderdaad, echt bijzonder vind ik hem niet. Dat laatste boek heb ik (nog) niet gelezen.

Een arrogante kwal is het.
Met citaat reageren
Oud 29-07-2002, 10:22
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
Mulisch doet nogal elitair vind ik en gebruikt zijn filosofische en mythologische kennis om mee op te scheppen. Daardoor valt ie in de smaak bij andere elitairisten waardoor hij vanzelf 'in' wordt in 'haute culture'

Toch heb ik van hem gelezen:
Siegfried
De Aanslag
Het Stenen Bruidsbed
Het Zwarte Licht


De laatste 2 zijn veel ouder en naar mijn mening beter. Het Stenen Bruidsbed bijv. bevat ook enkele filosofiën over Hitler en de 2e Wereldoorlog (net als Siegfried) maar dit boek is 40 jaar eerder geschreven en toch is de uitbreiding van de gedachte maar heel klein. De stap van de ideeën uit Het Stenen Bruidsbed naar Hitler als het Nietigende Niets (voor degenen die Siegfried hebben gelezen) is heel erg klein.
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Met citaat reageren
Oud 01-08-2002, 22:50
Verwijderd
Waar hij zijn ideeen vandaan haalt en of hij dit laat overlopen in meerdere boeken kan me niks schelen. Ik vind hem de beste Nederlandse schrijver., Ik lees zijn boeken graag, die zijn tenminste leuk om te lezen en hebben inhoud.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2002, 22:15
aquilo
aquilo is offline
Hij is wat men ook wel noemt iemand met een meerderwaardigheidsgevoel, zoiemand die in A'dam midden op de weg gaat lopen en nog niet eens wordt aangereden want zo arrogant is hij nu eenmaal. Wat betreft die idealisering: het is komkommertijd, en hij is nu juist in deze tijd jarig, waardoor ze hem wel aandacht moeten geven ( 'tzou me niets verbazen als hij om deze reden nu 'jarig' is ). Zijn boeken zijn als vele nederlandse boeken oersaai als weeeeer die tweede wereldoorlog het onderwerp is. Mij best als je echt herinneringen en dergelijke aan deze tijd hebt en dat in een mooie vorm kan gieten maar na de aanslag is het onderwerp toch echt taboe voor de rest van je oeuvre (met auio). Noem mij maar weer iemand van de derde generatie die er niets van weet, maar leer mij kennen als iemand die wel iets weet van deze tijd, dfie op dit moment van tijdsbestek in de lineaire tijd veel belangrijker is.
En voor iedereen die het boek niet durft te lezen: de film is goed!
Met citaat reageren
Oud 06-08-2002, 19:30
Vlooienband
Avatar van Vlooienband
Vlooienband is offline
Ik heb niet veel boeken van hem gelezen, alleen de ontdekking vd hemel. Maar ik vind hem goed schrijven, hij raakt mensen. Hij heeft een heel boeiende en simpele manier van denken, zeker niet arrogant. Het lijkt me leuk om eens met hem te discussieren.

Ik vind hem een type die dingen wilt doen waarvan hij het nut inziet en ook alleen dingen doet waar hij achter staat.


Ik ga Siegfried nog lezen
Maar ik vind niet echt dat hij geidealiseerd wordt. Het is gewoon literatuur dat hij soms schrijft. Ik heb ook wel eens echte bagger van hem gelezen, dat ik niet verder las. Dat boek tel ik ook niet bij de "ik heb dat gelezen"lijst
__________________
Cry 'Havoc' and let slip the dogs of War.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2002, 20:39
Verwijderd
Ik heb 1 boek van Mulisch gelezen en dat was 1 teveel. Wat kan die man doordraven zeg. Alleen maar verhaalrekking noem ik dat. Als er nou echt nog een goed boek van Mulisch is, wil ik dat nog best gaan lezen. Maar als alles op elkaar lijkt kwa schrijfstijl hoeft het van mij niet meer. BTW ik heb De aanslag gelezen
Met citaat reageren
Oud 07-08-2002, 19:50
Ninnoc
Ninnoc is offline
Ik vind dat hij inderdaad wat de hemel wordt ingeprijst, het is een aardige schrijver dat is waar maar hij is god niet. Bovendien vind ik zijn schrijfstijl af en toe vrij irritant, hij geilt een beetje op zich zelf en wil laten zien hoeveel hij wel niet weet, vrij irritant soms. verder is hij als schrijver wel okay. oh zijn kop staat me trouwens ook niet aan, zelfingenomen kop.
__________________
because we are born free, to have the world as our playground
Met citaat reageren
Oud 09-08-2002, 12:47
John Simon
John Simon is offline
Citaat:
darkshooter schreef:
Ik heb 1 boek van Mulisch gelezen en dat was 1 teveel. Wat kan die man doordraven zeg. Alleen maar verhaalrekking noem ik dat. Als er nou echt nog een goed boek van Mulisch is, wil ik dat nog best gaan lezen. Maar als alles op elkaar lijkt kwa schrijfstijl hoeft het van mij niet meer. BTW ik heb De aanslag gelezen
hmmm... laat de aanslag nou net het minst "doorgedreven" zijn, het is het makkelijkst door te komen boek dat mulisch heeft geschreven...
verder vind ik het stenen bruidsbed heel mooi, wat ook geld voor de ontdekking v/d hemel.
Siegfried was denk ik nog iets te zware kost voor mij, ik kon het boek nog niet helemaal begrijpen...

En ja, dat mulisch nou eenmaal een beetje opschept over zijn intelectuele vermogens, het past wel bij zijn schrijfstijl en onderwerpen...
__________________
geen
Met citaat reageren
Oud 09-08-2002, 13:01
Verwijderd
Citaat:
John Simon schreef:


verder vind ik het stenen bruidsbed heel mooi,


Mijn oom is leraar Nederlands En hij raadt dus ten strengste af om het stenen bruidsbed te lezen
Met citaat reageren
Oud 09-08-2002, 13:06
John Simon
John Simon is offline
en waarom dan wel niet???
__________________
geen
Met citaat reageren
Oud 09-08-2002, 13:13
Verwijderd
Citaat:
John Simon schreef:
en waarom dan wel niet???
Omdat er niet door heen schijnt te komen.
Maar Mulisch is gewoon
Met citaat reageren
Oud 09-08-2002, 15:10
Zyndel
Zyndel is offline
Citaat:
darkshooter schreef:

Omdat er niet door heen schijnt te komen.
Maar Mulisch is gewoon
Het stenen bruidsbed is een miezerig klein boekje van niet meer dan 150 bladzijden. Het is alleen stomvervelend en doodsaai. En daarnaast vind ik de schrijfstijl afschuwelijk.

citaat: 'Zijn geilheid blafte. Natuurlijk, natuurlijk wil ik haar, dacht hij.'

Dat citaat is de reden geweest waarom ik een hekel aan Mulisch heb gekregen. Hij gebruikt niet-kloppende metaforen en metonymia.

Het stenen bruidsbed wordt vaak afgeraden omdat het boekje niet representatief schijnt te zijn voor de rest van Mulisch' werk.
__________________
@)-}-}------- Zyndel -------{-{-(@
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 09-08-2002, 19:52
Marilyn
Marilyn is offline
Ik heb per ongeluk al een mening over hem gevormd zonder iets van hem gelezen te hebben..Die vent irriteerd me...maar ga toch maar eens wat werk van hem proberen, kijken of zijn boeken me ook irriteren..


oja, ik vind hem trouwens ook zeer arrogant..maar goed..
__________________
Je spiegelbeeld? Ach - het is maar hoe je er tegenover staat...
Met citaat reageren
Oud 17-08-2002, 16:17
Vlooienband
Avatar van Vlooienband
Vlooienband is offline
Citaat:
Marilyn schreef:
Ik heb per ongeluk al een mening over hem gevormd zonder iets van hem gelezen te hebben..Die vent irriteerd me...maar ga toch maar eens wat werk van hem proberen, kijken of zijn boeken me ook irriteren..


oja, ik vind hem trouwens ook zeer arrogant..maar goed..
Hij arrogant? Die man doet alles zo simpel als de pest! Hij is een heel erg nuchter type die zo min mogelijk aandacht van de media vraagt!
Gerard Reve is pas aandachtsgeil, die wil alles en iedereen laten weten dat 'ie homo is, niet dat daar iets mis mee is, maar hij is arroganter dan mulisch.
__________________
Cry 'Havoc' and let slip the dogs of War.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2002, 17:19
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
scimmia schreef:

Hij arrogant? Die man doet alles zo simpel als de pest! Hij is een heel erg nuchter type die zo min mogelijk aandacht van de media vraagt!
Gerard Reve is pas aandachtsgeil, die wil alles en iedereen laten weten dat 'ie homo is, niet dat daar iets mis mee is, maar hij is arroganter dan mulisch.
Heb je Siegfried nou al gelezen? Kom dan maar eens terug
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Met citaat reageren
Oud 18-08-2002, 11:50
Verwijderd
Ik heb nooit iets gelezen van Harry. Ik heb er nog geen tijd voor gehad. Ooit zal ik zijn 'Ontdekking van de Hemel' lezen. Als dat me bevalt kijk ik wel verder.

Ik heb wel ooit een college over deze meneer gehad en sindsdien ben ik niet zo dol op hem. Hij beschouwt zichzelf als een alchemist die 'mensen' (karakters) kan maken en die kan laten doen wat hij wilt (zijn verhalen). Op zich is dat een goede vergelijking en ben ik het wel met hem eens. Het probleem met Harry is dat hij deze 'godgevoelens' nogal eens meeneemt in de grote, boze buitenwereld, waar echte mensen leven. Daarom komt hij over als een arrogante, elitaire zak.

Daarnaast werd ons ook verteld dat Harry nooit verder is gekomen dat de middelbare school en dat hij daar nogal over in zat. Dit zou de reden zijn waarom hij in zijn boeken zoveel mogelijk mythologie en andere rommel uit de kast trekt, om de indruk te wekken dat hij een superintellectueel is. Ik houd daar niet zo van.

Vanwege die twee dingen zal ik niet snel zijn voeten likken als hij een signeersessie houdt. Over zijn schrijfwerk heb ik geen mening.

LUH-3417 - Die verheerlijking zal wel gevolg zijn van de verfilming van zijn boek. Kijk maar eens hoe erg iedereen Tolkien zijn anus vandaag de dag likt.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2002, 17:37
Vlooienband
Avatar van Vlooienband
Vlooienband is offline
Citaat:
Coolkast schreef:


Heb je Siegfried nou al gelezen? Kom dan maar eens terug
Ik ben er in begonnen, ik ben nu op blz. 20. En het boeit me
__________________
Cry 'Havoc' and let slip the dogs of War.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2002, 01:00
Rollo Tomasi
Avatar van Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Nou nou, wat een ophef. Calvinistisch Nederland in de hoogste boom. Je kop vooral niet boven het maaiveld uitsteken.

Er zouden wel wat meer eigenzinnige schrijvers in Nederland mogen zijn, zoals Mulisch....
__________________
Mein Name ist Joachim von Hassel/Ich bin Pilot der Bundeswehr/und sende Ihnen aus meinem Flugzeug/den Funkspruch den niemand hört
Met citaat reageren
Oud 20-08-2002, 12:21
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
scimmia schreef:
Ik ben er in begonnen, ik ben nu op blz. 20. En het boeit me
De parallellen tussen Mulisch en Herter, daar kan je pagina's me vullen. We zijn het vast wel eens dat Herter zijn alter ego is.

Nou moet je goed opletten hoe vaak Herter direct een genie, brilliant, de grootste nederlandse schrijver ooit of iets in die richting wordt genoemd.

En dat zijn alleen maar de expliciete uitingen van arrogantie.

Oh en begrijp me niet verkeerd, het boeide mij ook. Heel treffend gezegd zelfs, boeiend.
Mysterium fascinans hoc horrendum (als ik me het goed herinner)
Hij schrijft fascinerend maar verschrikkelijk.
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-08-2002, 14:32
Verwijderd
Eigenzinnige schrijfers zijn goed, maar ze moeten niet piepen als het publiek eigenzinnig op hun eigenzinnigheid reageert.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 20-08-2002, 21:55
Verwijderd
Z'n vermeende arrogantie wordt compleet opgeheven door de briljantie van z'n werk....
Met citaat reageren
Oud 20-08-2002, 22:23
epsie
epsie is offline
Citaat:
Biertjehakken schreef:
Ik merk dat Harry mulisch enorm geidealiseerd wordt.
Hoe ervaren jullie dit en hoe staan jullie tegenover zijn werk: dan vooral zijn laatste boek Siegfried en de rest van zijn filosofisch gefundeerde werken?
als je iets wil zeggen over Harry Mulisch werk ga je beter de actualiteit na: een groep -als ik me niet vergis Nederlandse- jongeren, een studentenvereniging, biedt iedereen die een boek van H. Mulisch inleverd een ander boek aan omdat zij van mening zijn dat het tijd wordt om de 'klassiekers' achterwege te laten en zich te focussen op hedendaagse schrijvers en niet op van die omhooggevallen en overroepen kunstenaars van een halve eeuw gelden.

just so you know...
Met citaat reageren
Oud 20-08-2002, 23:09
Rollo Tomasi
Avatar van Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
epsie schreef:


als je iets wil zeggen over Harry Mulisch werk ga je beter de actualiteit na: een groep -als ik me niet vergis Nederlandse- jongeren, een studentenvereniging, biedt iedereen die een boek van H. Mulisch inleverd een ander boek aan omdat zij van mening zijn dat het tijd wordt om de 'klassiekers' achterwege te laten en zich te focussen op hedendaagse schrijvers en niet op van die omhooggevallen en overroepen kunstenaars van een halve eeuw gelden.

just so you know...
Die bralapen van Propria cures, ja.

Hij schrijft nog steeds, "een halve eeuw geleden" slaat dus nergens op. En waarom zouden mensen zich perse op "hedendaagse schrijvers" moeten focussen? Dat klinkt haast of er nog niet genoeg Nicci French aficionados zijn....
__________________
Mein Name ist Joachim von Hassel/Ich bin Pilot der Bundeswehr/und sende Ihnen aus meinem Flugzeug/den Funkspruch den niemand hört
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:19.