Oud 09-10-2011, 19:06
piraat013
piraat013 is offline
hoofstuk 6 vraag 8 De aanbodlijn en de vraaglijn van arbeid worden weergegeven met de volgende vergelijkingen :
QA is 0,2L- 2 QA =aangeboden hoeveelheid arbeid in miljoenen arbeidsjaren.

QV is -0,2l+10 QV =Gevraagde hoeeelheid arbeid in miljoenen arbeidsjaren.

L= jaarloon* 1000 euro

A bereken de hoogte van de evenwichtsloon

Ik deed QA = QV

0,2+0,2= 0,4 10+22= 12 12 /0,4=30*1000= 30.000

B teken de vraaglijn en aanbodlijn daar heb ik veel moeite mee ik weet niet hoe je dat moet doen hoe bereken je de 3 punten om ene lijn te tekenen ?

opdracht 5.12

Ik begrijp consumentensurplus en producentensurplus niet hoe moet je dat berekenen ?en hoe zie je dat in het grafiek wie wat is ?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-10-2011, 22:05
the economist
the economist is offline
Nu werd het toch veel duidelijker als ik dit even zou tekenen.
Om te beginnen schrijf je zonder punten en komma;s, da's nauweljiks leesbaar. Ook haal je schrijffoutjes er niet uit (2 of 22 ??) Maar goed, 30.000 is reeel dus t zal wel kloppen., en dat was de vraag ook niet.

De aanbodlijn teken je door het beste de twee nulpunten te berekenen. Da's t makkelijkst
Loon is de prijs van arbeid, de prijs zet je op de verticale (y-) as
Qa en Qv p de x-as

Qa = 0.2 L - 2
als Qa = 0 => 0,2 L -2=0 => L = 10. Het punt (0,10) is dus een punt van de lijn
en als L = 0 => Qa = 0,2 x 0 -2 = -2. Het punt (-2,0) is dus ook een punt van de lijn
twee punten is genoeg, tekeken maar.

Voor de Qv idem dito.

consumetensurplus,
Nu krijg je twee snijdende lijnen. Ik ga ze hier niet tekenen, je hebt t vast wel eens gezien.
Vanaf het snijpunt een horizontale lijn trekken naar de y-as.
Boven deze lijn, maar onder de vraaglijn, ontstaat een driehoek. Dit is het cons surplus.
Dit zijn mensen (in dit geval bedrijven) die wel meer voor een arbeider zouden willen betalen, maar he dat is leuk de makrtprijs ligt veel lager. Ze hebben dus een voordelige arbeidskracht.

Je berekent dit zo:
stel het sniijpunt ligt op (Qe, Pe) moet wel he, (evenwichtsprijs en -hoeveelheid)
De driehoek is breed van 0 tot Qe, dus Qe
De driehoek is 'hoog' vanaf het snijpunt vraaglijn met y-as. Dit is de vaste component in Qv = -0.2L + 10, dus 10, en tot aan het eveneichtspunt, Pe. Je komt dus uit op 10-Pe

en de oppervlakte van een driehoek is 1/2 * Qe * (10-Pe)


producentensurplus
dit gaat op dezelfde manier. Het is de driehoek onder Pe., maar boven de aanbodlijn.
Aanbieders zouden voor weinig al willen aanbieden, maar krijgen meer omdat de marktprijs zo (voor hen dan ) hoog ligt.
je berektn dit door :
de breedte van de driehoek is weer Qe.
de hoogte is: van snijpunt aanbodlijn/y-as tot Pe.
en weer 1/2 x basis x hoogte

Laatst gewijzigd op 09-10-2011 om 22:15.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2011, 19:33
piraat013
piraat013 is offline
Sorry maar ik snap het nog steeds niet in stappen zo fijner zijn heb geen wiskunde vandaar ?
Met citaat reageren
Oud 11-10-2011, 12:57
Stff
Avatar van Stff
Stff is offline
Het tekenen van de lijnen in een assenstelsel moet je kunnen, ook zonder wiskunde.

Als je het getekend hebt ziet het er ongeveer als volgt uit:



De waardes bij alle snijpunten, in het plaatje de marktevenwicht en de snijpunten van de vraag en aanbodslijnen met de P-as (in jouw opgave is dat L) kan je allemaal redelijk eenvoudig berekenen

P* weet je al, dat is Qv = Qa en geeft de L = 30 (wat in het plaatje als P staat is in jouw opgave gelijk aan L)
Q* vind je door L = 30 in te vullen in Qv en/of Qa (geeft dus Q* = 4)

dan zijn er nog de snijpunten van de Qv en Qa met de P-as, deze vind je door Qv = 0 en Qa = 0 in te vullen..

Teken het plaatje voor jezelf na, zet de vier waardes die je heb berekend in het plaatje bij de assen en je hebt alle informatie die nodig is om het oranje en blauwe driehoekje te berekenen
__________________
Mess with the Best, Die Like the Rest | | Suus, Chelle, Linds, Marte, Daphne & Anne | | What the Eyes See and the Ears Hear the Mind Believes
Met citaat reageren
Oud 11-10-2011, 23:01
piraat013
piraat013 is offline
Ik begrijp het nou eindelijk heel erg bedankt
Met citaat reageren
Oud 12-10-2011, 17:49
the economist
the economist is offline
Dat ziet er erg mooi uit. Dit onderwerp moet je eigenlijk met een plaatje ondersteunen. Kun je dat binnen de mogelijkheden van dit forum tekenen ?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:39.