Oud 12-03-2011, 16:56
Verwijderd
Elk brandstof merk, heeft tegenwoordig de zogenaamde premium brandstoffen. Die volgens hun tot betere prestaties leiden, en zuiniger in verbruik zouden zijn.

Geloven jullie dit?

Ik moet eerlijk zeggen dat ik een poosje V-power van shell heb geprobeerd, maar ik merkte geen betere prestaties, en of het zuiniger is, vraag ik me heel erg sterk af.

Wat ik wel merk, is dat diesel bij de witte pomp aantoonbaar minder zuinig is. Weet niet wat ik daar tank, maar met die diesel kan ik serieus minder kilometers rijden.

Hebben jullie hier andere ervaringen mee?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-03-2011, 19:56
brands
Avatar van brands
brands is offline
@ Louis Armstrong:
Het consumenten programma kassa heeft in de historie tijd bestaat aan het onderwerp premium brandstoffen zie hier.

Wel moet ik zeggen ondanks ik geen auto rijd, dat ik dit niet geloofde. Hopelijk kun je hier wat mee

Gr. Brands
__________________
Gr. Brands
Met citaat reageren
Oud 12-03-2011, 21:27
Verwijderd
Ik tank gewoon wat op dat moment het goedkoopste is (en in de tank past natuurlijk ). Brandstoffen als Shell V-Power of equivalenten daarvan zijn in Nederland ook maar Ron96, dus je hebt er niet veel aan tov Euro95 (idd, Ron95).
Zou je nu in Duitsland V-Power tanken, dan zou je het wel moeten kunnen merken, want daar is het Ron98-Ron100. Daarmee zou je dus ook meer kilometers moeten kunnen rijden, met meer vermogen.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2011, 08:14
Verwijderd
Ik snap van je post niet heel erg veel Dittrich, maar wat ik eruit haal, is dat V-power in Nederland niet veel zuiniger zijn als de gewone brandstoffen.

Wat op zich neerkomt op de uitslag uit de link van Brands.

Maar merk jij verschil tussen de diverse merken? Of tank je daarvoor te wisselend.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2011, 10:32
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Ik vermoed dat Dittrich bedoelt dat de V-power in Duitsland in "super" wordt geleverd; benzine wat een hogere verbrandingswaarde heeft als gewone benzine.
Wat je in een liter benzine koopt zijn een aantal kW. Een liter diesel levert meer kW, daarom kunnen we er meer km mee rijden, bij LPG weer wat minder.
Natuurlijk kun je er toevoegingen in doen; smeermiddelen, alcohol en verkooppraatjes en daarvoor meer euro's per liter vraagt, of dat per saldo meer km/€ levert blijft de vraag, ik geloof er niets van.
Ook claims als "het is beter voor de motor" is nooit door een gemiddelde rijder te achterhalen, tenzij ze misschien 2 identieke auto's met 3 ton op de teller oprijden.
De enige die bereid zijn hun tank vol te gooien met dit spul zijn de mensen die "voor de baas" rijden.

edit: artikel gelezen;
In de reacties eronder geeft ftm het ultieme antwoord; "1,50 besparen bij 50 liter à 5 cent is natuurlijk 1 euro verlies."
Oftewel; als ik 2% minder verbruik heb, mag de prijs maar 2% hoger zijn om gelijk uit te komen.

Laatst gewijzigd op 13-03-2011 om 11:06.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2011, 11:42
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Het octaangetal heeft meer met het verbrandingspunt te maken dan de hoeveelheid energie die het levert. Die RON-waarde geeft de klopvastheid van de brandstof aan, in wezen hoe goed het samengeperst kan worden in een lucht-brandstofmengsel voordat het uit zichzelf tot ontbranding komt. Hoe hoger dat getal, hoe moeilijker het te ontbranden valt (en beter samen te persen - en hoe beter samengeperst hoe meer energie eruit getrokken kan worden, maar de mogelijkheid hiertoe hangt vooral van de motor af en niet van de brandstof). Als je 95 tankt voor een auto die echt 98 moet hebben komt de brandstof te vroeg tot ontbranding en gaat de auto onregelmatig draaien (pingelen) wat uiteindelijk schade oplevert. Vroeger werd lood gebruikt om de klopvastheid te bepalen en waren de mengsels niet altijd even exact, waardoor die wagens nu aangeraden worden op 98 te rijden om eventueel pingelen te voorkomen bij motoren die een wat hoger ontbrandingspunt hebben.

98 in een 95 auto kan prima, maar dat hangt van de auto af of het nut heeft. Sommige moderne motoren zijn intelligent genoeg om het ontbrandingspunt bij te stellen en daardoor in te spelen op 95 of 98. Maar alleen sportieve wagens met echt hoog vermogen en hoge compressieverhoudingen hebben daar baat bij en kunnen daar in de praktijk iets mee qua extra pk's - en dat is nog vrij marginaal. Sommige auto's kunnen er iets rustiger/zuiniger op rijden, maar ook dat is dus te danken aan de motor(regeling) en niet automatisch door de brandstof De gemiddelde moderne benzineauto kan overigens ook al prima met RON 91 af, mocht je je eens in Duitsland vergissen.

Ik tank ook altijd bij de goedkoopste pomp. Wel hoor ik zo nu en dan verhalen van mensen die mensen die inderdaad zeggen dat ze minder zuiniger rijden met brandstof van de witte pomp. Voor zover ik weet is het hetzelfde product, er zijn vrij strenge voorwaarden wat betreft brandstof, dus hoe dat zit weet ik niet Genoeg mensen die overigens geen verschil merken, dus ik ben geneigd dit ook op hardware te gooien en niet de brandstof. Overigens zou je ongeveer maar 4 euro goedkoper uit zijn bij 1000 km als de normale pomp 1,5 km op de liter zuiniger is puur vanwege de meerprijs van de gewone pomp
Al die additieven zijn verder leuk en aardig, maar er zijn zoveel factoren die je verbranding, de schoonheid ervan en je zuinigheid beïnvloeden dat het tanken ervan niet erg veel zin heeft. Zeker niet als je dat pas na een ton of zo gaat doen. Zoals Kassa ook al uitwees zijn de voordelen echt minimaal; die 1 of 2 procent die je zuiniger zou kunnen zijn heb je weinig aan want je betaald er wel meer voor. Wil je de motor reinigen dan zijn er wel additieven los verkrijgbaar die je zelf bij een tankbeurt er eens in kan gooien. Maar dit zijn geen wondermiddelen. Voor een échte reinigingsbeurt zal je de boel uit elkaar moeten halen
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2011, 12:07
Verwijderd
Citaat:
Ik snap van je post niet heel erg veel Dittrich, maar wat ik eruit haal, is dat V-power in Nederland niet veel zuiniger zijn als de gewone brandstoffen.

Wat op zich neerkomt op de uitslag uit de link van Brands.

Maar merk jij verschil tussen de diverse merken? Of tank je daarvoor te wisselend.
Voor de uitleg, zie de post van Kiet, dat zou genoeg moeten verklaren

En nee, ik merk geen verschil. De Colt komt gemiddeld ongeveer 380 - 400km op een tank, onafhankelijk van waar ik getankt heb.
Ook wijlen mijn Micra, waarmee ik ook overal en nergens tankte, deed redelijk constant ongeveer 420 - 430km op een tank, en de rest van het huidige wagenpark van mijn ouders doet ook constant een km of 900 (Laguna dCi) en 450 (Fiesta, benzine), waarbij het ook niet uitmaakt waar je tankt.
Wat ik wel gemerkt heb is dat de Laguna wel wat gevoeliger is voor welke diesel je er in gooit. Hoe ver je ermee komt wordt niet beïnvloed, maar diesel van een witte pomp zorgt wel voor een wat minder fijn draaiende motor, met voor mijn gevoel ook wat minder vermogen. Ik denk dat dat gewoon ligt aan de hardware van de Laguna.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2011, 09:23
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Ik tank eigenlijk altijd bij dezelfde keten, omdat die het goedkoopst is in de buurt van waar ik woon(de). Wel tank ik sinds kort premium benzine (behalve als de prijs me echt te gortig wordt, trouwens). Dat werd me aangeraden nadat mijn auto (niet voor de eerste keer) niet wilde starten door aanslag op een van de kleppen. Of het helpt, weet ik niet. Ik merk verder geen verschil in prestaties.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2011, 16:31
Verwijderd
Ik tank LPG en daar ga ik voor de goedkoopste in de buurt. Wel wat verder rijden, maar het verschil is 10 cent met de pomp die vlakbij zit. Dat scheelt 5 euro per tank. En daar gooi ik dan ook meteen mijn benzine erin, dat is V-Power geloof ik, maar ik heb er nooit op gelet of dat wel of niet zuiniger rijdt. Maar ik rij dan ook al jaren met LPG.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2011, 23:33
remy476
Avatar van remy476
remy476 is offline
Ik merk wel dat als ik V-power van Shell tank dat mijn auto beter rijdt. Maar meer kilometers rijd ik er absoluut niet mee!
__________________
niet alleen =)
Met citaat reageren
Oud 16-03-2011, 14:57
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
Ik tank wel eens een of andere 'ultimate' dit omdat ik eigenlijk 98 hoor te tanken maar dat is hier nergens meer te krijgen *roloog* Maar of ik nou 95, dat ultimate spul of toch ergens 98 heb getankt, ik merk geen wezenlijk verschil.
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 03-04-2011, 00:02
Verwijderd
Ik heb ooit eens een keer op tv gezien. Bij editie NL.

Daar namen ze 2 splinternieuwe auto's op het cirquit. Ze tankten er vervolgens evenveel liters brandstof in (premium brandstof en 1 'gewone' brandstof) en vervolgens gingen ze rijden totdat de tank van beide auto's leeg waren (met dezelfde snelheid) Het verschil: de auto waar premium brandstof in zat reed met een 60-litertank slechts enkele honderden meters verder. Conclusie: premiumbrandstoffen zijn niet goedkoper in het verbruik
Met citaat reageren
Oud 04-04-2011, 15:13
Verwijderd
Citaat:
Ik tank wel eens een of andere 'ultimate' dit omdat ik eigenlijk 98 hoor te tanken maar dat is hier nergens meer te krijgen *roloog* Maar of ik nou 95, dat ultimate spul of toch ergens 98 heb getankt, ik merk geen wezenlijk verschil.
Is het voor jou niet, net als voor Pluis en mij, handiger en goedkoper om gewoon in Duitsland te tanken? Daar krijg je 98 bijna voor de prijs van hier 95
Met citaat reageren
Oud 06-04-2011, 20:48
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
hmm ja maar dan moet ik dus redenloos naar duitsland rijden, dat is zo'n beetje aan half uur voor het eerste tankstation dat ik ken. E n reizen om goedkoper te tanken vind ik echt te nutteloos (en volgens mij heb je dan het verschil bedag alweer zo'n beetje rechtgetrokken + een uur van mijn dag verspeeld )
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 06-04-2011, 21:17
Verwijderd
Hangt er van af waar je gaat tanken. Hier net over de grens staat er ook al eentje, dat is letterlijk 5 minuten rijden vanuit H'berg. Daar is het €1,565/l, hier €1,629 of €1,639 per liter. Bovendien krijg je daar Ron96 en hier Ron95. Als je het combineert met boodschappen doen (Coca-Cola VANILLE! ) scheelt het helemaal knaken
Met citaat reageren
Oud 08-04-2011, 21:43
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
Hardenberg is ook 20+ minuten rijden en ik hoef nooit in die hoek te zijn
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 09-04-2011, 09:27
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Citaat:
Hangt er van af waar je gaat tanken. Hier net over de grens staat er ook al eentje, dat is letterlijk 5 minuten rijden vanuit H'berg. Daar is het €1,565/l, hier €1,629 of €1,639 per liter. Bovendien krijg je daar Ron96 en hier Ron95. Als je het combineert met boodschappen doen (Coca-Cola VANILLE! ) scheelt het helemaal knaken
Even rekenen;
50 liter tanken met 6,4 cent korting scheelt €3,20.
Dat is dus 2,04 liter voor niks. Dat gerekend op een verbruik van 1:12 geeft je 24 km.
Hoeveel Nederlanders wonen/werken/studeren 12 km van een Duits tankstation?
Beetje nutteloos lijkt me, afgezien van Coca-Cola Vanille verslaafden dan..
Met citaat reageren
Oud 09-04-2011, 11:27
Verwijderd
Ik stel ook niet dat het voor iedereen een oplossing is hookee. Ik maak alleen qimm van die mogelijkheid bewust omdat ik toevallig weet dat zij semi in de buurt woont
Overigens is het verschil al opgelopen tot 8ct per liter, en vergeet je mee te nemen dat je doorgaans op benzine met een hoger octaangehalte, verder kunt rijden. qimm gaf aan dat haar motor optimaal loopt op 98, maar dat ze dat niet tankt ivm prijs. In duitsland tank je 98 voor de prijs van 95 hier.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 09-04-2011, 11:46
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
nee nee nee, ik tank dat niet omdat het hier niet meer te krijgen is bij de gewone pomps Ik woon wel in de buurt, maar wel zodanig ver van duitsland dat het nou niet bepaald loont om daar te gaan tanken, ook met het ook op de 'tijdverspilling'

that said, als het morgen ook zulk mooi weer is is een roadtrip niet uitgesloten, kleine moeite om dan ook even de grens over te wippen
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 10-04-2011, 18:24
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
haha mummelman bij het tankstation

wel een beetje verbrand vandaag
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 11-04-2011, 09:52
Verwijderd
Ah ja, verkeerd onthouden Nou ja, in ieder geval tanken wij lekker over de grens tegenwoordig Dat is nog dichterbij dan een Nederlandse pomp ook
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen beschouwing kernenergie
marcelkastelein
2 19-01-2020 19:58
Verkeer & Vervoer Onderhoudstopic
Q
487 25-07-2015 02:54
Verkeer & Vervoer Opknapproject Saab 96 V4 (veel foto's!)
KIET
37 28-10-2011 22:35
Verkeer & Vervoer Auto kopen: nieuw of tweedehands
Verwijderd
110 29-08-2010 17:05
Software & Hardware Waarom zo anti Microsoft ??
Rugbuksnuffer
135 26-03-2003 16:38


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:45.