Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-02-2015, 14:51
Bamboestokje
Avatar van Bamboestokje
Bamboestokje is offline
Verlegenheid is een vreemd iets. Soms voel ik me gewoon lekker in mijn vel en ben ik niet echt verlegen, maar op andere momenten wel. Het heeft allemaal te maken met onzekerheid. Als ik het gevoel heb erbij te horen, dan heb ik het minder. 'erbij horen' klinkt stom, maar ik bedoel, als je het gevoel hebt compatibel met iemand te zijn in een gesprek.

Nadat ik een origami roos aan het meisje had gegeven waar ik al een tijd een oogje op had ben ik erg in mijn schulp teruggekropen. Overigens is er tussen mij en haar niets veranderd. Ze weet nu alleen wel dat ik verliefd op haar ben. Ze heeft mij verteld dat ze niet hetzelfde voelde, wat ik verwachte, maar goed, ik wilde die confrontatie wel aangaan, want echt verandering zat er niet in de situatie. Ik had haar eigenlijk eerst beter moeten leren kennen. Ik ken haar alleen als klasgenoot en echt diepe gesprekken hebben we niet gehad. Maar elke keer als ik met haar praat, val ik een beetje terug en word ik verlegen.

Ik ben niet helemaal kapot, maar ik ben vermoeider dan normaal, dus ik heb een soort dip.
Ik heb niet meer echt zin in mijn hobby's. Ik heb het gevoel helemaal niet vooruit te gaan in het leven. Ik ben nog steeds dezelfde verlegen jongen van een jaar terug.

Met de vrienden die ik nu heb doe ik niet veel dingen buiten school. Ik heb nu eigenlijk maar 2 vrienden waarmee ik dingen buiten school doe :/ In de klas voel ik me soms erg niet op mijn gemak. Ik heb moeite om mensen aan te spreken. Ik doe het wel en het is niet alsof ik het niet kan, maar soms heb ik van die momenten en dan heb ik erg last van 'social anxiety'. Ik heb niet echt lichamelijke klachten ofzo, maar van binnen voel ik me dan erg onzeker. Ik weet dat dit gevoel weg kan gaan. Het is alleen dat ik soms het gevoel heb helemaal terug bij af te zijn.

Ik weet dat alleen ik dit probleem kan oplossen, maar ik zit nu een beetje in een dip en weet het nu gewoon even niet meer :/

Laatst gewijzigd op 17-02-2015 om 15:00.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-02-2015, 15:10
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Jij bent zelf inderdaad degene die het op zal moeten lossen, maar daar hulp bij vragen kan heel goed zijn. Iemand anders kan je helpen meer inzicht te krijgen in bijv. de oorzaak van je onzekerheid of kan je tips geven om aan jezelf te werken. Je probleem op het forum zetten is dus al een goede eerste stap. Je stelt vast dat er een probleem is en dat je hieraan wil werken. Misschien kan je eens met iemand in je omgeving die je vertrouwd praten over je onzekerheid.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 17-02-2015, 15:22
Bamboestokje
Avatar van Bamboestokje
Bamboestokje is offline
Citaat:
Jij bent zelf inderdaad degene die het op zal moeten lossen, maar daar hulp bij vragen kan heel goed zijn. Iemand anders kan je helpen meer inzicht te krijgen in bijv. de oorzaak van je onzekerheid of kan je tips geven om aan jezelf te werken. Je probleem op het forum zetten is dus al een goede eerste stap. Je stelt vast dat er een probleem is en dat je hieraan wil werken. Misschien kan je eens met iemand in je omgeving die je vertrouwd praten over je onzekerheid.
Dat doe ik ook wel. Ik voel me er wel beter door erover te praten (vandaar ook al mijn posts. Anders zit alleen maar mezelf te tobben...). Het advies dat ik van iedereen krijg is nieuwe dingen doen en niet in een routine te vallen. Uit je comfortzone stappen. Dat probeer ik.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2015, 16:58
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Je hoeft niet alleen te focussen op nieuwe dingen, wanneer het niet lukt voel je je dan weer extra teleurgesteld. Probeer ook gewoon voldoening te halen uit wat je nu al doet. Probeer trots te zijn op dat ene goede boekverslag, die leuke tekening die je met meer geluk dan wijsheid maakte, of dat hoge cijfer voor wiskunde waar je zo hard voor gewerkt hebt.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 17-02-2015, 18:33
Bamboestokje
Avatar van Bamboestokje
Bamboestokje is offline
Citaat:
Je hoeft niet alleen te focussen op nieuwe dingen, wanneer het niet lukt voel je je dan weer extra teleurgesteld. Probeer ook gewoon voldoening te halen uit wat je nu al doet. Probeer trots te zijn op dat ene goede boekverslag, die leuke tekening die je met meer geluk dan wijsheid maakte, of dat hoge cijfer voor wiskunde waar je zo hard voor gewerkt hebt.
Daar heb je wel gelijk in ja. Het is alleen dat ik nu een beetje een dip heb, dus dan haal ik niet echt voldoening uit dat soort dingen, of eerder gezegd, dan ben ik niet in staat dat soort dingen te doen, omdat mijn hoofd er niet naar staat
Met citaat reageren
Oud 17-02-2015, 19:56
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Daar heb je wel gelijk in ja. Het is alleen dat ik nu een beetje een dip heb, dus dan haal ik niet echt voldoening uit dat soort dingen, of eerder gezegd, dan ben ik niet in staat dat soort dingen te doen, omdat mijn hoofd er niet naar staat
Schrijf dan wat kleine dingen op die je op een dag eigenlijk sowieso moet doen. Bijvoorbeeld je bed opmaken, je kleding in de was doen, dat soort kleine dingen. Ook al zijn het kleine taken, het geeft wel voldoening als je deze taken weer van je TO DO lijst kunt strepen!
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 18-02-2015, 17:53
Verwijderd
Minder verlegen zijn en gewoon dingen doen.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2015, 12:04
remco2015
remco2015 is offline
Citaat:
Schrijf dan wat kleine dingen op die je op een dag eigenlijk sowieso moet doen. Bijvoorbeeld je bed opmaken, je kleding in de was doen, dat soort kleine dingen. Ook al zijn het kleine taken, het geeft wel voldoening als je deze taken weer van je TO DO lijst kunt strepen!
Hoe weet je of het wel voldoening geeft als je die taken van je TO DO lijst kunt strepen? Heb je een bewijs daarvoor? Hebben ze dat onderzocht ? Zo ja, waar zijn die rapporten dan?
Met citaat reageren
Oud 21-02-2015, 12:44
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Hoe weet je of het wel voldoening geeft als je die taken van je TO DO lijst kunt strepen? Heb je een bewijs daarvoor? Hebben ze dat onderzocht ? Zo ja, waar zijn die rapporten dan?
Herformulering: Het kan voldoening geven. Dat zeg ik uit eigen ervaring, het geeft mij een goed gevoel als ik op mijn TO DO lijstje kan zien dat ik taken uitgevoerd heb.

Zo goed?
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 21-02-2015, 13:05
remco2015
remco2015 is offline
Citaat:
Herformulering: Het kan voldoening geven. Dat zeg ik uit eigen ervaring, het geeft mij een goed gevoel als ik op mijn TO DO lijstje kan zien dat ik taken uitgevoerd heb.

Zo goed?
Gelukkig geeft het bij jouw voldoening en hopelijk zal dat ook gebeuren bij de anderen wanneer ze de taken op het lijstje kunnen uitvoeren
Met citaat reageren
Oud 21-02-2015, 14:15
WhiteBlossom
Avatar van WhiteBlossom
WhiteBlossom is offline
Citaat:
Hoe weet je of het wel voldoening geeft als je die taken van je TO DO lijst kunt strepen? Heb je een bewijs daarvoor? Hebben ze dat onderzocht ? Zo ja, waar zijn die rapporten dan?
Hoe weet jij dat het niet zo is? Aangenomen dat je dat vindt. Er is vast wel onderzoek gedaan naar motivatietechnieken, er zijn zeker vele boeken over geschreven en die moeten zich ergens op baseren, niet dat dat altijd even vlekkeloos gebeurt. Misschien staan er wel een aantal wetenschappelijke artikelen over op het internet, en is het handig om die eerst te bekijken
__________________
The Melody of Logic will Always play out the Truth
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Verlegenheid
Verwijderd
58 13-02-2010 19:42
Levensbeschouwing & Filosofie Functie van verlegenheid?
Bloedpropje
38 10-05-2004 17:37
Psychologie verlegenheid
BabyGirL-M
10 11-02-2004 20:02
Liefde & Relatie Verlegenheid....
blueeyes_jochie
3 18-06-2003 18:52
Psychologie Verlegenheid
McMotion
6 14-04-2003 22:14
Liefde & Relatie Verlegenheid
Outdated Spirit
17 07-01-2003 22:17


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:01.