Oud 09-02-2016, 10:25
xhxdxlx
xhxdxlx is offline
Dag mensen die dit lezen

ik zit in het eerste middelbaar en ik doe Latijn. En ik heb een vraagje. Kan iemand me vertellen wanneer je de stam van een werkwoord met -io schrijft en wanneer je die met -o
schrijft?
Alvast bedankt!
-xx-
xhxdxlx
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-02-2016, 08:03
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Ik denk dat je docent of je lesboek dat nog wel een keer willen uitleggen!
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 21-02-2016, 13:30
Verwijderd
Hoi,

Bij filius en bellum geldt dat bij dat. ev. de uitgang -o net als bij de ablativus ev. maar ik gok dat je dat nog niet hebt gehad. Omdat bij filius de vorm fili is en daar -o aan wordt toegevoegd lijkt het misschien of de uitgang -io is terwijl dit gewoon -o blijft.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2016, 10:14
Zwemsterrr
Zwemsterrr is offline
Stam eindigt op -a (saluta-re), 1ste pers. e.v. saluto
Stam eindigt op -e (lange e) (terre-re), lste pers. e.v. terreo
Stam eindigt op medeklinker (mitt-e-re) (tussengevoegde e is kort), lste pers e.v. mitto
Stam eindigt op -i (audi-re), lste pers. e.v. audio
Gemengde groep (cap-e-re) (tussengevoegde e is kort), lste pers. e.v. capio

Dit komt er dus op neer dat werkwoorden waarvan de stam eindigt op -i of een korte -e (niet alle werkwoorden met een korte e) de uitgang -io hebben.
Werwoorden waarbij de stam eindigt op een lange -a of -e of bepaalde werkwoorden met een stam die eindigt op een medeklinker (maar wel met een korte e daarachter in het hele werkwoord) hebben de uitgang -o.

Maar het lijkt me dat je dit niet zo precies hoeft te weten, want wat je voornamelijk moet doen is teksten vertalen, als je ziet dat een werkwoord eindigt op -o dan weet je al dat de ik-persoon de handelende persoon is.

Ik zit nu in 4 Gymnasium, maar ik heb vanaf de eerste een handig overzichtje gekregen die ik moest leren:

Praesens-uitgangen: (Gebruikt bij praesens, imperfectum, futurum, plusquamperfectum en futurum exactum, waarvan je waarschijnlijk alleen de praesens nog maar gehad hebt).
-o/-m
-s
-t
-mus
-tis
-nt

Perfectum-uitgangen (alleen voor de perfecta,waarschijnlijk heb je die nog niet gehad,maar dit kan vast handig zijn voor als je verder gaat met Latijn):
-i
-isti
-it
-imus
-istis
-erunt.

Verder hebben werkwoordstijden ''tijdskenmerken'' maar dit is nog niet nuttig om te weten, aangezien je nog maar in de eerste zit. Dit kun je waarschijnlijk zelf ook makkelijk uit de rijtjes vinden.

Ik hoop dat je hier vast wat aan hebt, ook al heb je nog niet alles gehad.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Latijn of Wetenschappen-Wiskunde
Verwijderd
0 02-04-2011 15:24
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Hoe zijn of waren jouw lerar(ess)en Grieks, Latijn en/of KCV?
Cherry Springs
5 18-09-2008 15:51
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Gekozen voor Latijn en Grieks
annoliesje
6 19-11-2006 16:46
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Voor de mensen die Latijn studeren
xxDomingoxx
4 28-03-2002 20:23
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen ontzettend teleurgesteld in latijn & grieks
original charlie
10 19-02-2002 17:29
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Stelling: Latijn is beter dan Grieks
Musliston
47 16-01-2001 19:02


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:37.