Oud 09-06-2018, 13:25
Runderbacon
Lid
Runderbacon is offline
Dag allemaal,

Momenteel zit ik in het eerste jaar van een lerarenopleiding, waar ik mijn propedeuse en wat extraatjes waarschijnlijk wel ga halen. In het onderwijsprogramma van deze lerarenopleiding zitten vier stages verwerkt, ieder jaar een stage. Bij mijn stageschool heb ik veel mogelijkheden gekregen, waardoor het voor mij mogelijk was om de eerste twee stages te combineren. (gelijk lessen van A tot Z kunnen verzorgen).

Na mijn eindgesprek kreeg ik van een vakcollega het compliment dat ze mij wel aan zou nemen als ze daar de kans voor kreeg, een erg mooi compliment natuurlijk. Naar mate het gesprek vorderde, bedacht zij zich dat een aantal vakcollega's het volgende schooljaar minder gaan werken, waardoor er mogelijk twee tot drie dagen beschikbaar blijven voor een nieuwe docent. Aanstaande maandag gaan wij in gesprek met andere vakdocenten over wat de precieze mogelijkheden zijn en dan moet ik natuurlijk een keuze maken...

Ik ben natuurlijk nog niet bevoegd, maar wel studerende, waardoor ik deze aanstelling kan accepteren. Op mijn stageschool heb ik het erg naar mijn zin en zal het daarom ook zeker niet erg vinden om er te werken.

Mocht het allemaal doorgaan, dan zal het betekenen dat ik mijn opleiding moet omschakelen naar de afstandsleren variant. Dat betekent dat ik de opleiding vanaf afstand afrond en een paar avonden per week naar college ga, veel meer zelfstudie dus.

Ik heb voor mijzelf een aantal voor- en nadelen opgeschreven en dan kom ik eigenlijk tot het volgende lijstje:
Voordelen
- Prettige school waar ik een goede kans heb gekregen om veel te leren, dat zal waarschijnlijk ook zo blijven;
- Meer ervaring opdoen in de praktijk, stagelopen bij je eigen school;
- Op een aangename manier geld verdienen naast je studie;
- Mogelijke kans op een vaste baan.

[U]Nadelen[/U
- Hogere studiedruk voor 3 jaar, op doorzettingsvermogen denk ik het wel te redden;
- Minder colleges dus veel zelf ontdekken (is dat moeilijk?)

Ik ben op zoek naar een ervaringsdeskundige of iemand die mij kan adviseren hierin. Ik heb eigenlijk twee mogelijkheden:
1. Mocht het kunnen, sla ik het af en volg ik het reguliere traject, voltijd studie.
2. Mocht het kunnen, neem ik de baan aan, ga ik 2-3 werken per week en volg ik de opleiding op afstand (omschakeling).

Ik vind het een lastige keuze en weet eigenlijk niet precies hoe ik dit het beste aan kan pakken.

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-06-2018, 19:58
Daantje_0705
32V - Forumbaas+
Daantje_0705 is nu online
Ik kan me voorstellen dat het aantrekkelijk klinkt maar ik zou het niet doen. Ik zou nu nog even genieten van je studententijd en je focussen op je studie. Ik zou je ook aanraden je andere stages op andere scholen te zoeken zodat je je horizon wat verbreed en straks beter kan kiezen wat je wel en niet ligt.
Oud 12-06-2018, 07:24
Jan Marijnissen
M - Lid
Jan Marijnissen is offline
Ik neem aan dat je nu ook al een bijbaan hebt of zo. Twee a drie dagen per week werken is niet bepaald een moordend schema. Als het jou leuk lijkt, waarom niet? Ik zou in ieder geval niet de "zwaarte" al te groot maken in je hoofd.

Tegelijkertijd is het natuurlijk wel iets anders dan een standaard bijbaantje. Ik was onder meer postbode tijdens mijn studententijd, als je dan een keer tot vijf uur 's nachts hebt doorgezakt kun je prima de volgende ochtend weer post bezorgen (nu ja, prima... ). Maar voor de klas staan, dat is een ander verhaal.
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten