Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-11-2012, 20:11
Kwinsie
Kwinsie is offline
Hallo!


Op dit moment ben ik bezig met een thuisstudie accountancy, maar ik ben nu al een tijdje bezig maar nu struikel ik toch ergens tegen aan en het gaat hier voornamelijk om het onderwerp afschrijvingskosten. Er staat namelijk weinig uitleg bij, en heb op Google veel informatie te proberen vinden daar schiet ik niet erg mee op. Hieronder is een foto van de informatie dat ik heb. (klik erop, voor beter beeld)




En daarbij heb ik de volgende vragen gekregen. Ik hoop dat iemand mij een beetje kan helpen.

Opdracht 1 Er wordt jaarlijks een vast percentage van de aanschafwaarde afgeschreven. Bereken hoeveel jaar dit pand in gebruik is.

Opdracht 2 Hoeveel procent van de aanschafprijs wordt per jaar op de inventaris afgeschreven?


Ik hoop dat iemand mij kan helpen!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-11-2012, 20:23
brands
Avatar van brands
brands is offline
Opdracht 1:
Volgens mij werkt het zo. 31-12-xx heb je een waarde van 181.400 en een jaar later heb je een waarde van 177.200. Dus in dit geval deze 2 bedragen van elkaar aftrekken en dan heb je een verschil van 4.200, dat is jouw jaarlijkse afschrijving.

Totaal is er 37.800 afgeschreven, dus zou ik logischerwijs denken 37.800 / 4.200 = 9 jaar. Dus het bedrijfspand is 9 jaar in gebruik.

Opdracht 2:
Geen idee!
__________________
Gr. Brands
Met citaat reageren
Oud 06-11-2012, 23:07
Kwinsie
Kwinsie is offline
Citaat:
Opdracht 1:
Volgens mij werkt het zo. 31-12-xx heb je een waarde van 181.400 en een jaar later heb je een waarde van 177.200. Dus in dit geval deze 2 bedragen van elkaar aftrekken en dan heb je een verschil van 4.200, dat is jouw jaarlijkse afschrijving.

Totaal is er 37.800 afgeschreven, dus zou ik logischerwijs denken 37.800 / 4.200 = 9 jaar. Dus het bedrijfspand is 9 jaar in gebruik.

Opdracht 2:
Geen idee!
Bedankt! Opdracht 1 had ik net ook uitgevonden, toch bedankt! Opdracht 2 is voor mij nog steeds een raadsel... Iemand?
Met citaat reageren
Oud 07-11-2012, 15:03
Stff
Avatar van Stff
Stff is offline
staat er niets gegeven over levensduur, afschrijvingsmethode, restwaarde ofzo voor opdracht 2?

enigste wat je kan zeggen is dat er gedurende het jaar niet is geinvesteerd, boekwaarde + saldo afschrijving = aanschafwaarde
__________________
Mess with the Best, Die Like the Rest | | Suus, Chelle, Linds, Marte, Daphne & Anne | | What the Eyes See and the Ears Hear the Mind Believes
Met citaat reageren
Oud 07-11-2012, 21:33
Verwijderd
Okay, ik weet dat ik dit waarschijnlijk fout doe maar toch even een gokje wagen (ik heb dit ook nog nooit gehad, dus waarschijnlijk gaat het niet lukken, maar daar leer ik dan ook weer van!)

Opdracht 2
Door opdracht 1 kom je erachter dat de ene balans 9 jaar eerder is dan de andere (de bovenste is dus negen jaar eerder dan de onderste) Ik neem nu voor het gemak het jaar 2000 en 2009.

In 2000 is de inventaris 48400. Geen flauw idee of dit de aanschafprijs is, maar ik neem aan van wel want er wordt niets anders genoemd.
In 2009 is de inventaris 43000.

In 9 jaar is de waardevermindering dus 48400 - 43000 = 5400.
Per jaar is dat 5400 / 9 = 600 euro's.

Als ik dan aanneem dat 48.400 de aanschafprijs is en de waardevermindering is dus 600 euro's per jaar dan moet je dit doen:
600 / 48400 x 100 = 1,2397
Dus het antwoord is afgerond 1,2 %

Controle
1,2397 x 9 = 11,1573

48400 x 0,111573 = 5400 en dat komt dus weer overeen met de totale waardevermindering, dus in mijn ogen klopt het.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2012, 21:55
Stff
Avatar van Stff
Stff is offline
hehe, leuk geprobeerd maar dat klopt niet
__________________
Mess with the Best, Die Like the Rest | | Suus, Chelle, Linds, Marte, Daphne & Anne | | What the Eyes See and the Ears Hear the Mind Believes
Met citaat reageren
Oud 08-11-2012, 16:36
Verwijderd
Ja dat dacht ik al
Met citaat reageren
Oud 09-11-2012, 13:27
Verwijderd
Citaat:
In 2000 is de inventaris 48400. Geen flauw idee of dit de aanschafprijs is, maar ik neem aan van wel want er wordt niets anders genoemd.
.
Jawel, er wordt wel anders genoemd. De aanschafwaarde van de inventaris staat letterlijk in de opdracht, de jaarlijkse afschrijving is gemakkelijk te berekenen, het percentage dus ook. Dit lijkt meer op een slecht gelezen vraag dan dat je het echt niet snapt.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2012, 21:13
brands
Avatar van brands
brands is offline
Citaat:
Jawel, er wordt wel anders genoemd. De aanschafwaarde van de inventaris staat letterlijk in de opdracht, de jaarlijkse afschrijving is gemakkelijk te berekenen, het percentage dus ook. Dit lijkt meer op een slecht gelezen vraag dan dat je het echt niet snapt.
Wat is dan volgens jouw het antwoord als het te makkelijk is? En hoe bereken je het dan?
__________________
Gr. Brands
Met citaat reageren
Oud 10-11-2012, 06:10
Verwijderd
Citaat:
Jawel, er wordt wel anders genoemd. De aanschafwaarde van de inventaris staat letterlijk in de opdracht, de jaarlijkse afschrijving is gemakkelijk te berekenen, het percentage dus ook. Dit lijkt meer op een slecht gelezen vraag dan dat je het echt niet snapt.
Oh ja, daar heb ik overheen gekeken Maar ik ben wel benieuwd naar het goede antwoord.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2012, 09:59
Verwijderd
Citaat:
Wat is dan volgens jouw het antwoord als het te makkelijk is? En hoe bereken je het dan?
Ik zeg niet dat het te makkelijk is, maar dat het gemakkelijk te berekenen is als je de vraag en bijbehorende gegevens goed leest. Daar zit een verschil tussen.

Er staat nergens iets over restwaarde of wanneer er met afschrijven is begonnen, of op welke manier wordt afgeschreven. Sterker nog, de vraagstelling impliceert een lineaire afschrijving, anders is er geen eenduidig antwoord op de vraag te geven, hoe kun je een jaarlijks percentage ten opzichte van de aanschafprijs berekenen bij een afschrijving anders dan lineair??

Tijdens het jaar neemt de inventaris af met 5.400 (48.400-43.000). Aangezien er een aankoopprijs gegeven is en verder niets vermeld wordt, neem ik aan dat er geen inventaris bij is gekocht of verkocht.

Dan is het simpel een kwestie van het percentage tov de aanschafprijs te berekenen.

5.400/85.000 * 100% is ongeveer 6,4%.

Het is een raar percentage, de afschrijving gebeurt blijkbaar niet in gehele jaren of zelfs maar gehele maanden, maar met de informatie die we nu tot onze beschikking hebben kun je op niets anders uitkomen dan dit.

Ik begrijp dus de verwarring, je moet wat aannames doen, maar de uiteindelijke rekensom is eigenlijk vrij simpel.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Bedrijfseconomie
Emmen fc
1 06-01-2015 23:30
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie restwaarde
marietjew
12 07-05-2014 07:21
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie economische levensduur berekenen
marietjew
4 28-04-2014 00:38
Studeren Bedrijfseconomisch vraagje..
Anoniemiem
4 21-03-2010 23:55
VMBO Economie
bagel
5 18-05-2006 14:50
Eindexamens 2003 [M&O] Hoe ging het?
Verwijderd
55 26-05-2003 19:52


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:11.