Oud 15-05-2005, 18:39
Nomen Est Omen
Avatar van Nomen Est Omen
Nomen Est Omen is offline
Is er hier iemand die examen in maatschappijleer 2 doet?

Ik dus en ik heb vandaag de examens van 2004 eerste en tweede tijdvak gemaakt, op het onderdeel Ontwikkelingssamenwerkingen na, natuurlijk. Het ging redelijk, al moest je best veel feitjes en begrippen kennen. Ik ga dat vak dus maar gewoon leren, veel meer kan ik niet doen.

En jullie?
Advertentie
Oud 15-05-2005, 20:15
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Welke examenonderwerpen zijn er dit jaar?
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 15-05-2005, 21:03
Nomen Est Omen
Avatar van Nomen Est Omen
Nomen Est Omen is offline
Politieke Besluitvorming, Mens en Werk en Massamedia. Die laatste was er de vorige jaren niet bij.

Heb jij vorig jaar examen maatschappijleer gedaan? En zo ja: hoe vond je het?
Oud 15-05-2005, 23:30
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
wauw, massamedia. daar heb je wel mazzel mee zeg! Dat is volgens mij best makkelijk te leren.

ik heb idd vorig jaar examen gedaan in maatschappijleer 2.
ik vond hem vooral erg lang: heb tot het einde toe aan een stuk door zitten schrijven.

ontwikkelingssamenwerking en het Europees beleid had ik erg slecht geleerd, dus dat vond ik allemaal wel lastig. Ik heb daar heel veel uit m'n duim gezogen.
De vragen over politieke besluitvorming en mens en werk daarentegen vond ik goed te doen.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 16-05-2005, 12:18
Nomen Est Omen
Avatar van Nomen Est Omen
Nomen Est Omen is offline
Het is volgens mij vooral leerwerk, Massamedia. Er valt niet veel aan te snappen. Wel saai hoor, ik vind Ontwikkelingssamenwerking toch een stuk interessanter.

Die examens die ik heb gemaakt, vond ik ook erg lang. Ik was ook wel echt veel tijd kwijt met nadenken, ze vroegen echt feitjes waar ik lang over moest nadenken. Vooral over de taken van het Europees Parlement enzo, dat staat echt bijna niet in mijn boek Maarja, we hebben ook hele oude boeken. (jaren '80)

Mens en Werk vind ik het makkelijkst, komt ook een beetje economie in terug.
Oud 16-05-2005, 15:59
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Economie had ik niet en Ontwikkelingssamenwerking had ik nog nooit geleerd. Vandaar dat ik niet zo blij was met die onderwerpen. ik had liever massamedia en criminaliteit daarvoor in de plaats gehad, maar ja...

Ik had tijdens het examen trouwens niet echt tijd om over die vragen na te denken hoor. Als ik jou was zou ik alles waar je over moet denken overslaan en op het einde maken.
Met de makkelijke vragen kun je gelukkig wel genoeg punten halen om een redelijk cijfer te halen.

Dat europees parlement ed. stond bij mij ook niet in m'n boek, maar wij kregen wel wat kopietjes van onze leraar. Ook kregen we allemaal artikelen enzo. Een klasgenootje had daarvan een samenvatting gemaakt en die heb ik nog op m'n computer, dus als je wil kan ik hem je mailen.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 25-05-2005, 11:10
Joyceb
Joyceb is offline
Van Pol. Besluitvorming en Mens en Werk zijn oude examens te vinden op internet, van Massamedia niet, zover ik weet.

Hoe nemen jullie Massamedia door? Heeft iemand nog 'oefenexamens' oid kunnen vinden over dit onderwerp?
Oud 25-05-2005, 11:14
Sade
Avatar van Sade
Sade is offline
Citaat:
Joyceb schreef op 25-05-2005 @ 11:10 :
Van Pol. Besluitvorming en Mens en Werk zijn oude examens te vinden op internet, van Massamedia niet, zover ik weet.

Hoe nemen jullie Massamedia door? Heeft iemand nog 'oefenexamens' oid kunnen vinden over dit onderwerp?
Waar op internet heb je die gevonden?

Ik heb ook maatschappijleer 2, en heb het op zich al vrij aardig geleerd. Massamedia zit er wel in (m'n PWS ging daar grotendeels ook over) en Mens & Werk en Politieke Besluitvorming moet ik er nog even beter in krijgen.

Ik heb dezelfde leraar als Balance gehad heeft dus heb ook kopietjes over van alles en nog wat die handig zijn bij het leren

Linda, had jij ook dat Den Haag Beslist? boekje?
__________________
I think I have a problem, I think I blink too much
Oud 25-05-2005, 11:17
Joyceb
Joyceb is offline
www.havovwo.nl daar staan verschillende examens van de afgelopen jaren in, alleen Massamedia zit daar niet bij.

Ik heb nu sinds de 4de elk jaar Massamedia gehad (Ma1, Ma2 vorig jaar, en dit jaar weer) dus het zit er wel in, alleen ik zou het graag een laatste keer dmv een examen doornemen..
Oud 25-05-2005, 15:31
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Sade schreef op 25-05-2005 @ 11:14 :
Ik heb dezelfde leraar als Balance gehad heeft dus heb ook kopietjes over van alles en nog wat die handig zijn bij het leren

Linda, had jij ook dat Den Haag Beslist? boekje?
ja had ik ook. irritant boekje, vond ik dat.
overigens viel het mij wel tegen hoeveel vragen er over de EU werden gesteld in het examen van vorig jaar, dus ik zou als ik jou was wel zorgen dat je goed weet hoe het europese stelsel in elkaar zit, wie door wie gekozen wordt en wie welke rechten heeft enzo.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 25-05-2005, 15:58
tesd
tesd is offline
Bestaat dat , maatschappijleer als examenvak?? op onze school sluiten we het in de 4e af
Oud 25-05-2005, 18:31
ilovesnow
ilovesnow is offline
dat heet maatschappijleer I

dit heet maatschappijleer II

L-E-Z-E-N.
Oud 25-05-2005, 18:39
K-elli-e
Avatar van K-elli-e
K-elli-e is offline
Ik heb gewoon zin in dat examen
__________________
Bouwen begint aan de top!
Oud 25-05-2005, 18:40
K-elli-e
Avatar van K-elli-e
K-elli-e is offline
Ik leer het BTW gewoon door alles goed te lezen en samenvattingen te maken
__________________
Bouwen begint aan de top!
Oud 25-05-2005, 20:12
Joyceb
Joyceb is offline
Ik ben extreem niet-actief geweest voor Maatschappijleer 2, voor mijn doen dan. Normaal gesproken vind ik het leuk om Ma te leren, maar nu kon ik me er simpelweg niet fatsoenlijk toe zetten.

Heb het ook een keer doorgelezen, samenvattingen heb ik niet gemaakt, ik vind dat ik het maar moet kennen van de vorige SE's (toen wel samenvattingen gemaakt).

Oh, nog 1 vraagje, het is me namelijk niet helemaal duidelijk:

Wat is het verschil tussen sociale verzekeringen en sociale voorzieningen?

Voorzieningen worden betaald uit de belastingen, en verzekeringen uit werknemers/-gevers premies, maar je hebt dan de volksverzekering (die voor iedereen toegankelijk is, toch?) en de werknemersverzekering (alleen als je gewerkt hebt en premie hebt betaald?)
Oud 25-05-2005, 20:14
Sade
Avatar van Sade
Sade is offline
Citaat:
Balance schreef op 25-05-2005 @ 15:31 :
ja had ik ook. irritant boekje, vond ik dat.
overigens viel het mij wel tegen hoeveel vragen er over de EU werden gesteld in het examen van vorig jaar, dus ik zou als ik jou was wel zorgen dat je goed weet hoe het europese stelsel in elkaar zit, wie door wie gekozen wordt en wie welke rechten heeft enzo.
Haha, ja ik had al zo'n vermoeden dus dat Europese verhaal zit er wel aardig in. Nu de politieke besluitvorming er nog even goed instappen.

Het is inderdaad een onhandig boekje, staan echt veel stomme foutjes in
__________________
I think I have a problem, I think I blink too much
Oud 25-05-2005, 20:19
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Joyceb schreef op 25-05-2005 @ 20:12 :
Wat is het verschil tussen sociale verzekeringen en sociale voorzieningen?

Voorzieningen worden betaald uit de belastingen, en verzekeringen uit werknemers/-gevers premies, maar je hebt dan de volksverzekering (die voor iedereen toegankelijk is, toch?) en de werknemersverzekering (alleen als je gewerkt hebt en premie hebt betaald?)
Het grote verschil tussen sociale verzekeringen en sociale voorzieningen is dat je voor sociale verzekeringen zelf premies betaalt en dat sociale voorzieningen uit belastinggelden worden betaald.

Sociale voorzieningen kun je idd splitsen in volksverzekeringen en werknemersverzekeringen.
De belangrijkste volksverzekeringen zijn de AKW, AOW, NW en AWBZ.
De belangrijkste werknemersverzekeringen zijn de NWW, ZW, AAW en WAO.

De belangrijkste sociale voorziening is de ABW
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 25-05-2005, 20:20
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Sade schreef op 25-05-2005 @ 20:14 :
Haha, ja ik had al zo'n vermoeden dus dat Europese verhaal zit er wel aardig in. Nu de politieke besluitvorming er nog even goed instappen.

Het is inderdaad een onhandig boekje, staan echt veel stomme foutjes in
idd. Ik herinner me van vorig jaar dat er een aantal tegenstrijdigheden in stonden over wie welke macht had ofzo. Best wel slordig, want op een gegeven moment weet je niet meer wat nou waar is en wat niet

Hebben jullie nu ook zoveel artikelen uit de krant gekregen?
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Ads door Google
Oud 25-05-2005, 20:21
Joyceb
Joyceb is offline
Gelukkig hebben ze er overigens geen afkortingen spel van gemaakt in de eindtermen
Oud 26-05-2005, 15:20
hasseltboy
Avatar van hasseltboy
hasseltboy is offline
Zo, dat was wel lang.
__________________
Hasselt!|lid van Berlijn fanclub!|Gott mit uns
Oud 26-05-2005, 16:44
livj0r
livj0r is offline
Pfoe ik vond het verdomde moeilijk.. Ik had ook niks geleerd en hoopte op veel inzichtvragen maar dat viel wel tegen.. Ook lang ja idd.. 40 vragen
Magoed, dat hebben we weer gehad
__________________
Dalen zijn ervoor om van de ene berg op de andere te komen.
Oud 26-05-2005, 16:55
hasseltboy
Avatar van hasseltboy
hasseltboy is offline
Ik had ook niks geleerd, maar je had er weinig aan gehad als je het wel gedaan had..
__________________
Hasselt!|lid van Berlijn fanclub!|Gott mit uns
Oud 26-05-2005, 16:56
Joyceb
Joyceb is offline
Ik vond het echt moeilijk, als je geleerd had was het goed te doen.

Ik heb helaas niet zo vreselijk goed geleerd, maar denk dat ik wel een 7 of hoger heb.

Overigens èrg flauw dat er een vraag over de VN bij zat, en nauwelijks iets over Europa!
Oud 26-05-2005, 18:06
Sade
Avatar van Sade
Sade is offline
Het viel me echt zwaar tegen, was veel te lang. Denk dat ik ook slecht gescoord heb
__________________
I think I have a problem, I think I blink too much
Oud 26-05-2005, 18:24
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
vorig jaar was het ook al veel te lang. Toen was ik echt pas in de aller allerlaatste minuut klaar.

Wel flauw dat er nu juist weer amper vragen over de EU in zaten, hoewel de VN natuurlijk ook tot de leerstof van de EU behoort.

Gaan jullie het proberen na te kijken of niet?
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Advertentie
Oud 26-05-2005, 20:35
Nomen Est Omen
Avatar van Nomen Est Omen
Nomen Est Omen is offline
Ik heb het best goed gemaakt

Er zaten dingen in die wij niet bij maatschappijleer hebben gehad. Dat van de VN wist ik van geschiedenis, maar daar heb ik echt nooit iets over gehad. En over die 'intergenerationele blabla', die had ik gelukkig goed beredeneerd, maar ook nooit gehad.

Ik wist ook niet wat ze met machtsbronnen bedoelden, zoals zij het bedoelden, had ik het ook nog nooit gezien.
Oud 26-05-2005, 20:52
Joyceb
Joyceb is offline
Citaat:
Nomen Est Omen schreef op 26-05-2005 @ 20:35 :
Ik heb het best goed gemaakt

Er zaten dingen in die wij niet bij maatschappijleer hebben gehad. Dat van de VN wist ik van geschiedenis, maar daar heb ik echt nooit iets over gehad. En over die 'intergenerationele blabla', die had ik gelukkig goed beredeneerd, maar ook nooit gehad.

Ik wist ook niet wat ze met machtsbronnen bedoelden, zoals zij het bedoelden, had ik het ook nog nooit gezien.
Machtbronnen zat ik ook mee, heb uit de uitwerkingen van de eindtermen geleerd.. maar wist ook niet goed wat ze met machtbronnen bedoelden.
Oud 26-05-2005, 20:54
Nomen Est Omen
Avatar van Nomen Est Omen
Nomen Est Omen is offline
Ik heb die dus ook helemaal fout. Ik kwam er echt helemaal niet op. Best stom, want het is best logisch. Ik weet ook niet hoe ze dat in mijn boek noemen, maar in ieder geval niet zo..
Oud 27-05-2005, 10:39
hasseltboy
Avatar van hasseltboy
hasseltboy is offline
Waarom ben ik de enige die hem binnen 1 uur en 3 kwartier af had...
__________________
Hasselt!|lid van Berlijn fanclub!|Gott mit uns
Oud 27-05-2005, 17:43
Nomen Est Omen
Avatar van Nomen Est Omen
Nomen Est Omen is offline


Ik schrijf altijd heel veel, maar veel tijd had ik niet over!
Oud 27-05-2005, 17:48
dingokoning
Avatar van dingokoning
dingokoning is offline
Maatschappijleer 2 heb ik ook

nja het was binnen de tijd te maken ja, alleen die met de gekozen burgemeester en machtsbronnen vind ik maar vaag
__________________
hoi teefjesbevrijdingsfront
Oud 18-06-2005, 21:25
FIRSTLADY
FIRSTLADY is offline
Ik had eerlijkgezegd niet geleerd...dus vandaar dat ik het moiet herkansen!!!!!
Natuurlijk mn eigen domme schul
__________________
...Forgive your enemies...but never forget their names....
Oud 19-06-2005, 00:40
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
waarom had je niet geleerd dan?

Ma2 is volgens mij wel een vak dat je goed kan herren.
Het is een kwestie van heel veel leren en dan heb je sowieso al een groot deel goed.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 19-06-2005, 09:46
Nomen Est Omen
Avatar van Nomen Est Omen
Nomen Est Omen is offline
Veel leren? Ik had juist het gevoel dat het helemaal niet zo om feitjes ging.

Maar goed, ik ben hartstikke blij, want ik heb een 8,8 gehaald
Advertentie
 

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Wat "moet" ik weten voor mijn vmbo Maatschappijleer 2 examen
1337l33tSwag
2 21-05-2013 15:02
Eindexamens 2005 Algemeen klaagtopic
tinkebel
79 24-05-2005 19:03
Algemene schoolzaken Tweedefasejongeren
mariek141
35 30-04-2005 17:56
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Vraagje Maatschappijleer 2
Nyenna
3 17-05-2004 18:40


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:38.