Oud 25-05-2005, 19:07
Vlindertje
Avatar van Vlindertje
Vlindertje is offline
Citaat:
Christian86 schreef op 25-05-2005 @ 18:57 :
Straalstomen weet ik zo geen ander woord voor. En ik bedoel idd synclinalen (bij ons in het boek staan ze als geosynclinalen maar dat zal wel het zelfde zijn) als je me uit zou kunnen leggen wat synclinalen zijn, zou ik je erg dankbaar zijn
Synclinalen vormen samen met anticlinalen een plooiingsgebergte. Een anticlinaal is een plooirug (een omhoog gebogen plooiing in gesteentelagen). Een synclinaal is een plooidal (een omlaag gebogen plooiing in gesteentelagen). Een anticlinaal is dus het topje van een berg en een synclinaal is het dal tussen twee bergen.

Ik zal zo eens kijken of ik iets kan vinden over straalstromen. Welk boek heb je?
Advertentie
Oud 25-05-2005, 20:52
Verwijderd
Wereldwijs ofzoiets, ik vind dat boekje maar onduidelijk. Zeker bij actieve aarde zo het veel simpeler zijn om gewoon duidelijke plaatjes te maken. Gewoon bam dwarsdoorsnede van de aarde tekeken en laten zien waar alles zit. Naja....
Oud 25-05-2005, 20:56
Vlindertje
Avatar van Vlindertje
Vlindertje is offline
Straalstromen zijn zones met snelstromende lucht in de bovenlucht op plaatsen met een groot verschil in luchtdruk, bijvoorbeeld op de rand van de subtropische hogedrukgebieden. Moet ik je dit nog verder uitleggen?

Ik heb atlantis, dat is helemaal een ramp. Er staan bijna niets in over vulkanen. En dat over het klimaat gaat nergens over.
Oud 25-05-2005, 21:46
~Euhm~
~Euhm~ is offline
inderdaad atlantis, zo'nrotboekje! er staat nauwelijks iets in, waardoor ik op mijn examen waarschijnlijk met een mond vol tanden sta

(ik heb al mijn nagels afgebeten van de zenuwen, DRAMA!)
__________________
Life is GreaT
Oud 25-05-2005, 21:50
Verwijderd
Ik heb wereldwijs als boekje, dat is ook niet alles. Maar ik denk dat alle comotie ook ontstaat omdat Actieve Aarde best een moeilijk onderwerp is ivm de andere onderwerpen op het Centraal Examen.
Oud 25-05-2005, 21:52
Verwijderd
Moet je bij Veroer en ruimtelijke inrichting ook dat hoofdstuk van Ghana doen?
Oud 25-05-2005, 21:52
Vlindertje
Avatar van Vlindertje
Vlindertje is offline
Citaat:
Fernand0^T0rres schreef op 25-05-2005 @ 21:50 :
Ik heb wereldwijs als boekje, dat is ook niet alles. Maar ik denk dat alle comotie ook ontstaat omdat Actieve Aarde best een moeilijk onderwerp is ivm de andere onderwerpen op het Centraal Examen.
Ik heb voor de pta's over Actieve Aarde wel veel hogere punten gehaald dan voor de andere pta's
Oud 25-05-2005, 21:53
Vlindertje
Avatar van Vlindertje
Vlindertje is offline
Citaat:
Panini schreef op 25-05-2005 @ 21:52 :
Moet je bij Veroer en ruimtelijke inrichting ook dat hoofdstuk van Ghana doen?
Volgens mij niet, ik heb nooit iets moeten leren over Ghana. Dat staat niet eens in mijn boek.
Oud 25-05-2005, 21:54
Verwijderd
?? Sta ik het dalijk ECHT voor jan lul te leren he.. dat zegt me leraar ook niet even.. grr..
Oud 25-05-2005, 21:55
Verwijderd
oh bij www.watmoetikleren.nl staat dat je wel iets moet weten over het verband tussen infrastructuur en regionale ontwikkeling in een ontwikkelingsland (in mijn geval dus Ghana)
Oud 25-05-2005, 21:55
Vlindertje
Avatar van Vlindertje
Vlindertje is offline
Citaat:
Panini schreef op 25-05-2005 @ 21:54 :
?? Sta ik het dalijk ECHT voor jan lul te leren he.. dat zegt me leraar ook niet even.. grr..
Welk boek heb je? Wat staat er precies in dat hoofdstuk?
Oud 25-05-2005, 21:57
Verwijderd
Citaat:
vlindertjuh schreef op 25-05-2005 @ 20:56 :
Straalstromen zijn zones met snelstromende lucht in de bovenlucht op plaatsen met een groot verschil in luchtdruk, bijvoorbeeld op de rand van de subtropische hogedrukgebieden. Moet ik je dit nog verder uitleggen?

Ik heb atlantis, dat is helemaal een ramp. Er staan bijna niets in over vulkanen. En dat over het klimaat gaat nergens over.
Zou wel fijn zijn. Hoe ontstaan die precies?
Oud 25-05-2005, 21:57
Verwijderd
De Geo, en het is heel eenzaam hier want ik weet verder niemand met dat boek
Ik weet niet wat er in staat, ben nog niet echt begonnen t zal wel over de economische/blabla ontwikkeling gaan in verband met infrastuctuur en wat voor gevolgen dat heeft

ofzo
Oud 25-05-2005, 21:58
Vlindertje
Avatar van Vlindertje
Vlindertje is offline
Citaat:
Panini schreef op 25-05-2005 @ 21:57 :
De Geo, en het is heel eenzaam hier want ik weet verder niemand met dat boek
Ik weet niet wat er in staat, ben nog niet echt begonnen t zal wel over de economische/blabla ontwikkeling gaan in verband met infrastuctuur en wat voor gevolgen dat heeft

ofzo
Anders zou ik je aanraden om het hoofdstuk een keertje te lezen en de belangrijkste begrippen op te schrijven en te leren.
Oud 25-05-2005, 22:00
Verwijderd
uiteraard, gezien het feit dat we overmorgen examen hebben
Oud 25-05-2005, 22:03
Vlindertje
Avatar van Vlindertje
Vlindertje is offline
Citaat:
Christian86 schreef op 25-05-2005 @ 21:57 :
Zou wel fijn zijn. Hoe ontstaan die precies?
Ik zal het heel simpel uitleggen. Je hebt twee grasveldjes en op die grasveldjes staan allemaal mensjes. Grasveld 1 heeft heel weinig mensjes (lagedrukgebied). Grasveld 2 heeft heel veel mensjes (hogedrukgebied). De mensjes van grasveld 2 willen naar grasveld 1 omdat daar meer plaats is. Het overlopen van de mensjes naar grasveld 1 zijn de straalstromen. Deze verlopen dus van hogedrukgebied naar lagedrukgebied en niet andersom (want op grasveld 2 is het al heel druk). Snap je het?
Oud 25-05-2005, 22:03
Vlindertje
Avatar van Vlindertje
Vlindertje is offline
Citaat:
Panini schreef op 25-05-2005 @ 22:00 :
uiteraard, gezien het feit dat we overmorgen examen hebben
Ik heb ook nog natuurkunde erbij
Oud 25-05-2005, 22:07
Verwijderd
ja kijk dat die "mensjes" naar het legere velt willen snap ik wel. Maar hoe onstaan de supermannetjes (aka straalstromen) want het zijn toch niet allemaal straalstromen? ik dacht dat straalstromen iets speciaals zijn die kei hard over een drukgebied schieten.
Oud 25-05-2005, 22:10
Vlindertje
Avatar van Vlindertje
Vlindertje is offline
Citaat:
Christian86 schreef op 25-05-2005 @ 22:07 :
ja kijk dat die "mensjes" naar het legere velt willen snap ik wel. Maar hoe onstaan de supermannetjes (aka straalstromen) want het zijn toch niet allemaal straalstromen? ik dacht dat straalstromen iets speciaals zijn die kei hard over een drukgebied schieten.
Hahaha, die supermannetjes ontstaan als het verschil tussen hogedrukgebied en lagedrukgebied heel groot is. De mannetjes willen dan nog meer naar het lagedrukgebied, omdat het hogedrukgebied bomvol zit.
Oud 25-05-2005, 22:16
Verwijderd
Heeft niemand een goede aantekening of samenvatting van Actieve Aarde, of misschien dat iemand zijn PTA werk van school op de pc heeft??
Oud 25-05-2005, 22:19
Verwijderd
Citaat:
vlindertjuh schreef op 25-05-2005 @ 22:10 :
Hahaha, die supermannetjes ontstaan als het verschil tussen hogedrukgebied en lagedrukgebied heel groot is. De mannetjes willen dan nog meer naar het lagedrukgebied, omdat het hogedrukgebied bomvol zit.
Mijn dank is groot.
Nu ga ik dus hopen dat ze niet teveel van die stomme bosatlas vragen gaan stellen. Dat heb je toch nergens voor nodig?Vooral omdat het vaak van die achterlijk moeilijke vragen zijn waar je je afvraagt waarvoor je in godsnaam de bosatlas zou moet kunnen gebruiken.

Als ik later bij de bakker sta dan zeg ik toch ook niet:
"doe mijn maar een tijgerwit". Oja en trouwens "weet u waar de tijgers vandaan komen? ".

Bakker: "nou ik heb geen flauw idee"

ik: "uit afrika"

bakker: "afrika??waar ligt dat dan"

ik: "gelukkig weet ik hoe ik de atlas moet gebruiken, dat had ik zonder mijn VWO opleiding noooit geweten. Tot de AK-les dacht ik altijd dat register achterin een woordenboek was om landen in getallen om te zetten. Maar nu weet ik met een blik in mijn Bosatlas (die ik voor veel te veel geld heb aangeschaft en nog nooit heb aangeraakt) dat je een kaart van afrika kan vinden op bladzijde 61.

bakker: "poeh poeh, had ik ook maar adrijkskunde op VWO niveau gehad, dan kon ik het zelf opzoeken waar de tijgertjes vandaan komen"


Moraal van het verhaal: flikker toch op met die bosatlas
Oud 25-05-2005, 22:22
Vlindertje
Avatar van Vlindertje
Vlindertje is offline
Citaat:
Christian86 schreef op 25-05-2005 @ 22:19 :
Mijn dank is groot.
Nu ga ik dus hopen dat ze niet teveel van die stomme bosatlas vragen gaan stellen. Dat heb je toch nergens voor nodig?Vooral omdat het vaak van die achterlijk moeilijke vragen zijn waar je je afvraagt waarvoor je in godsnaam de bosatlas zou moet kunnen gebruiken.

Als ik later bij de bakker sta dan zeg ik toch ook niet:
"doe mijn maar een tijgerwit". Oja en trouwens "weet u waar de tijgers vandaan komen? ".

Bakker: "nou ik heb geen flauw idee"

ik: "uit afrika"

bakker: "afrika??waar ligt dat dan"

ik: "gelukkig weet ik hoe ik de atlas moet gebruiken, dat had ik zonder mijn VWO opleiding noooit geweten. Tot de AK-les dacht ik altijd dat register achterin een woordenboek was om landen in getallen om te zetten. Maar nu weet ik met een blik in mijn Bosatlas (die ik voor veel te veel geld heb aangeschaft en nog nooit heb aangeraakt) dat je een kaart van afrika kan vinden op bladzijde 61.

bakker: "poeh poeh, had ik ook maar adrijkskunde op VWO niveau gehad, dan kon ik het zelf opzoeken waar de tijgertjes vandaan komen"


Moraal van het verhaal: flikker toch op met die bosatlas
Hahahaha... tip voor de bosatlas. Kijk voor het examen even welke kaarten over het onderwerp gaan, dan heb je ze al een keer gezien.

[edit] Ik heb een samenvatting, maar die is niet zo goed. Is meer een begrippenlijst. Als iemand die wilt hebben, zet ik hem wel hierop.
Oud 25-05-2005, 22:25
Verwijderd
Citaat:
Christian86 schreef op 25-05-2005 @ 22:19 :
Mijn dank is groot.
Nu ga ik dus hopen dat ze niet teveel van die stomme bosatlas vragen gaan stellen. Dat heb je toch nergens voor nodig?Vooral omdat het vaak van die achterlijk moeilijke vragen zijn waar je je afvraagt waarvoor je in godsnaam de bosatlas zou moet kunnen gebruiken.

Als ik later bij de bakker sta dan zeg ik toch ook niet:
"doe mijn maar een tijgerwit". Oja en trouwens "weet u waar de tijgers vandaan komen? ".

Bakker: "nou ik heb geen flauw idee"

ik: "uit afrika"

bakker: "afrika??waar ligt dat dan"

ik: "gelukkig weet ik hoe ik de atlas moet gebruiken, dat had ik zonder mijn VWO opleiding noooit geweten. Tot de AK-les dacht ik altijd dat register achterin een woordenboek was om landen in getallen om te zetten. Maar nu weet ik met een blik in mijn Bosatlas (die ik voor veel te veel geld heb aangeschaft en nog nooit heb aangeraakt) dat je een kaart van afrika kan vinden op bladzijde 61.

bakker: "poeh poeh, had ik ook maar adrijkskunde op VWO niveau gehad, dan kon ik het zelf opzoeken waar de tijgertjes vandaan komen"


Moraal van het verhaal: flikker toch op met die bosatlas
en tijgers komen over het algemeen uit azië
Oud 25-05-2005, 22:26
Keyser Saus
Avatar van Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Citaat:
vlindertjuh schreef op 25-05-2005 @ 22:22 :
Hahahaha... tip voor de bosatlas. Kijk voor het examen even welke kaarten over het onderwerp gaan, dan heb je ze al een keer gezien.
heb je daar niet al de afgelopen drie jaar de tijd voor gehad?
Oud 25-05-2005, 22:26
Verwijderd
Citaat:
vlindertjuh schreef op 25-05-2005 @ 22:22 :
Hahahaha... tip voor de bosatlas. Kijk voor het examen even welke kaarten over het onderwerp gaan, dan heb je ze al een keer gezien.

[edit] Ik heb een samenvatting, maar die is niet zo goed. Is meer een begrippenlijst. Als iemand die wilt hebben, zet ik hem wel hierop.
Zet maar erop, maybe hebben we er iets aan he.
Oud 25-05-2005, 22:27
Vlindertje
Avatar van Vlindertje
Vlindertje is offline
Citaat:
Keyser Saus schreef op 25-05-2005 @ 22:26 :
heb je daar niet al de afgelopen drie jaar de tijd voor gehad?
Sommige mensen niet (ik jat nu de atlas van mijn broertje)
Oud 25-05-2005, 22:33
Vlindertje
Avatar van Vlindertje
Vlindertje is offline
De aarde is opgebouwd uit de aardkern, aardmantel en de aardkorst.
- de aardkern is het binnenste gedeelte van de aarde, dat deels vast en deels vloeibaar is en bestaat uit zware metalen zoals nikkel en ijzer (straal: circa 3000 km).
- de aardmantel is een dikke, deels vloeibare laag onder de aardkost waarin convectiestromingen voorkomen (dikte: circa 3300 km). Asthenosfeer is het diepste plastisch vloeibare deel van de aardmantel.
- de aardkorst is een dunne vaste laag aan de buitenkant van de aarde (dikte: circa 7 tot 50 km). De lithosfeer is een andere benaming voor de aardkorst. Lithosfeer bevat breukzones –> lithosfeerplaat; door breuken omgeven deel van de lithosfeer. De lithosfeer kan worden onderverdeeld in:
+ continentale lithosfeer: bestaat hoofdzakelijk uit graniet (met silicium en aluminium), heeft een dikte van circa 50 km en een soortelijke massa van 2,7. Continent = vasteland + continentale plat.
+ oceanische lithosfeer: bestaat hoofdzakelijk uit basalt (met silicium en magnesium), heeft een dikte van circa 7 km en een soortelijke massa van 3.

Van oppervlakte tot middelpunt:
- Oceanische- en continentale lithosfeer.
- buitenmantel.
- binnenmantel.
- buitenkern.
- binnenkern.

De aardkorst is opgebouwd uit verschillende materialen, deze kun je onderverdelen in:
- gesteenten, dit zijn mengsels van mineralen en/of organische stoffen waaruit de aarde is opgebouwd. Bijvoorbeeld graniet, kalk, klei, zand en veen.
- mineralen, dit zijn chemische verbindingen die de bouwstenen vormen van gesteenten. Vaste combinatie van chemische elementen. chemische elementen zijn bv zuurstof, silicium, aluminium, ijzer, calcium, natrium, magnesium. Worden herkend aan de veldkenmerken –> hardheid, kleur, kristalvorm en gewicht. Mineralen ontstaan door stolling (bv veldspaten, kwarts), neerslaan (bv steenzout) of herkristallisatie (bv diamant).
- Organische stoffen, dit zijn organische verbindingen waaruit levende organismen zijn opgebouwd.

De verschillende soorten gesteenten:
- magmatische gesteenten, gevormd door stolling van vloeibaar gesteente (bv. magma). Stollingsgesteenten zijn compact, mate waarin kristalstructuur herkenbaar is verschild.
+ dieptegesteenten (bv. graniet). Grote kristallen (korrelig), compact. Gesteenten die ontstaan door de langzame stolling diep in de aarde.
+ uitvloeiingsgesteenten (bv. basalt). Gesteenten die ontstaan door afkoelen en stollen van vloeibaar aardmantelmateriaal aan het aardoppervlak (lava).
+ ganggesteenten. Gesteenten die ontstaan door afkoelen en stollen in scheuren onder het aardoppervlak.
- sedimentaire gesteenten, ontstaan uit materialen, die door de zee, wind, rivieren, smeltwater of ijs wordt afgezet. Afzettingsgesteenten: verweringsmateriaal dat door wind, water en/of ijs in een bepaald gebied wordt neergelegd.
+ klassistische sedimenten (bv zand, klei). Door fysische processen ontstaan. Door druk kunnen klassistische sedimenten aan elkaar ‘klitten’/cementeren, bv zandsteen of conglomeraat, meestal -steen.
+ chemische sedimenten (bv. kalk, steenzout). Door neerslag van mineralen ontstaan.
+ organische sedimenten. Door neerslag van organismen ontstaan.
- metamorfe gesteenten, ontstaan uit andere gesteentesoorten onder invloed van hoge temperatuur en/of druk.
+ contactmetamorfose (plaatselijk). Indringen van vloeibaar gesteente.
+ regionale metamorfose (heel groot gebied). Druk van bovenliggende lagen. Bv. marmer; ontstaan uit kalksteen, leisteen; ontstaan uit kleisteen.

Afzettingen;
Pleistoceen (2,5 milj); glaciaal, fluviatiel en eolisch
Holoceen (10.000); marien, organogeen en fluviatiel.
(GB 40A)

Geologische processen;
- gebergtevorming
- verwering; verbrokkelen van gesteente onder invloed van weersomstandigheden en plantengroei (bv inwerking vocht, wisseling van temperaturen of werking van wortels. Afhankelijk van klimatologische factoren (daar waar gesteente in contact staat met de atmosfeer). Soorten verwering zijn:
+ fysische of mechanische verwering –> delen (grote temperatuurverschillen)
+ chemische verwering –> scheikundige processen (vocht).
- erosie; het verplaatsen van los verweringsmateriaal. Afvoer van verweringsmateriaal door wind, ijs, rivieren, zee of smeltwater.
- sedimentatie; achterlaten of afzetten van door wind, water, ijs of zwaartekracht meegenomen materiaal.

Verwering –> erosie –> sedimentatie.

Sedimenten; vaak gelaagd, bv. grind, zand, silt, klei –> afhankelijk van stroomsnelheid van het water (zware sedimenten zakken het snelst naar de bodem).

Conglomeraat –> grote en kleine deeltjes samengesmolten.

Kalksteen; chemisch sediment met fossielen.
Steenkool; organisch sediment.

Stollingsgesteenten –> verwering en erosie –> afzet –> afzetting of sedimenten –> druk en cementering –> afzettings- of sedimentaire gesteenten –> smelten –> afkoelen en stollen –> stollingsgesteenten.

Magma; onderaards gesmolten gesteente.

Neerslaan; het proces waarbij in water opgeloste mineralen worden afgezet op de bodem en in vaste mineralen overgaan.

Herkristallisatie; het opnieuw kristallen vormen van bestaande mineralen tot andere mineralen onder invloed van hoge temperatuur en/of hoge druk.

Platentektoniek; theorie van de schuivende continenten van Alfred Wegener: aardkorstplaten of schollen bewegen ten opzichte van elkaar door stromingen in het vloeibare aardmantelmateriaal.

Paleomagnetisme; wetenschap die zich bezighoudt met wijzigingen in de richting van gemagnetiseerde mineralen in de loop van de aardgeschiedenis.

Mid-oceanische rug; gebergte-rug op de bodem van de oceaan rond de breuklijn tussen de aardkorstplaten waar de schollen uit elkaar bewegen.

‘Triple junction’ breuksystemen; geheel van breuken in de aardkorst in de vorm van een driesprong.

Morfologische verschijnselen; verschijnselen die de uiterlijke vorm van het aardoppervlak bepalen, zoals gebergten, rivierdalen, vulkanen en vlaktes.

Soorten breuklijnen;
- convergente breuklijn; de aardkorstplaten bewegen zich naar elkaar toe.
- divergente breuklijn; de aardkorstplaten bewegen zich van elkaar af.
- transversale breuklijn; de aardkorstplaten bewegen zich langs elkaar.

Subductiezone; door botsing continentale plaat met oceanische plaat verdwijnt de oceanische plaat en smelt.

Aardbevingen; seismische trillingen door bewegingen in aardkorst waar platen convergeren of langs elkaar schuiven.

Vulkanisme;
- vooral waar platen convergeren, hevige uitbarsting
- minder waar platen divergeren, uitbarsting minder zwaar
- soort vulkaan bepaald door kracht explosie en vloeibaarheid;
+ schildvulkaan, lage brede vulkaan door wat vloeibaarder magma.
+ stratovulkaan, hoge steile vulkaan opgebouwd uit lagen.
+ spleeteruptie, uitvloeiing magma langs spleten in aardkorst.
- bijzonder vulkanisch verschijnsel; hot spots. Gebieden met verhoogde energie in aardmantel. Markeert plaats opstijgende convectiestroom (mantelpluim) onder aardkorst met als gevolg vulkanen ver van rand van plaat.

Convectiestromen; stromingen in het aardmantalmateriaal.

Hypocentrum; plaats in de aardkorst waar de aardbeving ontstaat.
Epicentrum; plaats aan het aardoppervlak van waaruit de aardbevingsgolven zich verspreiden.

Anticlinaal; plooirug: omhoog gebogen plooiing in gesteentelagen.
Synclinaal; plooidal: omlaag gebogen plooiing in gesteentelagen.

Delfstoffen; materialen die door mijnbouw (schachtbouw of dagbouw) uit de aarde worden gehaald.

Brandstoffen;
- Fossiele brandstoffen; brandstoffen gevormd uit plantenresten of eencellige organismen (plankton)
- laagwaardigheid of hoogwaardigheid van brandstof hangt af van de mate waarin een bepaalde hoeveelheid brandstof energie kan leveren (koolstofgehalte).
- inkolingsproces; het ontsnappen van vluchtige stoffen (kooldioxide en methaan) en water ervoor zorgt dat het achterblijvend materiaal een toenemend koolstofgehalte krijgt.

Ertsen; minerale delfstoffen, bijvoorbeeld metalen en edelstenen.

Bauxiet; ontstaat bij intensieve uitspoeling (en verweringsprocessen tropische regenrijke gebieden). Na uitspoeling resteert een aluminiumrijke toplaag –> bauxiet.

Energiedrager; materiaal waarin energie is opgeslagen, bijvoorbeeld fossiele brandstoffen.

Grondstoffen; delfstoffen die worden gebruikt om producten van te maken.

Energiebron; medium met een stromings- of voorraadkarakter (vaak een delfstof) waarmee energie kan worden opgewekt.

‘Hazard management’; wijze waarop mensen met natuurrampen omgaan om schade en leed dat door deze natuurrampen wordt veroorzaakt zo veel mogelijk te beperken.

Resource management; wijze waarop mensen met natuurlijke hulpbronnen omgaan met als doel een zo duurzaam mogelijk gebruik van deze natuurlijke hulpbronnen.
Oud 25-05-2005, 22:34
Verwijderd
Citaat:
Panini schreef op 25-05-2005 @ 22:25 :
en tijgers komen over het algemeen uit azië
Ja kijk, en dat soort waardevolle informatie staat dan weer niet in de bosatlas he. Onzin als "het aantal polshorloges per 100 huishoudens in china" serieus zie pagina 124 51e editie, en de electriciteitsproductie van Gambia, staat allemaal in de bosatlas. Maar waar de tijgers vandaan komen (en daarmee ook ons tijgerwit) moet je dan maar weer op een forum lezen.......belachelijk
Waar zou casinowit vandaan komen?? Las Vegas??
Oud 25-05-2005, 22:38
Vlindertje
Avatar van Vlindertje
Vlindertje is offline
Het weer is de toestand van de onderste laag van de atmosfeer (= troposfeer) op een bepaalde plaats op een bepaald tijdstip.

Het klimaat is de gemiddelde toestand van het weer in een groot gebied (meestal berekend over een periode van 30 jaar).

De algemene luchtcirculatie is het moniale patroon van luchtstromingen in de atmosfeer, dat zorgt voor de herverdeling van zonne-energie over de aarde.

De luchtstreken zijn de indeling van de aarde in drie streken of zones, namelijk tropen, gematigde zones en poolstreken, op grond van de 10 °C isotherm van de warmste maand en de 18 °C isotherm van de koudste maand.

Een lagedrukgebied is een gebied met een stijgende luchtbeweging en een luchtdruk van minder dan circa 1010 hPa met meestal veel neerslag.

Buys Ballot;
- Lucht stroomt altijd van hoge naar lage luchtdruk.
- Afwijking van lucht naar rechts op het noordelijk halfrond en naar links op het zuidelijk halfrond.

Globale luchtcirculatie
- Ligging van ITC (equatoriale lagedrukzone) is sterk afhankelijk van de zonshoogte (afhankelijk van seizoen).
- Verschuiving boven land groter dan boven water.
- Depressies: ontstaan op ca. 60° NB/ZB. Precieze ligging afhankelijk van seizoen.

Stralingsbalans/energiebalans; inkomende en uitgaande straling in evenwicht. Verhouding tussen de kortgolvige instraling (zonlicht) op aarde, de naar het heelal teruggekaatste straling en de langgolvige uitstraling (warmte) van de aarde. Algemeen; stralingsbalans positief op lage breedte en negatief op hoge breedte.

Windsystemen
- passaten: tropen, hele jaar in dezelfde richting.
- moesson: tropen, verandert 2x per jaar van richting (verandering hangt samen met de ITC).
- westenwinden: 40 - 60° breedte.
- poolwinden.

Wind; beïnvloedt weer- en klimaatelementen zoals neerslag en temperatuur in een gebied. Ongelijkmatige ‘verwarming’ van aardoppervlakte.

Zonnestraling;
- reflectie (30%) door;
+ atmosfeer (aerosolen/wolken)
+ aardoppervlakte
- absorptie door;
+ aardoppervlakte (51%)
+ atmosfeer (20%)

Hoeveelheid straling die op het aardoppervlakte valt, hangt af van;
- afstand van aarde tot zon
- zonshoogte (invalshoek zonnestralen), afhankelijk van;
+ geografische breedte
+ seizoen
+ moment van de dag

Absorptie; mate waarin dit gebeurt is, hangt af van aard van het oppervlakte.

Passaten; het hele jaar door waaiende winden tussen de subtropische maxima en het equatoriaal minimum (de ITCZ), waarbij de afwijking op het noordelijk halfrond naar rechts is met als resultaat een noordoostpassaat en op het zuidelijk halfrond naar links met als resultaat een zuidoostpassaat.

Moessons; Halfjaarlijks van richting wisselende winden, hoofdzakelijk voorkomend in de tropen. De moessons zijn vooral actief boven land en draaien ca. 180 graden van richting als gevolg van de verschuiving van de ITCZ.
Oud 25-05-2005, 22:40
Vlindertje
Avatar van Vlindertje
Vlindertje is offline
Effe een toelichting op die lappen tekst hiervoor. Dat zijn mijn samenvattingen/aantekeningen. De plusjes zijn onderdelen van de minnetjes. Als iemand iets niet vat, mag ie altijd vragen.
Oud 25-05-2005, 22:41
Verwijderd
Dankjewel, volgens mij is het best handig.
Oud 25-05-2005, 22:45
Vlindertje
Avatar van Vlindertje
Vlindertje is offline
Ik heb hier ook nog een oud proefwerk liggen. Misschien zet ik morgen ofzo een vraag hier. Dan kunnen jullie kijken of jullie het kunnen beantwoorden
Oud 25-05-2005, 22:47
soultodeny
soultodeny is offline
Oh dit examen wordt echt 1 van de (zoniet dé) ergste van allemaal.. Wat heb ík een hekel aan aardrijkskunde zeg, blegh.

Maar die uitleg van vlindertjuh is wel handig
__________________
..how can they sleep while their beds are burning?..
Oud 25-05-2005, 22:51
*MaCa*
*MaCa* is offline
Wij hebben de methode Terra, keb die drie boekjes samengevat maar daar staat echt werkelijk helemaal nix in. Die mensen die de ziekelijke taak hebben om de vragen te bedenken kunnen toch nix vragen over de stof die in één van de lesmethodes niet in de boeken staat..... Of wel
Veel van die termen die hier staan.... tis chinees voor me

Damn ik maakte me tot vooralsnog niet druk over Ak, maar die 4,7 lijkt nu wel ver weg
__________________
hoezo klach me door t leven heen, die horecalach kreeg ik ook niet voor niets
Oud 25-05-2005, 22:54
Verwijderd
Vlindertjuh rulez, vet handig haar aantekeningen.
Oud 25-05-2005, 22:55
Vlindertje
Avatar van Vlindertje
Vlindertje is offline
Citaat:
Fernand0^T0rres schreef op 25-05-2005 @ 22:54 :
Vlindertjuh rulez, vet handig haar aantekeningen.
Mag ik dan nu weer verder gaan met off-topic gaan?
Oud 25-05-2005, 22:56
Verwijderd
Citaat:
vlindertjuh schreef op 25-05-2005 @ 22:55 :
Mag ik dan nu weer verder gaan met off-topic gaan?
Haha ja, je krijgt toestemming van mij.
Oud 25-05-2005, 22:58
Vlindertje
Avatar van Vlindertje
Vlindertje is offline
Citaat:
Fernand0^T0rres schreef op 25-05-2005 @ 22:56 :
Haha ja, je krijgt toestemming van mij.
Oud 25-05-2005, 22:59
Verwijderd
Citaat:
vlindertjuh schreef op 25-05-2005 @ 22:58 :
Oud 25-05-2005, 23:03
Vlindertje
Avatar van Vlindertje
Vlindertje is offline
Citaat:
Fernand0^T0rres schreef op 25-05-2005 @ 22:59 :


Ik zal eens een hele mooie vraag stellen.
Op welk van de volgende drie eilanden van de eilandboog verwacht je actief vulkanisme; Hawai, Dahu of Kauai? Motiveer je keuze, waarbij je gebruik maakt van de term 'hot spot' en de bewegingsrichting van de lithosfeerplaat waarop de Hawai-eilanden liggen.
Je moet de GB Pacifisch gebied en de GB De aarde geologie gebruiken.
Veel plezier
Oud 25-05-2005, 23:16
*MaCa*
*MaCa* is offline
Ohh lol
dat doe ik overmorgen wel om 9 uur
__________________
hoezo klach me door t leven heen, die horecalach kreeg ik ook niet voor niets
Oud 25-05-2005, 23:17
Vlindertje
Avatar van Vlindertje
Vlindertje is offline
Citaat:
*MaCa* schreef op 25-05-2005 @ 23:16 :
Ohh lol
dat doe ik overmorgen wel om 9 uur
Ok, ik heb het antwoord ook. Ik had de vraag helemaal goed beantwoord
Oud 25-05-2005, 23:21
Blaatkop
Blaatkop is offline
Citaat:
vlindertjuh schreef op 25-05-2005 @ 23:17 :
Ok, ik heb het antwoord ook. Ik had de vraag helemaal goed beantwoord
Voor mij is die vraag gelijk aan Spaans, erg moeilijk.
Oud 25-05-2005, 23:38
Verwijderd
Citaat:
vlindertjuh schreef op 25-05-2005 @ 23:03 :


Ik zal eens een hele mooie vraag stellen.
Op welk van de volgende drie eilanden van de eilandboog verwacht je actief vulkanisme; Hawai, Dahu of Kauai? Motiveer je keuze, waarbij je gebruik maakt van de term 'hot spot' en de bewegingsrichting van de lithosfeerplaat waarop de Hawai-eilanden liggen.
Je moet de GB Pacifisch gebied en de GB De aarde geologie gebruiken.
Veel plezier
Ik snap er ook niet veel van. Wat is het antwoord dan
Oud 26-05-2005, 08:32
Vlindertje
Avatar van Vlindertje
Vlindertje is offline
Citaat:
Blaatkop schreef op 25-05-2005 @ 23:21 :
Voor mij is die vraag gelijk aan Spaans, erg moeilijk.
Ik zal dan wel eerst de vraag 'vertalen'. Je hebt drie eilanden (Hawai, Dahu en Kauai), deze liggen op dezelfde plaat. Op welk eiland is actief (het meeste) vulkanisme? Die term 'hot spot' is eigenlijk gewoon een hint. Het heeft dus te maken met een hot spot. De beweging van de plaat is ook een hint. De eilanden verplaatsen zich (door de beweging van de plaat), maar de hot spot verplaatst zich niet (zit onder de plaat en niet in de plaat).

Ik zal over een uurtje ofzo wel het antwoord posten. Denk er nog maar een keertje over na.
Oud 26-05-2005, 08:56
bram_05
bram_05 is offline
Hawaï?
__________________
I've got two(2) words for you: Keep it Real!
Oud 26-05-2005, 08:57
Verwijderd
Dahu?
Oud 26-05-2005, 09:30
Vlindertje
Avatar van Vlindertje
Vlindertje is offline
Citaat:
Fernand0^T0rres schreef op 26-05-2005 @ 08:57 :
Dahu?


Hier komt het antwoord.
Op Kauai en Oahu zijn uitgestorven vulkanen. De plaat beweegt zich naar het noordwesten en de hot spot blijft op dezelfde plaats, dus de hot spot ligt nu onder Hawaii. Op Hawaii is dus actief vulkanisme.

Ik ga geen commentaar geven op spellingsfouten in de vraag. Zo staat het ook op mijn blaadje, ik heb het letterlijk overgetypt. Ik heb nog wel ergere spellingsfouten gezien bij de vragen op het pta

Laatst gewijzigd op 26-05-2005 om 09:39.
Oud 26-05-2005, 09:33
Di-Jet
Avatar van Di-Jet
Di-Jet is offline
wat krijg je eigenlijk op de toets om stenen zegmaar te benoemen? een plaatje?
__________________
FM-OoT-SA
Oud 26-05-2005, 09:37
Blaatkop
Blaatkop is offline
Citaat:
Di-Jet schreef op 26-05-2005 @ 09:33 :
wat krijg je eigenlijk op de toets om stenen zegmaar te benoemen? een plaatje?
heb ik ook gevraagd en mijn lerares zei dat dit er naar alle waarschijnlijkheid niet inzat... je moest alleen de hoofdlijnen weten zoals stollingsgesteenten + functies etc.. wat weten anderen hiervan?
Advertentie
 

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Eindexamens 2013 [HAVO] Aardrijkskunde :S
LauraJansen
1 21-05-2013 21:37
Algemene schoolzaken Aardrijkskunde, profielkeuze
Verwijderd
20 24-11-2011 15:32
Algemene schoolzaken duits of aardrijkskunde??
anouk1994
16 26-03-2009 18:38
VMBO Examen aardrijkskunde
brands
9 01-06-2006 14:00
Eindexamens 2003 [aardrijkskunde] Al je vragen & opmerkingen over het CE aardrijkskunde hier!
Verwijderd
220 26-05-2003 10:46


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:29.