Oud 05-12-2005, 19:32
Verwijderd
LONDEN - Sommigen wisten het al, anderen zullen het wellicht niet met de conclusies van het onderzoek aan de universiteit van het Italiaanse Pavia eens zijn: verliefdheid binnen een vaste relatie duurt niet veel langer dan een goed jaar. De Italiaanse onderzoekers kwamen tot deze wetenschappelijke conclusie na metingen van de hoeveelheid van bepaalde eiwitten in het bloed van enkele tientallen proefpersonen.

De gemeten eiwitten, zogenoemde neurotrofines, zijn medeverantwoordelijk voor lichamelijke tekenen van verliefdheid, zoals de 'vlinders in de buik' en zweterige handen. De hoeveelheid eiwit in het bloed van mannen en vrouwen die net aan een relatie waren begonnen was significant hoger dan bij mensen in een relatie die al enkele jaren duurde of bij alleenstaanden.


Na een jaar werd het bloed van 39 van de oorspronkelijke 58 proefpersonen die nog steeds dezelfde partner hadden opnieuw onderzocht. Toen bleek dat bij hen de hoeveelheid van het bewuste eiwit vrijwel tot 'normale' hoogte was gedaald.

Een van de onderzoekers, Pierluigi Politi, liet maandag aan de BBC weten dat dit niet betekende dat de verliefdheid over was. Het was alleen "niet meer zo acuut". "De liefde wordt stabieler. De romantische liefde lijkt over te zijn".

bron: NU.nl
------------------------------------------------------------------------------------

58 proefpersonen... Dat is natuurlijk ook niet zo veel he?
Maar goed, ik kan me inderdaad voorstellen dat dan de verliefdhied wat stabieler is, maar om dan nou te zeggen dat het over is?
Waarom testen ze mij dan ook nooit bij dit soort onderzoeken?

Maar goed, wat vinden we hiervan?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-12-2005, 19:47
elledc
elledc is offline
Uiteraard dat het sterke gevoel van verliefdheid niet eeuwig elke dag blijft duren. Genot is ook maar van korte duur.
Na drie jaar met m'n vriend heb ik nog steeds momenten van intense verliefdheid, en de vlinders die blijven wapperen maar uiteraard is dat "intense" verdwenen.
Ach die wetenschappers toch he Ze denken dan een sublieme wetenschap ontdekt te hebben, dit terwijl het een pure logica is.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2005, 19:59
Escapism
Avatar van Escapism
Escapism is offline
iedereen die een relatie heeft gaat nu beweren dat het bij hun "helemaal niet waar is" en "dit onderzoek slaat nergens op"

ik ben al 3 jaar helemaal verliefd op mijn schattie. love u 4ever.
en zo nog even door.
__________________
He thought the diaries of Anne Frank were "an Adrian Mole sort of thing"
Met citaat reageren
Oud 05-12-2005, 20:05
berlin
Avatar van berlin
berlin is offline
Citaat:
Escapism schreef op 05-12-2005 @ 20:59 :
iedereen die een relatie heeft gaat nu beweren dat het bij hun "helemaal niet waar is" en "dit onderzoek slaat nergens op"

ik ben al 3 jaar helemaal verliefd op mijn schattie. love u 4ever.
en zo nog even door.
hvj , mijn mannetje, topgozertje
Met citaat reageren
Oud 05-12-2005, 20:15
Verwijderd
Ik heb na ruim twee jaar nog af en toe van die vlindermomenten, maar de verliefdheid zoals in het begin is weg, ja.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2005, 20:52
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
Escapism schreef op 05-12-2005 @ 20:59 :
iedereen die een relatie heeft gaat nu beweren dat het bij hun "helemaal niet waar is" en "dit onderzoek slaat nergens op"

ik ben al 3 jaar helemaal verliefd op mijn schattie. love u 4ever.
en zo nog even door.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 06-12-2005, 11:07
WolterB
Avatar van WolterB
WolterB is offline
Stabieler wil niet zeggen dat het gevoel er niet meer is, dus de kop en het onderzoeksresultaat spreken elkaar flink tegen

En ik vind het onzin, hoewel ik nog geen ervaring heb met een relatie die langer duurt dan een jaar, maar dat boeit niet
__________________
Als je geen doel hebt, kan je ook de weg niet kwijt zijn.
A wise man once told me: There are many endings, but the right one is the one you choose.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2005, 11:09
theVegetarian
Avatar van theVegetarian
theVegetarian is offline
Klinkt bij mij als goed nieuws...
__________________
Stranger things have happend here...
Met citaat reageren
Oud 06-12-2005, 11:16
JJ13
Avatar van JJ13
JJ13 is offline
dat wil niet zeggen dat het er niet meer is, maar het is er in mindere mate. op een gegeven moment ben je gewoon blij de ander te zien en komen er intensere momenten dat je zo blij bent met de ander enz. het is dan niet meer zo extreem als in het begin, maar het is er nog wel.
__________________
a heart that hurts, is a heart that beats...
Met citaat reageren
Oud 06-12-2005, 12:25
underthabridge
Avatar van underthabridge
underthabridge is offline
Lijkt me nogal een open deur.... maakt toch ook verder niet uit voor je relatie?
__________________
En toch heb ik gelijk.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2005, 13:19
Verwijderd
Citaat:
WolterB schreef op 06-12-2005 @ 12:07 :
Stabieler wil niet zeggen dat het gevoel er niet meer is, dus de kop en het onderzoeksresultaat spreken elkaar flink tegen
Ja precies. De kop klopt ook niet met wat er door de onderzoekers zelf wordt gezegd, die trekken die conclusie nl niet.

Maargoed, ik ben het dus niet met de kop eens, maar de meting van die eiwitten op zichzelf lijkt me niet iets waar je t niet mee eens kunt zijn.
Maar om er goede conclusies over verliefdheid uit te kunnen trekken, moet het gemeten eiwit als enige verantwoordelijk zijn voor de gevoelens van verliefdheid.
En er staat in de tekst al dat dat niet zo is: De gemeten eiwitten, zogenoemde neurotrofines, zijn medeverantwoordelijk voor lichamelijke tekenen van verliefdheid. Dus kun je er ook geen goede conclusies over verliefdheid uit trekken, dan moet je de andere verantwoordelijke factoren er ook bij gaan betrekken.

Ook hadden ze aan de onderzochte proefpersonen moeten vragen of zij gevoelens van verliefdheid ervaarden en in welke mate. Misschien hebben ze dat ook gedaan, maar het staat iig niet in de tekst.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2005, 14:09
Ici-Paris_#
Avatar van Ici-Paris_#
Ici-Paris_# is offline
Onzin
Met citaat reageren
Oud 10-12-2005, 22:07
SkYRyDEr
Avatar van SkYRyDEr
SkYRyDEr is offline
Bij mij is 6 weken het maximum tot nu toe,....

Ik ben een MUTANT AAAAH HELP ME




__________________
Have you ever been mellow...
Met citaat reageren
Oud 10-12-2005, 22:11
Optima
Avatar van Optima
Optima is offline
1
__________________
When I eventually met Mr Right I had no idea that his first name was Always..

Laatst gewijzigd op 15-11-2011 om 21:48.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2005, 22:14
Verwijderd
Ik vond het onderzoek wel een beetje zwak.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2005, 22:16
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
gelukkig kun je ook opnieuw verliefd worden
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 10-12-2005, 22:48
Verwijderd
Citaat:
Gothic schreef op 10-12-2005 @ 23:16 :
gelukkig kun je ook opnieuw verliefd worden
dat inderdaad

daarbij is de ene verliefdheid gewoon veel sterker dan mn de andere. Ik heb zelf nog nooit het gevoel gehad van over mn oren verliefd zijn op iemand. Maar goed dat kan ook aan mezelf liggen.

Maar na een tijd lijkt het me gewoon stabieler worden en heb je zo je verliefde momenten.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2005, 03:31
Optima
Avatar van Optima
Optima is offline
1
__________________
When I eventually met Mr Right I had no idea that his first name was Always..

Laatst gewijzigd op 15-11-2011 om 21:48.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 11-12-2005, 11:43
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
Citaat:
Mala schreef op 05-12-2005 @ 20:15 :
Ik heb na ruim twee jaar nog af en toe van die vlindermomenten, maar de verliefdheid zoals in het begin is weg, ja.
idem
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 11-12-2005, 13:15
zeep007
Avatar van zeep007
zeep007 is offline
Citaat:
Optima schreef op 11-12-2005 @ 04:31 :
mijn onbeantwoorde verliefdheden hebben soms wel 4 jaar geduurd, maar zodra ze beantwoord zijn, veranderd het. Dan kom je in een hele andere dimensie van intimiteit en houden van, dat verliefdheid, en daarmee het gevoel van onzekerheid en de drang naar bevestiging helemaal vervaagd. Ik weet niet hoe lang het bij mij duurde, maar na een jaar is toch wel een goede schatting.
Dit dus voor mij. Ik ben 2x echt wel dik 2 jaar verliefd geweest op jongens die niet hetzelfde voor mij voelden. Dus in dit geval kon dat dus wel.

Met mn huidige vriend is de grote verliefdheid wel over, ik heb echter nog wel iedere dag vlindermomenten! en we zitten nu op 1,5 jaar.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2005, 17:02
Joey22
Joey22 is offline
Mjah... Daarom vind ik een relatie waar je niet je partner nog maar juist kent (bij de meeste relaties gaat het wel zo) niet zo handig om langdurig mee iets te hebben, met een vriendin waar het ook leuk is zonder verliefdheid is het veeel beter...
__________________
Boe.
Met citaat reageren
Oud 12-12-2005, 20:10
dragonstorm
Avatar van dragonstorm
dragonstorm is offline
laten we dit even zo stellen:

'de chemische effecten van verliefdheid, die door chemici kunnen worden waargenomen, duren gemiddeld niet langer dan een jaar';

en dan is iedereen weer tevreden
Met citaat reageren
Oud 12-12-2005, 22:08
Verwijderd
Citaat:
Optima schreef op 11-12-2005 @ 04:31 :
mijn onbeantwoorde verliefdheden hebben soms wel 4 jaar geduurd.
ECHT??

En ik had mn hoop nog wel zo op dit onderzoek gevestigd.....
Met citaat reageren
Oud 14-12-2005, 16:56
Spiteful
Spiteful is offline
Citaat:
Optima schreef op 11-12-2005 @ 04:31 :
mijn onbeantwoorde verliefdheden hebben soms wel 4 jaar geduurd, maar zodra ze beantwoord zijn, veranderd het. Dan kom je in een hele andere dimensie van intimiteit en houden van, dat verliefdheid, en daarmee het gevoel van onzekerheid en de drang naar bevestiging helemaal vervaagd. Ik weet niet hoe lang het bij mij duurde, maar na een jaar is toch wel een goede schatting.
Daar kan ik nu eens heel goed inkomen. Vier jaar is wel lang, ik houd het bij anderhalf of zo... (and counting )
Zo'n verliefdheid bij vlagen, dat zie ik ook nog wel zitten. Als het dan allemaal nog goed marcheert, dat moet geweldig voelen. Ik merk trouwens dat ik tegenwoordig zowiezo al niet meer zo hopeloos verliefd word als vroeger, tenzij dan bij vlagen. Dat vind ik zeker geen nadeel, je weet dan tenminste waarom je verliefd bent.
Maar ècht lange relaties, denk aan trouwen en kinderen opvoeden, dat moet nog iets heel anders zijn. Verliefdheid kan dan moeilijk nog de drijfveer zijn. Kan het me eig niet goed voorstellen, al denk ik dat ik het uiteindelijk ook wel wil.
Iemand zei iets van een relatie met een goede vriendin, zonder dat je echt zwaar verliefd bent. Zoiets heb ik ook ongeveer gehad en dat was veel leuker dan je miss zou denken, uiteindelijk werd ik toch wat verliefd. Maar voorlopig ben ik te graag verliefd om zo'n relatie te hebben. Miss ook wel een beetje omdat me dat nog nooit overkomen is, verliefd worden op iemand en er dan een serieuze relatie mee hebben.
__________________
There's a time and a place for everything, and it's called college
Met citaat reageren
Oud 18-12-2005, 10:28
waves
Avatar van waves
waves is offline
eigenlijk is dat maar goed ook, als je constant smoorverliefd zou zijn:
  • niet goed eten
  • niet goed slapen
  • kun je je niet concentreren (op school of werk)
  • en ben je met vrijwel niets anders bezig dan met de persoon waar je verliefd op bent

Dat is gewoon niet gezond
__________________
~ Liefhebben = Loslaten ~
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-12-2005, 14:39
lieverdje=x=
Avatar van lieverdje=x=
lieverdje=x= is offline
Nou ik vind dit echt onzin!
Ik ben al 4 jaar bij me vriend en nog steeds heel erg verliefd
__________________
Sex is just like me (2 good 2 be true)
Met citaat reageren
Oud 26-12-2005, 15:00
Eresh'kigål
Avatar van Eresh'kigål
Eresh'kigål is offline
Tja alles is verwerpelijk...
Met citaat reageren
Oud 26-12-2005, 16:06
Escapism
Avatar van Escapism
Escapism is offline
Citaat:
lieverdje=x= schreef op 26-12-2005 @ 15:39 :
Nou ik vind dit echt onzin!
Ik ben al 4 jaar bij me vriend en nog steeds heel erg verliefd
ik kan deze post en je avatar niet rijmen met elkaar
__________________
He thought the diaries of Anne Frank were "an Adrian Mole sort of thing"
Met citaat reageren
Oud 26-12-2005, 16:13
pyres
Avatar van pyres
pyres is offline
verliefd loopt over in houden van
en dat zijn soort gelijke gevoelens
maar ik kan me best voorstellen dat er verschillende stoffen in de hersenen vrijkomen

ofzo :x
__________________
mmm lekker mmm ik ben bokkebokkebokkebok
Met citaat reageren
Oud 26-12-2005, 17:59
Verwijderd
Ze hadden wel een grotere steekproef kunnen nemen, maar naar mijn ervaring en die van velen om mij heen is het idd waar. Daarom is 'het jaar' ook een punt waarop velen het laten afweten. Die grens van verliefdheid naar houden van kwam rond een jaar. Ik maakte de keuze dat houden van net zo fijn is.
Hij maakte de keuze dat het niet meer genoeg was.
Met citaat reageren
Oud 26-12-2005, 19:23
Verwijderd
Maar dat hele zenuwachtige, met de zweethanden en het niet kunnen eten, heb ik eigenlijk nooit als ik verliefd ben. Hooguit bij vlagen, en dan alleen als ik hem nog niet ken. Als ik al normaal met hem om ga, word ik niet plotseling doodzenuwachtig van met hem praten - ookal heb ik de hele dag aan hem gedacht. Twee seconden misschien, daarna is het met hem omgaan weer normaal...

Vlinders voel ik na een maand of 15 nog wel regelmatig.
Met citaat reageren
Oud 26-12-2005, 21:19
dragonstorm
Avatar van dragonstorm
dragonstorm is offline
de hele zaak van dit onderzoek is dat is aangetoond dat gemiddeld na een jaar verliefdheid geen verschil is in de niveaus van NGH (nerve growth hormone) tussen mensen met of zonder partner, en dat dit bij een 'jonge' verliefdheid wel zo is.

Ergo, verhoogde-concentraties-van-NGH-door-verliefdheid duren niet langer dan een jaar.

Duurt verliefdheid langer dan een jaar? Dat is een heel andere vraag, en niet door dit onderzoek beantwoord.
Met citaat reageren
Oud 26-12-2005, 21:20
botervleug
Avatar van botervleug
botervleug is offline
Je hebt verliefdheid en houden van, en met een beetje geluk en wijsheid gaan deze naadloos in elkaar over.
Met citaat reageren
Oud 26-12-2005, 21:30
***ailá***
Avatar van ***ailá***
***ailá*** is offline
hahaha... ik ben een keer verliefd geweest... eerst duurde het een jaar tot ik t m durfde te zeggen... toen ging er 1 en ander mis en toen heeft het 2.5 jaar geduurd tot ik over m heen was... zonder dat we een woord gewisseld hebben in die jaren. And I still love him.... niet op de *verliefdheidsmanier*... want ik heb daarna gwn anderen gehad op wie ik verliefd was... maar ik blijf een zwak houden...

Daarna ben ik 1x verliefd geweest wat een jaartje duurde... voor de rest alleen bevliegingen
Met citaat reageren
Oud 26-12-2005, 21:33
botervleug
Avatar van botervleug
botervleug is offline
Citaat:
***ailá*** schreef op 26-12-2005 @ 22:30 :
hahaha... ik ben een keer verliefd geweest... eerst duurde het een jaar tot ik t m durfde te zeggen... toen ging er 1 en ander mis en toen heeft het 2.5 jaar geduurd tot ik over m heen was... zonder dat we een woord gewisseld hebben in die jaren. And I still love him.... niet op de *verliefdheidsmanier*... want ik heb daarna gwn anderen gehad op wie ik verliefd was... maar ik blijf een zwak houden...

Daarna ben ik 1x verliefd geweest wat een jaartje duurde... voor de rest alleen bevliegingen
Daar zijn ook onderzoeken naar gedaan. De eerste verliefdheid is het ergst omdat je dan nog niet aan de verliefdheidschemicaliën gewend bent. De tweede en derde keer heb je minder lichamelijke reactie op de verliefdheidshormonen. [disclaimer] dit is in lekentaal zoals ik het ongeveer snap [/disclaimer] Lijkt me wel beter, bij de latere keren kan je dan ook nog nadenken of de jongen of jongedame wel goed voor je is...
Met citaat reageren
Oud 27-12-2005, 00:31
Verwijderd
Citaat:
Axilithor schreef op 26-12-2005 @ 23:27 :
Hmmm, meer eiwit in het bloed? Ik eet me altijd de klere aan eiwitten, maar als ik verliefd ben krijg ik juist geen hap meer door m'n keel. Raar onderzoek
Ik heb juist het tegenover gestelde. Ik eet amper als ik niet verliefd ben, maar als ik verliefd ben heb ik opeens een heel normaal eetpatroon!
Maar ja, ik slaap dan ook beter, kan me uitstekend concenteren... eigenlijk kan ik dan opeens als die dingen goed die je niet schijnt te kunnen als je heel erg verliefd bent
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 27-12-2005, 13:09
Verwijderd
Citaat:
dragonstorm schreef op 26-12-2005 @ 22:19 :
de hele zaak van dit onderzoek is dat is aangetoond dat gemiddeld na een jaar verliefdheid geen verschil is in de niveaus van NGH (nerve growth hormone) tussen mensen met of zonder partner, en dat dit bij een 'jonge' verliefdheid wel zo is.

Ergo, verhoogde-concentraties-van-NGH-door-verliefdheid duren niet langer dan een jaar.

Duurt verliefdheid langer dan een jaar? Dat is een heel andere vraag, en niet door dit onderzoek beantwoord.
blabla.. je snapt de strekking van het onderzoek toch wel.
Met citaat reageren
Oud 27-12-2005, 13:24
Flip!
Avatar van Flip!
Flip! is offline
Argh waaarom moeten ze daar nou weer mee komen. Oke, prima, wetenschap is interessant, maar godsamme, ga dan achter de belangrijke dingen aan en niet achter de liefde.

Laat liefde voor wat is het.
__________________
take a walk on the wild side ت
Met citaat reageren
Oud 27-12-2005, 14:27
lieverdje=x=
Avatar van lieverdje=x=
lieverdje=x= is offline
Citaat:
Escapism schreef op 26-12-2005 @ 17:06 :
ik kan deze post en je avatar niet rijmen met elkaar
Ik kan jou en deze avatar niet rijmen met elkaar
__________________
Sex is just like me (2 good 2 be true)
Met citaat reageren
Oud 27-12-2005, 15:50
Kalliope
Avatar van Kalliope
Kalliope is offline
Voor de mensheid is het alleen maar beter dat alle verliefde mensen niet stuk voor stuk als half-functionerende kip zonder kop door het leven zweven.

Mijn relatie vind ik, nu de permanente vlinders al een tijd weg zijn, eigenlijk veel fijner dan toen in de tijd van de eerste verliefdheid. Je groeit als stel en wat we nu hebben is heel goed, ookal hebben we niet meer altijd dat verliefde gevoel (maar het is ook wel fijn dat dat gevoel af en toe weer eens voorbij komt).
Met citaat reageren
Oud 08-01-2006, 23:37
***ailá***
Avatar van ***ailá***
***ailá*** is offline
Citaat:
botervleug schreef op 26-12-2005 @ 22:33 :
Daar zijn ook onderzoeken naar gedaan. De eerste verliefdheid is het ergst omdat je dan nog niet aan de verliefdheidschemicaliën gewend bent. De tweede en derde keer heb je minder lichamelijke reactie op de verliefdheidshormonen. [disclaimer] dit is in lekentaal zoals ik het ongeveer snap [/disclaimer] Lijkt me wel beter, bij de latere keren kan je dan ook nog nadenken of de jongen of jongedame wel goed voor je is...
haha, jaa dat was mn first love... ik was 14 (is dat laat voor de eerste verliefdheid? )

enne.. als ik iemand leuk vind ben ik idd een half functionerende kip zonder kop. Ik eet heel weinig, maar ik slaap veel.. want ik zit constant te dromen en val dan in slaap
Met citaat reageren
Oud 09-01-2006, 15:39
first eror
first eror is offline
Domme mensen maken sowieso meer eiwitten aan.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:22.