Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-05-2002, 12:50
bartbart
bartbart is offline
ok een opdraggie waar ik geen ******van snap... tenminste ik denk dat het antwoord in het boek fout is...

de vraag is:

gegeven lijn m: 9x-4y = -36
lijn k staat loodrecht op lijn m en lijn k gaat door het punt (0,6)
lijn n is evenwijdig aan lijn m en lijn n gaat door het punt (0,0)
geef een vergelijking van lijn k en een vergelijking van lijn n
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-05-2002, 13:00
cmoi
cmoi is offline
Citaat:
bartbart schreef:
ok een opdraggie waar ik geen ******van snap... tenminste ik denk dat het antwoord in het boek fout is...

de vraag is:

gegeven lijn m: 9x-4y = -36
lijn k staat loodrecht op lijn m en lijn k gaat door het punt (0,6)
lijn n is evenwijdig aan lijn m en lijn n gaat door het punt (0,0)
geef een vergelijking van lijn k en een vergelijking van lijn n
9x - 4y = -36
-4y = -36 - 9x
4y = 36 + 9x
y = 9 + 2,25x

-> dus richtingscoëfficiënt is 2,25

in het Oxy-vlak staan twee lijnen loodrecht op elkaar, als het produkt van de richtingscoëfficiënten -1 is

dus r.c. van lijn k = -1 / 2,25 = -4/9

dus lijn k: y = 6 - 4/9x

en lijn n: y = 2,25x
Met citaat reageren
Oud 23-05-2002, 13:01
pol
pol is offline
Recht m is te schrijven als :

m : y = 9/4 * x + 9

Hierin herken je makkelijk de rico = 9/4

Een rechte evenwijdig met m heeft dus dezelfde rico.

Dus voor n geldt :

(y-0) = 9/4 * (x-0)

n : y = 9/4 * x

Een rechte loodrecht op m heeft een omgekeerde en tegengestelde rico.

Dus voor k geldt :

(y-6) = -4/9 * (x-0)

k : y = -4/9 * x + 6
Met citaat reageren
Oud 23-05-2002, 14:21
rabarber
Jezus wat een kansloos forum, wordt er is een moeilijke vraag gesteld, wodt er gereageerd met: "kijk in je wiskunde boek" Nee yo dat heb ik nog niet gedaan, is dat boek daarvoor? Alleen makkelijke vragen kunnen ze beantwoorden hiero. En maar interresant doen.

Krijg een leven zal ik zeggen en als je interresant wil doen wees dan ook interessant.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2002, 18:06
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
rabarber schreef:
Jezus wat een kansloos forum, wordt er is een moeilijke vraag gesteld, wodt er gereageerd met: "kijk in je wiskunde boek" Nee yo dat heb ik nog niet gedaan, is dat boek daarvoor? Alleen makkelijke vragen kunnen ze beantwoorden hiero. En maar interresant doen.

Krijg een leven zal ik zeggen en als je interresant wil doen wees dan ook interessant.
Dit commentaar hoort niet in deze topic thuis omdat dit topic daar niet mee samenhangt, tenzij het er jou om te doen is om zelf interessant te doen. Zie voor mijn reply betreffende je commentaar http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=100576
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 23-05-2002, 18:25
bartbart
bartbart is offline
Citaat:
pol schreef:
Recht m is te schrijven als :

m : y = 9/4 * x + 9

Hierin herken je makkelijk de rico = 9/4

Een rechte evenwijdig met m heeft dus dezelfde rico.

Dus voor n geldt :

(y-0) = 9/4 * (x-0)

n : y = 9/4 * x

Een rechte loodrecht op m heeft een omgekeerde en tegengestelde rico.

Dus voor k geldt :

(y-6) = -4/9 * (x-0)

k : y = -4/9 * x + 6
kijk.. kep aardig goed meegedaan met wiskunde van't jaar maar dat het product van die richtingscoefficient -1 moet zijn is voor mij alleen al compleet nieuw!!! vink vreemd!, ennuh als je dan ook zó'n antwoord als hierbove krijgt............... mmmmm
Met citaat reageren
Oud 23-05-2002, 18:29
GinnyPig
GinnyPig is offline
Citaat:
bartbart schreef:


kijk.. kep aardig goed meegedaan met wiskunde van't jaar maar dat het product van die richtingscoefficient -1 moet zijn is voor mij alleen al compleet nieuw!!! vink vreemd!, ennuh als je dan ook zó'n antwoord als hierbove krijgt............... mmmmm
Ik ben er ook 4 weken geleden achter gekomen dat die regel geldt...

En ik doe nog wel eindexamen dit jaar :/
__________________
O_o
Met citaat reageren
Oud 23-05-2002, 18:33
bartbart
bartbart is offline
Citaat:
GinnyPig schreef:


Ik ben er ook 4 weken geleden achter gekomen dat die regel geldt...

En ik doe nog wel eindexamen dit jaar :/
inderdaad... ik begrijp ook nie helemaal dat eindexamen MAG doen, terwijl er in samengevat onwijs veel dingen nieuw voor mij zijn.. trouwens, samengevat is best onoverzichtelijk af en toe horr.......
Met citaat reageren
Oud 23-05-2002, 19:25
pol
pol is offline
Citaat:
bartbart schreef:


kijk.. kep aardig goed meegedaan met wiskunde van't jaar maar dat het product van die richtingscoefficient -1 moet zijn is voor mij alleen al compleet nieuw!!! vink vreemd!, ennuh als je dan ook zó'n antwoord als hierbove krijgt............... mmmmm
Nu ja.
Ik dacht dat dat in de les zou gegeven zijn.(ik heb dit in 4de middelbaar gezien(België welliswaar)).
Met citaat reageren
Oud 24-05-2002, 18:53
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
pol schreef:


Nu ja.
Ik dacht dat dat in de les zou gegeven zijn.(ik heb dit in 4de middelbaar gezien(België welliswaar)).
Hier komt de eigenschap dat twee lijnen loodrecht op elkaar staan als het produkt van hun richtingscoëfficiënten -1 is inderdaad aan de orde. Ik heb het zelf indertijd nog op het m.a.v.o. (middelbaar algemeen voortgezet onderwijs) gehad, maar het komt nu alleen nog maar bij het h.a.v.o. (hoger algemeen voortgezet onderwijs) en het v.w.o. (voorbereidend wetenschappelijk onderwijs) aan de orde. Waarom bartbart dat dan gemist heeft (het staat ook vermeld in havo en vwo wiskunde B SAMENGEVAT 2E FASE) is mij wat dat betreft een raadsel.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:28.