Oud 01-12-2004, 18:21
OceanEye
Avatar van OceanEye
OceanEye is offline
Ik moet voor Nederlands een betoog schrijven over een eventuele republiek in Nederland. Graag zou ik willen weten wat jullie ervan vinden! De feiten die ik gebruik om mijn mening te ondersteunen kunnen hier en daar niet kloppen maar dat is niet erg omdat ik de documentatie heb gekregen van mijn docent.
Alvast bedankt!

Republiek versus monarchie, wie wint?

Deze week is uit een landelijke poll gebleken dat het Nederlandse volk Willem van Oranje ziet als de grootste Nederlander. Om even uw geheugen op te frissen, Willem van Oranje kwam in opstand tegen de Spaanse overheersers in Nederland en zorgde er zo voor dat Nederland een zelfstandige republiek werd. Waarom willen wij nu niet weer een republiek? Zo verschrikkelijk veel goeds heeft de monarchie ons niet gebracht en misschien heeft een republiek ons een betere toekomst te bieden.

Op het eerste gezicht lijkt het alsof konining Beatrix geen macht heeft in Nederland, deze wordt immers beperkt door de grondwet. Maar in praktijk blijkt dit tegen te vallen. De konining heeft wel degelijk invloed op de ‘drie machten’ in Nederland. Zo kan zij invloed uitoefenen op de wetgevende macht, zij kan immers ook wetten weigeren. Ook stelt ze de burgemeesters, commissarissen, ambassadeurs, informateurs en de formateur aan. Via deze weg heeft ze dus ook invloed op de uitvoerende macht. Als laatste kan zij een persoon ook nog gratie verlenen. Dit is nog nooit voorgekomen, maar dit wil natuurlijk niet zeggen dat zij er nooit gebruik van zal maken. Zo blijkt dus dat Nederland niet echt een monarchie is. Een monarchie houdt immers in dat de macht van de Nederlandse vorst is vastgelegd in de grondwet en dat de daadwerkelijke macht ligt bij het parlement.
De konining heeft dus wel een machtspositie, maar deze heeft ze niet op een eerlijke manier verworven. Deze heeft zij heel simpelweg gekregen door geboren te worden. In Nederland gaat de troonopvolging namelijk via het erfrecht. Dit is niet democratisch. En wat zal er gebeuren wanneer in de toekomst prinses Amalia de troon zal bestijgen en blijkt dat zij misschien een verstandelijke handicap heeft of een andere reden waardoor zij niet in staat zal zijn het land goed te kunnen regeren? Daarom zou het beter zijn als de machthebber in Nederland democratisch wordt gekozen, hierdoor heeft iedereen het recht om deze plaats proberen te verwerven en zijn we zeker van een goede leider. Wij hebben immers zelf op deze persoon gestemd.
Voorstanders van een monarchie zeggen vaak dat een president veel duurder zal zijn en dat de overgang van een monarchie naar een republiek moeizaam en duur zal worden. Dit valt eigenlijk heel erg mee. Nederland betaalt namelijk ook voor het onderhoud van het koningshuis, inclusief de paleizen en het huishoudelijk personeel. Wanneer een president in Nederland zal regeren zullen deze kosten dus veel geringer zijn. En ook de overgang van een monarchie naar een republiek hoeft niet voor problemen te zorgen. Zo zou de kongingin in 2005 de troon kunnen overdragen aan haar zoon. Wanneer hij dan verkondigt dat hij tien jaar later de scepter zal neerleggen, heeft het parlement genoeg tijd om de grondwet zo aan te passen dat het eerst gekozen staatshoofd de functie van Willem-Alexander kan overnemen. Deze tien jaar geeft de inwoners van Nederland ook de gelegenheid om te wennen aan het idee dat Nederland een republiek zal worden. Dit is genoeg tijd, we hebben per slot van rekening veel minder tijd gehad om aan het idee te wennen dat de gulden zou verdwijnen.
Bij het afschaffen van de monarchie gaat het ‘nationaal symbool’ ook niet verloren. Bij de afschaffing van de monarchie in Italië in de jaren ’40 was dat namelijk ook niet het geval. Bovendien kent driekwart van de wereld ons koningshuis helemaal niet en staat Nederland alleen maar bekend als het land van de klompen, molens, tulpen en coffeeshops. En wie zegt dat Nederland niet een nieuw nationaal symbool krijgt wanneer wij een republiek zijn? Het behoud van het nationaal symbool is niet het grootste probleem.
Ook de dagelijkse bezigheden van de leden van het koningshuis hoeven we niet te missen. Lintjes doorknippen, vriendelijk zwaaien, ziekenhuizen openen en champagne tegen schepen aangooien kan een president ook. Dit soort taferelen zijn meer een soort sier in onze samenleving en spelen niet een hele belangrijke rol. Feestelijke dagen als koninginnedag kunnen ook blijven bestaan. Zo weet meer dan de helft van de feestvierende Nederlanders op koninginnedag niet eens wat er wordt gevierd, dus waarom zouden we dit niet kunnen behouden? Andere belangrijke dagen als prinsjesdag stellen dan ook niet veel voor. Op prinsjesdag leest de konining niet eens haar eigen tekst voor, maar een troonrede die is geschreven door een leger van ministers. Wat voor functie heeft de konining dan nog?

Dus waarom willen wij geen republiek? Nederland is geen echte democratie, maar ook geen echte monarchie. Het wordt misschien eens tijd voor iets wat minder ingewikkeld en wat eerlijker is. Het koningshuis heeft niet veel nut meer en we zouden het prima kunnen redden zonder de konining. We zullen zien wat de toekomst zal brengen, of deze toekomst wordt gestuurd door een republiek of een monarchie, we zullen het zien.
__________________
Ik ben pas dood als niemand meer aan mij denkt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-12-2004, 12:25
Bernero
Avatar van Bernero
Bernero is offline
Behalve dat je koning/koningin (ik kan niet zien wat er staat ) fout gespeld hebt, vind ik het best wel een goed betoog.
Met citaat reageren
Oud 02-12-2004, 17:11
Verwijderd
Citaat:
Wat voor functie heeft de konining dan nog?
zou ik vervangen door
Citaat:
Wat voor functie heeft het koningshuis dan nog?
Met citaat reageren
Oud 02-12-2004, 21:25
OceanEye
Avatar van OceanEye
OceanEye is offline
Ja dat koninging/konining typ ik wel vaker fout...gewoon uit snelheid denk ik en heb geen spellingscontrole dus vandaar

Ja heb het vervangen, dankjewel
__________________
Ik ben pas dood als niemand meer aan mij denkt.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Franse revolutie?
H@nk
22 17-11-2006 14:01
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Betoog nederlands
Hi_all!!!!!!!!
15 10-06-2004 17:04


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:22.