Oud 10-03-2007, 15:23
Verwijderd
Ik had wat vragen over het verkeer in Scandinavie.

De eerste is: Hoe rijdt men daar en hoe zijn de wegen?
Twee: In Denemarken heb je 2 tolbruggen, waarvoor je moet lappen, hoe zit het precies met tol in Noorwegen en Zweden en hoeveel is deze tol?

Het plan is om naar kopenhagen, stockholm, bergen te gaan, alleen de route is nog niet helemaal duidelijk.

Naar kopenhagen kan dus via de 'normale route' 900 km en 9 uur rijden, volgens map24. Dan betaal je 34 euro tol.
Maar is iemand ooit via puttgarden gegaan en daar de pont nemen? Dat scheelt 100 km rijden.

En ik vroeg mij ook af, hoe goed valt er te rijden in zuid noorwegen, of kan je bij grote stukken niet komen door de fjorden?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-03-2007, 12:56
Ivo
Ivo is offline
Pontje vanuit Puttgarden is heel goed te doen
Vaart overdag in principe elk half uur en 's nachts geloof ik elk uur, er zijn nauwelijks wachttijden. Het pontje vaart er ongeveer een half uurtje over. Met wachttijd er bij kost dit je overdag dus hooguit een uur.
De pont kost een euro of15 meer dan de brug, maar dat compenseer je weer met je benzineverbruik.
Leuk alternatief dus als je toch toe bent aan een rustpauze. Aan boord kun je ook eten kopen en/of tax free shoppen.
De hoofdweg naar Stockholm (zie map24) is vanuit Kopenhagen een mooie snelweg, als ie inmiddels helemaal af is. Toen ik het heb gereden waren sommige stukken nog niet helemaal klaar, en daar moesten we dan over de oude weg, die nogal slingert en onverzichtelijke bochten heeft in het donker (Ze rijden daar in Zweden niet voor niets allemaal met een paar extra grootlicht-stralers voorop hun auto).

Het rijgedrag: Er rijden veel stevige Volvo's en Saab's. Daarin wordt af en toe wel aardig doorgejekkerd. Maar mijn ervaring is wel dat dat over het algemeen op een stuk minder aso manier gaat als op de Franse binnenwegen gebeurd.

Noorwegen ken ik niet, dat komt ooit nog wel een keer voor een retourtje Noordkaap.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2007, 23:05
Neiu
Avatar van Neiu
Neiu is offline
De pont vanaf Puttgarden is prima, in hartje zomer is het wel handig te reserveren. In Zweden heb ik richting Stockholm alleen hoeven te betalen voor of de pont tussen Helsingor-Helsingborg of de Sontbrug, 't scheelt een klein beetje in geld. Combiticket Puttgarden-Rodbyhavn en Sontbrug was de afgelopen twee jaar 4 euro duurder dan Puttgarden-Rodbyhavn en Helsingor-Helsingborg. De brug is veel en veel sneller + tof uitzicht. In stockholm zelf moet je betalen om de binnenstad in te kunnen met de auto. Het handigste is om een OV-kaart te kopen voor de stad. Die kost 20 euro voor een week en daarmee kun je bus, metro en veerboot op. De hoofdweg naar Stockholm is nog steeds niet af en dat duurt ook nog wel even, zoals ook geschreven in R&V-topic, dus om de twee afslagen één baan, dan weer twee banen.
In Noorwegen heb ik nergens tol hoeven betalen, hoewel je in Oslo ook schijnt te moeten betalen. De wegen daar vond ik het rustigste maar veel is tweebaans.
De wegen vond in Denemarken het minst (tussen Rodbyhavn en de Helsingor of de Sontbrug), maar redelijk vergelijkbaar met Nederland buiten de Randstad. De rest van Scandinavië vond ik beter dan Nederland qua wegen. Men rijdt in Noorwegen en Zweden in relatief nieuwe en veilige auto's. Zoals Ivo al zei, in Zweden veel Volvo en Saab, vanwege de financiële voordelen. In Denemarken vond ik dat er opvallend veel oudere auto's rijden, nog veel meer dan hier. Dat schijnt te maken te hebben met de heffingen over het kopen van een nieuwe/andere auto.

Voor combi-tickets voor veerboten en/of bruggen: ww.scandlines.de
Ze doen trouwens absoluut niet moeilijk als je toevallig al een veerdienst eerder bij de boot bent dan je reservering; je kunt er gewoon op als er ruimte is.
__________________
Kõigi teede pikkus ajas on võrdne - | - Рукописи не горят
Met citaat reageren
Oud 15-03-2007, 09:38
Verwijderd
Zelf vorig jaar in zweden geweest, en het verkeer viel me alles mee.
Ik heb ook beide bruggen genomen, de sontbrug en de oresund, allebei toch wel bruggen die je eens meegemaakt moet hebben, het kostte me voor beiden geloofik iets van 100kronen of iets dergelijks, dit kan je trouwens ook gewoon op de site vinden van die bruggen.
In zweden heb ik verder weinig tol meegemaakt, maar in noorwegen word je er bijna dood mee gegooid. Ga vooral niet proberen oslo in te komen met je auto, dat kost je een vermogen..
Ik zelf had gelukkig een CC, waardoor ik bij alle tolpoortjes gewoon bij 'kaart' kon gaan staan, hoefde je ook niet lang te wahcten op mensen die moesten betalen..

De wegen in zweden zijn prima(in vergelijking tot de drukte op de weg dan). Er zijn inderdaad niet veel snelwegen, maar het is ondoenlijk om zo'n groot land helemaal onder het asfalt te leggen.
Ik ben van amsterdam naar malmö, stockholm, sundsvall, ostersund, oslo, en weer terug via kopenhagen gereden, en over het algemeen viel het me best mee, alleen het stuk sundsvall oslo was nogal gaar, maar zelfs dan nog.
Vorig jaar was de snelweg naar stockholm nog niet helemaal af, en maak je geen illusie, het is niet van malmö tot stockholm een 4 of zesbaansweg. ze doen ook aan 3baans, met de ene kant op 1baan, en de andere kant op 2banen, en dat wisselt dan om de aantal kilometers af. het scheelt in het asfalt, maar of het echt handig is ben ik nog niet uit. Maar ja, verder is het niet superdruk in zweden, dus je kan toch het meeste wel inhalen. Ook fijn dat je daar gewoon 130 mag, schiet net weer ietsje meer op. Zweden rijden trouwens standaard veel sneller dan de max snelheid, heb ik gemerkt, dus daar moet je wel voor uikijken
Met citaat reageren
Oud 16-03-2007, 18:06
LM
LM is offline
Noorwegen zijn de wegen goed iniedergeval.
Alleen je hebt er niet echt snelwegen helaas.
__________________
Why?
Met citaat reageren
Oud 21-03-2007, 09:11
Bonga
Avatar van Bonga
Bonga is offline
op zich is het verkeer in scandinavie goed te doen..
je moet op bijna verlaten wegen wel goed uitkijken, we waren vorig jaar op die manier nog bijna tegen een hard rijdende, grote houtvrachtwagen gereden..
__________________
"Òf het is zijn broer Bonga, de dappere buffeljager..."
Met citaat reageren
Oud 21-03-2007, 09:34
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Het is al een tijdje geleden, maar toen wij in Zweden waren, waren nog veel wegen onverhard (met schapen erop) en de maximumsnelheid lag verschrikkelijk laag. Noorwegen is erg duur rijden.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 21-03-2007, 10:54
Verwijderd
Er rijden daar van die gave vrachtwagens met dubbele opleggers.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2007, 16:59
Ploek
Ploek is offline
ze rijden regelmatig over de weg met hun voertuig. Je moet vrolijk kijken als je in Scandinavië rijdt, anders krijg je een boete
__________________
let me think
Met citaat reageren
Oud 29-03-2007, 19:07
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Ik hoop dat het niet zo is als in Milaan, wat was dat erg zeg
Loop je door groen, word je nog bijna voor je donder gereden.
Iedereen rijdt minimaal 30km te hard op rechte stukken (in het centrum). Scooters glippen echt door de meest onmogelijke plekjes tussen auto's/bussen/trams door.
Té erg
Nog nooit zoveel bijna-dood-ervaringen gehad als daar
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2007, 16:26
RHCP_NAC
Avatar van RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 21-03-2007 @ 10:34 :
Noorwegen is erg duur rijden.
Leg dit maar eens uit, ik snap er geen reet van. De kosten die ik voor rijden in Noorwegen heb ervaren zijn even duur als in Nederland. De benzineprijzen waren nagenoeg gelijk, ik ben geen enkele tolweg tegengekomen en je rijdt zuinig vanwege de lage max. snelheid.
__________________
I’d say the purpose of life is joy in the present moment, and anyone who tells you different is a lying conniving asshole. -- Pat Condell over religie.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:15.