Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-09-2011, 16:33
Romy93
Romy93 is offline
-

Laatst gewijzigd op 01-12-2011 om 17:02.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-09-2011, 16:45
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Atheneum en gymnasium vormen samen het vwo: met je diploma mag je dus naar de universiteit. Het niveau van de vakken is verder ook hetzelfde - de wiskunde op atheneum is hetzelfde als op gymnasium, en hetzelfde voor aardrijkskunde, geschiedenis, Nederlands, en al die vakken. Op mijn vorige school (havo/vwo school met gymnasium) hadden gymnasium en atheneum in de bovenbouw ook samen les.

Het verschil zit inderdaad in Latijn en Grieks. Op het gymnasium krijg je die talen wél, op atheneum niet. Bovendien krijg je op gymnasium KCV (geloof ik, anders heb ik me in de letters vergist) en op atheneum 'gewoon' CKV - het eerst is meer op de oudheid gericht. Verder zit er geen verschil tussen, dus mocht je geïnteresseerd zijn in Latijn/Griek en/of de oudheid dan kun je gymnasium kiezen. Lijkt je dat niets, doe je gewoon atheneum. Wat iets makkelijker is, omdat het je dus twee talen scheelt.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 25-09-2011, 17:49
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Atheneum én gymnasium zijn beide vwo, maar vaak noemen mensen het atheneum gewoon vwo (spreek en typt ook makkelijker ) en wordt gymnasium gymnasium genoemd (om duidelijk te maken dat het dus niet om atheneum-vwo gaat). Maar atheneum is inderdaad vwo, net als gymnasium.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 25-09-2011, 17:59
Verwijderd
Inderdaad, zoals Em. dus ook al heeft gezegd zit het verschil tussen het wel hebben van Grieks en/of Latijn en KCV/CKV.

Atheneum wordt inderdaad in de volksmond gewoon 'vwo' genoemd.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2011, 06:07
Silvano08
Avatar van Silvano08
Silvano08 is offline
Citaat:
Atheneum en gymnasium vormen samen het vwo: met je diploma mag je dus naar de universiteit. Het niveau van de vakken is verder ook hetzelfde - de wiskunde op atheneum is hetzelfde als op gymnasium, en hetzelfde voor aardrijkskunde, geschiedenis, Nederlands, en al die vakken. Op mijn vorige school (havo/vwo school met gymnasium) hadden gymnasium en atheneum in de bovenbouw ook samen les.

Het verschil zit inderdaad in Latijn en Grieks. Op het gymnasium krijg je die talen wél, op atheneum niet. Bovendien krijg je op gymnasium KCV (geloof ik, anders heb ik me in de letters vergist) en op atheneum 'gewoon' CKV - het eerst is meer op de oudheid gericht. Verder zit er geen verschil tussen, dus mocht je geïnteresseerd zijn in Latijn/Griek en/of de oudheid dan kun je gymnasium kiezen. Lijkt je dat niets, doe je gewoon atheneum. Wat iets makkelijker is, omdat het je dus twee talen scheelt.
Bij ons is het mogelijk om als je atheneum volgt ook KCV te nemen, dus dat KCV voor gymnasium en CKV voor atheneum staat bij ons op school niet echt vast.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2011, 14:57
Verwijderd
Op mijn atheneum kregen we ook gewoon latijn. Grieks was alleen geen optie.

Tenzij je absoluut iets wil doen met grieks en/of latijn zou ik je schoolkeuze daar in ieder geval niet vanaf laten hangen.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2011, 18:23
xyenntll
xyenntll is offline
Op gymnasium ligt het werktempo ook iets van 10% hoger dan op atheneum.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2011, 18:24
Verwijderd
Citaat:
Op gymnasium ligt het werktempo ook iets van 10% hoger dan op atheneum.
onzin.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2011, 18:58
Verwijderd
"Gymnasium mentaliteit"
Ik zit in mn vierde jaar op het gym, leraren zeiken er constant over en ik heb nog steeds geen flauw idee wat het inhoud. Vast weer een van die excusen van leraren om extra huiswerk op te geven. "Jullie zitten op het gymnasium dus jullie kunnen zoveel huiswerk hebben, waar is jullie gymnasium mentaliteit?" Echt bullshit als je het mij vraagt, maar oke. Volgens mij is Latijn en Grieks toch echt het enige verschil tussen gewoon vwo en gymnasium hoor. Een vriendin van mij gaat naar het atheneum en dan kan je blijkbaar Latijn kiezen in de tweede en dan is het opeens "vwo plus". I don't really get it either.
Met citaat reageren
Oud 30-09-2011, 15:13
Hardcoregamer
Hardcoregamer is offline
Gymnasium en atheneum gaan alleen t/m het derde. 4 gymnasium bestaat niet. Ze vallen wel beiden onder VWO (Voorbereidend Wetenschappelijk Onderwijs). In de bovenbouw wordt atheneum en gymnasium een, namelijk gewoon VWO. In de oude tweede fase had je volgens mij wel gymnasium t/m het 6de.
Met citaat reageren
Oud 30-09-2011, 16:05
Verwijderd
Dat is niet waar Hardcoregamer, gymnasium, als je Latijn of Grieks of beiden doet, doe je gewoon tot en met de 6e. Alleen is het na de derde niet meer bovenop, maar in plaats van.
Met citaat reageren
Oud 30-09-2011, 16:41
Hardcoregamer
Hardcoregamer is offline
In deze tijd is het veranderd, namelijk gewoon VWO. Je hebt dan het gemeenschappelijk deel, wat voor iedereen verplicht is. Er moet dan gekozen worden voor een taal nast Nederlands en Engels. Het is mogelijk om Duits, Frans, Spaans, Italiaans, Turks, Fries, Arabisch, Russisch, Latijn en Grieks. Dit is dus opgenomen in het gemeenschappelijk deel. Op mijn school zijn er ook veel mensen die dus VWO doen met Latijn en of Grieks. Dat is in de bovenbouw gewoon VWO, geen gymnasium.
Met citaat reageren
Oud 30-09-2011, 22:18
Gastt
Gastt is offline
Op de site van de rijksoverheid staat het volgende:

'Als u zakt voor uw eindexamen vwo, kunt u geen havo-diploma krijgen. Als u zakt voor uw eindexamen gymnasium, kunt u onder bepaalde voorwaarden een vwo-diploma krijgen.'

Hieruit blijkt dat er wel degelijk een verschil zit tussen een vwo/atheneum-diploma en een vwo/gymnasium diploma en dus ook tussen atheneum en gymnasium. (En niet alleen in de onderbouw)

Link: http://http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/voortgezet-onderwijs/vraag-en-antwoord/kan-ik-een-ander-diploma-krijgen-als-ik-zak-voor-mijn-vwo-gymnasium-of-atheneum.html
Met citaat reageren
Oud 30-09-2011, 23:08
Verwijderd
Daar heb ik niks aan toe te voegen
Met citaat reageren
Oud 01-10-2011, 11:34
Hardcoregamer
Hardcoregamer is offline
Dat kan, maar dan is het wel flauwekul. Ik zelf zit nu in 4v en zat vorig jaar in 3hv. Bij ons op school wordt havo en vwo pas in de vierde gesplitst. Het is ook mogelijk om 2 havo/vwo met Latijn en 3 havo/vwo te doen met Latijn en of Grieks te doen. We hebben ook aparte gymnasium klassen, die alleen t/m de derde gaan. Bij 3 gymnasium is het verplicht om Latijn en Grieks te volgen. Bij 2 gymnasium alleen Latijn. Nu snap ik dus niet wat het verschil is tussen 2 havo/vwo + Latijn en 2 gymnasium, en het verschil tussen 3 havo/vwo + Latijn en Grieks. Ook zijn de boeken en toetsen precies dezelfde.

In mijn klas zitten mensen die Latijn en of Grieks volgen, maar we zitten in dezelfde klas. En onze klas heet dan gewoon V4C. Er zijn drie 4v klassen en geen een gymnasium klas. Onze decaan heeft ook nooit gesproken over gymnasium in de bovenbouw of zoiets. Hij zei dat je in de tweede fase van het vwo een derde taal moet kiezen. Om een andere taal dan Duits of Frans te kiezen, moet je dan die taal in de onderbouw gehad hebben.

Het kan dat het zo op het Rijksoverheid staat en dat je ook een ander diploma zal krijgen, wanneer je Latijn en of Grieks hebt gevolgd. Maar ja, dan kunnen ze ook net zo goed weer een hele andere diploma geven voor de mensen die filosofie op het vwo hebben gevolgd.
En weer een andere naam geven voor de mensen die talen als Spaans of Italiaans volgen. En voor de mensen die informatica op het vwo hebben.
havo blijft ook gewoon havo heten, ook als je informatica, filosofie, Spaans of weet ik veel wat je neemt, je diploma blijft havo. Bovendien vinden veel mensen Grieks en of Latijn makkelijker dan bijvoorbeeld Frans of Duits.

Maar je hebt wel gelijk dat gymnasium ook in de bovenbouw bestaat. Je krijgt dus gewoon een ander diploma. Dat wist ik dus niet, op mijn school wordt dus geen onderscheid gemaakt. De een zegt dat die vwo met Spaans als taal heeft en de andere vwo met Grieks. We zitten ook in dezelfde klas.

Citaat:
Bij ons is het mogelijk om als je atheneum volgt ook KCV te nemen, dus dat KCV voor gymnasium en CKV voor atheneum staat bij ons op school niet echt vast.
Dit bedoel ik dus ook.

Laatst gewijzigd op 01-10-2011 om 11:41.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2011, 13:35
Verwijderd
Goed, maar het feit is wel dat als je Grieks of Latijn volgt dat je dan gymnasium doet en als je dat niet doet atheneum volgt. En die twee vallen inderdaad onder de noemer ''vwo''.

Verschil tussen mijn school en die van Hardcoregamer is dat niet de klassen "V4C'' heten, maar AG4C (en in de onderbouw, waar gymnasium en atheneum gescheiden is AM3A en GM3A).
Met citaat reageren
Oud 01-10-2011, 14:55
Hardcoregamer
Hardcoregamer is offline
Ja wij hebben dan alleen vwo klassen in de bovenbouw, die heten dan V4A, V4B en V4C. Dat zelfde voor 5v en 6v. We hebben dus geen atheneum of gymnasium klassen in de bovenbouw. En ik hoor dan van mijn schoolgenoten die Latijn en of Grieks hebben, zeggen dat ze ook VWO doen met Latijn en of Grieks. Dus niet gymnasium. Vreemd dan?

Ik vind alleen TVWO een meerwaarde hebben, daarvoor vind ik dus dat je een speciaal diploma mag krijgen. Maar voor Latijn en of Grieks vind ik dat je gewoon een VWO diploma moet krijgen, want het biedt verder geen meerwaarde. Iemand die Latijn of Grieks gehad heeft is dus niet per definitie speciaal. Het zou hetzelfde moeten zijn als iemand die bijvoorbeeld Spaans en of Russisch op het VWO heeft.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2011, 17:31
Verwijderd
Hm, vreemd, weet ik niet. Ik zeg ook gewoon altijd vwo hoor.

Ik ga in dit topic niet discussiëren over of er wel atheneum én gymnasium moet zijn, want daar gaat dit topic niet over. Belangrijk is dat TS nu weet wat de verschillen - en vooral overeenkomsten - zijn.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 01-10-2011, 17:49
Silvano08
Avatar van Silvano08
Silvano08 is offline
Wat Hardcoregamer klopt eigenlijk wel. Wij hadden ook tot en met 3 VWO aparte gymnasiumklassen, maar in de Tweede Fase zitten atheneum en gymnasium gewoon gemengd in VWO-klassen. Als je dan dus Latijn of Grieks doet, doe je nog wel gewoon gymnasium en krijg je een gymnasiumdiploma, maar aparte gymnasiumklassen bestaan (althans bij ons) niet.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Gymnasium vs. Atheneum
FastJapie
238 24-04-2012 19:07
Algemene schoolzaken Schooltijden en huiswerk
mary1001
8 17-08-2010 22:37
Algemene schoolzaken Gymnasiumscholieren serieuzer dan atheneumscholieren?
Viking84
55 08-02-2008 15:20
Huiswerkvragen: Exacte vakken Praktische Opdracht - Enquete
Mariska118
6 12-12-2005 14:45
Werk, Geld & Recht inteligent baantje 16 jarige
Meadow
56 31-08-2004 23:07
Algemene schoolzaken Gymnasium
Supergirl 13
80 02-04-2003 20:28


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:05.