Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-11-2013, 16:38
Randomnaam351
Randomnaam351 is offline
Hallo,

Vorig jaar ben ik geslaagd voor de havo met een 7,5 gemiddeld voor mijn eindexamens. Mijn plan was sinds Havo 4 al om door te stromen naar het VWO. Ik heb dit uiteindelijk niet gedaan omdat al mijn vrienden HBO gingen doen en ik er erg tegen opzag om in een compleet nieuwe klas te zitten en ik ben niet de meest sociale persoon en best verlegen / onzeker. Ik heb dus gekozen om Biologisch en Medisch Laboratoriumonderzoek (Life Sciences) te gaan doen op de HU samen met twee van mijn klasgenoten.

Na een paar maanden van het volgen van de studie valt het me nogal tegen. Er wordt erg veel nadruk gelegd op de praktische aspecten van de studie en om eerlijk te zijn vielen bepaalde tentamenresultaten ook wat tegen. Ik heb de studie gekozen omdat het aansloot op de vakken die ik interessant vond op de middelbare school (Biologie, Scheikunde) , maar niet de vakken waar ik erg goed in was (Engels, Nederlands).

Ik ga al tijden met tegenzin naar de hogeschool toe en had van beginsafaan al weinig motivatie om mijn best te doen. Ik realiseer me nu dat ik voor een slechte reden geen VWO ben gaan doen en vraag me af of het een mogelijkheid / goed idee is om te stoppen met de opleiding, misschien de rest van het jaar een baan te zoeken en dan in het schooljaar 2014/2015 op de Vavo het VWO te gaan doen. Ik heb ook nog naar de andere HBO opleidingen gekeken en zie geen opleidingen die me interessant doen overkomen.

Ik weet haast zeker dat ik de motivatie kan opbrengen om het VWO te doen. Ik was op de Havo nogal lui en ongemotiveerd maar het is me allemaal nog steeds wel soepel afgegaan. Ook is mijn vader in het mijn 4e jaar van de Havo gediagnoseerd met terminale Alvleesklierkanker en is later dat jaar ook overleden, en ik had hem ook beloofd dat ik mijn best zou doen om het Vwo te halen, en ik voel me ook schuldig / onwaardig dat ik dat dus niet heb geprobeerd.

Ik realiseer me nu dat ik best een tijdje heb zitten typen terwijl ik eigenlijk maar één vraag heb: Is de Vavo doen nadat HBO tegenvalt een slim idee? Rekening gehouden met het feit dat ik met gemiddeld een 7 de Havo afrondde.

Input wordt gewaardeerd!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-11-2013, 16:46
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Als je weinig zin hebt om hard te werken is het best een stap om te gaan knokken voor je VWO (Vavo) zonder uitzicht op één specifieke studie op WO-niveau die je graag zou willen doen.
Je geeft zelf aan dat je talenten liggen bij de talen (in elk geval Nederlands en Engels) dus misschien kan je in die richting iets zoeken? Mits je dat leuk vind natuurlijk. Bijv. De Vertaalacademie in Maastricht waar je meerdere talen kan studeren (HBO-niveau).
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 04-11-2013, 18:04
Randomnaam351
Randomnaam351 is offline
Er zijn zeker wat studies die me leuk / interessant lijken op WO niveau, vooral vergeleken met het HBO. Iets in de richting van Engels lijkt me wel wat, maar naar volgens mij kun je daar verder erg weinig mee (Vertaler / leraar) en die beroepen spreken mij niet heel erg aan.
Daarnaast is Maastricht erg ver weg en voel ik dat ik een stuk gemotiveerder zou zijn om harder te werken voor het VWO dan een HBO opleiding die niet goed bij mij past.

Bedankt voor de input!
Met citaat reageren
Oud 05-11-2013, 12:00
Randomnaam351
Randomnaam351 is offline
Bump
Met citaat reageren
Oud 05-11-2013, 14:08
Katie.
Katie. is offline
Is het misschien mogelijk dat je toch de motivatie op kan brengen om dit jaar af te maken? Dan kan je met je propedeuse doorstromen naar een Universitaire studie.

Een andere optie is dat je inderdaad een jaar gaat werken en in september aan de VAVO begint.

Je kan ook via het staatexamen je vwo diploma halen. Dan hoef je niet naar school en je studeert thuis, je hoeft alleen de examens af te leggen. Je hebt tot 1 januari om je in te schrijven als je in 2014 examen wilt doen. Onderschat dit niet, het is niet iets wat je even doet. Voor meer informatie over staatsexamen verwijs ik je naar: http://www.rijksoverheid.nl/onderwer...atsexamen.html

Verder kan je in plaats van een heel vwo examen ook examen doen in enkele vakken, je krijgt dan certificaten.
Je kan bijvoorbeeld examen doen in de vakken waar je goed in bent in 2014 door het staatexamen. En de rest van de vakken op het VAVO examen doen in 2015. Zodra je alle certificaten hebt voor een vwo diploma krijg je een vwo diploma.

Tevens kan je op de universiteit de 21+ toets doen. Meestal zijn dit 3 toetsen. Vaak kan je vrijstellingen krijgen op de toets als je vwo certificaten hebt. Dit verschilt per Universiteit en per opleiding. (Maar ik neem aan dat je nog geen 21 bent)

Verder enkele studies waar je iets met talen kan doen:
-Europese studies. Bijvoorbeeld bij de Uva, je kan in het eerste jaar een taal kiezen

-Communicatie en informatiewetenschappen. Bijvoorbeeld bij de VU, hier kan je in het eerste jaar kiezen tussen Engels en Spaans

-Toegepaste taalkunde. Alleen in België, bv Universiteit Antwerpen. Je studeert hier Nederlands + 1 schooltaal (Duits, enges, frans) + nog een andere taal (Chinees, Italiaans, Portugees of Spaans) in het tweede jaar kies je iets uit een andere bachelor: oegepaste economische wetenschappen, rechten, geschiedenis, taal- en letterkunde, communicatiewetenschappen, … enz

-Taalwetenschap. Hier leer je geen taal maar leer je wel hoe een taal in elkaar zit. Voor info: http://www.uva.nl/onderwijs/bachelor...etenschap.html

Verder weet ik even geen opleidingen uit mijn hoofd. Ik hoop dat ik je hiermee wat geholpen heb!
Met citaat reageren
Oud 11-11-2013, 10:36
metselr
metselr is offline
Studiekeuze is moeilijk. Op de Open dagen wordt het mooiste gezicht van de opleiding getoond. Het moeilijkste is om de juiste vragen te bedenken. Vaak adviseer ik om aan een een opleiding, die jou leuk lijkt, te vragen of je een dag mee mag lopen met een student. Dan ervaar je de sfeer en kan je jouw vragen stellen.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2013, 17:41
femkevs
femkevs is offline
Ik zou inderdaad ten eerste proberen je propedeuse te behalen, dit is zeker voor nu de makkelijkste en snelste manier. Als je de motivatie echt niet op kunt brengen, kun je altijd nog kijken naar het Colloquium Doctum (als je 21 bent of wordt) voor bepaalde opleidingen. Het staatsexamen is een idee, maar lijkt me erg zwaar. Je maakt dan niet alleen simpelweg het centraal schriftelijk examen maar ook een college examen wat meestal bestaat uit een mondeling examen. Ik heb zelf ook mijn havo diploma gehaald op de Vavo, en heb er spijt van dat ik niet verder ben gegaan op VWO. Let er wel op dat er op de vavo vrijwel niet op je gelet wordt, alle stof heel snel wordt behandeld en je alles zelf moet doen. Verder vond ik het erg fijn om er mijn diploma te halen.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2014, 20:47
Scholiertjuhh
Scholiertjuhh is offline
Je kan altijd zelfstandig gaan studeren en staatsexamen afleggen op VWO niveau. Dat doe ik ook heb ik VWO boeken gekocht op marktplaats en van dijk. En vervolgens ga ik in mei 2015 staatsexamen afleggen wel veel zelfdiscipline vereist maar als in je zelf why not
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:49.