Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-11-2002, 23:11
dystopia
dystopia is offline
Misschien past het beter op S&M. Toch is het ook politiek.

Titel says it all.

Citaat:
Vandaag verschijnt het plan 'Software open u!' waarin GroenLinks de minister van Economische Zaken voorstelt om het voortouw te nemen bij het doorbreken van de machtspositie van softwareleveranciers. Bron.
Ik neem aan dat de meesten op de hoogte zijn dat de Amerikaanse softwaregigant Microsoft met hun besturingssysteem MS Windows een monopoliepositie bezit. Dit project gaat daar regelrecht tegen in.

Meer erover op de site, zie bron. Het plan 'Software open u' in Word en in PDF.

Scholieren.com bijvoorbeeld draait ook op opensource software. Zonder deze software zou het stukken duurder zijn. Ook andere bekende sites draaien op bijvoorbeeld GNU/Linux. Voor andere kleinbedrijven en organisaties uiteraard ook, is bijvoorbeeld GNU/Linux een geweldig alternatief omdat zij dan zelf controle en vrijheid beheren en omdat het kostenbesparend is.

Hier een opensource speech waarin de gevaren van MS duidelijk worden gemaakt. Er zijn nog andere bronnen van, uiteraard.

(wel enigzins hypocriet van GL om het dan in closed source extensies waar patenten op rusten uit te geven..)
__________________
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher esteem those who think alike than those who think differently - Steve Jobs
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-11-2002, 23:58
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
goei plan
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 20-11-2002, 10:00
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
dystopia schreef:
(wel enigzins hypocriet van GL om het dan in closed source extensies waar patenten op rusten uit te geven..)
Ja poeh, ik ben ook voor open source, maar hier op de universiteit MOET ik via windows werken (thuis overigens ook omdat ik op dit moment niet de kennis bezit om ergens anders mee te werken). Ik denk dat het meer met onkunde te maken heeft dan met onwil.
__________________
A friend in need's a friend indeed, a friend with weed is better
Met citaat reageren
Oud 20-11-2002, 12:53
Outsider
Avatar van Outsider
Outsider is offline
Windows heeft nou eenmaal de macht en de schaalvoordelen om een betrouwbaar en compitabel besturingssysteem te garanderen.
Maar dat wil nog niet zeggen dat zij (haast) volledige markmacht mogen hebben. Het is goed dat GL het initiatief neemt om de macht van Windows te breken.
Met citaat reageren
Oud 20-11-2002, 12:57
Milayo
Milayo is offline
Citaat:
Het is goed dat GL het initiatief neemt om de macht van Windows te breken.
Waarom zou het verbroken moeten worden en helpt het wel voor de consument ?. Ik denk dat Microsoft een goed goed levert en denk niet dat een andere onderneming een beter en goedkoper produkt kan maken.
Microsoft zit al ver onder de vraagprijs die ze zouden kunnen vragen, dus.
__________________
moobrettel
Met citaat reageren
Oud 20-11-2002, 13:02
Outsider
Avatar van Outsider
Outsider is offline
Citaat:
Milayo schreef:
Waarom zou het verbroken moeten worden en helpt het wel voor de consument ?. Ik denk dat Microsoft een goed goed levert en denk niet dat een andere onderneming een beter en goedkoper produkt kan maken.
Microsoft zit al ver onder de vraagprijs die ze zouden kunnen vragen, dus.
Windows levert een goedkoop product? Iedereen weet dat uit veel onderzoeken is gebleken dat Windows relatief duur is. Logisch, dit komt vaak voor bij bedrijven met een monopolie posite. Ga na hoeveel kosten ondernemingen kunnen besparen op hun software als die markt wordt opengebroken. Dat is juist in het voordeel van de consument!
Met citaat reageren
Oud 20-11-2002, 13:05
Milayo
Milayo is offline
Ik vraag me af of een andere onderneming bijvoorbeeld de toetredingskosten kan betalen.
__________________
moobrettel
Met citaat reageren
Oud 20-11-2002, 13:08
Outsider
Avatar van Outsider
Outsider is offline
Citaat:
Milayo schreef:
Ik vraag me af of een andere onderneming bijvoorbeeld de toetredingskosten kan betalen.
Vast wel die zijn vast goedkoper.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2002, 00:30
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
waaromniet? schreef:
Ja poeh, ik ben ook voor open source, maar hier op de universiteit MOET ik via windows werken (thuis overigens ook omdat ik op dit moment niet de kennis bezit om ergens anders mee te werken). Ik denk dat het meer met onkunde te maken heeft dan met onwil.
Linux kun je leren. Je zal zien dat je er vrijheid voor terugkrijgt. Gratis programma's die je zelf mag en kunt aanpassen als je dat wilt. Er zijn makkelijke Linux distributies, er zijn ook moeilijkere. Er zijn ook bedrijven die een OS uitgeven dat gratis is voor thuisgebruiker echter dat bedrijven geld kost. BeOS is een voorbeeld.
__________________
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher esteem those who think alike than those who think differently - Steve Jobs
Met citaat reageren
Oud 21-11-2002, 01:07
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
free schreef:
Windows heeft nou eenmaal de macht en de schaalvoordelen om een betrouwbaar en compitabel besturingssysteem te garanderen.
Betrouwbaar? Hoeveel vertrouwen heeft een persoon dat zijn/haar Windows 9x/ME branche bakken -dat nog veel gebruikt wordt- de hele dag aan blijft staan zonder te crashen? Ik persoonlijk vrij weinig. Microsoft heeft daarom te kennen gegeven Windows 95/95 niet meer veilig te verklaren. Leuk. Wat bieden ze als oplossing aan: massaal XP kopen! Terwijl de opbrengsten van XP momenteel tegenvallen en voor thuisgebruikers is de aankoop van XP ook nog 'ns een dure.

Betrouwbaar? Ik weet niet met wat voor browser jij op het internet surft maar ik weet wel dat er in Microsoft Internet Explorer -welke rond de 95% van de markt bezit en in alle voorgaande Windows versies voor XP met service pack 1 niet te verwijderen is en dus standaard de gebruiker aangesmeerd wordt- 31 lekken zitten. Dat houdt in dat MSIE momenteel hartstikke onveilig is terwijl een aantal van deze lekken al meer dan een half jaar bekend zijn! Als de beheerder van Scholieren.com, of welke andere (grote) site dan ook, wil heeft ongeveer 95% van de gebruikers een kapot MS Windows.

Schaalbaar. Ach, dat zijn een boel opensource OSen en projecten ook. Linux bijvoorbeeld, is ook schaalbaar. IBM gebruikt het voor clusters. Zo zijn er nog wel meer voorbeelden. De grootste FTP server ter wereld draait op 1 FreeBSD server (geen i386 iirc). Schaalbaar is voor de consument overigens niet zo belangrijk.

Compatible? Ik kan met mijn Linux computer zo'n beetje alles wat ik wil. Internetten. Spelletjes. Etcetera. Er zijn genoeg alternatieve programma's voor Linux welke mij ongeveer dezelfde functionaliteit als de Windows programma's geven. Er zijn programma's waarmee je op andere architecturen en andere OSen o.a. Win32 binaries programma's kunt draaien; of zelfs het complete OSen, inclusief MS Windows, kunt draaien. Zo is er het opensource project WINE waarmee die API's van Windows naabootst waarmee je -zonder Windows zelf te draaien -op bijvoorbeeld Linux -en in princiepe elk ander x86 architectuur zoals bijv. FreeBSD- Windows programma's kunt draaien. De compatibiliteit groeit snel. Complete games draaien erop. Voor relatief zachte prijzen kun je zaken als Office en Games met zekerheid draaien dmv. ports/emulatie. Jammer dat Loki daarmee gestopt is, doch, het project schijnt alweer opgepakt te worden door derden.

Citaat:
Milayo schreef:
Waarom zou het verbroken moeten worden en helpt het wel voor de consument ?.
Omdat Microsoft momenteel in een monopoliepositie verkeerd dat niet goed is voor concurenten en dus ook niet goed voor de economie. Een goede economie staat niet op alleenheersers, daar is sprake van een gezonde concurrentie. Iets waar een persoon die rechts is ook baat bij heeft, toch (ik ken rechtse mensen die ook heil zien in opensource). Daarnaast is MS een Amerikaans bedrijf en betwijfel ik de goodwill van de VS. De VS -en GB ook btw- hebben met o.a. Echelon al eerder laten zien dat ze niet te vertrouwen zijn. Terwijl in de VS de bedrijven veel meer invloed hebben dan in Nederland, dat lijkt me algemeen bekend.

Citaat:
Ik denk dat Microsoft een goed goed levert en denk niet dat een andere onderneming een beter en goedkoper produkt kan maken.
Heb net al enkele feiten boven tafel gebracht waarmee ik laat zien dat dat product helemaal niet zo goed is. Daarnaast doet MS aan koppelverkoop dmv. leveranciers te verplichten een OS bij een nieuwe PC te leveren (welke zou dat nou zijn). Zo zijn er nog wel meer praktijken waar MS zich mee bezig houdt om concurrentie tegen te gaan. Of om op andere manier de controle van de consument (thuisgebruiker en bedrijf) in de gaten wil houden (Palladium!)

Citaat:
Microsoft zit al ver onder de vraagprijs die ze zouden kunnen vragen, dus.
1) waarom valt de verkoop van XP dan zo tegen?
2) denk je werkelijk dat een gezin met onder modaal inkomen een dure XP van pak 'm beet $319 kan dokken? Oh en de 'update' van een oud OS naar XP werkt vaak niet goed.
__________________
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher esteem those who think alike than those who think differently - Steve Jobs
Met citaat reageren
Oud 21-11-2002, 08:12
$@nd€r $@l@m@nd€r
$@nd€r $@l@m@nd€r is offline
Ik las het al op tweakers.net, best een goed idee van GL. Minder kosten, dus misschien wat minder belasting betalen. Of de overheid kan het geld dat over is ergens anders aan besteden.

"Windows heeft nou eenmaal de macht en de schaalvoordelen om een betrouwbaar en compitabel besturingssysteem te garanderen."

Linux servers crashen bijna nooit. Linux bezit het grootste deel van de servermarkt. Windows is helemaal niet zo betrouwbaar, en crasht wel wat vaker. Windows ondersteund misschien wat meer dingen, maar daar zal snel verandering in komen.

"Waarom zou het verbroken moeten worden en helpt het wel voor de consument ?. Ik denk dat Microsoft een goed goed levert en denk niet dat een andere onderneming een beter en goedkoper produkt kan maken.
Microsoft zit al ver onder de vraagprijs die ze zouden kunnen vragen, dus."

LOL. Weet je wat laatst in de krant stond? Dat Microsoft een winstmarge heeft van 85(!)% op zijn Windows systemen. En hun kwartaalwinst was laatst ongeveer 2 miljard, terwijl er wel flink wat afdelingen verlies leden!

Zoals ik al zei, Linux bezit het grootste deel van de servermarkt (een van de vele nieuwsberichten: http://thewhir.com/features/linux-market-share.cfm) Ze leveren al een beter product dan Microsoft, voor niks en open source. Windows is misschien wat gebruikersvriendelijker, maar daar houdt het echt mee op. En ja, het helpt de consument zeker want zo kan de overheid kosten besparen.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2002, 11:28
Verwijderd
eindelijk iets goed van groenlinks, maarja die bestaan binnenkort toch niet meer
Met citaat reageren
Oud 21-11-2002, 17:25
DEChengst
Avatar van DEChengst
DEChengst is offline
Citaat:
dystopia schreef:
.

Meer erover op de site, zie bron. Het plan 'Software open u' in Word en in PDF.


Een plan voor Open Source software publiceren met Closed Source produkten
__________________
PDP, VAX en Alpha fanaat ; HP-Compaq is de Satan! ; Bidt u allen dagelijks richting Maynard! ; Ernie==lief ; Het leven begint bij 150 km/u ; aka Desje
Met citaat reageren
Oud 21-11-2002, 17:52
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
Desecrator schreef:


Een plan voor Open Source software publiceren met Closed Source produkten
PDF schijnt wel opensource te zijn volgens een medetweaker heb ik vernomen Word iig niet.
__________________
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher esteem those who think alike than those who think differently - Steve Jobs
Met citaat reageren
Oud 22-11-2002, 07:35
dystopia
dystopia is offline
Microsoft NL protesteert: http://www.europemedia.net/shownews.asp?ArticleID=13787
__________________
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher esteem those who think alike than those who think differently - Steve Jobs
Met citaat reageren
Oud 22-11-2002, 17:52
$@nd€r $@l@m@nd€r
$@nd€r $@l@m@nd€r is offline
Microsoft is echt zielig... beetje open-source proberen af te zeiken, omdat ze anders wat minder winst hebben. Als je je producten met een winstmarge van 85% (!) duur gaat verkopen moeten ze voor de consequenties instaan. Wat een sukkels om dat GL-plan af te zeiken.

Klote Microsoft, ze zitten altijd weer de markt te monopoliseren en te verkloten.

Sorry voior het taalgebruik, maar dit maakte me even kwaad.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2002, 18:19
DEChengst
Avatar van DEChengst
DEChengst is offline
Dat geld besparen kan op de server kant behoorlijk tegen vallen. Zo kost Tru64 UNIX bij je server nog maar 151 Euro. Lijkt me geen reden om voor Linux te kiezen.
__________________
PDP, VAX en Alpha fanaat ; HP-Compaq is de Satan! ; Bidt u allen dagelijks richting Maynard! ; Ernie==lief ; Het leven begint bij 150 km/u ; aka Desje
Met citaat reageren
Oud 22-11-2002, 19:56
Cleopatraan
Avatar van Cleopatraan
Cleopatraan is offline
Op zich een goed plan. Dan moet er echter wel gebruik worden gemaakt van open source software met het bedieningsgemak van Windows. Als het te moeilijk wordt, moeten er weer dure ICT-cursussen tegen aan. De overheid zou de software ook alleen moeten gebruiken voor de eigen sector en niet aan consumenten aan moeten bieden. De overheid is namelijk niet voor het produceren van luxe-goederen en het verhinderen van de marktwerking, maar voor het zorgen voor goederen en diensten die voor de burger en de staat essentieel zijn.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 23-11-2002, 13:07
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
Open source-lobby wint in Den Haag

Een grote meederheid in de Tweede Kamer steunde een motie van Groenlinks over invoering van open source-software bij Nederlandse overheden en van staatswege gefinancierde instellingen. Dit is een belangrijke overwinning van de open source-lobby die al geruime tijd in Den Haag wordt gevoerd. Meer nieuws + bron Planet
Juj!
__________________
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher esteem those who think alike than those who think differently - Steve Jobs
Met citaat reageren
Oud 23-11-2002, 18:07
$@nd€r $@l@m@nd€r
$@nd€r $@l@m@nd€r is offline
Jippie!
Met citaat reageren
Oud 23-11-2002, 19:55
McCaine
Avatar van McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Desecrator schreef:
Een plan voor Open Source software publiceren met Closed Source produkten
Dat zou ook iets te maken kunnen hebben met het proberen zoveel mogelijk mensen te bereiken, gezien het feit dat 90% van de computergebruikers hier MS-producten gebruikt
__________________
In Memoriam: Matthew Shepard(1976-1998)-Wake up, meet reality! mccaine.blogspot.com|geengodengeenmeesters.blogspot.com
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:42.