Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-05-2004, 12:18
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 07-05-2004 @ 20:01 :
Wat dus een verlies aan functionaliteit betekent.
Hoezo? Wat is het nut van frames en iframes? Je kunt bij een div ook scrollbars krijgen...

Citaat:
Enlightenment schreef op 07-05-2004 @ 20:01 :

Geef mij dan eens één tag die alle elementen; text, plaatjes, tables of divs, in het midden centreert.

Dat is er dus niet; wederom een verlies aan functionaliteit. Daar ligt mijn bezwaar. CSS vervangt slechts deels de slechte HTML 3.02/4.01 standaard. Ik ben pro-structurering en pro-CSS en pro-W3C, maar ik ben er niet voor om functionaliteit die hedendaags als noodzakelijk geacht wordt, te schrappen in de "volgende generatie" (X)HTML en CSS. Het zal de populariteit en correct gebruik van deze standaarden in elk geval niet bevorderen.
Nou, text-align: center; werkt ook voor alle elementen, behalve table (in Opera dan. In IE werkt het wel normaal, maar IE is niet echt een goede referentie ). table is (denk ik) een 'speciaal' geval; deze valt in Opera denk ik standaard buiten de normal flow.
Advertentie
Oud 08-05-2004, 12:39
Verwijderd
Citaat:
eddie schreef op 08-05-2004 @ 13:18 :
Hoezo? Wat is het nut van frames en iframes? Je kunt bij een div ook scrollbars krijgen...
De scrollwiel werkt niet in Firefox met div frames..
EN soms wil je compeet andere websites inladen, of gewoonweg niet dat de rest van de site herlaad
Frames en iframes hebben dus degelijk wel nut
Oud 08-05-2004, 13:24
Verwijderd
Citaat:
********** schreef op 08-05-2004 @ 13:39 :
De scrollwiel werkt niet in Firefox met div frames..
Dat is dan jammer van Firefox
Citaat:
********** schreef op 08-05-2004 @ 13:39 :

EN soms wil je compeet andere websites inladen, of gewoonweg niet dat de rest van de site herlaad
Frames en iframes hebben dus degelijk wel nut
Maar waarom wil je een andere website laden? waarom niet gewoon een link naar die website?

En dat niet herladen van de rest van de site... tja... waarom zou je dat niet willen? Waneer je alles goed (op)bouwt dan valt het extra dataverkeer ook wel mee.
Oud 09-05-2004, 11:38
Verwijderd
Citaat:
eddie schreef op 08-05-2004 @ 14:24 :
Dat is dan jammer van Firefox

Maar waarom wil je een andere website laden? waarom niet gewoon een link naar die website?

En dat niet herladen van de rest van de site... tja... waarom zou je dat niet willen? Waneer je alles goed (op)bouwt dan valt het extra dataverkeer ook wel mee.
Soms is het ook makkelijke als iets op een vaste plaats blijft staan..
Dat kan idd soms met fixed, maarja, dat werkt niet in MSIE..
Oud 09-05-2004, 14:05
Verwijderd
Citaat:
********** schreef op 09-05-2004 @ 12:38 :
dat werkt niet in MSIE..
Nou en?
Oud 09-05-2004, 14:23
Jordi
Avatar van Jordi
Jordi is offline
Citaat:
eddie schreef op 09-05-2004 @ 15:05 :
Nou en?
Ik denk dat de meeste mensen toch wel MSIE gebruiken, dus als jouw site daar niet goed mee werkt heb je een probleem.
Oud 09-05-2004, 14:42
Verwijderd
Citaat:
Jordi schreef op 09-05-2004 @ 15:23 :
Ik denk dat de meeste mensen toch wel MSIE gebruiken, dus als jouw site daar niet goed mee werkt heb je een probleem.
http://www.erikdokter.nl/forum/err_ie.pl
Oud 09-05-2004, 19:47
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Uw browser kan deze site niet weergeven

Uw browser (Mozilla) ondersteund geen xhtml, waar deze site is uit opgebouwd.
Ook ondersteund hij niet de geavanceerde eigenschappen van CSS2.
U wordt aangeraden om een andere browser te downloaden of een nieuwere versie.
Jaja.

Bovendien, dit soort errors moeten advisory zijn, ik zie geen link om toch door te gaan. Dat is bad practise.

BTW: http://www.erikdokter.nl/forum/
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Oud 09-05-2004, 19:52
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 09-05-2004 @ 20:47 :
Jaja.

Bovendien, dit soort errors moeten advisory zijn, ik zie geen link om toch door te gaan. Dat is bad practise.

BTW: http://www.erikdokter.nl/forum/
De site zal niet worden aangepast zodat hij het zal doen in Mozilla.
Deze pagina is eigenlijk al te veel werk.

Hahaha, vooral die laatste zin .
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Oud 09-05-2004, 21:25
Verwijderd
Citaat:
Uw browser (Mozilla) ondersteund geen xhtml, waar deze site is uit opgebouwd.
Ook ondersteund hij niet de geavanceerde eigenschappen van CSS2.
U wordt aangeraden om een andere browser te downloaden of een nieuwere versie.

Browsers die goed werken met deze site, zijn (onder andere):

* Opera 7
* Mozilla 1.x


http://www.erikdokter.nl/forum :
Citaat:
Internal Server Error
Gij zult zwijgen
Oud 09-05-2004, 21:57
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
eddie schreef op 08-05-2004 @ 13:18 :
Hoezo? Wat is het nut van frames en iframes? Je kunt bij een div ook scrollbars krijgen...
Ik had het niet over frames, maar over het openen van links in een extern window. Dat de TARGET ook voor frames wordt gebruikt is een ander verhaal. _blank betekent: open in nieuw window.

Als je dat wilt vervangen door iets netters, sure. Maar nu wordt deze functionaliteit overboord gegooid, hetgeen ik betreur en kortzichtig vind.
Citaat:
Nou, text-align: center; werkt ook voor alle elementen, behalve table (in Opera dan. In IE werkt het wel normaal, maar IE is niet echt een goede referentie ). table is (denk ik) een 'speciaal' geval; deze valt in Opera denk ik standaard buiten de normal flow.
Text-align werkt ook met images? Met div's? Nee dus.

Waarom is er geen voor de hand liggende algemene align: tag. Er is wel float: left en float: right, maar geen center. Het centreren van een element lijkt me toch wel vrij logisch. Nu moet je dat moeilijk met style="margin-left:50%;margin-right:50%;text-align:center" gaan doen, en dan nog werkt het niet altijd zoals zou moeten. Erg jammer.

Met XHTML 1.1 en CSS1/2 kun je gewoon minder dan met HTML 4.01 Transitional / CSS1/2, en dat is jammer. Het zal de correcte adoptie van de nieuwe standaard in elk geval niet bevorderen.
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Oud 10-05-2004, 08:02
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 09-05-2004 @ 20:47 :
Jaja.

Bovendien, dit soort errors moeten advisory zijn, ik zie geen link om toch door te gaan. Dat is bad practise.

BTW: http://www.erikdokter.nl/forum/
Jah, bwuuh... Ik heb alle links er even uit gesloopt.

Doorgaan op www.erikdokter.nl trouwens
Oud 10-05-2004, 08:14
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 09-05-2004 @ 22:57 :
Ik had het niet over frames, maar over het openen van links in een extern window. Dat de TARGET ook voor frames wordt gebruikt is een ander verhaal. _blank betekent: open in nieuw window.

Als je dat wilt vervangen door iets netters, sure. Maar nu wordt deze functionaliteit overboord gegooid, hetgeen ik betreur en kortzichtig vind.
Nogmaals: ik bepaal of ik een link in een nieuw venster wil hebben; niet de webdesigner.

Citaat:
Enlightenment schreef op 09-05-2004 @ 22:57 :

Text-align werkt ook met images? Met div's? Nee dus.
Ja dus. In Opera iig wel. Ik heb het namelijk zelf geprobeerd.

Citaat:
Enlightenment schreef op 09-05-2004 @ 22:57 :

Waarom is er geen voor de hand liggende algemene align: tag. Er is wel float: left en float: right, maar geen center. Het centreren van een element lijkt me toch wel vrij logisch. Nu moet je dat moeilijk met style="margin-left:50%;margin-right:50%;text-align:center" gaan doen, en dan nog werkt het niet altijd zoals zou moeten. Erg jammer.
Zie hierboven. Ik zal vanavond wel het betreffende voorbeeld online zetten.

Citaat:
Enlightenment schreef op 09-05-2004 @ 22:57 :

Met XHTML 1.1 en CSS1/2 kun je gewoon minder dan met HTML 4.01 Transitional / CSS1/2, en dat is jammer. Het zal de correcte adoptie van de nieuwe standaard in elk geval niet bevorderen.
Ik vind van niet. Men gaat met xhtml nu meer richting scheiding van content en opmaak, en dat vind ik uitermate goed. xhtml is een tussenvorm, dus zal het probleem zit altijd voor blijven doen. Voor complete scheiding van content en opmaak moet je xml (en toebehoren) gebruiken; maar dat is nog niet goed ingeburgerd.
Oud 10-05-2004, 14:47
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
eddie schreef op 10-05-2004 @ 09:14 :
Nogmaals: ik bepaal of ik een link in een nieuw venster wil hebben; niet de webdesigner.
Daar heb ik al op gereageerd, en gezegd dat dat ook het geval is. Ik zeg alleen dat de website een default behavior kan aanbieden. Jij als poweruser weet hoe je de website in hetzelfde window, in een tab, of in een nieuw venster moet openen. Normale computergebruikers vinden het fijn als de default daar goed voor werkt. Niet dat ze in Hotmail een brief aan het tikken zijn, ergens op klikken en hun brief weg is en ze niet meer weten waar hij is gebleven. Dit soort dingen kun je voorkomen door een default behavior in te bouwen. Het is aan jouw software om te zeggen, ik wil dat de default behavior nooit wordt toegepast; ik ben pro-keus. Maar in dit geval worden de belangen van de doorsnee computergebruiker niet goed behartigd, een misser van het W3C, tenzij ik hun filosofie verkeerd begrijp.
Citaat:
Ja dus. In Opera iig wel. Ik heb het namelijk zelf geprobeerd.
Oke, kan zijn dat het in Opera werkt. Maar weinig spreekt tot de verbeelding waar text-align voor dient, niet? Juist, voor het alignen van text. Het is toch weinig netjes dat je deze tag moet gebruiken om een div of table te alignen. Bovendien is het dus niet cross-browser en wellicht ook niet volgens de W3C XHTML standaard.

Citaat:
Ik vind van niet. Men gaat met xhtml nu meer richting scheiding van content en opmaak, en dat vind ik uitermate goed. xhtml is een tussenvorm, dus zal het probleem zit altijd voor blijven doen. Voor complete scheiding van content en opmaak moet je xml (en toebehoren) gebruiken; maar dat is nog niet goed ingeburgerd.
Ik ben ook voor die scheiding, HTML 3.02 was een grote vergissing en 4.01 loopt er teveel door elkaar.

Maar bij deze overgang hoort geen verlies van functionaliteit, dat zal de adoptie van deze nette standaard niet ten goede komen.
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Oud 10-05-2004, 19:15
Verwijderd
Citaat:
eddie schreef op 10-05-2004 @ 09:14 : Ik zal vanavond wel het betreffende voorbeeld online zetten.
http://www.erikdokter.nl/test/test17.html
Oud 11-05-2004, 05:17
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
Zowel de div als het plaatje wordt gecentreerd, enkel niet de tabel. Maar als ik opdracht geef text te alignen, lijkt het me vreemd als hij ook b.v. een button of een tabel gaat alignen. Waarom dan niet gewoon align: en dat voor alle elementen gebruiken, net als <center> </center> dat doet? Dat is toch veel netter én handiger.

Maar ik dacht dat FireFox/Mozilla geen div of plaatje zou centreren, dat gebeurt dus wel. Maar b.v. ook een form-input zoals een text-box?

Zal er nog eens mee stoeien, maar optimaal en even logisch vind ik het allemaal niet.
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Oud 11-05-2004, 07:53
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 11-05-2004 @ 06:17 :
Zowel de div als het plaatje wordt gecentreerd, enkel niet de tabel. Maar als ik opdracht geef text te alignen, lijkt het me vreemd als hij ook b.v. een button of een tabel gaat alignen. Waarom dan niet gewoon align: en dat voor alle elementen gebruiken, net als <center> </center> dat doet? Dat is toch veel netter én handiger.
Het grappige is de IE6 wel alles centreerd. Wiewie is nou fout?
Citaat:
Enlightenment schreef op 11-05-2004 @ 06:17 :

Maar ik dacht dat FireFox/Mozilla geen div of plaatje zou centreren, dat gebeurt dus wel. Maar b.v. ook een form-input zoals een text-box?

Zal er nog eens mee stoeien, maar optimaal en even logisch vind ik het allemaal niet.
Geen idee. Ik zal deze er ook nog even inzetten.
Oud 11-05-2004, 08:17
Verwijderd
Wat een leuke discussies allemaal

Ik ben het er niet mee eens dat je niet serieus genomen dient te worden als je enigzins afwijkt van de W3C regeltjes. Het doel heiligt de middelen en als het er uitziet zoals ik dat wil en het werkt zoals ik dat wil, maar het is niet 100% compliant aan een standaard dan kunnen ze m'n reet kussen met hun regeltjes. De w3c standaarden zijn er voor webdesigners, webdesigners zijn er niet voor w3c standaarden.
Oud 11-05-2004, 09:33
Verwijderd
Als je eenmaal gewend bent volgens de w3c regels te werken doe je het automatisch..
Het kost geen extra tijd, maar het is wel w3 valid..
Oud 11-05-2004, 19:43
Verwijderd
Citaat:
eddie schreef op 11-05-2004 @ 08:53 :

Geen idee. Ik zal deze er ook nog even inzetten.
Gedaan
Oud 11-05-2004, 20:00
Fade of Light
Avatar van Fade of Light
Fade of Light is offline
eddie ben jij eigenlijk van webdeveloping.nl?
Oud 11-05-2004, 20:14
Verwijderd
Citaat:
Fade of Light schreef op 11-05-2004 @ 21:00 :
eddie ben jij eigenlijk van webdeveloping.nl?
'ben' vind ik weer zo'n groot woord. Ik post er wel eens wat jah.
Waarom wil je dat weten?
Oud 11-05-2004, 22:52
Fade of Light
Avatar van Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
eddie schreef op 11-05-2004 @ 21:14 :
'ben' vind ik weer zo'n groot woord. Ik post er wel eens wat jah.
Waarom wil je dat weten?
Jaja, ik bedoelde er verder ook niet zoveel mee just curious, ik posste (let op: VT) er ook wel eens, dacht al dat je dezelfde was.
Oud 12-05-2004, 08:37
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 10-05-2004 @ 15:47 :
Daar heb ik al op gereageerd, en gezegd dat dat ook het geval is. Ik zeg alleen dat de website een default behavior kan aanbieden. Jij als poweruser weet hoe je de website in hetzelfde window, in een tab, of in een nieuw venster moet openen. Normale computergebruikers vinden het fijn als de default daar goed voor werkt. Niet dat ze in Hotmail een brief aan het tikken zijn, ergens op klikken en hun brief weg is en ze niet meer weten waar hij is gebleven. Dit soort dingen kun je voorkomen door een default behavior in te bouwen. Het is aan jouw software om te zeggen, ik wil dat de default behavior nooit wordt toegepast; ik ben pro-keus. Maar in dit geval worden de belangen van de doorsnee computergebruiker niet goed behartigd, een misser van het W3C, tenzij ik hun filosofie verkeerd begrijp.
Om hier 'even' op terug te komen.

Ik heb er een tijdje over moeten nadenken, maar met veel moeite ben ik het toch met je eens over het feit dat de designer een default behaviour moet zetten voor de site. Maar dit moet wel goed gebeuren, zodat ik, als poweruser , ervan kan afwijken (dus geen gare javascriptjes). Verder vraag ik mij af hoe ik kan zorgen dat een link juist in hetzelfde venster geopend kan worden, ondanks dat er een target = "_blank" is opgegeven.

Na enig zoekwerk op de site van het W3C heb ik enkele dingen gevonden.
Zoals je waarschijnlijk weet is in xhtml (strict) de target attribuut 'verboden'.
Het W3C heeft getracht XHTML om te zetten in modules. Zoals je kunt zien is daar ook een 'target module'.
Het is naar mijn idee dus noodzakelijk dat je, wanneer je de target attribuut wilt gebruiken, de target module moet 'activeren'.

Maar hoe doe je dat dan?
Tja... Voor zover ik het kan zien, moet je de betreffende module opnemen in een zelfgemaakte DTD. Dan wordt de target module geactiveerd en zou het moeten werken.

sim-pel (toch?)
Oud 12-05-2004, 09:44
FaceTheTruth
Avatar van FaceTheTruth
FaceTheTruth is offline
ik heb een pagina met navigatie

die dan html pagina's opent in een iframe eronder.

nu wil ik in de navigatie een print knop maken, waarmee hij de pagina in het iframe afdrukt...

wie kan mij helpen

dus NIET dat die pagina zichzelf al afdrukt, maar echt alleen met die knop!

Citaat:
<a href="javascript:;" onClick="window.print()">Print pagina</a>
maar dan dat ik nog een target (wat een iframe is) kan aangeven...

alvast bedankt
__________________
"Hou het hard!"
Oud 12-05-2004, 09:49
Verwijderd
window.frames[ 'framenaam'].print()
Oud 12-05-2004, 18:55
TIGEK
TIGEK is offline
IK ben bezig met wat verbeteringen van mijn layout.
Helle maal onder aan mijn pagina heb ik een horizontale border die de einde van een <div> aan geeft.
Maar als de pagina groter is dan mijn scherm krijg ik dit:



Nu had ik graag dit gewilt:




Mijn CSS code:
Code:
 .content{
padding:2px;
position:absolute;
top:150px;
left:-298px;
background-color:#A8C4CF;
width:596px;
border:1px solid #2F3529;
font-size:12px;
font-family:Arial, Verdana, Tahoma, sans-serif;
}
Hoe los ik het op een nete manier op
__________________
Laptops zijn net vrouwen. Je moet er voor zichtig mee omgaan als je iets fout doet is het heel gevaarlijk.
Oud 12-05-2004, 19:43
Verwijderd
ik zie niet wat je nou wilt...
Oud 12-05-2004, 19:49
TIGEK
TIGEK is offline
Citaat:
eddie schreef op 12-05-2004 @ 20:43 :
ik zie niet wat je nou wilt...
Eigelijk een witte regel. In de huidige situatie is hij er niet en dat vind ik lelijk
__________________
Laptops zijn net vrouwen. Je moet er voor zichtig mee omgaan als je iets fout doet is het heel gevaarlijk.
Oud 12-05-2004, 19:55
Verwijderd
Citaat:
TIGEK schreef op 12-05-2004 @ 20:49 :
Eigelijk een witte regel. In de huidige situatie is hij er niet en dat vind ik lelijk
ooohh...

gebruik padding-bottom in je .content.

[edit]
toch niet...

Je moet een maximale hoogte opgeven voor je content; anders vergoot de div zich buiten het venster en heb je er nog niks aan
[/edit]

Laatst gewijzigd op 12-05-2004 om 20:08.
Oud 13-05-2004, 08:17
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
eddie schreef op 12-05-2004 @ 09:37 :
Ik heb er een tijdje over moeten nadenken, maar met veel moeite ben ik het toch met je eens over het feit dat de designer een default behaviour moet zetten voor de site
Fijn te horen, ook dat je er over na hebt gedacht. Door dit soort discussies kun je soms van mening veranderen doordat je b.v. iets inziet oid. En dat is alleen maar goed, toch?
Citaat:
Maar dit moet wel goed gebeuren, zodat ik, als poweruser , ervan kan afwijken (dus geen gare javascriptjes).
Helemaal mee eens. Je moet zoveel mogelijk kunnen zonder Javascript te gebruiken. Dat vind ik maar een middenoplossing. Javascript is "actief" alwaar CSS/HTML en andere standaarden "passief" werken. Mijn voorkeur gaat overduidelijk uit naar de laatste.

En ja, jij als poweruser, evenals iedereen, moet kunnen browsen hoe hij of zij het fijnst vindt. Ik ben pro-choice.
Citaat:
Verder vraag ik mij af hoe ik kan zorgen dat een link juist in hetzelfde venster geopend kan worden, ondanks dat er een target = "_blank" is opgegeven.
Gewoon instelling in je browser, toch? Firefox heeft iig de mogelijkheid om de target_open_in_new_window's te blocken en gewoon indezelfde window te openen. Deze behavior moet worden uitgebreid zodat de user precies de behavior kan kiezen:

1) open target-links in hetzelfde window
2) open target-links in een nieuw window
3) open target-links in een nieuwe tab

Net zoals je in MSIE en andere browsers het kleurgebruik en b.v. hover-effect over links kunt forceren, moet dit ook kunnen met links.
Citaat:
(..) Dan wordt de target module geactiveerd en zou het moeten werken.
Geef jij mij eens een target naar een voorbeeldje dan.

Nee serieus, ik heb me nog niet zo verdiept in XHTML en de weg die het W3C kiest voor toekomst. Scheiding tussen opmaak en inhoud (content) vind ik wel goed. Maar laten we alsjeblieft ook de realiteit onder ogen zien: flash-websites.. dingen als php en asp en andere pre-processors. De tijd van basic HTML waarin gestructureerd werd met <h1>Titel</h1> etc. is gewoon voorbij. Tegenwoordig worden hiervoor moderne technieken gebruikt, zoals Flash. Maar ook complexe tabellen/divs vol met CSS attributen. Mensen willen eye-candy. Ik hoop dat het W3C niet tegenin deze ontwikkelingen gaat, want dat zou niet ten goede komen aan de standaardisering die ze trachten te bereiken.
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Oud 13-05-2004, 09:09
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 13-05-2004 @ 09:17 :
Fijn te horen, ook dat je er over na hebt gedacht. Door dit soort discussies kun je soms van mening veranderen doordat je b.v. iets inziet oid. En dat is alleen maar goed, toch?
zeker.
Citaat:
Enlightenment schreef op 13-05-2004 @ 09:17 :

Gewoon instelling in je browser, toch? Firefox heeft iig de mogelijkheid om de target_open_in_new_window's te blocken en gewoon indezelfde window te openen. Deze behavior moet worden uitgebreid zodat de user precies de behavior kan kiezen:

1) open target-links in hetzelfde window
2) open target-links in een nieuw window
3) open target-links in een nieuwe tab

Net zoals je in MSIE en andere browsers het kleurgebruik en b.v. hover-effect over links kunt forceren, moet dit ook kunnen met links.
Het schijnt (ik heb het nagevraag ) dat Opera toch ook een dergelijke feature heeft; right-click op de link, en dan 'Open' kiezen. Ik heb wel gevraag om een keyboead-modifier, bijvoorbeeld ctrl+click. Want shift+click opent elke link in een nieuw venster.

Citaat:
Enlightenment schreef op 13-05-2004 @ 09:17 :

Geef jij mij eens een target naar een voorbeeldje dan.
Ben ik mee bezig...

Citaat:
Enlightenment schreef op 13-05-2004 @ 09:17 :

Nee serieus, ik heb me nog niet zo verdiept in XHTML en de weg die het W3C kiest voor toekomst. Scheiding tussen opmaak en inhoud (content) vind ik wel goed. Maar laten we alsjeblieft ook de realiteit onder ogen zien: flash-websites.. dingen als php en asp en andere pre-processors. De tijd van basic HTML waarin gestructureerd werd met <h1>Titel</h1> etc. is gewoon voorbij. Tegenwoordig worden hiervoor moderne technieken gebruikt, zoals Flash. Maar ook complexe tabellen/divs vol met CSS attributen. Mensen willen eye-candy. Ik hoop dat het W3C niet tegenin deze ontwikkelingen gaat, want dat zou niet ten goede komen aan de standaardisering die ze trachten te bereiken.
Gelukkig is het W3C bezig met een nieuwe versie van CSS; CSS3. Hiermee zou het mogelijk moeten zijn om bijvoorbeeld tekst te draaien.
Oud 13-05-2004, 20:05
Verwijderd
Citaat:
eddie schreef op 11-05-2004 @ 20:43 :
Gedaan
Ik heb alle elementen even een width: 250px meegegeven, en het lijkt er nu op dat alleen de tekst wordt uitgelijnd, niet de elementen.

Dit zou te maken kunnen hebben met het feit dat div's, tables, forms etc block-level elementen zijn.
Oud 13-05-2004, 21:25
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
eddie schreef op 13-05-2004 @ 21:05 :
Ik heb alle elementen even een width: 250px meegegeven, en het lijkt er nu op dat alleen de tekst wordt uitgelijnd, niet de elementen.

Dit zou te maken kunnen hebben met het feit dat div's, tables, forms etc block-level elementen zijn.
I guess ja, alleen het plaatje (W3C plaatje) wordt gecentreerd. Het viel mij trouwens wel op dat een div automatisch width:100% deed. Kan ik dat ook tegenwerken? with:auto; heb ik nog niet geprobeerd, maar ik wil het dus net als een tabel hebben zeg maar. Ik wil bijvoorbeeld een stukje tekst, met daaromheen een border en andere achtergrondkleur, het leek me zonde daar een tabel voor te gebruiken, ik doe dan niets met de <tr> en <td> dingen. Maar hij moet niet width 100% worden, ziet er niet uit. Blah, allemaal dingen.
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Oud 19-05-2004, 18:58
Verwijderd
Kun je een scrollbalk ook aan de andere kant van je frame / scherm krijgen in HTML?
Normaal staat ie aan de rechterkant. Kan het ook aan de linkerkant?
Oud 19-05-2004, 20:05
Stoetel
Avatar van Stoetel
Stoetel is offline
Hallo,

bij informatica leren we webpagina's aanmaken met html. Nu probeerde ik op mijn "home"page twee javascripts in te voegen. De eerste werkte, maar vanaf het moment dat ik de tweede javascript toevoegde veranderde ook de tekst van de 1ste en het effect werkte nog maar gedeeltelijk (het gaat hier dus twee keer over een teksteffect).

Om even een voorbeeld te geven: Ik heb het effect "javascript 3" van deze site gebruikt. Stel dat ik dezelfde script twee keer op hetzelfde blad wil gebruiken maar ik zeg de eerste keer "script1" en de tweede keer "script2". Dan zal de tekst bij de eerste javascript niet meer volledig golven (na het invoegen van het tweede script weliswaar) en er zal ook "script 2" komen te staan.
Ook als ik twee verschillende effecten gebruik is dit het geval.
Is er misschien iemand die weet of dit opgelost kan worden? En zo ja, hoe dan?

Alvast bedankt!

Stoetel

PS Ik hoop dat ik wat duidelijk ben in mn uitleg
__________________
~Wie zijn gat verbrandt mag blij zijn dat hij niet andersom stond~
Oud 20-05-2004, 10:38
Jordi
Avatar van Jordi
Jordi is offline
Ik heb er niet heel veel verstand van, maar ik denk dat het een probleem is met variabelen die hetzelfde heten.
Bovenin dat script staat:
message= "met javascript kan je je tekst 'de wave' laten doen..."

Daar heb jij denk ik van gemaakt:
message= "de tekst bij het eerste script"
message= "tekst bij het tweede script"

Dat gaat waarschijnlijk niet werken, omdat een variabele (message) maar één waarde kan hebben. Dus zou je het dan zo moeten doen:
message= "de tekst bij het eerste script"
message2= "tekst bij het tweede script"

Maar het kan in principe ook nog wel aan andere variabelen liggen denk ik. Die dingen die staan onder "//no need to edit below this line ". Misschien dat je die ook andere namen moet geven ofzo.

Als dit nou niet helpt, misschien is het dan makkelijker als jij het desbetreffende stukje code in jouw pagina even hier neerzet.
Oud 20-05-2004, 10:55
dragonrider
Avatar van dragonrider
dragonrider is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 19-05-2004 @ 19:58 :
Kun je een scrollbalk ook aan de andere kant van je frame / scherm krijgen in HTML?
Normaal staat ie aan de rechterkant. Kan het ook aan de linkerkant?
<style type="text/css">
body { direction: rtl; }
</style>

met dat in de header wordt de hele pagina omgedraaid. Je kan dan de alinea's weer links uitlijnen.
Oud 20-05-2004, 11:37
Verwijderd
Citaat:
dragonrider schreef op 20-05-2004 @ 11:55 :
<style type="text/css">
body { direction: rtl; }
</style>

met dat in de header wordt de hele pagina omgedraaid. Je kan dan de alinea's weer links uitlijnen.
Hehe, thanks.

Maar is dat 'gewoon' html?
Oud 20-05-2004, 13:36
Jordi
Avatar van Jordi
Jordi is offline
Nee, dat is CSS.

Ik ben een nieuwe lay-out voor mijn pagina aan het maken met CSS, maar ik ben er nog niet echt goed in. Als je op mijn pagina komt, dan zie je dat het onderste vak (met die rode rand) een paar scrollbalken heeft. Die onderste scrollbalk haal ik nog wel weg als ik mijn hele lay-out ga veranderen, maar die rechter heb ik toch wel nodig. Ik vroeg me alleen af of het misschien mogelijk was om die scrollbalk buiten de div te plaatsen. Ik wil namelijk dat dan de standaard scrollbalk (helemaal rechts in het scherm bij de meeste sites) mijn div gaat scrollen, maar ik weet niet of dat mogelijk is en al helemaal niet hoe dat moet.

In het kort: weet iemand hoe je de positie van een scrollbalk aan kunt passen? (en niet alleen naar links of rechts kunt zetten)

Edit: als dit nou echt niet kan, hoe kan ik dan de scrollbalken verbergen tenzij ze echt nodig zijn?
edit2: laat maar zitten dat laatste

Alvast bedankt!

Laatst gewijzigd op 20-05-2004 om 13:47.
Oud 20-05-2004, 14:24
Verwijderd
Je kunt de positie van een scrolbalk niet bepalen..
Oud 20-05-2004, 14:30
Jordi
Avatar van Jordi
Jordi is offline
Citaat:
********** schreef op 20-05-2004 @ 15:24 :
Je kunt de positie van een scrolbalk niet bepalen..
OK, das dan jammer. Toch bedankt, dan blijf ik het tenminste niet proberen.
Oud 20-05-2004, 15:13
nienie
Avatar van nienie
nienie is offline
Ik heb een vraag over tabellen: hoe krijg je de streep weg tussen twee cellen, als de BORDER al 0 is? De streep is dunner dan bij BORDER=1, maar hij is er wel degelijk en omdat het om een op tabellen gebaseerde website gaat, is het vrij storend.

Anyone?
Oud 20-05-2004, 16:01
Jordi
Avatar van Jordi
Jordi is offline
Bedoel je dat er nog ruimte tussen de cellen over is (en dat je dus een soort witte border hebt)?

Je kunt dit proberen:
<table cellspacing=0 cellpadding=0 border=0>
Oud 20-05-2004, 16:09
nienie
Avatar van nienie
nienie is offline
Citaat:
Jordi schreef op 20-05-2004 @ 17:01 :
Bedoel je dat er nog ruimte tussen de cellen over is (en dat je dus een soort witte border hebt)?

Je kunt dit proberen:
<table cellspacing=0 cellpadding=0 border=0>
Ja, dat bedoelde ik (wist niet goed hoe ik het moest formuleren). Deze tags werken, dus bedankt!
Oud 20-05-2004, 20:57
Verwijderd
Javascript..

Code:
Error: d.getYear is not a function
Source File: http://localhost:5080/
Sinds wanneer is dat geen functie meer?
Oud 20-05-2004, 23:29
Jordi
Avatar van Jordi
Jordi is offline
Is het niet gewoon Date.getYear() ?
Oud 21-05-2004, 09:16
Verwijderd
Citaat:
Jordi schreef op 21-05-2004 @ 00:29 :
Is het niet gewoon Date.getYear() ?
Dat is hetzelfde als wat ik geef, jij vraagt alleen het jaar op, ik de dag..
Oud 21-05-2004, 10:16
Jordi
Avatar van Jordi
Jordi is offline
Citaat:
********** schreef op 21-05-2004 @ 10:16 :
Dat is hetzelfde als wat ik geef, jij vraagt alleen het jaar op, ik de dag..
Citaat:
********** schreef op 20-05-2004 @ 21:57 :
Code:
Error: d.getYear  is not a function
Source File: http://localhost:5080/
Jij vraagt toch ook het jaar op? Tenminste, dat lijkt me gezien het stukje dat ik schuin heb gezet... Als je de dag wilt, lijkt het me dat je Date.getDay() moet gebruiken, maar iets zegt me dat dat niet is wat jij zoekt...
Oud 21-05-2004, 10:42
Verwijderd
Citaat:
Jordi schreef op 21-05-2004 @ 11:16 :
Jij vraagt toch ook het jaar op? Tenminste, dat lijkt me gezien het stukje dat ik schuin heb gezet... Als je de dag wilt, lijkt het me dat je Date.getDay() moet gebruiken, maar iets zegt me dat dat niet is wat jij zoekt...
Ohwjah, wel jaar..

Maar wat is verder je punt nou
Je geeft dezel;fde code als mij
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Software & Hardware [Centraal] Sitecheck topic (2)
Manuzhai
4 02-02-2006 16:29
Software & Hardware Afwisselende reclamebanner op pagina
dlennartd
4 10-01-2006 19:21
Software & Hardware Wat is het verschil tussen PHP en HTML
DG
6 05-01-2005 22:58
Software & Hardware Oplichten delen plaatje
Verwijderd
12 28-12-2004 15:57
Software & Hardware [Prog] VB => JavaScript (server-side)
Kawoutertje
5 06-06-2004 12:55


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:49.