Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-02-2005, 00:03
kiek
Avatar van kiek
kiek is offline
Gaan jullie vaak naar open dagen/voorlichtingsdagen? Naar welke ben je geweest en in welke klas zit je? Vond je ze nuttig, of zijn open dagen eigenlijk alleen brochure-verzamel-dagen?

Ik zit nu in 5vwo, weet nog absoluut niet wat ik wil doen, maar ik heb ook niet echt het idee dat open dagen zinvol zijn . Ik heb namelijk nooit vragen oid, dus loopt het bij mij uit op wat foldertjes meenemen (die ik vervolgens nooit lees) Je zou dus kunnen zeggen dat ik vast loop bij het oriënteren

Wie heeft dit nog meer en wat doe je dr aan?


En nog iets; kun je meeloopdagen ook gebruiken om te oriënteren? Ik bedoel, ik twijfel niet tussen 2 of 3 studies/universiteiten, maar zou wel graag willen weten of bijv. Geneeskunde leuk is, en hoe zo'n dag in elkaar zit. Maar op de sites van universiteiten raden ze aan om mee te lopen om te 'verkennen & verdiepen'.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-02-2005, 07:37
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Als ik jou was zou ik de websites van potentiele scholen bekijken. Die hebben vaak uitgebreide beschrijvingen van hun aangeboden opleidingen. Dan weet je vaak wel al wat je níet wil en dan ben je al heel wat verder. Zo blijven er vaak een paar dingen over en dan kun je wél naar opendagen.

Of doe een beroepentest ofzo. Vaak staan daar ook nog wel wat dingetjes tussen die interessant kunnen zijn.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2005, 07:59
Verwijderd
Meeloopdagen zijn toch bedoeld om je te oriënteren? Of iig om te kijken of wat je misschien wilt doen, idd is wat je er van verwacht ed. Ik vind dat wel onder "verkennen" vallen.

Toen ik in 3 en 4 mavo en 4 en 5 havo zat ben ik naar (heel) veel open dagen geweest. Ik vond het altijd erg nuttig (indruk van de school, indruk van de opleiding, indruk van de studenten en docenten en ik ben er een keer achtergekomen dat ik een bepaalde opleiding beter niet kon gaan doen ivm allergieën, enz.). Bij opleidingen waar ik al veel van wist had ik het idd weinig zin, aan het eind ging ik daar dan ook niet meer naar toe of alleen om te kijken of het gebouw me beviel ed. Maar dingen waarbij ik nog niet echt een goede indruk had ging ik wel of als ik twijfelde tussen twee scholen ofzo.

Nu volg ik al een opleiding en help ik soms bij de open dagen.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2005, 12:46
kiek
Avatar van kiek
kiek is offline
Bedankt voor de reacties

Ik heb al een paar studiekeuzetests gedaan, die hielpen op zich wel een beetje oriënteren.

Maar ik zal wel even op de sites kijken enzo, goede tip

En ik bedoelde dat universiteiten eigenlijk pas willen dat je gaat meelopen als je je er helemaal in hebt verdiept en als je echt twijfelt oid. En dat je als je nog helemaal niet weet wat je moet doen maar beter naar de algemene voorlichtingsdag kan gaan (die ik dus, afgezien van het gebouw bekijken, nogal nutteloos vind)
Met citaat reageren
Oud 12-02-2005, 13:11
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ik zou eerst heel veel foldertjes doorlezen en idd op internet lezen op sites. Het zijn dan wel reclamepraatjes, maar toch staat d'r wel heel wat in die brochures wat klopt.
Open dagen heb ik zelf ook nooit echt nuttig gevonden. Ik gebruikte die pas op het einde toen ik wist wat ik wilde doen, om te kijken of de school waar ik dat kon doen er ook leuk uit zag.
Meeloopdagen heb je dan idd meer aan. Maar als je echt nog geen idee hebt is dat niet echt nuttig, omdat je dan bij zo'n beetje elke studie zou moeten meelopen. Zodra je d'r nog maar een stuk of 5 hebt waar je tussen twijfelt zou ik gewoon gaan beginnen aan die meeloopdagen.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2005, 14:29
Vaj
Vaj is offline
Ik heb toen ik nog op de middelbare school zat heel veel open dag bezocht, van allerlei studies en universiteiten. Uiteindelijk ben ik echter ergens terecht gekomen waarvan ik nooit een open dag had bezocht.

Als jij interesse hebt in meelopen zou ik dat doen, dan neem je de folder goed door en doe je alsof je je bijzonder goed verdiept hebt in de betreffende studie. Maar dan moet je wel een idee hebben in welke richting je je studie zoekt. Open dagen zijn idd zinloos, ik werd er vewarder door, hoe meer open dagen hoe minder ik wist wat ik wilde.

Trouwens, een vriendin heeft ook eens een meeloopdag gedaan terwijl ze weinig wist van de studie, en voor zover ik weet is dat geen probleem in de praktijk. Uiteindelijk heeft ze besloten die studie ook te gaan doen, dus het is nuttig gebleken
Met citaat reageren
Oud 12-02-2005, 15:05
esprit-chick
Avatar van esprit-chick
esprit-chick is offline
het risico is dat je gaat keizen, op de gzelligheid en zichtbare kanten van een school/uni, ipv je studiemogelijkheden

je kunt beter eerst bepalen welke studie je wilt en wat voor steden een optie zijn , mss wil je thuis blijven wonen en daarom niet te ver weg oid

in utrecht is jaarlijks de studiebeurs en in leiden het studiefestival, waar je dus meer op studie zoekt dan op school
Met citaat reageren
Oud 12-02-2005, 17:53
-(L)-
Ik ben toen ik in 4VWO zat al naar een opendag geweest, gewoon omdat ik 't interessant vond. Ik wist toen niet welke opleiding ik wilde gaan doen, ik wilde gewoon de school eens zien. Dit jaar (doe nu 4HAVO ) ben ik naar Fontys geweest ivm de lerarenopleidingen daar. Ik vind dat je ook een indruk van de school zelf moet krijgen namelijk, en ik kan beter nu beslissen (heb ik al gedaan), dan volgend jaar in 't examenjaar moeten gaan zoeken welke opleiding ik eventueel zou kunnen gaan doen.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2005, 13:17
Verwijderd
Ik raad je aan om naar de jaarlijkse studiebeurs in Utrecht te gaan. Ik zit nu in 6vwo en ben er 3x geweest.
De 2e keer dat ik daar was ben ik iets tegengekomen wat me wel uitdagend leek en ik heb me toen meteen opgegeven voor een open dag. Dat vond beviel me zo ontzettend goed dat ik eigenlijk meteen wist dat ik dat wilde.
Dit schooljaar ben ik weer naar de studiebeurs geweest, heb me nog wat laten voorlichten bij bepaalde studies (en ook die ene weer) en ik weet alleen maar beter wat ik nu wel en niet wil.
En binnenkort ga ik nog een keer naar een open dag van diezelfde studie, dit keer om gerichte vragen te stellen.

En ik heb een keer een dagje meegelopen op een hoge school, bij een studierichting die mij wel interessant leek.

Je kan dus ook willekeurig aan een meeloopdag meedoen, daar zijn geen specifieke eisen voor. En je krijgt daar vaak wel een wat beter beeld van een studie, dan van een open dag.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2005, 14:14
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik ben naar vier open dagen geweest maar heb niet het idee dat je er echt wat aan hebt. Als je meer wilt weten over een studie is het toch belangrijk dat je boekjes leest, op internet zoekt en eventueel met mensen praat die die studie al doen. Open dagen vind ik alleen zinnig op de sfeer op een bepaalde uni/hogeschool te proeven. Meeloopdagen heb ik nooit gedaan omdat die er niet zijn in Belgie.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 13-02-2005, 16:12
-(L)-
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 13-02-2005 @ 15:14 :
Ik ben naar vier open dagen geweest maar heb niet het idee dat je er echt wat aan hebt.
Ik vind dat je op een open dag een beter beeld krijgt dan op een studiebeurs (wat Olafant noemde).
Met citaat reageren
Oud 14-02-2005, 17:40
TIEN
Avatar van TIEN
TIEN is offline
op open dagen en de studiebeurs kun je vaak ook met studenten praten en die kunnen een goed beeld geven van de sfeer en hoe e opleiding nou echt is...

je moet goed kijken naar de interesses en wat je nu echt leuk lijkt..
weet dat het moeilijk is zat zelf ook met dat probleem

maar je hebt nog wel ffies!
succes!
Met citaat reageren
Oud 14-02-2005, 17:48
Verwijderd
Het probleem van open dagen is dat alles vreselijk opgesmukt wordt, en dat studenten vaak niet echt eerlijk zijn over de universiteit.

Daarom vind ik meeloopdagen prettiger.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2005, 19:30
kiek
Avatar van kiek
kiek is offline
Citaat:
TIEN schreef op 14-02-2005 @ 18:40 :

succes!
Dankje

Citaat:
Het probleem van open dagen is dat alles vreselijk opgesmukt wordt, en dat studenten vaak niet echt eerlijk zijn over de universiteit.

Daarom vind ik meeloopdagen prettiger.
ja vind ik dus ook.

maar als ik het zo hoor zal ik toch moeten toegeven aan die boekjes dus

Bedankt voor alle reacties
Met citaat reageren
Oud 14-02-2005, 19:45
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Happyyy schreef op 13-02-2005 @ 17:12 :
Ik vind dat je op een open dag een beter beeld krijgt dan op een studiebeurs (wat Olafant noemde).
Dat is wel waar ja. Op een Open dag kan je dan tenminste nog de sfeer proeven en de gebouwen enzo bekijken (als het een open dag op lokatie is).
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 14-02-2005, 20:01
Verwijderd
Ik vond de Studiebeurs eigenlijk niks Ik heb eigenlijk alleen foldertjes verzameld, en als ik iets zinnigs wou vragen, stond er bij wijze van spreken een rij van 10 meter voor een student.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2005, 15:22
Verwijderd
meeloopdagen kan je ook heen om je te orienteren, maar het is wel handig dan alvast een folder over die studie te lezen.
Je krijgt er een redelijk goed beeld van de studie , je bent immers zelf met echte stof bezig. Masterclasses zijn ook een beetje dit idee, maar 't is jammer dat er dan speciaal voor jou iets ontworpen is. Je zit niet echt met studenten etc.

Studiebeurs; handig imo. Je kan aan studenten van allerlei verschillende studies en scholen vragen stellen; alles bij elkaar dus. En folders meenemen. Als je vroeg op de dag gaat, is 't rustig, en is er geen rij oid. Als je geen vragen hebt; moet je niet gaan.

Open dag: mja.. sfeer proeven. Je krijgt algemene voorlichtingsrondes, soms rondleidingen en proefcolleges, je kan vragen stellen. Vooral handig voor orientatie.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2005, 16:34
MaHo
Avatar van MaHo
MaHo is offline
Kheb nie alles doorgelezen (ja ik ben in een luie bui ), maar zie hier mijn stappenplan dat voor mij heeft gewerkt:

1. Bekijk websites/foldertjes voor algemene info over opleidingen
2. Selecteer hieruit een stuk of 6 opleidingen en ga deze vervolgens dieper onderzoeken mbv een open dag.
3. Zijn er nog studies over? mooi, ga die studie(s) dan vervolgens nog eens beoordelen met een meeloopdag en als het goed is kun je dan een definitieve keuze maken
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 16-02-2005, 21:22
kiek
Avatar van kiek
kiek is offline
Ik weet wel wat alles inhoudt en ik ben ook al 2 keer naar de studiebeurs geweest en 1 keer naar de open dag maar die vond ik dus ook niets... maar ik ga denk ik binnenkort beginnen met boekjes lezen

@ MaHo: ziet er goed uit ga ik ook maar es proberen dan (zoiets tenminste)
Met citaat reageren
Oud 16-02-2005, 21:26
Verwijderd
ik ben in de vierde naar Leiden en Nijmegen geweest, twee open dagen van de universiteiten daar.

Ik heb voorlichtingen bij gewoond op school over allerlei zaken, binnenkort weer
en ga proefstuderen in Nijmegen
Met citaat reageren
Oud 17-02-2005, 16:31
poetic_tragedy
Avatar van poetic_tragedy
poetic_tragedy is offline
k ben al naar een paar open dagen geweest, en ik ga er ook nog naar een paar. op dit moment zit ik niet op school. ik ben al naar de eindhovense school, kunstacademie maastricht en kunstacademie den bosch geweest. Ik ga nog naar de designacademie in Tilburg, en naar st.Lucas in boxtel (als daar nog een open dag van komt).
Ik vind het echt wel handig. Ik vind het belangrijk om de school zelf te zien en de sfeer te proeven. De school moet mij wel aanspreken.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Open dagen en andere mededelingen van onderwijsinstellingen
Simon
27 28-03-2017 07:50
Studeren Welke open dagen staan bij jou in de planning?
Miracle
20 25-04-2005 12:28
Algemene schoolzaken Open dagen
Poesket
4 27-11-2004 14:12
Algemene schoolzaken Open dagen mijden...
Gothic
10 11-02-2003 15:25
Algemene schoolzaken Open dagen
JizzyKid
11 10-01-2003 20:48
Algemene schoolzaken open dagen
suusje17
3 27-08-2002 21:15


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:10.