Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-05-2011, 17:49
Rivka
Avatar van Rivka
Rivka is offline
Citaat:
Dit vind ik niet iets wat ik zonder toestemming van mijn ouders wil laten doen.
Ik heb het zonder 'toestemming' gedaan omdat ik niet inzag wat zij ermee te maken zouden hebben. Mijn ouders zijn zelf ook donor (nou ja, mijn moeder, mijn vader weet ik niet). Ik bedoel, het is mijn wens en het gebeurt na mijn dood, dus tja.
__________________
"The moment one gives close attention to anything, even a blade of grass, it becomes a magnificent world in itself.''-Henry Miller
Met citaat reageren
Oud 14-05-2011, 23:46
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
Ik wil geen bloeddonor zijn omdat mijn aderen echt verschrikkelijk dun/onzichtbaar zijn. Zelden kan een arts mij raak prikken, meestal moet ze me echt lopen steken met zo'n naald.

En Fizzle, waarom kan je geen organendonor zijn?
Als je aders te dun zijn, wordt je sowieso afgekeurd. Is bij mij ook gebeurd.

Sta wel geregistreerd als orgaandonor.
__________________
Du bist ein N00b!

Laatst gewijzigd op 15-05-2011 om 00:09.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2011, 00:09
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
Het gaat om het orgaan zelf. De aansturing ervan waardoor het werkt dat doet de ontvanger daarna.

Hoewel je inderdaad niets hebt aan de organen van iemand die al een tijdje dood is.
Waardoor dus meer dan zo'n 99% van de overleden mensen sowieso afvallen. De donor in kwestie moet in een ziekenhuis sterven en het liefst wanneer die hersendood verklaard is. Er zullen vast ook wel organen zijn die een langere periode hebben om zonder doorbloeding te kunnen blijven werken, maar daar is dan ook veel minder tekort aan.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 15-05-2011, 07:48
IndoDude
Avatar van IndoDude
IndoDude is offline
Citaat:
Waardoor dus meer dan zo'n 99% van de overleden mensen sowieso afvallen. De donor in kwestie moet in een ziekenhuis sterven en het liefst wanneer die hersendood verklaard is. Er zullen vast ook wel organen zijn die een langere periode hebben om zonder doorbloeding te kunnen blijven werken, maar daar is dan ook veel minder tekort aan.
ben geen donor ,wat er ook allemaal verteld word en wat me ook word wijsgemaakt
het hele idee schrikt me toch enorm af

maar als je in het hersendood bent en dus officieel overleden bent,gaan ze dus de organen al weghalen?

heb verhalen gehoord waar bij de officiele intrede van de dood al meteen de organen lieten weghalen om ze te redden....
dus dat men officieel overleden was en men alleen maar bezig was om de organen te redden,
terwijl in veel gevallen ook na de dood door blijven vechten voor iemands leven hoe klein dan ook toch effectief kan blijken
de kans dat iemand weer in het land van de levenden komt op dat moment is nihil,maar het is wel vaak genoeg voorgekomen...
Met citaat reageren
Oud 15-05-2011, 08:30
winnie the pooh
Avatar van winnie the pooh
winnie the pooh is offline
Wat ik dan wel weer zou doen is wanneer ik ernstig ziek ben en mn haar begint uit te vallen ofzo, is het er in een keer helemaal vanaf laten halen en er dan bijvoorbeeld een pruik van laten maken voor een kind met kanker ofzo, dat idee staat me dan wel weer aan....
Met citaat reageren
Oud 15-05-2011, 10:27
Verwijderd
Ik heb mijn ouders altijd al gezegd dat ik graag donor wilde zijn, vanaf dat ik hoorde wat een donor was. Dus mijn ouders wisten het al, toen ik het officieel liet registreren was het dus geen verrassing voor ze. Ze zijn zelf overigens ook donor, dus ik weet ook zeker dat ze na mijn dood niet moeilijk gaan doen over het feit dat ik donor ben. (Dat hoor je soms, dat iemand graag donor wilde zijn, maar dat familie er toch tegen is en het dus niet door gaat.)

Citaat:
Ik wil geen bloeddonor zijn omdat mijn aderen echt verschrikkelijk dun/onzichtbaar zijn. Zelden kan een arts mij raak prikken, meestal moet ze me echt lopen steken met zo'n naald.
Ik heb dat ook, ze prikken bij mij ook standaard een paar keer mis, maar zo'n ramp is dat niet. Meestal geef ik gewoon aan dat ik lastig te prikken ben en word ik geprikt door de meest ervaren prikker, die kunnen vaak op gevoel prikken en dat is dan meestal na 2 pogingen wel raak. Echt stekend prikken doen ze niet hoor Fijn is anders, maar het doet telkens max 1 seconde even pijn, dat overleef ik wel De prikkers vinden het vaak erger dan ik

Citaat:
ben geen donor ,wat er ook allemaal verteld word en wat me ook word wijsgemaakt
het hele idee schrikt me toch enorm af

maar als je in het hersendood bent en dus officieel overleden bent,gaan ze dus de organen al weghalen?

heb verhalen gehoord waar bij de officiele intrede van de dood al meteen de organen lieten weghalen om ze te redden....
dus dat men officieel overleden was en men alleen maar bezig was om de organen te redden,
terwijl in veel gevallen ook na de dood door blijven vechten voor iemands leven hoe klein dan ook toch effectief kan blijken
de kans dat iemand weer in het land van de levenden komt op dat moment is nihil,maar het is wel vaak genoeg voorgekomen...
Als je hersendood bent, is er geen kans meer dat je bij gaat komen, dan wordt je lichaam puur nog door beademing in leven gehouden en kunnen je hersenen dat onmogelijk nog zelf aansturen, op dat moment niet, maar 6 maanden later ook niet ineens weer wel.
Voor familie is dat natuurlijk moeilijk, als artsen dan bijvoorbeeld zeggen dat die persoon orgaandonor is, maar op dat moment kunnen er dus juist ook levens gered worden, dus vind ik het logisch dat ze dat serieus nemen en daar niet te lang mee wachten.

Laatst gewijzigd op 15-05-2011 om 10:35.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2011, 11:34
Verwijderd
Natuurlijk ben ik donor en ik vind dat iedereen die dat niet is (om wat voor kinderachtige reden dan ook) ook geen organen mag ontvangen.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2011, 11:46
winnie the pooh
Avatar van winnie the pooh
winnie the pooh is offline
Das wel heel kort door de bocht Reverend,
ik kan me best voorstellen dat mensen het niet mogen zijn omdat ze in het verleden bepaalde ziektes hebben gehad ofzo,
n vriendin van mij heeft leukemie gehad toen ze 4 was, en mag haar leven lang geen donor zijn hoe graag ze ook zou willen, zulke mensen mogen van mij gewoon een orgaan ontvangen wanneer ze door wat voor reden dan ook die nodig hebben.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2011, 15:31
Rivka
Avatar van Rivka
Rivka is offline
Maar Waffie, dat is geen kinderachtige reden.
__________________
"The moment one gives close attention to anything, even a blade of grass, it becomes a magnificent world in itself.''-Henry Miller
Met citaat reageren
Oud 15-05-2011, 21:38
Zanzonyx
Zanzonyx is offline
Ik ben nog geen donor, maar wil het wel worden, want het boeit mij weinig wat er met mijn lichaam gebeurd na mijn dood.
Reden dat ik nog geen donor ben: Pure luiheid.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2011, 09:29
Elise_NTS
Elise_NTS is offline
Ten onrechte wordt hersendood soms verward met coma.
Coma en hersendood zijn echter twee heel verschillende zaken. Coma met hersendood verwarren is daarom echt uitgesloten. Bij coma is nog sprake van activiteit in de hersenen en werkt een deel van de hersenen niet of onvoldoende. Bij hersendood is er geen enkele activiteit meer in de hersenen. Dat betekent dat je echt dood bent. Dat is onomkeerbaar. Voor meer informatie hierover kun je terecht op www.donorvoorlichting.nl
Met citaat reageren
Oud 16-05-2011, 11:59
Verwijderd
Citaat:
Das wel heel kort door de bocht Reverend,
ik kan me best voorstellen dat mensen het niet mogen zijn omdat ze in het verleden bepaalde ziektes hebben gehad ofzo,
n vriendin van mij heeft leukemie gehad toen ze 4 was, en mag haar leven lang geen donor zijn hoe graag ze ook zou willen, zulke mensen mogen van mij gewoon een orgaan ontvangen wanneer ze door wat voor reden dan ook die nodig hebben.


Het spreekt natuurlijk voor zich dat het voor mensen die door hun medische gesteldheid beter géén donor kunnen worden een ander verhaal is. Ik heb het over de totaal irrationele mensen die met redenen als "van mijn lijf blijven ze af" en "ik vind het eng" hun egoïsme tentoon stellen. En als het eenmaal zover is vinden ze het niet erg om even een orgaantje van iemand anders te ontvangen!
Met citaat reageren
Oud 16-05-2011, 16:32
IndoDude
Avatar van IndoDude
IndoDude is offline
Citaat:
Als je hersendood bent, is er geen kans meer dat je bij gaat komen, dan wordt je lichaam puur nog door beademing in leven gehouden en kunnen je hersenen dat onmogelijk nog zelf aansturen, op dat moment niet, maar 6 maanden later ook niet ineens weer wel.
Voor familie is dat natuurlijk moeilijk, als artsen dan bijvoorbeeld zeggen dat die persoon orgaandonor is, maar op dat moment kunnen er dus juist ook levens gered worden, dus vind ik het logisch dat ze dat serieus nemen en daar niet te lang mee wachten.
hersendood is niet perse dood
jij geeft meteen een extreem voorbeeld van 6 maanden later,
maar ook nog een paar uur na geen hersenactiviteit is er nog zat hoop
zat gevallen die dat bewijzen

artsen zijn er nogal gretig mee om donormateriaal weg te halen,
dan ben je hersendood maar word je meteen al open gesneden...
puur omdat het vers moet zijn ,eigenlijk zo snel mogelijk en direct op het moment van overlijden
terwijl de patient nog genoeg kansen heeft om in die paar blikken en cruciale moment na het staken van hersenactiviteit om nog hoe zeldzaam ook weer bij te komen
Met citaat reageren
Oud 16-05-2011, 17:17
Volk
Avatar van Volk
Volk is offline
Citaat:
hersendood is niet perse dood
jij geeft meteen een extreem voorbeeld van 6 maanden later,
maar ook nog een paar uur na geen hersenactiviteit is er nog zat hoop
zat gevallen die dat bewijzen
Bron?
Met citaat reageren
Oud 16-05-2011, 17:34
Geriananas
Avatar van Geriananas
Geriananas is offline
Ja! Omdat ik mijn organen dan niet meer nodig heb en het leven van een ander ermee kan redden/verbeteren.

Citaat:
hersendood is niet perse dood
jij geeft meteen een extreem voorbeeld van 6 maanden later,
maar ook nog een paar uur na geen hersenactiviteit is er nog zat hoop
zat gevallen die dat bewijzen

artsen zijn er nogal gretig mee om donormateriaal weg te halen,
dan ben je hersendood maar word je meteen al open gesneden...
puur omdat het vers moet zijn ,eigenlijk zo snel mogelijk en direct op het moment van overlijden
terwijl de patient nog genoeg kansen heeft om in die paar blikken en cruciale moment na het staken van hersenactiviteit om nog hoe zeldzaam ook weer bij te komen
Dit is allemaal onzin. "een paar uur" "zat hoop" "zat gevallen". Allemaal vaag en ontduiking van bewijslast. En dat over artsen is helemaal niet waar! Wat een domme actie van je zeg. Artsen weten niet of jij donor bent op het moment dat jij dood gaat. Dat horen ze daarna pas.

Je moet echt even een beetje research doen voordat je dat soort dingen zegt hoor, wat een onzin.

Laatst gewijzigd op 16-05-2011 om 18:59.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2011, 18:11
Verwijderd
Citaat:
hersendood is niet perse dood
jij geeft meteen een extreem voorbeeld van 6 maanden later,
maar ook nog een paar uur na geen hersenactiviteit is er nog zat hoop
zat gevallen die dat bewijzen

artsen zijn er nogal gretig mee om donormateriaal weg te halen,
dan ben je hersendood maar word je meteen al open gesneden...
puur omdat het vers moet zijn ,eigenlijk zo snel mogelijk en direct op het moment van overlijden
terwijl de patient nog genoeg kansen heeft om in die paar blikken en cruciale moment na het staken van hersenactiviteit om nog hoe zeldzaam ook weer bij te komen
Dan begrijp jij niet wat hersendood betekent; je hersenen zijn dan volledig gestopt met functioneren en sturen dus niets maar aan (geen ademhaling, geen lichaamstemperatuur, niets), daar kun je niet van 'genezen', daarvoor zijn de hersenen gewoon 'te dood'.

En verder gaan artsen ook echt niet meteen snijden, als iemand hersendood is verklaard gaan ze kijken of hij donor wilde zijn.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2011, 07:17
IndoDude
Avatar van IndoDude
IndoDude is offline
Citaat:
Bron?
wees ff niet lui en google maar ,of kijk vaker tv
voorbeelden zat ,als je bronnen wilt moet je die verdienen
Met citaat reageren
Oud 17-05-2011, 07:19
IndoDude
Avatar van IndoDude
IndoDude is offline
Citaat:
Ja! Omdat ik mijn organen dan niet meer nodig heb en het leven van een ander ermee kan redden/verbeteren.

Dit is allemaal onzin. "een paar uur" "zat hoop" "zat gevallen". Allemaal vaag en ontduiking van bewijslast. En dat over artsen is helemaal niet waar! Wat een domme actie van je zeg. Artsen weten niet of jij donor bent op het moment dat jij dood gaat. Dat horen ze daarna pas.

Je moet echt even een beetje research doen voordat je dat soort dingen zegt hoor, wat een onzin.
o ja dus je gaat mij persoonlijk aanvallen om de dingen die ik hoor zie en wat op tv is?
dat vind ik pas een domme actie ,en nog laag ook om eerlijk te zijn
antwoord je altijd zo? of ben je altijd zo lomp en kort door de bocht in hoe je discussieert
tact is niet echt je beste punt

maar nu kijk ik vooral naar gevallen in de VS ,en wat ik heb gezien in documentaires
waar in die gevallen het wel bekend was
Met citaat reageren
Oud 17-05-2011, 07:19
Elise_NTS
Elise_NTS is offline
Hersenen hebben constant zuurstofrijk bloed nodig. Als de hersenen - bij een normale lichaamstemperatuur en zonder beïnvloeding van medicijnen - langer dan een paar minuten geen zuurstofrijk bloed krijgen, zijn ze totaal beschadigd. Hierdoor vallen alle hersenfuncties voor altijd uit. Zelfs met kunstmatige beademing en medicijnen kan het bloed de hersenen niet meer bereiken. Het blijven behandelen is dan zinloos. De hersendode persoon is overleden.

Iemand is dus hersendood wanneer er sprake is van onherstelbaar en volledig functieverlies van de hersenen en de hersenstam inclusief het verlengde merg. De persoon kan niet meer zelfstandig ademhalen. Alle hersenfuncties zijn uitgevallen en het lichaam kan de bloeddruk en temperatuur niet meer regelen.

Wanneer een persoon hersendood is en positief geregistreerd staat in het Donorregister, wordt deze persoon kunstmatig beademt zodat de organen geschikt blijven voor donatie. Benieuwd hoe de procedure er daarna uitziet? Bekijk de video 'Orgaandonatie: hoe gaat dat?' op www.donorvoorlichting.nl
Met citaat reageren
Oud 17-05-2011, 08:12
Verwijderd
Citaat:
o ja dus je gaat mij persoonlijk aanvallen om de dingen die ik hoor zie en wat op tv is?
dat vind ik pas een domme actie ,en nog laag ook om eerlijk te zijn
antwoord je altijd zo? of ben je altijd zo lomp en kort door de bocht in hoe je discussieert
tact is niet echt je beste punt

maar nu kijk ik vooral naar gevallen in de VS ,en wat ik heb gezien in documentaires
waar in die gevallen het wel bekend was
Die mensen zijn dan niet hersendood, dat is dus het hele punt.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2011, 08:29
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
wees ff niet lui en google maar ,of kijk vaker tv
voorbeelden zat ,als je bronnen wilt moet je die verdienen
Maar zo werkt het op een forum niet, als je iets wilt betogen wat niet erg voor de hand ligt, dan moet je proberen te overtuigen door met bewijzen en bronnen te komen. Het is gewoon frappant dat je niet op Elise_NTS reageert, terwijl zij nu juist uitlegt dat mensen die hersendood zijn, sowieso overleden zijn.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 17-05-2011, 08:43
IndoDude
Avatar van IndoDude
IndoDude is offline
Citaat:
Maar zo werkt het op een forum niet, als je iets wilt betogen wat niet erg voor de hand ligt, dan moet je proberen te overtuigen door met bewijzen en bronnen te komen. Het is gewoon frappant dat je niet op Elise_NTS reageert, terwijl zij nu juist uitlegt dat mensen die hersendood zijn, sowieso overleden zijn.
tis gwn iets wat ik heb gezien in bepaalde docus
zou niet weten waar ik dat allemaal zou moeten opzoeken
of in godsnaam zou moeten vinden

maar als ik dat zou zeggen is het al bij voorbaat dat "ik onzin zeg" omdat ik het bewijs niet kan tonen
daarom dat ik er niet op inga

maar waar leg je de grens tussen korte afwezigheid van hersenactiviteit en hersendood...
hoelang moet het afwezig zijn voordat dat echt met zekerheid gezegd kan worden

mensen die in wakken vallen ,onderkoeld raken ,of bepaalde middelen gebruiken ...
enorm bloedverlies etc...waardoor de lichaam bepaalde functies of de hersenactiviteit afneemt/tijdelijk uitgeschakelt worden?

hoe werkt dat bij zulke gevallen ,hoelang duurt t voordat iemand officieel hersendood is

Laatst gewijzigd op 17-05-2011 om 08:48.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2011, 09:05
Verwijderd
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hersendood
Daar staat wat het is en waarop ze controleren om vast te stellen dat iemand hersendood is.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2011, 11:31
Imaginairy
Imaginairy is offline
Citaat:
tis gwn iets wat ik heb gezien in bepaalde docus
zou niet weten waar ik dat allemaal zou moeten opzoeken
of in godsnaam zou moeten vinden

maar als ik dat zou zeggen is het al bij voorbaat dat "ik onzin zeg" omdat ik het bewijs niet kan tonen
daarom dat ik er niet op inga

maar waar leg je de grens tussen korte afwezigheid van hersenactiviteit en hersendood...
hoelang moet het afwezig zijn voordat dat echt met zekerheid gezegd kan worden

mensen die in wakken vallen ,onderkoeld raken ,of bepaalde middelen gebruiken ...
enorm bloedverlies etc...waardoor de lichaam bepaalde functies of de hersenactiviteit afneemt/tijdelijk uitgeschakelt worden?

hoe werkt dat bij zulke gevallen ,hoelang duurt t voordat iemand officieel hersendood is
In principe kunnen we er heel kort over zijn: dat mensen genezen van hersendood zijn, is onmogelijk en dus onzin. Van het opstaan uit de dood kent de geschiedenis slechts 1 voorbeeld, en die wordt sterk betwist door een groot deel van de wereldbevolking (namelijk de niet-christenen). Op het moment dat je hersendood verklaart wordt, ben je dood.
Als jij dus beweert dat het "vaak zat" voorkomt dat mensen opstaan uit de dood, dan lijkt het me niet gek dat men hier vraagt om bewijzen.

Mensen die in wakken vallen en onderkoeld raken, kunnen in coma raken. Maar zoals gezegd, coma is niet hersendood. Als je hersendood bent, doet niks in je hersenen het meer, je hersenen vertonen geen activiteit meer. Als je in coma bent, dan doen bepaalde hersengedeeltes het niet meer, maar anderen wel.

In principe komt kortdurende totale afwezigheid van hersenactiviteit niet voor, dus als je echt geen enkele hersenactiviteit meet, kun je er haast zeker van zijn dat die persoon hersendood is. Maar ik weet van iemand die ik gekend heb, dat diegene 3 keer een hersenscan heeft gehad om het definitief vast te stellen.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2011, 12:29
Volk
Avatar van Volk
Volk is offline
Citaat:
wees ff niet lui en google maar ,of kijk vaker tv
voorbeelden zat ,als je bronnen wilt moet je die verdienen
Pardon? Ik lui? Jij komt met een vaag verhaal, ik vraag hoe je daar aan komt en ik mag het zelf gaan uitzoeken? Zat verhalen en zat docu's. Noem er dan een. Jij weet wat je hebt gezien en gehoord, vertel dan ook maar waar en hoe. En waarom je een bepaald verhaal of docu voor waar aanneemt. Wie heeft het onderzoek gedaan, door wie is het gefinancierd?

Anders kan ik ook zeggen dat herensen niet bestaan. Zijn zat verhalen en docu's over. Wees niet lui en zoek het zelf maar op.

Zo werkt het dus niet... Als je geloofwaardig over wil komen moet je dat verdienen door zelf geloofwaardige bronnen aan te dragen. Op deze manier zet je jezelf alleen maar voor schut.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2011, 12:37
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
wees ff niet lui en google maar ,of kijk vaker tv
voorbeelden zat ,als je bronnen wilt moet je die verdienen
Oftewel vrij vertaald:
Citaat:
Ik kraamde maar wat onzin uit nadat ik ooit iets had gezien over hoe mensen die bewusteloos of in coma zijn worden verward met doden, en ben niet van plan om toe te geven dat ik ongelijk heb.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 17-05-2011, 13:13
IndoDude
Avatar van IndoDude
IndoDude is offline
Citaat:
Oftewel vrij vertaald:

oftewel kraam jije vierdubbele onzin uit,nadat jij iets fout gegokt hebt wat nergens op slaat denk je dat je een argument hebt over wat ik zei ,dankje trolololol
faal ergens anders oke?
Met citaat reageren
Oud 17-05-2011, 13:22
Verwijderd
Citaat:
oftewel kraam jije vierdubbele onzin uit,nadat jij iets fout gegokt hebt wat nergens op slaat denk je dat je een argument hebt over wat ik zei ,dankje trolololol
faal ergens anders oke?
Maar héb je dan een bron waaruit blijkt dat een hersendode weer tot leven kwam? Of is je bron puur 'dat heb ik ooit eens gezien op tv in een docu ofzo', want dat is geen bron Je hebt nu duidelijk uitgelegd gekregen wat hersendood is (inclusief bron), maar kennelijk denk je nog steeds dat het mogelijk is daar weer uit te komen...
Met citaat reageren
Oud 17-05-2011, 13:42
Elise_NTS
Elise_NTS is offline
Uit de discussie blijkt maar weer eens dat hersendood een erg ingewikkeld begrip blijft.
Bedankt Andijvie en Imaginairy voor jullie goede bijdragen hieraan.

Zoals gezegd zijn hersendood en coma twee hele verschillende dingen. Op www.donorvoorlichting.nl vind je op de homepage (bij '5 vragen over donor zijn') een heel duidelijk plaatje met drie grafieken waarbij hersenactiviteit gemeten is bij een gezonde persoon, een persoon in coma en een persoon die hersendood is.

Onderaan dit bericht een officiële uitleg over hersendood en het vaststellen ervan.

Verder nog over de genoemde documentaires: als er personen 'uit de dood opstaan' dan is dat inderdaad omdat ze nooit echt dood waren en er een fout is gemaakt bij het vaststellen daarvan. In Nederland is nog nooit iemand hersendood verklaard en vervolgens weer ontwaakt. De protocollen zijn dan ook - terecht- heel streng.

Op de homepage van www.donorvoorlichting.nl vind je ook nog een helder filmpje met als titel 'Doet een arts nog wel zijn best voor mij?'

Hersendood - bron: Informatiefolder voor Nabestaanden
Bij het vaststellen van de hersendood van een mogelijke orgaandonor wordt het landelijk Hersendoodprotocol gevolgd. Hierin staat beschreven welke onderzoeken artsen moeten uitvoeren om de hersendood vast te stellen. Deze artsen zijn niet betrokken bij de donoroperatie en de transplantatie van de organen. De Gezondheidsraad heeft het Hersendoodprotocol opgesteld. Het heeft een wettelijke basis. Dat wil zeggen, dat het onderzoek in alle ziekenhuizen op dezelfde zorgvuldige wijze moet worden uitgevoerd.
Voordat de onderzoeken kunnen worden uitgevoerd, worden bewusteloosheid en reactieloosheid als gevolg van onderkoeling en vergiftiging uitgesloten. De onderzoeken richten zich op het aanwezig zijn van bewustzijn en elektrische activiteit in de hersenen. Om dit te meten wordt onder andere een hersenfi lm (elektro-encefalogram, EEG) gemaakt. Ook wordt de ademhaling onderzocht met een zogenaamde ademhalings- of apneutest. In sommige gevallen dient ook een CT-scan gemaakt te worden van de hersenen. Het offi ciële tijdstip van overlijden is het moment waarop alle onderzoeken zijn afgerond en de hersendood is vastgesteld. Het verrichten van deze onderzoeken duurt ongeveer twee tot vier uur en soms langer.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2011, 15:55
Verwijderd
Citaat:
oftewel kraam jije vierdubbele onzin uit,nadat jij iets fout gegokt hebt wat nergens op slaat denk je dat je een argument hebt over wat ik zei ,dankje trolololol
faal ergens anders oke?
Helaas heeft hij gelijk. Jij hebt zelf trouwens nog geen enkel argument gegeven dus weer een beetje pot verwijt de ketel.

Ik ben zelf nog wel een indodude en nu schaam ik me er een beetje voor!
Met citaat reageren
Oud 18-05-2011, 19:48
Pyro Power
Pyro Power is offline
Elise NTS, werk je bij orgaandonoren voorlichtingen of zoiets dergelijks?
Met citaat reageren
Oud 18-05-2011, 19:53
Pyro Power
Pyro Power is offline
Trouwens, een krantenberichtje:
Citaat:
A 59-year-old American woman has stunned doctors and her family by apparently coming back from the dead.

Velma Thomas had been clinically brain dead for 17 hours after she had a heart attack at her West Virginia home in the US.

She was placed on life support at the local Charleston Area Medical Centre while doctors battled to bring her back to life.

After her heart stopped three times and she had no detectable brain activity doctors believed she would not survive, and thus told family members and friends to begin planning a funeral.

"There were really no signs she had neurological functions," the Telegraph quoted Kevin Eggleston, an internal medicine specialist, as telling ABC News.

But 10 minutes after her life support was turned off, while nurses were removing the tubing from the ventilator, Velma moved her arm, coughed and asked for her son, Tim Thomas.

A shocked Dr. Eggleston said that the chances of surviving three such long periods without a heart rate were less than 10 percent.

"It's a miracle. The odds were certainly against her," he said.
Source-ANI
SPH



http://www.medindia.net/news/Brain-Dead-Woman-Comes-Back-to-Life-and-Shocks-Doctors-37237-1.htm

Nou wil ik geen advocaat van de duivel zijn maareh
Met citaat reageren
Oud 19-05-2011, 07:32
Verwijderd
Die was dus niet hersendood, want hersenen kunnen echt geen 17 uur zonder zuurstof. Uit het bericht wordt niet duidelijk hoe ze vast hebben gesteld dat ze hersendood was, daar moet dus iets mis zijn gegaan. In NL testen ze dat voor zover ik weet vrij uitgebreid op verschillende manieren, om alle andere mogelijkheden uit te sluiten.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2011, 08:53
Elise_NTS
Elise_NTS is offline
Beste Pyro Power,

Ik werk inderdaad bij de Nederlandse Transplantatie Stichting - Donorvoorlichting.
Voor al je vragen kun je dus bij mij terecht of op onze website: www.donorvoorlichting.nl
Met citaat reageren
Oud 19-05-2011, 11:02
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
In de omschrijving staat dat ze 17 uur hersendood was na een hartaanval in haar huis. Goed, daarmee is dus uitgesloten dat dat ook echt getest is, want toen lag ze nog gewoon in haar huis.

En andere berichten brengen nog meer twijfel:
http://abcnews.go.com/GMA/story?id=4923465&page=1
Daar staat dat ze haar bewust onderkoeld hadden laten worden.

Het is ook altijd de VS, of een ander land met nogal twijfelachtige gezondheidszorg waar zo'n verhaal vandaan komt.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 19-05-2011, 13:53
Pyro Power
Pyro Power is offline
Just saying..
Met citaat reageren
Oud 21-05-2011, 23:05
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
Het is ook altijd de VS, of een ander land met nogal twijfelachtige gezondheidszorg waar zo'n verhaal vandaan komt.
Inderdaad ja. Dat heb je vaak ook met die bizarre geboorteafwijkingen.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 22-05-2011, 15:00
Kaa
Avatar van Kaa
Kaa is offline
O, dat krantenbericht klinkt voor mij juist alsof ze nadat ze een hartaanval kreeg in haar huis, 17 uur hersendood is geweest in het ziekenhuis. Want hersendood kunnen ze toch daar pas bepalen, en in het ziekenhuis stopte eerst haar hart drie keer alvorens ze vaststelden dat ze hersendood was... dus ze kan niet die 17 uur hersendood thuis hebben gelegen.

Anyhoo, dat was mijn vraag helemaal niet.

Weet iemand dit: Stel persoon A krijgt een donororgaan van persoon B, en dan gaat persoon A binnen korte tijd alsnog dood, maar ook persoon A is donor, kan dat orgaan van persoon B dan via persoon A aan persoon C gegeven worden?
Zegmaar een derdehandsorgaan ....
Ik vroeg het me ineens af
__________________
*Signature*
Met citaat reageren
Oud 23-05-2011, 17:14
Imaginairy
Imaginairy is offline
Kaa, in theorie kan het, maar het is in de praktijk nog nooit voorgekomen. De kans dat je ooit een donor wordt, is zó klein, dat dit eigenlijk nooit voorkomt. Bron: Quest, volgens mij maart 2011.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2011, 22:05
romeej12
romeej12 is offline
nu nog te jong weet nog niet
mijn familie komt gedeeltelijk uit landen(stammen) waar het niet normaal is
ga zoieso bloed doneren
Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Lichaam & Gezondheid Enquête: Donor zijn
Goudviss
58 12-06-2012 11:24
Algemene schoolzaken Enquete: zou jij donor willen zijn?
floor&annemarth
45 18-07-2010 13:56
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Stelling: Wie geen donor wil zijn krijgt ook geen donor van een ander..?
steef157
40 04-03-2007 00:36
Lichaam & Gezondheid Donor worden? Registreer nu!
Bloem
150 15-05-2005 12:46
De Kantine Donor
blaatje0000
50 23-01-2003 15:14
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Erfelijke ziekte bij donor van sperma...
PrackaH
10 27-02-2002 21:30


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:53.