Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-03-2009, 19:18
JanvandeBerg
Ik zit nu in VWO 3. Bij wiskunde gaat het nogal eens over vergelijkingen. Ik snap het meeste wel, maar hoe moet je kwadraat afsplitsen?
Groetjes Jan
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-03-2009, 19:39
Genius
Genius is offline
wortel?
Met citaat reageren
Oud 14-03-2009, 20:28
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Ik zit nu in VWO 3. Bij wiskunde gaat het nogal eens over vergelijkingen. Ik snap het meeste wel, maar hoe moet je kwadraat afsplitsen?
Groetjes Jan
Kwadraatafsplitsen wil zeggen dat je een vorm als a*x²+b*x+c herschrijft als a(x-p)²+q.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 14-03-2009, 20:29
Matilde
Avatar van Matilde
Matilde is offline
Citaat:
Ik zit nu in VWO 3. Bij wiskunde gaat het nogal eens over vergelijkingen. Ik snap het meeste wel, maar hoe moet je kwadraat afsplitsen?
Groetjes Jan
Het antwoord van mathfreak klopt. Ik heb het voor je nagekeken op wisweb (fi.uu) . De eerste 2 voorbeelden zijn daar: x²+6x=(x+3)²-9 en x²-4x=(x-2)²-4. Links staat dan een eenvoudige kwadratische-vergelijking, en doordat je die omzet in een kwadraat en een getal, kun je hem oplossen zonder de abc-formule te gebruiken. Want oplossen van de eerste gaat dan als volgt: (x+3)²-9=0, dus (x+3)²=9, dus (x+3)=±√9=±3. Dus x+3=3 of x+3=−3, dan is x=0 of x=6.

En het gaat er dan om om te leren hoe je dat moet doen: x²+6x omzetten in (x+3)²-9. Daarvoor is het handig om te kennen : (a+b)²=a²+b²+2ab en (a-b)²=a²+b²-2ab .
Je kunt sommen oefenen op bovengenoemde website.

Laatst gewijzigd op 14-03-2009 om 20:52.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2009, 11:06
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
x2+ b*x = 0
(x+b/2)2 - (b/2)2 = 0
(x+b/2)2 = (b/2)2
ofwel:
x + b/2 = ± b/2
ofwel:
x=0 of -b (@mathilde: in je voorbeeld is x dus 0 of -6, niet 6.)

Ik heb het nut van dat afsplitsen en opbreken nooit begrepen eigenlijk. Of de vergelijking is zo simpel dat je de oplossing haast direct kan "zien", of niet, en dan ben je sneller klaar met de ABC-formule dan met het wanhopig proberen de boel af te splitsen. (waar ook nog eens makkelijker fouten insluipen zoals mathilde al demonstreerde)
@Mathfreak: jij hebt hier vast iets zinnigers over te zeggen. waarom afsplitsen?
Met citaat reageren
Oud 15-03-2009, 12:36
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
x2+ b*x = 0

Ik heb het nut van dat afsplitsen en opbreken nooit begrepen eigenlijk. Of de vergelijking is zo simpel dat je de oplossing haast direct kan "zien", of niet, en dan ben je sneller klaar met de ABC-formule dan met het wanhopig proberen de boel af te splitsen. (waar ook nog eens makkelijker fouten insluipen zoals mathilde al demonstreerde)
@Mathfreak: jij hebt hier vast iets zinnigers over te zeggen. waarom afsplitsen?
Om te beginnen is het zo dat je met behulp van kwadraatafsplitsen de top van de parabool y=a*x²+b*x+c kunt vinden door a*x²+b*x+c=a(x-p)²+q te stellen, waaruit je meteen de top (p,q) kunt aflezen, met en , waarbij D=b²-4*a*c. Het leuke is nu dat je uitgaande van a*x²+b*x+c=a(x-p)²+q de afleiding van de abc-formule krijgt. Uit a*x²+b*x+c=0 en a*x²+b*x+c=a(x-p)²+q volgt namelijk: a(x-p)²+q=0, dus a(x-p)²=-q, dus , dus of , dus of .
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Exacte vakken [WI] Kwadraten afsplitsen i.p.v. ABC-formule
Jeroenski
6 09-12-2010 21:11
Huiswerkvragen: Exacte vakken [WI] kwadraat afsplitsen en ABC-formule
jongen18-01
5 04-03-2008 18:09
Huiswerkvragen: Exacte vakken kwadratische formules
lindetje
18 18-04-2007 06:26
Huiswerkvragen: Exacte vakken x² - 7x - 18 = 0 ?
miejrandaa
48 04-12-2002 14:56
Huiswerkvragen: Exacte vakken functies
helpmeplz
6 20-09-2002 23:11
Huiswerkvragen: Exacte vakken complexe getallen
oepsie
10 01-03-2001 16:01


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:35.